Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 130
Offentligt
2981022_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
14. februar 2025
2024 - 14711
sasisa
Indhold
Forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er
forbundet til informationssystemet for det indre marked, for
erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af
forordning nr. (EU) 1024/2012 ................................................... 2
Politisk drøftelse om den horisontale indre markedsstrategi: En
handlingsplan for tjenesteydelser ................................................ 9
Politisk drøftelse om en mere konkurrencedygtig europæisk
industri ...................................................................................... 11
Politisk drøftelse om Kommissionens forslag til en
omnibuspakke for bæredygtighed ............................................. 14
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0002.png
2/16
SAMLENOTAT
Forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til
informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udsta-
tionering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU)
1024/2012
KOM (2024) 531
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i margen.
1.
Resume
Kommissionen har d. 13. november 2024 fremsat et forslag til forordning
om etableringen af en frivillig fælles elektronisk erklæring til brug for ud-
stationering af medarbejdere, der er forbundet til informationssystemet for
det indre marked. Forslaget har til formål at lette virksomheders admini-
strative byrder forbundet med udstationering af medarbejdere, effektivi-
sere den nationale kontrol og lette det administrative samarbejde mellem
nationale tilsynsmyndigheder.
Vælger Danmark at tilslutte sig den frivillige e-erklæring, vil forslaget have
lovgivningsmæssige konsekvenser. Ved dansk deltagelse og bred tilslutning
i andre medlemslande skønnes forslaget samtidig at have positive statsfi-
nansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen støtter ambitionen om at reducere virksomhedernes admini-
strative byrder forbundet med udstationering af medarbejdere, samtidig
med at det eksisterende beskyttelsesniveau i Danmark skal kunne fasthol-
des. Ved evt. dansk deltagelse vil det derfor være vigtigt, at den nødvendige
information fra udenlandske tjenesteydere kan tilvejebringes med henblik
på en effektiv kontrol af overholdelsen af danske arbejdstagerrettigheder.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0003.png
3/16
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 13. november 2024 et forslag til en forord-
ning om en fælles brugerflade til brug ved erklæringer om udstationering
af medarbejdere (herefter e-erklæring). Forslaget er modtaget i dansk
sprogversion den 19. november 2024.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i Traktaten om Den Euro-
pæiske Unions Funktionsområde (TEUF) og skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure i artikel 294 TEUF. Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
Informationssystemet for det indre marked (IMI) er et IT-system til ud-
veksling oplysninger mellem offentlige myndigheder på tværs af det indre
marked. Det har medvirket til at modernisere grænseoverskridende admi-
nistrativt samarbejde, og at det indre marked fungerer i praksis.
Forslaget er fremsat som led i opfyldelsen af Kommissionens målsætning
om at reducere byrderne forbundet med rapporteringsforpligtigelser med
25 pct. (35 pct. for SMV'er). Kommissionsformand Ursula von der Leyen
har fremført over for de nye kommissærer i deres tiltrædelsesbreve, at re-
duktionsmålet skal findes ved brug af digitale værktøjer.
I 2021 introducerede Kommissionen en elektronisk udstationeringserklæ-
ring til anvendelse ved udstationering af chauffører inden for godstransport.
Det betyder, at før en chauffør udstationeres, skal transportøren fremsende
en erklæring til værtslandet via IMI-systemet.
3.
Formål og indhold
Forslaget lægger op til at etablere et modul i IMI med en e-erklæring, som
virksomheder kan bruge ved udstationering af medarbejdere. Det er frivil-
ligt for medlemslandene, om de vil bruge e-erklæringen eller beholde deres
nuværende nationale systemer.
