Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2974180_0001.png
4. februar 2025
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 18.02.2025
1) Kommissionens konkurrenceevnekompas
KOM(2025) 30
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Erhvervsministeriet
2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
Dagsordenspunkt 7: Præsentation
af
konkurrenceevnekompas
EU’s
1. Resume
Kommissionen ventes på ECOFIN 18. februar 2025 at præsentere sit konkur-
renceevnekompas, der blev offentliggjort
29.
januar 2025. Med kompasset har
Kommissionen til hensigt at sætte retning for det videre arbejde med at styrke
europæisk konkurrenceevne på basis af Draghi-rapporten. Kompasset inde-
holder overordnede politiske udmeldinger og prioriteter samt henvisninger til
kommende konkrete lovforslag og udspil fra Kommissionen.
Konkurrenceevnekompasset lægger op til, at EU på linje med anbefalingerne
i Draghi-rapporten skal 1) lukke innovationsgabet ift. særligt USA, 2) have en
samlet plan for dekarbonisering og konkurrenceevne og 3) mindske afhængig-
heden af tredjelande og styrke sin sikkerhed. For at lykkes med de overord-
nede, anbefalede indsatsområder som peget på i Draghi-rapporten, skal EU
samtidig sikre, at de grundlæggende forudsætninger er på plads, herunder i
form af i) enklere og bedre regulering, ii) et udbygget og mere velfungerende
indre marked, iii) bedre rammer for finansiering og mobilisering af investe-
ringer, iv) de rette færdigheder hos arbejdsstyrken og v) styrket koordination
af indsatser på hhv. nationalt og EU-niveau.
Regeringen vil tage Kommissionens præsentation af konkurrenceevnekom-
passet til efterretning. Regeringen vil tage stilling til de kommende konkrete
forslag til at forbedre EU's konkurrenceevne i takt med at de fremlægges. Det
er vigtigt for regeringen, at EU’s konkurrenceevne og produktivitet styrkes via
bedre rammebetingelser for europæiske virksomheder og private investerin-
ger, herunder mere effektive og integrerede kapitalmarkeder og energimarke-
der samt reduktion af byrder. Det er generelt vigtigt, at der arbejdes aktivt for
at videreudvikle EU’s indre marked samtidig med at kritiske afhængigheder
nedbringes.
2. Baggrund
EU’s konkurrenceevne er et centralt tema på den europæiske dagsorden. I sine
politiske retningslinjer (af 18. juli 2024) for den nye Kommission fremhævede
kommissionsformand, Ursula Von der Leyen, EU’s konkurrenceevne som en
hovedprioritet for Kommissionens arbejde i de kommende år. Det øgede fokus
på EU’s konkurrenceevne hos den nye Kommission såvel som i EU-debatten ge-
nerelt skal ses i lyset af, at EU’s konkurrenceevne halter efter særligt USA’s, især
pga. svagere europæisk produktivitetsudvikling, hvilket gradvist medfører la-
vere realindkomst og velstand i EU. Det skal derudover ses i lyset af, at både
Kina og USA har iværksat aktive politikker for at styrke deres positioner inden
for innovation og strategiske teknologier.
Side 2 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
2974180_0003.png
Den tidligere ECB-formand, Mario Draghi, offentliggjorde 9. september 2024
en rapport vedr. EU’s konkurrenceevne. Rapporten var bestilt af kommissions-
formanden og vil fungere som indspil til kommende konkurrenceevneinitiativer
fra Kommissionen.
Draghi-rapporten
Draghi-rapporten slår fast, at EU har en konkurrenceevneudfordring, der kom-
mer til udtryk ved svag BNP-vækst og et tiltagende BNP-gab mellem EU og USA,
som særligt har været drevet af svag produktivitetsudvikling i EU. Draghi frem-
hæver, at EU’s svagere produktivitetsudvikling i særlig grad kan tilskrives ud-
viklingen i teknologitunge sektorer, særligt informations- og kommunikations-
teknologi (ICT), som i særlig grad har drevet produktiviteten i USA de seneste
årtier. Den svage produktivitetsudvikling vil, i kombination med en faldende ar-
bejdsstyrke, på sigt svække EU’s styrkeposition globalt og gøre det sværere at
opretholde de europæiske velfærds- og velstandsniveauer samt begrænse mu-
ligheden for at fremme europæiske prioriteter inden for fx grøn omstilling og
forsvar.
