Erhvervsudvalget 2024-25
ERU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2964116_0001.png
9. januar 2025
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 21.01.2025
1) Præsentation af det polske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet, Erhvervsministeriet, Skattemi-
nisteriet og Finansministeriet.
2
2) Sikring af konkurrencedygtige rammer for virksomheder i EU – simplificering, op-
rydning og byrdereduktion
22
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet, Skatteministeriet, Udenrigsmi-
nisteriet og Erhvervsministeriet.
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Præsentation af det polske
formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
Polen varetager EU-formandskabet i 1. halvår af 2025. Det polske formand-
skab ventes på ECOFIN 21. januar 2025 at præsentere sit arbejdsprogram.
Fra dansk side ventes man at kunne tilslutte sig en generel støtte i Rådet til
formandskabets prioriteter i ECOFIN. Den danske holdning til de enkelte sa-
ger fastlægges som vanligt i den hjemlige EU-beslutningsprocedure.
2. Baggrund
Polen har EU-formandskabet i 1. halvår af 2025. Det polske formandskab ventes
på ECOFIN 21. januar 2025 at præsentere sit arbejdsprogram og prioriteter på
ECOFIN-området. Det polske formandskab vil overordnet i ECOFIN fokusere
på 1) håndtering af EU’s nuværende udfordringer, herunder konkurrenceevne
og finansiering af forsvar og sikkerhed i EU og Ukraine, 2) det økonomiske-po-
litiske område, herunder implementering af EU’s finanspolitiske regler, 3) for-
slag på det finansielle område, 4) forslag på skatteområdet (både direkte og in-
direkte skatter, 5) reform af toldunionen og 6) EU-budgettet.
Der henvises til
bilag 1
for en oversigt over centrale ECOFIN-sager under det
polske formandskab.
1. Håndtering af EU’s nuværende udfordringer
Høje energipriser i EU udgør en begrænsning for den europæiske konkurrence-
evne og medfører negative konsekvenser for de europæiske økonomier, som
bl.a. påpeges i Draghi-rapporten om EU’s konkurrenceevne. Høje energipriser,
sammenlignet med USA og andre lande, fører til relativt højere inputpriser for
europæiske virksomheder, hvilket gør det vanskeligt for dem at konkurrere på
lige vilkår med virksomheder fra mange lande uden for EU. Derudover resulte-
rer høje energipriser i større omkostninger for europæiske husholdninger. Det
polske formandskab ventes under ECOFIN at have fokus på makroøkonomiske
løsninger, der kan bidrage til at reducere de negative konsekvenser af høje ener-
gipriser i Europa samt på initiativer, der kan sænke selve energipriserne.
For at få privat kapital til at spille en større rolle i finansieringen af økonomien
og den grønne og digitale omstilling, vil det polske formandskab søge at for-
bedre konkurrenceevnen af de europæiske kapitalmarkeder ved at prioritere ar-
bejdet med forslag, der har til hensigt at styrke kapitalmarkedsunionen.
ECOFIN ventes løbende at drøfte de økonomiske og finansielle aspekter af Rus-
lands invasion af Ukraine, herunder gennem implementeringen af Ukraine-fa-
ciliteten og EU’s makrofinansielle assistance (MFA). ECOFIN ventes derudover
Side 2 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0003.png
også at fokusere på finansieringen af Ukraines langsigtede genopretning og gen-
opbygning. ECOFIN vil fortsat overvåge implementeringen af EU’s sanktioner
mod Rusland og Belarus samt analysere deres økonomiske konsekvenser for EU
og EU-landene.
ECOFIN ventes at fortsætte arbejdet med at sikre investeringer i EU’s forsvar
og sikkerhed, herunder med inddragelse af Den Europæiske Investeringsbank
(EIB). ECOFIN vil arbejde tæt sammen med Kommissionen og andre instituti-
oner og strategiske partnere om at udvikle nye løsninger med henblik på at
styrke EU-landenes forsvar.
2. Økonomisk-politiske område
ECOFIN ventes i 1. halvår af 2025 at fortsætte den igangværende implemente-
ring af EU’s finanspolitiske regler. ECOFIN skal vedtage rådshenstillinger vedr.
EU-landenes mellemfristede planer for finans- og strukturpolitik. Planerne skal
indeholde en sti for udviklingen i de offentlige nettoudgifter samt reformer og
investeringer, som skal vurderes af Kommissionen og godkendes af Rådet.
Kommissionen har inden udgangen af 2024 offentliggjort vurderinger af 21 lan-
des planer, og ECOFIN ventes 21. januar 2025 at vedtage rådshenstillinger om
godkendelse af udgiftsstier samt reformer og investeringer, der begrunder even-
tuelle forlængede tilpasningsperioder, for de pågældende landes udgiftsstier.
ECOFIN vil senere vedtage rådshenstillinger om de resterende landes planer i
takt med, at landene løbende afleverer planerne, og Kommissionen vurderer
planerne.