Formålet med forslaget er at mindske virksomhedernes administrative byr-
der ved udstationering af medarbejdere til et andet EU-land. Det er ligele-
des Kommissionens hensigt at lette samarbejdet mellem nationale tilsyns-
myndigheder. Der eksisterer allerede et modul i IMI-systemet til anven-
delse i forbindelse med udstationering af medarbejdere. Dette modul gør
det muligt for nationale tilsynsmyndigheder at anmode om informationer
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0004.png
4/16
fra et andet medlemsland. F.eks. kan der anmodes om yderligere oplysnin-
ger om arbejdsvilkår eller om oplysninger om den udstationerende virk-
somhed. Ved introduktionen af den fælles e-erklæring i IMI-systemet vil
det blive muligt at samkøre de to moduler og dermed styrke kontrolmyn-
dighedernes mulighed for indhentelse af oplysninger på tværs af lande-
grænser. Det vil blive mulighed for at koble systemet med eksisterende na-
tionale systemer.
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget vil gøre det nemmere for
medlemslandene at gennemføre inspektioner. Det skyldes, at antallet af til-
fælde med manglende overholdelse af udstationeringsreglerne vil blive re-
duceret grundet færre fejl og manglende udfyldelse i forbindelse med nati-
onale erklæringer. Hertil anføres, at de udstationerede medarbejdere bør
kunne modtage en kopi af deres erklæringer i deres europæiske digitale
identitetstegnebog. Tiltagene har til formål at øge beskyttelsen af udstatio-
nerede arbejdstagere.
Forslaget fastsætter, at e-erklæringen skal indeholde oplysninger om tjene-
steudbyderen, arbejdstageren, udstationeringsopgaven, kontaktperson samt
modtageren af tjenesteydelsen. De specifikke oplysningskrav vil blive fast-
sat ved en gennemførselsretsakt.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamen-
tet.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippets i artikel 5 i traktaten om Den Europæiske Union, da formålet er
at oprette en flersproget elektronisk offentlige brugerflade, der kan bruges
på tværs af det indre marked. Det skal gøre det lettere for virksomheder at
udstationere på tværs
af EU’s grænser og fremme en bedre og mere ensret-
tet håndhævelse af direktivet om udstationering af arbejdstagere som led i
udveksling af tjenesteydelser (96/71/EF). Kommissionen finder, at med-
lemslandene alene ikke tilstrækkeligt kan opfylde det.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0005.png
5/16
6.
Gældende dansk ret
I henhold til lov om udstationering af lønmodtagere mv., jf. LBK nr. 38 af
02/01/2024 (udstationeringsloven), skal en udenlandsk virksomhed, der
udstationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af tje-
nesteydelser, anmelde en række oplysninger til Erhvervsstyrelsen. Oplys-
ningerne indgår i Det danske Register for Udenlandske Tjenesteydere
(RUT). Nærmere regler er fastsat i en række bekendtgørelser, bl.a. Be-
kendtgørelse om Register for Udenlandske Tjenesteydere (RUT-registret).
Efter udstationeringsloven er Arbejdstilsynet dansk forbindelseskontor, der
varetager opgaver i medfør af direktiv 96/71 om udstationering af arbejds-
tagere som led i udveksling af tjenesteydelser og direktiv 2014/67/EU af
15. maj 2014 om håndhævelse af direktiv 96/71, herunder arbejde med kon-
takt med andre landes myndigheder under IMI-forordningen.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Oprettelsen af en fælles e-erklæring vil i sig selv ikke have lovgivnings-
mæssige konsekvenser, idet erklæringen er frivillig. I det tilfælde at Dan-
mark ønsker at bruge den fælles e-erklæring, vil det kræve en ændring af
udstationeringsloven. I givet fald vil RUT-registret ikke nødvendigvis
skulle nedlægges, da der vil være mulighed for at koble modulet i IMI med
nationale systemer.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Der har i perioden 2019-2024 været udgifter til RUT på 39,7 mio. kr. Der
er for nuværende afsat 3 mio. kr. årligt til drift, udvikling og vedligehold,
afskrivninger og renter. Ved tilslutning til e-erklæringen vil Kommissionen
have ansvaret for udvikling, vedligehold og drift af e-erklæringen. Dan-
mark vil skulle betale for vedligehold af RUT-registeret, hvis det ved evt.
dansk tilslutning besluttes at bevare det i en eller anden form.