Draghi fremhæver følgende
overordnede indsatsområder
for at vende ud-
viklingen:
1.
Innovationsgabet ift. USA og Kina skal lukkes: Draghi nævner bl.a., at der
er behov for at styrke betingelser og nedbringe barrierer for innovation i EU
og gøre det nemmere for europæiske virksomheder at skalere og få adgang
til risikovillig kapital. Det vil ifølge Draghi bl.a. kræve udbygning af digital
infrastruktur, bedre vilkår for topforskere, øget kommercialisering af forsk-
ning og innovation udført på universiteterne samt et mindre fragmenteret
indre marked med bl.a. mere harmoniserede og enklere regler i teknologi-
sektoren. Draghi peger også på, at der er behov for at øge arbejdsstyrkens
kvalifikationer og i højere grad målrette uddannelsessystemerne til fremti-
dens teknologier. Der er bl.a. behov for, at uddanne flere inden for naturvi-
denskab, styrke de digitale færdigheder i arbejdsstyrken generelt og øge ef-
fektiviteten af uddannelsesindsatserne.
2.
Øget dekarbonisering sammen med styrkelse af konkurrenceevnen: Der er
behov for at sikre lavere energiomkostninger i EU, herunder for at styrke
vilkårene for europæisk industri. EU bør ifølge Draghi bl.a. accelerere ind-
satsen med at udrulle bæredygtige energikilder, herunder ved at nedbringe
administrative byrder relateret til etablering af bæredygtig energi samt gen-
nem omfattende investeringer i energinettet. EU bør generelt fokusere sine
investeringer i bæredygtig teknologi på områder, hvor EU har konkurren-
cemæssige fordele og vækstpotentiale. Der er ifølge Draghi bl.a. også behov
for, at EU indretter sin handelspolitik mhp. i højere grad at diversificere
energiforsyninger og opnå sikre og stabile forsyningskæder.
Side 3 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
2974180_0004.png
3.
Styrket sikkerhed og reduktion af kritiske afhængigheder: Draghi peger på,
at der er behov for, at EU udvikler en strategi mhp. at sikre robuste og sta-
bile leverancer af kritiske råstoffer (”udenrigsøkonomisk politik”). EU bør
ifølge Draghi bl.a. implementere forordningen om kritiske råstoffer fuldt ud
samt udvikle en fælles platform for indkøb af råstoffer mhp. at udnytte sin
markedsmagt. EU skal samtidig udnytte potentialet i unionens egne res-
sourcer gennem minedrift, genanvendelse og forskning i brugen af alterna-
tive materialer. EU bør samtidig fokusere på at udvikle en fælles strategi for
udvikling af europæisk produktionskapacitet inden for kritiske teknologier.
EU bør samtidig styrke sin forsvarssektor, herunder ved større grad af ko-
ordination af investeringer i denne sektor samt udvikling og investering i
produktionskapacitet og forskning og udvikling i forsvarssektoren.
Foruden de tre ovenfornævnte indsatsområder, peger Draghi på, at der er behov
for at nedbringe administrative byrder og generelt styrke forvaltningen i EU.
Draghi nævner bl.a., at der er behov for forenkling af regler og reduktion af ad-
ministrative byrder for virksomheder, herunder ved at etablere en fælles metode
til konsekvensvurderinger ved EU-regulering, som kan anvendes på tværs af
EU-institutionerne. Draghi peger også på, at EU’s beslutningstagen bl.a. kan gø-
res hurtigere og mere effektiv ved øget brug af kvalificeret flertal (QMV) ifm.
afstemninger i Rådet samt ved øget anvendelse af muligheden for forstærket
samarbejde, hvor grupper af EU-lande laver lovgivning sammen, som alene gæl-
der de pågældende lande. Draghi foreslår desuden, at der skal etableres et nyt
europæisk rammeværk for koordination af spørgsmål og indsatser vedr. euro-
pæisk konkurrenceevne.