ECOFIN ventes derudover at implementere de finanspolitiske reglers bestem-
melser vedr. henstillinger i tilfælde af uforholdsmæssigt store underskud pba.
udspil og forslag fra Kommissionen. ECOFIN ventes 21. januar 2025 at træffe
beslutning om underskudshenstillinger til otte lande, hvor ECOFIN 16. juli ved-
tog beslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud. Under-
skudshenstillingerne ventes at indeholde krav om finanspolitiske tilpasninger
mhp. at bringe underskuddene under 3 pct. af BNP inden for givne frister. Det
er desuden muligt, at ECOFIN i løbet af 1. halvår af 2025 vil skulle træffe beslut-
ning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud i Østrig, afhængig
af, om landet i forbindelse med ECOFIN 21. januar 2025 præsenterer tiltag, der
vurderes at kunne bringe landets underskud under 3 pct. af BNP i 2025. Som
led i den løbende implementering af stabilitets- og vækstpagten skal Kommissi-
onen foretage helhedsvurderinger af underskud, der overstiger 3 pct. af BNP i
lande, hvor der ikke allerede er åbnet en underskudshenstilling. På den bag-
grund skal Kommissionen ifm. forårsprognosen i maj 2025 vurdere, om der skal
stilles forslag til, at ECOFIN vedtager yderligere underskudshenstillinger.
Formandskabet ventes også at prioritere gennemførelsen af det europæiske se-
mester for 2025 på baggrund af prioriteterne og konklusionerne i udkastet til
anbefalinger til euroområdet
som helhed og Kommissionens
varslingsrapport
(som identificerer EU-lande med risiko for makroøkonomiske ubalancer), som
Side 3 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0004.png
blev offentliggjort i slutningen af 2024, samt eventuelle yderligere udspil fra
Kommissionen, jf. særskilt dagsordenspunkt. Gennemførelsen af semesteret
2025 vil bl.a. resultere i landespecifikke anbefalinger til EU-landene om økono-
misk-politiske udfordringer og prioriteter, som ventes vedtaget i juli 2025 pba.
udkast fra Kommissionen.
ECOFIN vil også fortsætte arbejdet med implementeringen af genopretningsfa-
ciliteten (”Recovery and Resilience Facility” – RRF)
1
, som skal bidrage til at
imødegå de økonomiske konsekvenser af COVID-19-krisen og styrke den
grønne og digitale omstilling i EU-landene.
ECOFIN ventes i 1. halvår 2025 at skulle tage stilling til Kommissionens forslag
til rådsimplementerende beslutninger vedr. eventuelle revisioner af EU-lande-
nes genopretningsplaner, herunder REPowerEU-kapitler. REPower-kapitlerne
indeholder tiltag, der bidrager til udfasning af russisk fossil energi. ECOFIN vil
muligvis også have horisontale drøftelser om implementeringen af genopret-
ningsfaciliteten.
3. Det finansielle område
Formandskabet vil forsætte forhandlingerne med igangværende lovforslag og
overordnet fokusere på at styrke kapitalmarkedsunionen.
Finansielle lovgivningsforslag hvor der udestår enighed i Rådet
Der udestår fortsat enighed om forslagene fra juni 2023 vedr. en digital euro og
forslag vedr. betalingstjenester (”Payment Services Directive/Regulation” –
PSD III + PSR).
ECOFIN ventes at fortætte forhandlingerne om sagerne i 1. halvår 2025 mhp.
fremskridt med forslaget vedr. digital euro og enighed vedr. forslag vedr. beta-
lingstjenester med henblik på at påbegynde trilog.
Finansielle forslag hvor der udestår enighed i trilogforhandlinger mellem Rå-
det og Europa-Parlamentet
ECOFIN nåede i juni 2024 til enighed om revision af EU-rammerne for krise-
håndtering af kreditinstitutter, som kommer i problemer og bliver nødlidende,
herunder krisehåndteringsdirektivet (”Bank Recovery and Resolution Direc-
tive” – BRRD) og direktivet om nationale indskydergarantimidler (”Deposit
Guarantee Schemes Directive” – DGSD). Et overordnet formål med pakken er
bl.a., at flere institutter skal krisehåndteres inden for rammerne af BRRD, her-
under princippet om, at omkostningerne ved bankkriser skal bæres af banker-
Genopretningsfaciliteten skal yde finansiel assistance på op til 672,5 mia. euro (2018-priser),
heraf 312,5 mia. euro i tilskud og op til 360 mia. euro i lån. Rammerne for genopretningsfacilite-
ten er fastlagt i en forordning, som trådte i kraft 19. februar 2021. Forordningen er efterfølgende
revideret mhp. at tage højde for REPowerEU-planen, der har til formål at udfase EU's afhængig-
hed af fossile brændstoffer fra Rusland så hurtigt som muligt. Den reviderede forordning trådte i
kraft 1. marts 2023.
1
Side 4 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0005.png
nes aktionærer og kreditorer (bail-in) og ikke af statslige midler (bail-out). Tri-
logforhandlingerne er påbegyndt i december 2024, og der ventes fortsatte tri-
logforhandlinger med Europa-Parlamentet i 1. halvår 2025.
ECOFIN nåede i juni 2024 til enighed om en styrket ramme for detailinveste-
ringer (”Retail Investor Strategy” – RIS). Detailinvestorer skal i højere grad del-
tage på de finansielle markeder og opnå værdi herved, modtage bedre rådgiv-
ning, have bedre mulighed for at træffe investeringsbeslutninger og være bedre
beskyttet på tværs af EU. Der ventes trilogforhandlinger med Europa-Parla-
mentet i 1. halvår 2025.