Erhvervsstyrelsen vil ikke have meromkostninger til administration af IMI,
idet de tilsynsførende myndigheder allerede er oprettet i systemet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at have samfundsøkonomiske konsekvenser, afhængig
af hvorvidt Danmark eller Danmarks nabolande vælger at indføre den fæl-
les e-erklæring. I det tilfælde at Danmark vælger at indføre den fælles e-
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0006.png
6/16
erklæring, forventes det at være nemmere at tiltrække tjenesteydere fra an-
dre EU-lande og dermed øge arbejdsudbuddet. Hvis vores nabolande som
Tyskland eller Sverige vælger at indføre den fælles e-erklæring, vil det
blive nemmere for danske virksomheder at levere deres tjeneste på tværs
af grænserne og dermed øge efterspørgslen på danske virksomheder.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, hvis
forslaget anvendes bredt i EU. Et dansk skøn konkretiseres, når der er mere
klarhed over de konkrete informationsforpligtigelser. Forslaget vurderes
særligt at have positive konsekvenser for de danske virksomheder, som ud-
stationerer medarbejdere til andre medlemsstater.
Hvis e-erklæringen indføres, vurderer Kommission, at den gennemsnitlige
tid, det tager at udfylde en udstationeringserklæring, kan reduceres med 73
pct. Vælger alle 27 medlemslande at tilslutte sig, anslår Kommissionen, at
de administrative omkostninger vil kunne reduceres med 81 pct. sammen-
lignet med den nuværende situation. Dette svarer til et beløb på mellem 477
og 635 mio. euro på EU-plan. Skønnet er forbundet med vis usikkerhed.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslagets påvirkning af beskyttelsesniveauet vil afhænge af de konkrete
informationsforpligtigelser. Kommissionen foreslår at fastsætte de forplig-
telser i en gennemførelsesretsakt. Det er Kommissionens vurdering, at ind-
førelsen af en fælles e-erklæring vil bidrage til øget beskyttelse af udstati-
onerede medarbejderes arbejdsvilkår.
8.
Høring
Meddelelsen har været sendt i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål samt EU-specialudvalget for Arbejdsmarked
og Sociale Forhold. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiver-
forening og Fagbevægelsens Hovedorganisation.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
DA støtter forslaget til en e-erklæring, da man finder det nuværende system
byrdefuldt for virksomhederne og forbundet med høj risiko for, at virksom-
hederne ikke overholder nationale krav og derved virker som en begræns-
ning for den fri bevægelighed. DA lægger op til, at e-erklæringen ses i sam-
menhæng med andre digitale løsninger fx ESSPASS-projektet, som skal
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0007.png
7/16
digitalisere A1-attesten. DA finder det vigtigt at begrænse omfanget af op-
lysningskrav, og at forslaget lægger op til at efterspørge de relevante stam-
oplysninger. Efter DA’s opfattelse bør anvendelsen af den fælles e-formu-
lar ikke være frivillig, men obligatorisk.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
FH stiller sig kritisk over for forslaget og finder, at forslaget kan svække
den danske kontrol, hvis det gennemføres i Danmark. FH vil således kun
kunne støtte op om forslaget, hvis det giver plads til det danske RUT-regi-
ster. FH hæfter sig ved, at forslagets formål er at reducere oplysningskra-
vene for virksomheder, og at forslaget går imod ånden og formålet i artikel
9 i direktiv 2014/67/EU, som indeholder en åben liste af administrative
krav og nationale kontrolforanstaltninger. At der findes forskellige syste-
mer, er udtryk for det kompromis, som blev opnået med håndhævelses-
direktivet. Det er uden for skiven at ændre dette ved frivillige ordninger
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En gruppe lande har i forbindelse med møde i Konkurrenceevnerådet den
24. maj 2024 tilkendegivet, at man ønsker at gøre brug af den fælles e-
erklæring. En anden gruppe lande forholder sig mere skeptiske over for
forslaget. De ønsker at bevare nationale systemer og understreger vigtighe-
den af forslagets frivillige natur og behovet for at sikre arbejdstagerret-
tigheder.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser generelt forslag til fælles digitale løsninger velkommen
og støtter ambitionen om at reducere virksomhedernes administrative byr-
der ved udstationering af medarbejdere. Regeringen finder det vigtigt at
fastsætte klare retningslinjer for de beføjelser, der vil kunne tildeles Kom-
missionen i forbindelse med en gennemførelsesretsakt. Det er ligeledes vig-
tigt at fastholde det eksisterende beskyttelsesniveau i Danmark for udstati-
onerede arbejdstagere og kontrolmuligheder.