Fsva.
finansieringen
af tiltagene i rapporten estimerer Draghi et yderligere
investeringsbehov på 750-800 milliarder euro årligt, svarende til 4,4-4,7 pct. af
EU's BNP i 2023. En stigning i EU's investeringer på 5 pct. af BNP vil bringe
investeringerne som andel af BNP fra 22 til 27 pct. Draghi peger på, at mobili-
sering af private investeringer, der normalt udgør 4/5 dele af det samlede inve-
steringer, vil være af afgørende betydning, men at der også vil være behov for
øgede offentlige investeringer for at understøtte målsætningerne i rapporten
1
.
Draghi fremhæver, at der for at dække det yderligere investeringsbehov vil være
behov for følgende tiltag:
1. Et mere integreret europæisk kapitalmarked: Rapporten fremhæver, at der
er behov for et mindre fragmenteret og mere integreret europæisk kapital-
marked på linje med EU’s ambition om udvikling af kapitalmarkedsunio-
Det bemærkes, at Draghis skøn for det samlede løft i investeringsbehov bygger på en bottom up-
tilgang samt en række antagelser og derfor er behæftet med usikkerhed.
1
Side 4 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
2974180_0005.png
nen. Der er bl.a. behov for en fælles myndighed for regulering af værdipa-
pirmarkederne, mere ensartet tilsynspraksis, øget ensartning ift. afvikling af
værdipapirhandler samt øget ensartning af skatte- og insolvensregler.
2. Et større og mere fokuseret EU-budget: I rapporten vurderes det bl.a., at en
for lille andel af EU’s budget går til investeringer (cirka 1/3), samt at disse
investeringer er spredt ud over for mange programmer (næsten 50 program-
mer), hvorfor disse i stedet bør samles og målrettes, og adgangen hertil for
virksomheder bør forenkles. I rapporten anbefales det bl.a., at der etableres
en såkaldt konkurrenceevnesøjle under den næste flerårige finansielle
ramme (MFF).
3. Ny fælles EU-gæld: Gælden skal finansiere langsigtede projekter, særligt
fælleseuropæiske ’offentlige goder’, inden for bl.a. innovation og forsvar,
hvilket vil fremme integrationen af kapitalmarkederne og øge EU's konkur-
renceevne og sikkerhed. En forudsætning herfor er ifølge Draghi stærkere
finanspolitiske regler, hvor øget fælles gæld modsvares af reduktion af nati-
onale gældsniveauer.
Draghi-rapporten har siden dens offentliggørelse været en del af grundlaget for
løbende drøftelser i Rådet og i Det Europæiske Råd og ventes fortsat at fungere
som indspil til kommende drøftelser og EU-udspil.
3. Formål og indhold
Kommissionen ventes at præsentere sit
konkurrenceevnekompas
på ECOFIN
18. februar 2025. ECOFIN ventes efter Kommissionens præsentation at have en
indledende, overordnet drøftelse af kompasset. Der er ikke lagt op til konkrete
beslutninger eller konklusioner.
Konkurrenceevnekompasset blev offentliggjort 29. januar 2025 og tager form af
en meddelelse med overordnede prioriterer for arbejdet med at styrke EU’s kon-
kurrenceevne på basis af bl.a. Draghi-rapporten. Meddelelsen identificerer bl.a.
overordnede udfordringer for EU's konkurrenceevne samt indsatsområder og
konkrete tiltag, som Kommissionen vil fremlægge og igangsætte i 2025 og 2026
for at adressere EU’s konkurrenceevneudfordringer.