ECOFIN nåede i december 2024 til enighed om et finansielt rammeværk for da-
tadeling (”Open Finance”). Forslaget gør det obligatorisk for virksomheder på
det finansielle område, efter kundens anmodning og under hensyn til regler om
databeskyttelse, at tillade deling af data, som den pågældende virksomhed har
om kunden, fx data om banklån, realkreditlån, investeringer mv. Udbydere af
finansielle oplysningstjenester vil fx kunne anvende kundernes data til at give
en bedre sammenligning af forskellige finansielle virksomheders produkter
samt deres priser og vilkår og dermed gøre produkterne transparente og gen-
nemskuelige for forbrugerne. Der ventes trilogforhandlinger med Europa-Par-
lamentet i 1. halvår 2025.
4. Skatteområdet
På selskabsskatteområdet vil ECOFIN muligvis arbejde videre med direktivfor-
slaget om en fælles ramme for selskabsbeskatning i EU-landene (”Business in
Europe: Framework for Income Taxation” – BEFIT), og forslaget om Transfer
Pricing, som Kommissionen fremsatte i september 2023.
Formålet med en fælles ramme for selskabsbeskatning i EU-landene er at redu-
cere omkostninger for virksomheder i forbindelse med at efterleve selskabsskat-
teregler og skabe en ensartet tilgang til selskabsbeskatning i EU, herunder et
fælles regelsæt for
selskabsskattebasen.
Forslaget om transfer pricing indebærer bl.a., at OECD’s
transfer pricing-ret-
ningslinjer
omsættes til EU-lovgivning. Der er ikke udsigt til enighed om forsla-
get, men det vil muligvis blive grundstenen for et transfer pricing-forum.
På et mere generelt plan forventes dagsordenen om regelforenkling for virksom-
heder på skatteområdet (decluttering) at blive aktuel under det polske formand-
skab, om end det endnu er uklart hvordan.
Ift. indsatsen for bekæmpelse af skatteundgåelse og -unddragelse er det muligt,
at ECOFIN vil fortsætte drøftelserne af et nyt kompromisforslag fra Kommissi-
onen om fælles EU-regler til bekæmpelse af skatteundgåelse ved brug af post-
kasseselskaber (Unshell).
Det polske formandskab vil prioritere arbejdet med en ny revision af direktivet
om administrativt samarbejde på beskatningsområdet (DAC9) mhp. enighed i
Side 5 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0006.png
ECOFIN. Forslaget skal tilvejebringe EU-lovgivning om udveksling af oplysnin-
ger mellem EU-landene som følge af direktivet om minimumsbeskatning i op-
følgning på OECD-aftalen, herunder standardskemaet til brug for indberetnin-
gen. Forslaget skal sikre, at der sker udveksling af oplysninger mellem EU-lan-
dene, uanset resultatet af arbejdet i regi af OECD om en udvekslingsordning,
der også omfatter stater uden for EU.
EU’s sortliste over skattely uden for EU opdateres halvårligt. Opdatering af sort-
listen ventes vedtaget i Rådet i februar 2025 og forberedes af
Adfærdskodeks-
gruppen for Erhvervsbeskatning
(Code of Conduct on Business Taxation). Ad-
færdskodeksgruppen vil muligvis arbejde videre med udvikling af et nyt krite-
rium 1.4 om informationsudveksling om selskabers reelle ejere og udvidelse af
sortlistens geografiske anvendelsesområde.
ECOFIN ventes også at skulle behandle forslag på momsområdet, herunder for-
slaget om fjernsalg af indførte varer fra tredjelande. Forslaget skal give større
forbrugersikkerhed, mindske administrative byrder for erhvervsliv og forhindre
momssvig ved at give virksomheder incitament til at tilslutte sig Import One
Stop Shop (IOSS)-ordningen. Der ventes politiske drøftelser eller enighed om
forslaget under polsk formandskab, afhængigt af udviklingen i forhandlingerne
på toldområdet.
På afgiftsområdet forventes det, at ECOFIN vil blive præsenteret for en revision
af tobaksbeskatningsdirektivet. Revisionen forventes at omfatte forhøjelse af
mindsteafgifter, udvidelse af direktivets anvendelsesområde til nye nikotinhol-
dige produkter og købekraftindeksering af mindsteafgifterne.
ECOFIN ventes også at arbejde videre med revision af energibeskatningsdirek-
tivet. Forslaget lægger op til, at minimumssatserne for beskatning af energipro-
dukter forhøjes, indekseres og fastsættes pba. energiprodukternes energiind-
hold samt miljø- og klimapåvirkning, ligesom det drøftes, om anvendelsesom-
rådet for minimumssatser bør udvides til at omfatte fx energiprodukter anvendt
ifm. passagerflyvning og færgefart inden for EU.
5. Toldområdet
EU-Kommissionen fremlagde forslag om en omfattende toldreformpakke i maj
2023. Reformpakken består af en ny EU-toldkodeks, ændring af forordningen
om toldfrihed samt en ændring af momsdirektivet og indebærer blandt andet
indførelsen af en ny fælles EU-toldmyndighed og indførelse af ”told fra første
krone” på e-handel (dvs. at den nuværende toldfri bundgrænse på 150 euro af-
skaffes). ECOFIN ventes at drøfte og evt. nå til enighed om toldreformpakken
under det polske formandskab.
6. Budgetområdet
På budgetområdet ventes forhandlinger om
Rådets henstilling til decharge
for
EU-budgettet 2023 på baggrund af Revisionsrettens årsrapport for 2023.
