Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 114
Offentligt
2971628_0001.png
UDKAST
Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del - Bilag 114
Offentligt
1.
I
§ 288, stk. 1,
indsættes efter nr. 27 som nyt nummer:
»28) Finansiel Stabilitet under forudsætning af at Finansiel Stabilitet har be-
hov for oplysningerne til varetagelsen af sine opgaver.«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
1.1.
1.1.1.
Indledning
Adgang til deling af fortrolige oplysninger med Finansiel
Stabilitet
Gældende ret
Finansiel Stabilitet har i dag ingen opgaver forbundet med håndteringen af
et nødlidende forsikringsselskab. Af samme årsag er der efter gældende ret
ikke hjemmel til, at Finanstilsynet kan dele fortrolige oplysninger med Fi-
nansiel Stabilitet.
1.1.2.
Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2025/1/EU
af 27. november 2024 om et regelsæt for genopretning og afvikling af for-
sikrings- og genforsikringsselskaber og om ændring af direktiv 2002/47/EF,
2004/25/EF, 2014/59/EU og (EU) 2017/1132 og forordning (EU) nr.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Lovudkast - Høring vedr. udkast til lov om forsikringsvirksomhed og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
2971628_0002.png
UDKAST
1094/201, (EU) nr. 648/2012, (EU) nr. 806/2014 og (EU) 2017/1129 (her-
efter IRRD-direktivet) tillægges Finansiel Stabilitet sammen med Finanstil-
synet forventeligt visse opgaver i afviklingen af forsikringsselskaber.
Som led i den kommende implementering af IRRD-direktivet forventes det,
at der vil blive lagt op til, at Finansiel Stabilitet og Finanstilsynet skal fun-
gere som fælles afviklingsmyndighed for forsikrings- og pensionsselskaber.
Når disse nye regler er implementeret vurderes der at være et behov for, at
Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet kan udveksle oplysninger om gruppe
1 og gruppe 2-forsikringsselskaber. Det er Erhvervsministeriets vurdering,
at det vil forbedre det lovforberedende arbejde, at Finanstilsynet allerede i
forbindelse med forberedelse af afviklingsregimet har mulighed for at dele
fortrolige oplysninger med Finansiel Stabilitet, hvor det er nødvendigt, for
f.eks. at foretage de med implementeringen forbundne vurderinger.
Det foreslås derfor at udvide kredsen af aktører, som Finanstilsynet kan vi-
deregive fortrolige oplysninger til i § 288, stk. 1, i lov om forsikringsvirk-
somhed, med Finansiel Stabilitet. Det foreslås samtidig, at adgangen til at
videregive de fortrolige oplysninger afgrænses, så denne kun gælder, når
Finansiel Stabilitet har behov for oplysninger som Finanstilsynet er i besid-
delse af for at kunne varetage sine opgaver. Hertil henregnes både opgaver,
der indtræder, når reglerne, der implementerer IRRD-direktivet er trådt i
kraft, men også opgaver under det lovforbedrende arbejde forbundet med
implementeringen.
Med den foreslåede bestemmelse vil Finanstilsynet kunne dele de oplysnin-
ger Finanstilsynet er i besiddelse af med Finansiel Stabilitet og oplysnin-
gerne kan dermed inddrages i det lovforberede arbejde, hvis inddragelsen
kan kvalificere arbejdet, herunder de nærmere afklaringer, som det lovfor-
beredende arbejde tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse vil også medføre, at Finanstilsynet kan dele
fortrolige oplysninger med Finansiel Stabilitet, når reglerne er fuldt imple-
menteret, hvis Finansiel Stabilitet, som forventet tillægges opgaver i forbin-
delse med afviklingsreglerne. Såfremt myndighedsopgaverne mod forvent-
ning skulle blive placeret hos en anden myndighed, vil videregivelsesreg-
lerne blive tilpasses til dette.
2. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
2
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Lovudkast - Høring vedr. udkast til lov om forsikringsvirksomhed og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
2971628_0003.png
UDKAST
Ikke relevant.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Ikke relevant.
4. Administrative konsekvenser for borgerne
Ikke relevant.
5. Klimamæssige konsekvenser
Ikke relevant.
6. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Forholdet til EU-retten
Ikke relevant.