Kompasset identificerer på linje med Mario Draghis rapport tre transformatio-
ner, som er afgørende for EU's fremtidige konkurrenceevne. For det første skal
innovationsgabet lukkes; for det andet er der brug for en samlet plan i EU for
dekarbonisering og styrket konkurrenceevne; og for det tredje skal EU's økono-
miske afhængigheder reduceres og sikkerheden øges. Kompasset peger bl.a. på
følgende under de tre indsatsområder:
4. Lukning af
innovationsgabet:
EU’s skal fjerne barrierer for opstarts- og
skaleringsvirksomheder, herunder ved at lancere en
strategi for opstart og
skalering.
Der vil bl.a. være behov for at sikre øget adgang til risikovillig ka-
pital og et mindre fragmenteret europæisk indre marked. EU skal også øge
Side 5 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
sine investeringer i forskning og udvikling, herunder mhp. at fremme tekno-
logiske fremskridt inden for bl.a. kunstig intelligens og bæredygtighed. Der
skal også sikres bedre betingelser for og investeringer i sektorer med stort
vækstpotentiale, herunder inden for biovidenskab og rumindustrien. En
række kommende initiativer så som EU’s
lov for udvikling af cloud-tekno-
logi og kunstig intelligens
samt EU’s
kvantestrategi
har til hensigt at styrke
Europas position inden for vigtige teknologiske områder. EU’s skal ligeledes
sikre bedre spredning og optag af nye teknologier i traditionelle sektorer.
Der vil også være behov for at evaluere EU’s konkurrencelovgivning, herun-
der ift. om der er unødige begrænsninger ift. skalering af virksomheder.
5. Samlet plan for
dekarbonisering og styrket konkurrenceevne:
Kom-
missionen vil bl.a. præsentere et udspil vedr. europæisk energi og industri,
Clean Industrial Deal,
der har til formål at sikre EU som et attraktivt sted
for produktion, herunder for energiintensive industrier, samt at fremme
grønne teknologier. Det er centralt for EU’s konkurrenceevne at få sænket
energipriserne, hvorfor EU bl.a. skal accelerere omstillingen til bæredygtig
energi, herunder ved at udrulle og investere i bæredygtige energikilder og
udbygge det europæiske energinet. EU bør også i højere grad omstille sig til
en mere cirkulær økonomi og sikre en konkurrencedygtig og bæredygtig
landbrugsproduktion. Kommissionen vil også foretage en evaluering af
CO
2
-
grænsetilpasningsmekanismen
(CBAM), herunder mhp. at reducere mulig-
heden for at omgå mekanismens bestemmelser og reducere eventuelle ne-
gative konsekvenser for europæiske virksomheders værdikæder.
4.
Mindre afhængighed og styrket sikkerhed:
Handel med tredjelande
er afgørende for Europas velstand, men det europæiske marked er i visse
tilfælde for afhængig af én eller få leverandører, og EU har derfor brug for
politikker og investeringer mhp. at sikre økonomisk sikkerhed. I tilfælde
hvor uretfærdig konkurrence udgør en trussel for det indre marked, bør der
anvendes nødvendige beskyttelsesværktøjer, såsom tilgængelige handels-
forsvarsinstrumenter og regulering målrettet udenlandske subsidier. Mere
intensiv koordinering blandt EU-landene og fælles indkøb på EU-niveau,
herunder af kritiske materialer, kan desuden øge EU's indflydelse over for
udenlandske parter. EU’s virksomheder inden for forsvarssektoren er ud-
fordret af en kombination af fragmentering og manglende investeringer.
Europa skal derfor styrke forsvarssamarbejdet på tværs af landene ved bl.a.
øget brug af fælles forsvarsindkøb, fremme af industrielle kapaciteter, sam-
arbejde om forskning og udvikling koncentreret om europæiske initiativer,
fælles forsvarsprojekter og etablere et indre marked for forsvar. Kommissi-
onen vil præsentere en
hvidbog om Europas fremtidige forsvar,
der skal
fastlægge de nødvendige indsatser for at nå disse mål. En kommende
intern
sikkerhedsstrategi
i EU skal være med til at sikre større modstandsdygtig-
hed samt skitsere modforanstaltninger ift. de tiltagende sikkerhedstrusler
fra bl.a. cyberangreb og angreb på kritisk infrastruktur.