Hvis Danmark skal deltage i en fælles e-erklæring, er det vigtigt for rege-
ringen, at systemet giver mulighed for at få de oplysninger, der kan sikre
en effektiv kontrol, af hensyn til beskyttelsen af danske arbejdstagerret-
tigheder. Regeringen finder det positivt, at den fælles løsning er frivillig.
Ambitionen for fælles digitale løsninger bør dog generelt være, at det om-
fatter alle lande.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0008.png
8/16
Regeringen finder det også vigtigt, at der med den fælles e-erklæring ska-
bes et effektivt system med få byrder, der muliggør tilknytning af relevante
dokumenter digitalt. Der bør tages højde for erfaringer fra eksisterende sy-
stemer, herunder udstationeringserklæringen for vejtransport.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat er oversendt til Folketinget Europaudvalg den 17.
december 2024.
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 22. november 2024
under punktet "siden sidst".
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0009.png
9/16
Politisk drøftelse om den horisontale indre markedsstrategi: En
handlingsplan for tjenesteydelser
KOM nr. foreligger ikke
1. Resume
Der er på konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025 lagt op til en drøf-
telse af en handlingsplan for tjenesteydelser i forlængelse af den kommende
horisontale strategi for det indre marked. Drøftelsen har ikke lovgivnings-
mæssige, økonomiske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen hilser drøftelsen på rådsmødet velkommen. Regeringen finder
det vigtigt, at man sikrer håndhævelsen af indre markedsreglerne og fjer-
ner unødvendige administrative byrder for virksomhederne. Regeringen vil
derfor arbejde for øget håndhævelse af tjenesteydelsesdirektivet samt øget
transparens vedrørende nationale særregler.
2. Baggrund
På konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025 forventes en politisk
drøftelse af en handlingsplan for det indre marked for tjenesteydelser som
en del af den horisontale indre markedsstrategi.
Ved møde i Det Europæiske Råd den 23. marts 2024 opfordrede stats- og
regeringscheferne Kommissionen til at udarbejde en horisontal indre mar-
kedsstrategi, som skal præsenteres inden udgangen af juni 2025. Formålet
med strategien er at sikre en modernisering af det indre marked med hen-
blik på at styrke konkurrenceevnen. Opfordringen blev ligeledes genbe-
kræftet af Rådet i rådskonklusionerne om
et indre marked til gavn for alle
den 24. maj 2024.
3. Formål og indhold
Drøftelsen vil have til formål at sætte fokus på tiltag, der kan fjerne barrie-
rer for tjenesteydelser på det indre marked og på sigt lede til et mere inte-
greret indre marked for tjenesteydelser.
Det forventes at den politiske drøftelse leder til udformningen af en formands-
skabsrapport om tjenesteydelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0010.png
10/16
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse på rådsmødet vil ikke at have lovgivningsmæssige,
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil udtrykke støtte til at fjerne barrierer
for tjenesteydere på det indre marked og fremhæve vigtigheden af tjeneste-
ydelser for EU’s
konkurrenceevne. Det forventes, at flere lande vil opfor-
dre til, at der med den horisontale indre markedsstrategi fastsættes en kon-
kret tidslinje for, hvordan Kommissionen vil fjerne barrierer for tjeneste-
ydelser, samt at man simplificerer byrdefulde nationale tilladelsesordnin-
ger f.eks. ved at undersøge funktionaliteten af det europæiske erhvervspas.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser drøftelsen på rådsmødet velkommen. Regeringen finder
det vigtigt, at man sikrer håndhævelsen af indre markedsreglerne og fjerner
administrative byrder for virksomhederne. Regeringen vil derfor arbejde
for øget håndhævelse af tjenesteydelsesdirektivet samt øget transparens
vedrørende nationale særregler.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0011.png
11/16
Politisk drøftelse om en mere konkurrencedygtig europæisk industri
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resume
Der er på konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025 lagt op til en po-
litisk drøftelse om en mere konkurrencedygtig europæisk industri med ud-
gangspunkt i Kommissionens konkurrenceevnekompas samt Kommissio-
nens meddelelse om en aftale for rene industrier (Clean Industrial Deal).