8. Konsekvenser for verdensmålene
Ikke relevant.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
[Afventer offentlig høring]
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
3
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Lovudkast - Høring vedr. udkast til lov om forsikringsvirksomhed og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
2971628_0004.png
UDKAST
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 13 (§
288, stk. 1, nr. 28,
i lov om forsikringsvirksomhed)
Det fremgår af den gældende § 288 i lov om forsikringsvirksomhed, at Fi-
nanstilsynets ansatte har mulighed for at videregive oplysninger til nærmere
specificerede aktører på trods af den udvidede tavshedspligt, der gælder for
ansatte i Finanstilsynet. Den gældende § 288, stk. 1 giver ikke adgang til, at
4
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Lovudkast - Høring vedr. udkast til lov om forsikringsvirksomhed og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
2971628_0005.png
UDKAST
Finanstilsynet kan videregive fortrolige oplysninger til Finansiel Stabilitet,
da Finansiel Stabilitet ikke i dag har opgaver på forsikringsområdet.
Det foreslås, at der indsættes et nyt nr. 28 i
§ 288, stk. 1.
Efter den foreslåede
bestemmelse vil Finanstilsynet få mulighed for at videregive fortrolige op-
lysninger til Finansiel Stabilitet, under forudsætning af, at Finansiel Stabili-
tet har behov for oplysningerne for at varetage sine opgaver. Den foreslåede
tilføjelse vil gøre det muligt for Finanstilsynet at videregive oplysninger til
Finansiel Stabilitet både i det kommende fremtidige samarbejde på forsik-
ringsområdet, der skal finde sted, når regler, der implementerer IRRD-di-
rektivet træder i kraft, men også allerede i implementeringsfasen, dvs. frem
mod, at reglerne forventeligt træder i kraft 1. januar 2027. Det forventes, at
Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet i forbindelse med implementeringen af
IRRD-direktivet sammen vil skulle varetage de opgaver, der pålægges af-
viklingsmyndighederne. Disse opgaver består primært i udarbejdelse af for-
beredende afviklingsviklingsplaner og afvikling af forsikringsselskaber, der
bliver forventeligt nødlidende eller nødlidende.
Finanstilsynet og Finansiel Stabilitet bidrager til lovarbejdet forbundet med
implementeringen af EU’s genopretnings-
og afviklingsdirektiv (IRRD)
med henblik på, at de to myndigheder efter implementeringen skal fungere
som fælles afviklingsmyndighed for forsikrings- og pensionsselskaber.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Finansiel Stabilitet kan få ad-
gang til oplysninger om forsikringsselskabers forhold, som Finanstilsynet
bl.a. modtager fra forsikringsselskaberne via løbende indberetninger, når Fi-
nansiel Stabilitet har et behov for oplysningerne for at kunne varetage sine
opgaver. Det foreslåede vil derudover medføre, at det i det lovforbedrende
arbejde, vil være muligt for Finanstilsynet at dele relevante oplysninger om
de virksomheder, der kan blive omfattet af de nye regler, der implementerer
IRRD-direktivet. Det kan f.eks. være relevant at inddrage oplysninger om
virksomhedernes forhold i afklaringen af anvendelsesområdet og vurderin-
gen af rammerne for det kommende danske afviklingsregime for forsik-
ringsselskaber. Det er vurderingen, at implementeringsarbejdet forbundet
med IRRD-direktivet kan varetages på en mere effektiv og hensigtsmæssig
måde, hvis Finanstilsynet kan dele de fortrolige oplysninger, som virksom-
hederne har indsendt i det løbende tilsyn, med Finansiel Stabilitet, hvor det
vurderes relevant for opgavevaretagelsen. Sådanne oplysninger vil f.eks.
kunne være visse af de data og nøgletal, som virksomhederne løbende er
forpligtet til at indberette til Finanstilsynet.
5
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Lovudkast - Høring vedr. udkast til lov om forsikringsvirksomhed og forskellige andre love, fra erhvervsministeren
2971628_0006.png
UDKAST
Oplysningerne kan alene udveksles, hvor der vurderes at være et konkret
behov herfor, dvs. at Finanstilsynet som udgangspunkt ikke kan stille alle
oplysninger, som virksomhederne har indberettet til Finanstilsynet til rådig-
hed for Finansiel Stabilitet. Såfremt myndighedsopgaverne mod forventning
skulle blive placeret hos en anden myndighed, vil videregivelsesreglerne
blive tilpasses til dette.
Der henvises i øvrigt til pkt. XX i lovforslagets almindelige bemærkninger.
6