Side 6 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
2974180_0007.png
I konkurrenceevnekompasset redegøres overordnet for konkrete tiltag, som
Kommissionen påtænker at fremsætte forslag om inden for hver af ovenstående
indsatsområder. Der er tale om ca. 40 tiltag, hvoraf nogle er nævnt i ovenstå-
ende gennemgang af de tre indsatsområder.
Bilag 1
gengiver de konkrete tiltag
og den ventede timing af disse.
Kompasset udpeger endvidere fem horisontale indsatser, som er nødvendige for
at understøtte de ovenstående prioriteter og konkurrenceevnen i EU på tværs af
alle sektorer. Hovedbudskaberne i de horisontale indsatser gennemgås i det føl-
gende:
6.
Forenkling af regler og byrdereduktion:
De reguleringsmæssige ram-
mer skal forenkles, hvilket skal reducere byrder og fremme hastighed og
fleksibilitet. Her anfører Kommissionen, at den eksisterende 25 pct.-mål-
sætning for reduktion af rapporteringsbyrder (35 pct. for SMV) udvides, så
målet omfatter alle administrative byder for virksomheder. Man vil dermed
reducere de administrative byrder i Europa for 37,5 mia. euro i den nuvæ-
rende Kommissions mandatperiode.
5.
Det indre marked:
Det indre marked er stadig ikke fuldt udbygget og der
eksisterer fortsat barrierer for handel og markedsintegration. For at øge
konkurrenceevnen og fremme væksten vil Kommissionen derfor fokusere
på at fjerne disse barrierer, herunder gennem en
horisontal indre markeds
strategi.
Kommissionen vil også arbejde for at styrke forholdene for små og
mellemstore virksomheder samt opstartsvirksomheder, især inden for tek-
nologier som 5G, AI og vedvarende energi.
6.
Finansiering:
Adgangen til finansiering skal styrkes gennem en opspa-
rings- og investeringsunion og et mere fokuseret EU-budget, med særlig fo-
kus på mobilisering af private investeringer. Kommissionen vil derfor frem-
lægge en
strategi for en opsparings- og investeringsunion
mhp. at fremme
arbejdet med at styrke mobiliseringen af kapital til europæiske projekter.
Under EU’s kommende flerårige finansielle ramme for EU’s budget (MFF)
vil der blive fremsat forslag om en
konkurrenceevnefond,
som skal strøm-
line EU's investeringsprogrammer og
understøtte strategiske teknologier og
fremme private investeringer
.
7.
Arbejdsstyrkens færdigheder og social retfærdighed:
Arbejdsstyr-
kens færdigheder skal styrkes og der skal sikres øget udbud af kvalitetsjob
og samtidig sikres social retfærdighed. Kommissionen vil arbejde for, at
indsatser vedr. bl.a. livslang læring og samarbejde mellem virksomheder og
universiteter styrkes.
8.
Koordination af konkurrenceevnepolitikker:
Politikker skal koordi-
neres bedre på EU og på nationalt niveau ved etableringen af et instrument
til koordination af konkurrenceevnetiltag. Koordinationsinstrumentet skal
Side 7 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
styrke koordinationen mellem EU-landene, så nationale industri- og inve-
steringspolitikker i højere grad er afstemt og adresserer fælleseuropæiske
prioriter. Koordinationsinstrumentet vil sammen med det europæisk seme-
ster bidrage til at sætte retning for investeringer under EU-budgettet og
med det kommende forslag til EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) vil
Kommission foreslå etableringen af en ny konkurrenceevnefond, der skal
understøtte koordinationsinstrumentet.