Side 6 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0007.png
Herudover vil der muligvis være drøftelser af Kommissionens ændrede forslag
af 20. juni 2023 om
nye indtægter
til EU’s budget, der indebærer forslag til nye
indtægtskilder til EU’s budget baseret på henholdsvis EU’s kvotehandelssystem,
indførslen af en CO
2
-grænsetilpasningsmekanisme (CBAM), implementeringen
af spor 1 i OECD-aftalen samt statistikdata om bruttooverskud i selskaber i EU-
lande. Der forventes ikke substantielle fremskridt på sagen før Kommissionen
fremsætter sit forslag til EU’s kommende flerårige finansielle ramme (MFF).
Øvrige sager
ECOFIN vil også skulle forberede fælles EU-holdninger forud for IMF-møder
og G20-møder for finansministre og centralbankchefer, herunder G20-møder
26.-27. februar 2025 og IMF- og G20-møder under IMF’s forårsmøde 21.-26.
april 2025.
3. Formål og indhold
Ikke relevant.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Formandskabsprogrammet har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Formandskabsprogrammet har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekven-
ser for Danmark.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Formandskabsprogrammet har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekven-
ser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt bred opbakning blandt EU-landene til det polske formand-
skabsarbejdsprogram og prioriteter for ECOFIN i 1. halvår 2025.
Side 7 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig en generel støtte til det polske formand-
skabs arbejdsprogram og prioriter for ECOFIN. Derudover vil den danske hold-
ning til de enkelte sager bliver fastlagt i den hjemlige EU-beslutningsprocedure.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0009.png
Bilag 1: Oversigt over væsentligste ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Styrkelse af det økono- Det Europæiske Råd (DER) og EU’s økonomi- og fi-
miske samarbejde i EU nansministre (den udvidede eurogruppe) har i de se-
(styrkelse af ØMU’en)
nere år løbende haft drøftelser af yderligere styrkelser
af det økonomiske samarbejde i EU / ØMU’en.
Styrkelse af bankunionen, kapitalmarkedsunionen og
den finansielle regulering for alle EU-lande ventes
fortsat at være en central del af ØMU-drøftelserne.
ØMU-arbejdet kan også komme til at omfatte andre
emner inden for det økonomisk-politiske område.
Genopretningsfaciliteten
skal understøtte reformer og
investeringer mhp. økonomisk genopretning i lyset af
COVID-19-krisen samt grøn og digital omstilling.
Fra
genopretningsfaciliteten
kan der ydes finansiel as-
sistance til EU-landene i form af direkte støtte og/eller
lån. Den samlede finansielle assistance fra
genopret-
ningsfaciliteten
kan udgøre op til 672,5 mia. euro
(2018-priser), heraf 312,5 mia. euro i tilskud og 360
mia. euro i lån.
På baggrund af positive vurderinger fra Kommissio-
nen har Rådet siden juli 2021 behandlet og godkendt
alle EU-landenes
genopretningsplaner.
Processen
med
udbetaling af midler
fra genopretningsfaciliteten
på baggrund af opfyldte milepæle og mål har været i
gang siden ultimo 2021. De fleste lande har også i lø-
bet af 2022, 2023 og 2024 fået godkendt opdaterede
genopretningsplaner i Rådet inklusiv REPowerEU-
kapitler, der har til formål at udfase EU's afhængig-
hed af import af fossile brændstoffer fra Rusland.
ECOFIN ventes i 1. halvår 2025 på baggrund af forslag
fra Kommissionen at skulle godkende yderligere råds-
beslutninger om EU-landenes opdaterede genopret-
ningsplaner.
Genopretningsfacilitet
(RRF)
Side 9 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0010.png
Reformen af EU’s fi- Det polske formandskab vil fortsætte arbejdet med im-
nanspolitiske regler
plementering af reformen af EU’s finanspolitiske reg-
ler (”Stabilitets-
og Vækstpagten”),
som trådte i kraft
30. april 2024.
Reformen indebærer, at overvågningen af og kravene
til EU-landenes økonomiske politik forankres i natio-
nale mellemfristede planer for finans- og strukturpoli-
tik, der fremsættes af landene, vurderes af Kommissi-
onen og godkendes af Rådet (rådshenstillinger). 21
lande har inden udgangen af 2024 afleveret en plan,
som Kommissionen har foretaget vurderinger af. Vur-
deringer og godkendelser af de resterende 6 landes
planer følger løbende i takt med at planerne afleveres.
I planerne skal landene fastsætte en sti for udviklingen
i de offentlige nettoudgifter (dvs. de faktiske offentlige
udgifter fratrukket renteudgifter, konjunkturføl-
somme ledighedsudgifter, udgifter til national medfi-
nansiering af EU-programmer og udgifter finansieret
af EU-midler og korrigeret for diskretionære indtægts-
forøgende- eller reducerende tiltag, fx skatte- og af-
giftsændringer). Udgiftsstierne skal sikre faldende el-
ler stabil lav gæld, og kravene er differentierede og af-
spejler, om landet har underskud og gæld over hhv. 3
og 60 pct. af BNP. Reglerne indebærer bl.a., at udgifts-
stierne i lande med underskud og gæld over hhv. 3 og
60 pct. af BNP skal leve op til visse minimuskrav til ud-
viklingen i gælden. I lande med gæld eller underskud
over hhv. 60 og 3 pct. af BNP skal udgiftsstien også
sikre en sikkerhedsmargin på 1,5 pct.-point til under-
skuds-grænsen på 3 pct. af BNP.
