Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2980878_0001.png
IVÆRKSÆTTERAFTALE-SAGEN
Iværksætteraftalen fra juni 2024 indeholder et rigtig godt tiltag, der sikrer
større tryghed for iværksættere i dagpengesystemet. Det sikres bl.a. ved
at man kan opnå en dagpengeret og få beregnet sin dagpengesats på
basis af indkomst i perioden,
inden
man bliver iværksætter.
Desværre fremgår det af aftaleteksten, at perioden som iværksætter skal
være en ”død periode”. Men døde perioder er ikke længere et princip i
dagpengesystemet (efter dagpengereformen fra 2017) og
implementeringen af aftalen indebærer derfor introduktion af et nyt
(eller rettere et gammelt) princip i dagpengesystemet, som vil indebære
store administrative omkostninger for a-kasserne. Omkostninger som
ikke står mål med aftalen, som man forventer vil omfatte ca. 50 personer
årligt.
Danske A-kasser foreslår, at tiltaget i stedet udmøntes, så det er i tråd
med gældende principper dvs. ikke som en død periode men som en
forlængelse af både optjenings- og beregningsperioden.
En lille del af de 50 personer, der forventes at gøre brug af ordningen, vil
potentielt kunne får op imod 2.220 kroner mere i dagpenge om
måneden, hvis tiltaget implementeres efter gældende principper. Nemlig
de personer, der ikke er berettiget til en max dagpengesats pba.
indkomsten, inden de bliver selvstændige og som derefter tjener mere
som selvstændige.
Vi vurderer ikke, at det er i modstrid med aftalens ånd, da det politiske
ønske er jo netop var at stille iværksættere bedre i dagpengesystemet.
BAGGRUND
Man har fra politisk side aftalt at give medlemmer med en
iværksætterdrøm bedre muligheder for at udleve deres drøm, f.eks. ved
at sikre dem en dagpengeret med en beregnet sats på baggrund af det
arbejde, de havde forud for opstart af deres iværksættervirksomhed.
Aftalen bygger desværre på principper, som vi for år tilbage med
dagpenge- og selvstændigreformen har forladt, herunder på princippet
om en såkaldt ’død periode’.
Vi har talt for en administrativ udmøntning af aftalen, som ikke
genindfører døde perioder, men i stedet bygger på eksisterede principper
i dagpengesystemet
mere konkret en
forlængelse
af den eksisterende
optjenings-
og beregningsperiode fremfor en ’død periode’. Det vil gøre
udmøntningen langt mere enkel og kan implementeres direkte i a-
kassesystemerne.
4. februar 2025
Side 1 / 2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 128: Henvendelse af 12. februar 2025 fra Danske A-kasser om forenkling af iværksætteraftalen
2980878_0002.png
Det vil dog kunne stille nogle ganske få af de 50 personer, der årligt
forventes at bruge ordningen, marginalt bedre satsmæssigt
op til 2.220
kr. om måneden
da de også vil kunne få beregnet deres dagpengesats
på baggrund af indtægten i perioden som selvstændig. Men det politiske
ønske er jo netop at stille nogen bedre.
STAR er gået med til at udmønte optjeningen som en forlængelse, men
har valgt at udmønte beregningen som en ’død periode’. Vi går ud fra, at
valget at død periode handler om, at nogle ganske få stilles marginalt
bedre på satsen, hvis man udmønter efter de nuværende principper i
dagpengesystemet (dvs. forlængelser). At man har valgt en udmøntning
med to forskellige metoder (én for optjening og en anden for beregning),
øger desværre kun den tekniske kompleksitet og regelkompleksiteten.
Resultatet er, at vi skal indføre et helt nyt (eller rettere sagt gammelt)
princip i dagpengesystemet for en aftale, der omfatter meget få
personer. Det vil indebære store administrative udgifter for a-kasserne.
LØSNING
Danske A-kasser foreslår, at sagen løses ved, at også beregningsperioden
udmøntes som en forlængelse.
FAKTA
Ordningen forventes at blive brugt af ca. 50 personer årligt. Det vil kunne
stille nogle ganske få af de 50 personer marginalt bedre satsmæssigt
op
til 2.220 kr. om måneden
hvis de også vil kunne få beregnet deres
dagpengesats på baggrund af indtægten i perioden som selvstændig.
Merudgiften til dagpenge herved er helt ubetydelig, da langt de fleste vil
have tjent nok til at få beregnet en max-sats, allerede inden de blev
selvstændige.
Merudgiften til implementering i a-kasserne er til gengæld ganske
betydelig, hvis a-kasserne skal bygge et helt nyt beregningssystem til
ordningen.
TIDSPLAN
Loven har været i høring og vi forventer, at den bliver fremsat februar II.
ANDET
SMV Danmark bakker op om DAK’s forslag.
Side 2 / 2