Konkurrenceevnekompasset redegør overordnet for konkrete tiltag, som Kom-
missionen påtænker at fremsætte forslag om for at fremme ovenstående hori-
sontale indsatser. Der er tale om ca. 10 tiltag, hvoraf nogle er nævnt i ovenstå-
ende gennemgang af de horisontale indsatser.
Bilag 2
gengiver de konkrete til-
tag og den ventede timing af disse.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om Kommissionens konkurrenceevne-
kompas.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark. En eventuel udmøntning af konkrete initiativer i konkurrenceevnekom-
passet, herunder initiativer vedr. EU-budgettet, vil kunne have statsfinansielle
konsekvenser for Danmark. Der vil blive taget stilling til eventuelle konsekven-
ser, når evt. forslag til konkrete initiativer foreligger.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke i sig selv at have erhvervsøkonomiske konsekvenser for
Danmark. Initiativer mhp. at fremme europæisk konkurrenceevne vil kunne
have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, særligt i det omfang initiati-
verne bidrager til at styrke rammebetingelserne for europæiske virksomheder
og private investeringer.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske konsekvenser for
Danmark. Initiativer mhp. at styrke den europæiske konkurrenceevne vil kunne
have positive samfundsøkonomiske konsekvenser i det omfang, at initiativerne
er med til at styrke betingelserne for vækst og beskæftigelse.
Side 8 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
8. Høring
Konkurrenceevnekompasset blev sendt i høring i EU-specialudvalget for kon-
kurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål den 29. januar med frist for hø-
ringssvar den 5. februar 2025.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes at kunne tage præsentationen af Kommissionens konkur-
renceevnekompas til efterretning. EU-landene er generelt enige om, at EU’s
konkurrenceevne bør styrkes, og der ventes overordnet støtte til indsatsområ-
derne fremhævet i kompasset, herunder mobilisering af private investeringer og
reduktion af byrder. Der ventes samtidig blandt landene forskellige holdninger
på en række områder, herunder i spørgsmål berørt i de konkrete kommende
forslag og udspil fra Kommissionen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage Kommissionens præsentation af konkurrenceevnekompas-
set til efterretning. Regeringen vil tage stilling til de kommende konkrete forslag
til at forbedre EU's konkurrenceevne i takt med at de fremlægges.
Regeringen finder det vigtigt, at der sættes en klar retning og præsenteres kon-
krete forslag til at forbedre EU's konkurrenceevne. Regeringen deler vurderin-
gen af, at EU’s konkurrenceevne er udfordret, særligt som følge af en svag pro-
duktivitetsudvikling og strukturelle barrierer for innovation og vækst. Det er en
tværgående udfordring på tværs af EU-landene, som kræver målrettede struk-
turelle reformer og konkrete tiltag på tværs af politikområder.
Det er en topprioritet for regeringen at styrke EU’s konkurrenceevne og produk-
tivitet ved at fremme innovation, investeringer og effektive markedsmekanis-
mer. Det kræver bedre rammevilkår, herunder lettere adgang til privat kapital,
bedre betingelser for private investeringer og forenkling af regler og nedbrin-
gelse af byrder, som hæmmer virksomhedernes produktivitet. Det skal styrke
potentialet for vækst og velstand og sikre, at EU kan konkurrere globalt om
fremtidens innovation og produktion af grønne, digitale og strategiske teknolo-
gier.
Regeringen finder det vigtigt, at indsatsen med at skabe bedre rammevilkår un-
derstøttes af omfattende forenklingstiltag, der nedbringer byrderne for virk-
somhederne og forbedrer det indre markeds funktion. Regeringen støtter i det
lys Kommissionens arbejde med byrdereduktioner og forenklinger, men under-
streger behovet for en ambitiøs tilgang hvor der også arbejdes for at begrænse
byrder ifm. ny lovgivning. Det er ligeledes vigtigt at der sikres fremskridt ift. at
videreudvikle det indre marked og kapitalmarkedsunionen samt nationale re-
former, der styrker betingelserne for produktivitet og vækst.