Landenes planer skal også indeholde reformer og inve-
steringer, herunder tiltag der adresserer EU’s lande-
specifikke anbefalinger til de pågældende lande samt
eventuelle makroøkonomiske ubalancer identificeret
under det europæiske semester. Reformerne og inve-
steringerne kan under visse betingelser, herunder at
de styrker holdbarhed og vækst, medføre en længere
tilpasningsperiode for udgiftsstien og dermed lempede
krav til de offentlige nettoudgifter i de enkelte år.
Side 10 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0011.png
ECOFIN ventes 21. januar at vedtage rådshenstillinger
for de 21 lande, der har afleveret en plan og hvor Kom-
missionen har foretaget en vurdering. ECOFIN ventes
løbende at vedtage rådshenstillinger for de resterende
6 lande i løbet af 1. halvår 2025.
Landene kan under reformen fortsat få henstillinger
med bindende krav til finanspolitikken, hvis store un-
derskud eller høj gæld ikke nedbringes. ECOFIN ven-
tes pba. forslag fra Kommissionens at træffe beslut-
ning om underskudshenstillinger til de 8 lande, hvor
ECOFIN 16. juli besluttede, at der eksisterer et ufor-
holdsmæssigt stort underskud. Underskudshenstillin-
gerne indeholder krav om finanspolitiske tilpasninger
mhp. at bringe underskuddene under 3 pct. af BNP in-
den for en given frist. ECOFIN vil evt. skulle træffe be-
slutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort
underskud i Østrig, hvilket ventes at afhænge af, om
Østrig senest i forbindelse med ECOFIN 21. januar
2025 præsenterer en pakke med tiltag, der vurderes at
kunne bringe underskuddet i overensstemmelse med
grænsen på maksimalt 3 pct. i 2025.
Som led i den løbende implementering af stabilitets-
og vækstpagten, herunder ifm. forårsprognosen i maj
2025, skal Kommissionen foretage en helhedsvurde-
ring af underskud der overstiger 3 pct. af BNP i lande,
der ikke allerede har en underskudshenstilling. På den
baggrund skal Kommissionen vurdere, om der skal
stilles forslag til, at ECOFIN vedtager, at der eksisterer
yderligere uforholdsmæssigt store underskud blandt
EU-landene, og på den baggrund vedtage nye under-
skudshenstillinger. Hvis det bliver relevant, ventes
ECOFIN i juni 2025 præsenteret for en sådan helheds-
vurdering og evt. forslag til rådsbeslutning.
Økonomiske
konse- ECOFIN har siden Ruslands fuldskalainvasion af
kvenser af Ruslands Ukraine 24. februar 2022 løbende drøftet de økonomi-
krig i Ukraine
ske og finansielle aspekter af Ruslands krig i Ukraine,
herunder økonomisk assistance til Ukraine, imple-
menteringen af EU’s sanktioner mod Rusland, immo-
Side 11 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0012.png
biliserede russiske centralbankaktiver, konsekven-
serne af krigen for Ukraine og EU’s økonomier samt
håndteringen heraf.
ECOFIN ventes i 1. halvår 2025 fortsat løbende at
drøfte økonomiske og finansielle konsekvenser af
Ruslands krig i Ukraine,
jf. også nedenfor.
Finansiel assistance til Som led i EU’s stats- og regeringschefers aftale om en
Ukraine
revision af EU’s flerårige finansielle ramme (MFF)
vedtog EU i februar 2024 etableringen af en
Ukraine-
facilitet,
som skal yde støtte til Ukraines genopretning,
genopbygning og modernisering mhp. et fremtidigt
EU-medlemskab. Støtten vil tage form af lån og tilskud
på i alt 50 mia. euro i perioden 2024-2027 og er betin-
get af, at Ukraine efterlever aftalte reformlån fremlagt
i
Ukraineplanen.
Ukraineplanen er et omfattende re-
formprogram, der skitserer reformer og investeringer,
som myndighederne vil gennemføre i perioden 2024-
2027 sammen med en tidslinje for implementeringen
af planen.
EU vedtog 23. oktober 2024 oprettelsen af ny ekstra-
ordinær makrofinansiel assistance (MFA) til Ukraine
på op til 35 mia. euro og etableringen af samarbejds-
mekanismen for lån til Ukraine, som kan understøtte
bilaterale lån fra EU og G7-partnere på samlet op til 45
mia. euro, der tilbagebetales med ekstraordinære ind-
tægter fra immobiliserede russiske centralbankakti-
ver. Lånene skal ses i lyset af G7-aftalen fra juni 2024
om at yde nye lån til Ukraine baseret på fremtidige ind-
tægter fra de immobiliserede aktiver inden udgangen
af 2024. Ud over EU har USA, Canada, Japan og Stor-
britannien også annonceret væsentlige lånebidrag un-
der samarbejdsmekanismen. EU’s MFA-lån ventes
derfor at blive nedjusteret fra de maksimale 35 mia.
euro til godt 18 mia. euro.
Finansielle sager
Sag/initiativ
Forløb/status
Revision af rammer for Rådet opnåede i juni 2024 enighed om forslag til
revi-
krisehåndtering af nød-
sion af EU-rammerne for krisehåndtering af nødli-
lidende kreditinstitutter
dende kreditinstitutter
i form af en revision af direktiv
om genopretning og afvikling af kreditinstitutter
Side 12 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0013.png
og nationale indskyder- (BRRD) og en revision af direktiv om nationale indsky-
garantiordninger
dergarantiordninger (DGSD). BRRD og DGSD omfat-
(CMDI)
ter alle EU-lande.