Det overordnede formål med meddelelsen er at fremme industriens grønne
omstilling, udbrede grønne teknologier og fremme grønne investeringer.
Meddelelsen forventes offentliggjort af Kommissionen den 26. februar
2025. Drøftelsen ved konkurrenceevnerådsmødet har ikke lovgivningsmæs-
sige, økonomiske eller øvrige konsekvenser.
Regeringen støtter en målrettet indsats for at fremskynde den grønne om-
tilling af den europæiske økonomi. Regeringen finder, at den grønne om-
stilling er en forudsætning for den europæiske konkurrenceevne.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 29. januar 2025 en meddelelse om et
europæisk konkurrenceevnekompas, der har til formål at sætte retning for
arbejdet med at styrke EU's konkurrenceevne i den kommende femårs pe-
riode. Et af initiativerne i kompasset er en meddelelse om en aftale for rene
industrier (Clean Industrial Deal), der skal fremme industriens grønne om-
stilling, udbredelsen af grønne teknologier samt fremme grønne investerin-
ger. Meddelelsen forventes præsenteret den 26. februar 2025.
Det polske formandskab har lagt op til en politisk drøftelse om en mere
konkurrencedygtig europæisk industri med udgangspunkt i konkurrence-
evnekompasset og meddelelsen om en aftale for rene industrier på konkur-
renceevnerådsmødet den 6. marts 2025.
3. Formål og indhold
Det forventes, at medlemslandene vil drøfte, hvordan EU's konkurrence-
evne styrkes, og hvordan europæisk industri spiller ind i en forbedret kon-
kurrenceevne.
Konkurrenceevnekompasset opstiller Kommissionens fem overordnede
prioriteter for at forbedre europæisk produktivitet og konkurrenceevne hen-
over de kommende fem år: 1) forenkling af de reguleringsmæssige rammer;
2) reduktion af barrierer i det indre marked; 3) forbedret adgang til finan-
siering; 4) styrket færdigheder og kvalitetsjobs; og 5) bedre koordinering
af konkurrenceforbedrende politikker mellem EU og medlemslandene.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0012.png
12/16
Udgangspunktet for meddelelsen om rene industrier forventes at være, at
en grøn omstilling af europæisk industri er en forudsætning for at opfyl-
delse af EU's klimamål. Det vil kræve store investeringer i nye produkti-
onsanlæg og processer, en grøn omstilling af energisystemet samt udvik-
ling og udbredelse af nye grønne teknologier og løsninger. Der forventes
også et fokus på, at den grønne omstilling gennemføres på en måde, der
understøtter europæisk konkurrenceevne og arbejdspladser, så den grønne
omstilling udgør en drivkraft for vækst.
Meddelelsen forventes at indeholde en række initiativer, herunder en for-
ordning om grøn omstilling af energiintensive industrier og handlingspla-
ner for udvalgte sektorer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse på rådsmødet vil ikke at have lovgivningsmæssige,
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes at bakke op om konkurrenceevnekompasset og
meddelelsen om en aftale for rene industrier. Der forventes dog diverge-
rende holdninger blandt medlemsstaterne ift. til de konkrete initiativer, som
meddelelsen forventes at indeholde, herunder særligt i forhold til tempoet
i den grønne omstilling, hvordan konkurrenceevnen påvirkes, behovet for
statsstøtte samt prioriteringen mellem sektorer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser drøftelsen på rådsmødet velkommen og støtter det over-
ordnede formål med konkurrenceevnekompasset og meddelelsen om en af-
tale for rene industrier.
Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionen sætter klar retning og præ-
senterer forslag til konkrete tiltag for at forbedre EU's produktivitet og kon-
kurrenceevne. Regeringen deler vurderingen af, at EU’s konkurrenceevne
er udfordret, herunder særligt af en svag produktivitetsudvikling og at der
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0013.png
13/16
er tale om en tværgående udfordring, der fordrer konkrete tiltag på tværs af
fagområder.
Det er vigtigt for regeringen, at EU skaber de rette rammevilkår, så EU kan
konkurrere globalt om fremtidens innovation og produktion af grønne, di-
gitale og strategiske teknologier. Det er samtidigt vigtigt, at der arbejdes
aktivt for, at kritiske afhængigheder nedbringes. Regeringen mener, at ud-
vikling og produktion af grønne teknologier er helt centralt for, at EU kan
forblive globalt konkurrencedygtige på lang sigt, sikre fremtidens arbejds-
pladser og indfri klimamålene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg.
Grund- og nærhedsnotat om et europæisk konkurrenceevnekompas blev
oversendt til udvalget 10. februar 2025.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0014.png
14/16
Politisk drøftelse om Kommissionens forslag til en omnibuspakke for
bæredygtighed
KOM nr. foreligger ikke.
1. Resume
På konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025 forventes en drøftelse af
det kommende forslag om forenkling af virksomheders bæredygtighedsrap-
portering samt simplificering af kulstofgrænsetilpasningsmekanismen i
første kvartal 2025.
Forslaget forventes at lægge op til omfattende forenklinger af kravene til
virksomhedernes bæredygtighedsrapportering for at lette byrderne for er-
hvervslivet.
Regeringen støtter Kommissionens mål om at reducere virksomhedernes
administrative byrder ved at strømline og forenkle kravene om bæredyg-
tighedsrapportering uden at gå på kompromis med formålet om at fremme
bæredygtig og ansvarlig virksomhedsadfærd og bidrage til den grønne om-
stilling både i EU og globalt.
2. Baggrund
Kommissionen forventes i første kvartal 2025 at fremsætte første omnibus
simplificeringspakke om at forenkle virksomhedernes bæredygtighedsrap-
portering. Formålet er at reducere administrative byrder, bl.a. med henblik
på at levere på Kommissionens mål om 25 pct. byrdelettelse relateret til
rapportering for store virksomheder og med 35 pct. for små og mellemstore
virksomheder (SMV’er).
Det polske formandskab har lagt op til præsentation af første omnibus sim-
plificeringspakke og en politisk drøftelse om reduktion i de administrative
byrder forbundet med bæredygtighedsrapportering med udgangspunkt i
forslaget på konkurrenceevnerådsmødet den 6. marts 2025.
Det første omnibusforslag forventes at strømline og forenkle tre centrale
retsakter i forhold til bæredygtighedsrapportering: direktiv om virksomhe-
ders bæredygtighedsrapportering (CSRD), direktiv om virksomheders due
diligence i forbindelse med bæredygtighed (CSDDD) og taksonomiforord-
ningen. Det forventes at være et forslag, der målrettet justerer udvalgte dele
af de eksisterende retsakter.
De administrative omkostninger ved CSRD er for Danmark estimeret til 6
mia. kr. i omstillingsomkostninger og 5,1 mia. kr. i årlige omkostninger.
Taksonomiforordningen er for Danmark estimeret til 4,8 mia. kr. i omstil-
lingsomkostninger og 2,5 mia. kr. i årlige omkostninger. Samlet er det tale
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0015.png
15/16
om erhvervsøkonomiske konsekvenser for 10,8 mia. kr. i omstillingsom-
kostninger og 7,6 mia. kr. i årlige omkostninger. Der er endnu ikke foreta-
get en vurdering af de administrative omkostninger ved CSDDD.
