Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2989918_0001.png
Krav om digital bogføring
for andelsboligforeninger?
Folketingets Erhvervsudvalg 13. marts 2025
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Henvendelse af 7/3-25 fra ABF om bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring (anmodning om foretræde for udvalget)
2989918_0002.png
Bogføringslovens formål
Udmøntning af to politiske aftaler:
Administrative lettelser for erhvervslivet
Forbedring af mulighederne for at sætte effektivt og
målrettet ind mod svindel og skatteunddragelse
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Henvendelse af 7/3-25 fra ABF om bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring (anmodning om foretræde for udvalget)
2989918_0003.png
Andelsbolig-
foreninger
Er bogføringspligtige i henhold
bogføringsloven
Er ikke forpligtede til at
udarbejde årsregnskab efter
årsregnskabslovens § 3, stk. 1
Afgørende er derfor, om
andelsboligforeningen har en
nettoomsætning i to på hinanden
følgende indkomstår på 300.000 kr.
eller mere.
3
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Henvendelse af 7/3-25 fra ABF om bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring (anmodning om foretræde for udvalget)
2989918_0004.png
Nettoomsætning
Årsregnskabslovens bilag 1, litra C,
nr. 13:
”Salgsværdien af produkter og
tjenesteydelser m.v. med fradrag af
prisnedslag, merværdiafgift og
anden skat, der er direkte
forbundet med salgsbeløbet.”
Indtægter fra leje/erhvervsleje er
skattepligtige
Indtægter fra boligafgift er
ikke
skattepligtige
4
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Henvendelse af 7/3-25 fra ABF om bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring (anmodning om foretræde for udvalget)
2989918_0005.png
Små foreninger
En forening med en månedlig
boligafgift på 5.000 kr. pr. andel
vil blive omfattet af grænsen på
300.000 kr., hvis den har mere
end 5 medlemmer
Halvdelen af andelshaverne uden
for København By er
pensionister. Mange mangler
digitale færdigheder
Selvadministrerende i dag
5
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Henvendelse af 7/3-25 fra ABF om bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring (anmodning om foretræde for udvalget)
2989918_0006.png
Små foreninger
Erhvervsstyrelsens undersøgelse af
markedet for registrerede digitale
standard bogføringssystemer tager
kun højde for omkostninger til
selve det digitale system
Hvis bestyrelsen ikke selv kan
bogføre digitalt, koster en
professionel administrator typisk 2-
3.000 kr. pr. andel pr. år
6
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Henvendelse af 7/3-25 fra ABF om bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring (anmodning om foretræde for udvalget)
2989918_0007.png
Hvorfor skal andelsboligforeninger
undtages?
En byrde, frem for en administrativ lettelse
Andelsboligforeninger har ingen pligt til at udarbejde og
indsende regnskab, og der er ingen skattemæssig kontrol,
hvis de ikke har fx leje-/erhvervslejeindtægter
Boligafgift er ikke omfattet af årsregnskabslovens
definition af nettoomsætning
7
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Henvendelse af 7/3-25 fra ABF om bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring (anmodning om foretræde for udvalget)
2989918_0008.png
Omsætningsgrænse
Efter Erhvervsudvalgets behandling af L 163 om forslag til lov om
bogføring i 2022, blev der fremsat et ændringsforslag, der betød, at
krav om digital bogføring kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter
for ikke-regnskabspligtige virksomheder
og altså efter forskellig
omsætningsgrænse
Forudsætning om evaluering af både markedet og i hvilket omfang
der er sket frivillig digital omstilling
Forudsætning om politisk drøftelse af ikrafttrædelse
8
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 146: Henvendelse af 7/3-25 fra ABF om bekendtgørelse om ikrafttræden af bestemmelser i lov om bogføring (anmodning om foretræde for udvalget)
2989918_0009.png
Spørgsmål?
Kontakt ABF
[email protected]
33 86 28 30
9