Der foreslås bl.a. ændringer af anvendelsesområdet for
BRRD, så reglerne på tværs af EU skal omfatte flere
mindre og mellemstore kreditinstitutter, når dette kan
opnå afviklingsmålene i samme grad sammenlignet
med nationale insolvensprocedurer (konkursregler).
Der ventes i 1. halvår 2025 at pågå trilogforhandlinger
med Europa-Parlamentet.
Styrket ramme for de- Rådet nåede i juni 2024 enighed om en pakke af for-
tailinvesteringer
slag til en styrket ramme for detailinvesteringer.
Det overordnede formål med strategien og tilhørende
forslag er ifølge Kommissionen at sikre varetagelsen af
private investorers (detailinvestorers) interesser. De-
tailinvestorer skal i højere grad deltage på de finan-
sielle markeder og opnå værdi herved, modtage bedre
rådgivning, have bedre mulighed for at træffe investe-
ringsbeslutninger, opnå bedre resultater og være bedre
beskyttet på tværs af EU.
Forslaget lægger bl.a. op til at styrke regler for proce-
durer for udvikling og godkendelse af investeringspro-
dukter, offentliggørelse og markedsføring af investe-
ringsprodukter, egnethed- og hensigtsmæssighedstest
af kunder samt tilsyn og standarder for rådgivning.
Rådets generelle indstilling indeholder
ikke
Kommis-
sionens forslag om en udvidelse af det delvise forbud
mod formidlingsprovision som i Kommissionens for-
slag, så forbuddet omfatter Execution Only-handler,
hvor investorer kan foretage værdipapirhandler på
egen hånd og uden, at der forinden foretages personlig
rådgivning. Der ventes i 1. halvår 2025 at påbegyndes
trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet.
Forslag på betalingsom- Kommissionen har i juni 2023 fremsat forslag til æn-
rådet
dringer på betalingsområdet. Pakken inkluderer for-
slag til
digital euro
(digital centralbankvaluta, CBDC),
forslag til ændring af rammen for betalingstjenester
Side 13 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0014.png
(PSDII) samt forslag til finansielt rammeværk for da-
tadeling (”Framework for Financial Data Access” –
FIDA el. Open Finance).
En digital euro vil for indehaver indebære en digital
fordring på Den Europæiske Centralbank (ECB) og
supplerer således kontanter, som er fysiske fordringer
på ECB. De mest almindelige anvendte penge er i dag
elektroniske euro, hvor den direkte fordring (via inde-
stående på konti mv.) er mod en bank.
Formålet med forslaget om en digital euro er ifølge
Kommissionen overordnet at sikre adgang til central-
bankpenge i en digitaliseret økonomi. En digital euro
skal ifølge forslaget udgøre et simpelt, sikkert og billigt
digitalt betalingsmiddel i eurolandene, som er udstedt
af en centralbank, dvs. ECB. Forslaget indebærer, at
ikke-eurolande også kan få adgang til en digital euro
på frivillig basis og efter aftale med ECB.
Forslaget til revision af betalingstjenestedirektivet
samt forslag til en ramme for åben finans skal styrke
forbrugerbeskyttelse og konkurrence inden for elek-
troniske betalinger og gøre det lettere for forbrugere at
dele deres finansielle data på en sikker måde mhp. at
opnå adgang til flere og bedre finansielle produkter og
services.
Der er opnået enighed i Rådet i december 2024 om da-
tadeling. Der ventes i 1. halvår 2025 at påbegyndes tri-
logforhandlinger med Europa-Parlamentet.
Forhandlinger i Rådet om digital euro og forslaget til
ændring af rammen for betalingstjenester ventes at
fortsætte i 1. halvår 2025 mhp. fremskridt eller enig-
hed.
Finansielle benchmarks Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 sit
forslag til
revision af benchmarkforordningen (BMR).
Et finansielt benchmark er et indeks, der bruges som
reference til fx at fastlægge en rente i lånekontrakter.
Formålet med forslaget er at lette de administrative
byrder for administratorer af mindre og ikke-væsent-
Side 14 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0015.png
lige benchmarks og derved i sidste ende mindske om-
kostningerne for brugerne, fx banker og deres kunder.
Samtidig skal benchmarks fra administratorer i tredje-
lande også omfattes af reglerne.
Der er i december 2024 opnået en politisk aftale i tri-
logforhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamen-
tet.
Kommissionen præsenterede den 17. oktober 2023 et
forslag til forordning om at ændre de fire forordninger,
der tilsammen etablerer
Det Europæiske Finanstil-
synssystem,
henholdsvis Det Europæiske Udvalg for
Systemiske Risici (ESRB), Den Europæiske Banktil-
synsmyndighed (EBA), Den Europæiske Tilsynsmyn-
dighed for Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensions-
ordninger (EIOPA) og Den Europæiske Værdipapir-
og Markedstilsynsmyndighed (ESMA).