3. Formål og indhold
Det forventes, at Kommissionen vil præsentere indholdet af første omnibus
simplificeringspakke, og at medlemsstaterne vil drøfte, hvordan en simpli-
ficering af bæredygtighedsrapporteringen kan skabe byrdelettelser for er-
hvervslivet samtidig med rapporteringens hensigt om at fremme den
grønne omstilling bibeholdes.
Omnibusforslaget er endnu ikke offentliggjort, men forventes at lægge op
til omfattende forenkling inden for bæredygtighedsrapportering og ansvar-
lig virksomhedsadfærd. Forslaget forventes at indeholde ændringer i græn-
seværdierne for, hvilke virksomheder der omfattes af bæredygtighedsrap-
portering, justeringer af rapporteringens omfang samt øget digitalisering af
rapporteringsprocessen. Hertil vil Kommissionen prioritere, at mindre virk-
somheder i værdikæden ikke bliver indirekte ramt af utilsigtede byrder.
Derudover ventes forslaget at indebære en række tekniske ændringer af for-
ordning om indførelse af en kulstofgrænsetilpasningsmekanisme (CBAM),
som har til formål at simplificere og reducere administrative byrder for små
og mellemstore virksomheder (SMV’er)
og nationale myndigheder.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse på rådsmødet har i sig selv ingen lovgivningsmæs-
sige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse på rådsmødet vil ikke at have lovgivningsmæssige,
statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Ikke relevant.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Samlenotat og notat om forslag til forordning om en offentlig brugerflade, der er forbundet til informationssystemet for det indre marked, for erklæringen om udstationering af arbejdstagere og om ændring af forordning nr. (EU) 1024/2012 KOM (2024) 531
2981022_0016.png
16/16
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til Kommissionens kommende forslag på
rådsmødet, da der generelt er enighed om at reducere virksomhedernes byr-
der. Der forventes forskellige holdninger blandt EU-landene til hvilke ele-
menter i CSRD, CSDDD og taksonomiforordningen, der bør ændres, her-
under blandt andet om færre virksomheder bør være omfattet, om rappor-
teringen under taksonomien skal bortfalde, og om kravene til virksomhe-
derne bør udskydes eller ej.
Det forventes, at flere medlemsstater vil være positive ift. forsimplingerne
i CBAM-forordningen, men det forventes også, at dele af forslaget vil
kunne give anledning til drøftelser blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser drøftelsen på rådsmødet velkommen og støtter Kommis-
sionens målsætning om at reducere virksomhedernes administrative byr-
der. Dette ved bl.a. at strømline og forenkle kravene om bæredygtigheds-
rapportering uden at gå på kompromis med reguleringens formål om at
fremme bæredygtig og ansvarlig virksomhedsadfærd og bidrage til den
grønne omstilling både i EU og og globalt. Videre finder regeringen det
også vigtigt, at CBAM-forordningen ikke skaber unødige byrder for er-
hvervslivet samtidig med, at forordningens bidrag til
indfrielsen af EU’s
klimamål, global klimahandling og øvrige elementer i den grønne dagsor-
den ikke reduceres.
Det er vigtigt for regeringen at skabe en markant og reel byrdereduktion
for de omfattede virksomheder. Det er samtidig vigtigt at sikre sammenlig-
nelighed og gennemskuelighed i bæredygtighedsrapporteringen, så virk-
somhederne kun skal levere de oplysninger, som markedet efterspørger ift.
grøn finansiering. Endelig er det vigtigt for regeringen med en ambitiøs
fælles EU-indsats for standardisering, digitalisering og automatisering af
virksomhedernes arbejde med at indsamle, behandle og dele data om bæ-
redygtighed.
Regeringen ser gerne, at CBAM ikke inkluderes i første omnibuspakke, da
det risikerer at forsinke effektueringen af bl.a. byrdelettelser for bæredyg-
tighedsrapporteringen. Regeringen finder i stedet, at simplificeringen af
CBAM bør forløbe separat.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.