Side 9 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
Regeringen støtter ligeledes, at den grønne omstilling indgår som central trans-
formation i kompasset og i indsatsen for at forbedre EU’s konkurrenceevne. Re-
geringen arbejder i den forbindelse aktivt for at styrke den grønne omstilling.
Regeringen kan også støtte, at der i indsatsen med at styrke europæisk konkur-
renceevne fokuseres på fremme af digitalisering. Regeringen finder det ligeledes
vigtigt, at arbejdet med at styrke EU's økonomiske sikkerhed og nedbringe af-
hængigheder prioriteres.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog samlenotat om sagen ifm. forelæggelsen af
dagsordenen for ECOFIN 21. januar 2025. Sagen blev dog efterfølgende taget af
dagsordenen og flyttet til ECOFIN 18. februar 2025.
Side 10 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
2974180_0011.png
Bilag 1 – Tiltag vedr. kompassets overordnede indsatsområder
Bilagstabel 1
Overordnede indsatsområder
Timing
K2 2025
K4 2025 – K1 2026
K4 2025 – K1 2026
2026
K1 2025 og K3 2025
K4 2025 – K1 2026
K2 2025 og K4 2025
2025-2026
K2 2025
2026
K2 2025
-
K4 2025
Lukning af innovationsgabet
Start-up and Scale-up Strategy
28
th
regime
European Innovation Act
European Research Area Act
AI Factories Initiative and Apply AI and AI in Science and Data Union Strategies
EU Cloud and AI Development Act
EU Quantum Strategy and Quantum Act
European Biotech Act and Bioeconomy Strategy
Life Sciences Strategy
Advanced Materials Act
Space Act
Review of the Horizontal Merger Control Guidelines
Digital Networks Act
Samlet plan for dekarbonisering og styrket konkurrenceevne
Clean Industrial Deal and an Action Plan on Affordable Energy
Industrial Decarbonisation Accelerator Act
Electrification Action Plan and European Grids Package
New State Aid Framework
Steel and metals action plan
Chemicals industry package
Strategic dialogue on the future of the European automotive industry and Industrial Action Plan
Sustainable Transport Investment Plan
European Port Strategy and Industrial Maritime Strategy
High Speed Rail Plan
Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) Review
Circular Economy Act
Vision for Agriculture and Food
Oceans Pact
Amendment of the Climate Law
Mindre afhængighed og styrket sikkerhed
Conclude and implement ambitious trade agreements, Clean Trade and Investment Partnerships
Trans-Mediterranean Energy and Clean Tech Cooperation initiative
Joint purchasing platform for Critical Raw Minerals
Revision of directives on Public Procurement
White Paper on the Future of European Defence
Preparedness Union Strategy
Internal Security Strategy
Critical Medicines Act
European Climate Adaptation Plan
Water Resilience Strategy
-
K4 2025
K2-3 2025
2026
K1 2025
K1 2025
K1 2025
K1 2025
2026
K2 2025
K1 2025
K4 2025
K1 2026
K2 2025
2025
K4 2025
K1 2025
K3 2025
2025
2025
2025
K4 2026
K1 2025
K2 2025
2025
Side 11 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
2974180_0012.png
Kilde: Kommissionens konkurrenceevnekompas
Bilag 2 – Tiltag vedr. kompassets horisontale indsatsområder
Bilagstabel 1
Horisontale indsatser mhp. at understøtte konkurrenceevnen i EU
Timing
26/2/2025
2025
K2 2025
2026
K1 2025
2025
K1 2025
K4 2025
2026
Tiltag vedr. horisontale indsatser
Omnibus simplification and definition of small mid-caps
European Business Wallet
Single Market Strategy
Revision of the Standardisation Regulation
Savings and Investments Union
Next MFF, including Competitiveness Fund and a Competitiveness Coordination Tool
Union of Skills
Quality jobs roadmap
Skills Portability Initiative
Kilde: Kommissionens konkurrenceevnekompas.
Side 12 af 13
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 118: Samlenotater for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 5. november 2024 og andre sager, som er relevante for Erhversudvalget
Side 13 af 13