Forslaget skal nedbringe byrder forbundet med indbe-
retning fra finansielle institutioner til tilsynsmyndig-
heder, hvor der i visse tilfælde kan være overlappende
krav i forhold til indberetning fra forskellige myndig-
heder – europæiske og nationale. Der er i december
2024 opnået en politisk aftale i trilogforhandlinger
mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
Skatte- og afgiftssager
ESA-forordninger
Sag/initiativ
Forløb/status
Fælles ramme for sel- Kommissionen har offentliggjort forslaget om en
fæl-
skabsbeskatning i EU-
les ramme for selskabsbeskatning i EU-landene
landene (BEFIT)
(”Business in Europe: Framework for Income Ta-
xation” - BEFIT), som indebærer et fælles selskabs-
skatteregelsæt i EU med en fælles selskabsskattebase.
ECOFIN vil muligvis behandle forslaget under polsk
formandskab.
Direktivforslaget om
hovedsædebeskatning
(Head Of-
fice Taxation – HOT) er en del af Kommissionens
SMV-pakke, som blev offentliggjort 12. september
2023. Forslaget indebærer bl.a., at SMV’er, som har
fast driftssted (men ikke datterselskaber) i andre EU-
lande, får mulighed for at blive beskattet efter reglerne
Side 15 af 24
Hovedsædebeskatning
(HOT)
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0016.png
i det EU-land, hvor selskabets hovedkontor har skatte-
mæssigt hjemsted. Dog beskattes overskuddet i det en-
kelte faste driftssted fortsat i dette driftsteds EU-
værtsland og med den skattesats, som er gældende for
det pågældende EU-land.
EU-landene ventes ikke at arbejde videre med sagen.
Transfer pricing
Forslaget om
fælles transfer pricing-regler,
der blev
offentliggjort af Kommissionen 12. september 2023,
indebærer bl.a., at OECD’s transfer pricing guidelines
(”TPG”) omsættes til EU-lovgivning, så armslængde-
princippet bliver en del af EU-retten. Armslængde-
princippet indebærer, at de indbyrdes transaktioner
skattemæssigt skal anses for at være sket til priser og
vilkår, som kunne være opnået mellem uafhængige
parter (dvs. på markedsvilkår). Det foreslås også, at
EU-landene skal følge en fælles EU-holdning i OECD i
forbindelse med det videre arbejde med TPG.
ECOFIN vil muligvis behandle forslaget under polsk
formandskab.
Fælles EU-regler til be- Kommissionen har i december 2021 fremsat forslag
kæmpelse af skatteund- om et direktiv, der skal
bekæmpe skatteundgåelse ved
gåelse ved brug af post-
brug af postkasseselskaber.
kasseselskaber
Formålet med forslaget er at bekæmpe brugen af sel-
(Unshell)
skaber og juridiske arrangementer med ingen – eller
kun minimal – forretningsmæssig og økonomisk akti-
vitet, der primært anvendes til skattemæssige formål.
I Kommissionens forslag foreslås en række rapporte-
ringskrav for selskaber mv., der som følge af nogle kri-
terier må antages ikke at have økonomisk eller forret-
ningsmæssig substans.
ECOFIN vil muligvis behandle forslaget under polsk
formandskab.
Revision af direktivet Det polske formandskab vil påbegynde og formentlig
om administrativt skat- også afslutte arbejdet med en ny revision af direktivet
tesamarbejde (DAC9)
om administrativt samarbejde på beskatningsområdet
(DAC9). Forslaget skal tilvejebringe EU-lovgivning om
udveksling af oplysninger, herunder standardskemaet
til brug for indberetningen, mellem EU-landene som
følge af direktivet om minimumsbeskatning.
Side 16 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0017.png
Det forventes, at der opnås enighed om forslaget på
ECOFIN under det polske formandskab.
EU’s fælles
over skattely
sortliste ECOFIN vedtog 5. december 2017 rådskonklusioner
om
en fælles sortliste over skattely uden for EU.
Listen
samt den tilhørende observationsliste er siden løbende
blevet opdateret.
Under det polske formandskab ventes sortlisten og ob-
servationslisten opdateret (forventeligt ifm. ECOFIN
18. februar). Derudover vil Adfærdskodeksgruppen
muligvis arbejde videre med udvidelse af listens geo-
grafiske anvendelsesområde samt udvikling af et nyt
kriterium om informationsudveksling om reelle ejere
af selskaber mv. (kriterium 1.4).
Revision af tobaksbe- Det forventes, at EU-Kommissionen fremsætter et for-
skatningsdirektivet
salg om revision af tobaksbeskatningsdirektivet. Revi-
sionen forventes bl.a. at omfatte forhøjelse af mindste-
afgifter, udvidelse af direktivets anvendelsesområde til
nye nikotinholdige produkter.
ECOFIN vil muligvis behandle forslaget under polsk
formandskab.
Fjernsalg af indførte va- Forslaget skal give større forbrugersikkerhed, mindske
rer fra tredjelande
administrative byrder for erhvervsliv og forhindre
momssvig ved at give virksomheder incitament til at
tilslutte sig Import One Stop Shop (IOSS)-ordningen.
Der ventes politiske drøftelser eller enighed om forsla-
get under polsk formandskab, afhængigt af hvordan de
sideløbende og samspillende forhandlinger på toldom-
rådet går.
Det grønne område/klima
Sag/initiativ
Energibeskatning
Forløb/status
Kommissionen har i juli 2021 fremsat forslag til en re-
vision af energibeskatningsdirektivet. Forslaget er en
del af
”Fit for 55”-pakken
med forslag, der skal ud-
mønte EU’s 2030-klimamål.
Forslaget indebærer en omlægning af minimumssat-
serne for energiafgifter. Omlægningen skal sikre en ge-
nerel forhøjelse og indeksering af minimumssatserne i
Side 17 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0018.png
EU, ligesom omlægningen indebærer, at minimumsaf-
gifterne fastsættes efter energiprodukternes energi-
indhold og ikke efter volumen, som er tilfældet i dag.
Minimumssatserne skal afhænge af energiprodukter-
nes klima- og miljøpåvirkning, idet produkter med hø-
jere klima- og miljøpåvirkning indføres på højere trin
for minimumssatser. Minimumssatserne indekseres,
så man sikrer et tidssvarende prissignal, som ikke ud-
hules med tiden.
Forslaget indebærer også, at direktivets anvendelses-
område udvides (med ny teknologi og energiprodukter
anvendt ifm. bl.a. passagerflyvning samt færgefart in-
den for EU), og at frivillige og obligatoriske afgiftsfri-
tagelser i nogen grad afvikles.
Det polske formandskab ventes at arbejde videre med
sagen, og ECOFIN vil muligvis drøfte sagen.
Forslag om et EU-kli- Kommissionen har den 6. februar 2024 offentliggjort
mamål for 2040
en meddelelse om et
nyt EU-klimamål for 2040.
For-
handlinger om overordnede rammer for målet og ud-
møntning forventes at fortsætte under polsk for-
mandskab.
Det er muligt, at der kommer en drøftelse på ECOFIN
med fokus på de økonomiske aspekter af klimamålet.
Toldområdet
Sag/initiativ
Toldreformen
Forløb/status
EU-Kommissionen fremlagde forslag om en omfat-
tende toldreformpakke i maj 2023. Reformpakken be-
står af en ny EU-toldkodeks, ændring af forordningen
om toldfrihed samt en ændring af momsdirektivet og
indebærer blandt andet indførelse af en ny fælles EU-
toldmyndighed og indførelse af ”told fra første krone”
på e-handel (dvs. at den nuværende toldfri bund-
grænse på 150 euro afskaffes).
Det polske formandskab forventer, at ECOFIN mulig-
vis når helt eller delvist til enighed om toldreformpak-
ken under det polske formandskab, så trilogforhand-
linger kan påbegyndes.
Side 18 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0019.png
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ
EU’s budget for 2026
Forløb/status
Rådet forventes at fastlægge sin position til budgetfor-
slaget på ECOFIN-Budget i juli 2025 under dansk for-
mandskab. Forhandlingerne indledes under dansk le-
delse inden Danmark officielt overtager formandska-
bet.
EU
Genopretningsinstrument (NGEU) på 750 mia. euro
finansierer en række EU-budgetprogrammer til øko-
nomisk genopretning i lyset af COVID-19, særligt gen-
opretningsfaciliteten (RRF).
Finansieringen tilvejebringes af et
genopretningsin-
strument
på 750 mia. euro (2018-priser), som finan-
sierer en række EU-budgetprogrammer til økonomisk
genopretning i lyset af COVID-19, særligt genopret-
ningsfaciliteten RRF samt også forskningsprogram-
met Horisont Europa, investeringsprogrammet In-
vestEU, og REACT EU-mekanismen under samhørig-
hedspolitikken.
Der skal under polsk formandskab arbejdes videre
med implementeringen af instrumentet, herunder den
videre gældsforvaltning.
Decharge for EU-bud- Revisionsretten præsenterede i efteråret 2024 sin års-
gettet 2023
rapport om implementeringen af EU-budgettet i 2023.
Rapporten danner grundlag for decharge-proceduren,
hvor Europa-Parlamentet, efter henstilling fra Rådet,
meddeler Kommissionen decharge for budgetgennem-
førelsen.
Processen vedr. decharge for 2023-budgettet ventes
endeligt afsluttet på ECOFIN i foråret 2025 under
polsk formandskab.
Forslag om ordning for Kommissionen fremsatte 20. juni 2023 ændret forslag
Den Europæiske Unions til Kommissionens forslag af 22. december 2021 om in-
troduktion af
nye indtægtskilder til EU’s budget.
egne indtægter
Kommissionens oprindelige forslag af 22. december
2021 indebar, at der etableres nye indtægtskilder ba-
seret på EU’s CO2-kvotehandelssystem (ETS), CO2-
grænsetilpasningsmekanisme (CBAM) samt spor 1 i
OECD-aftalen om international selskabsbeskatning.
Kommissionens ændrede forslag af 20. juni 2023 ju-
sterer Kommissionens oprindelige forslag, således at
Side 19 af 24
Next Generation
(NGEU)
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
2964116_0020.png
der lægges op til et højere bidrag fra den foreslåede
indtægtskilde baseret på EU’s CO2-kvotehandelssy-
stem samt en ny indtægtskilde baseret på statistikdata
om bruttooverskud i selskaber i EU-lande.
Der kan evt. opstå drøftelser af sagen under polsk for-
mandskab. Der forventes dog ikke substantielle frem-
skridt på sagen før Kommissionen fremsætter sit for-
slag til EU’s kommende flerårige finansielle ramme
(MFF).
Øvrige sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes også at skulle forberede fælles EU-
holdninger forud for IMF-møder og G20-møder for fi-
nansministre og centralbankchefer, herunder G20-
møder 26.-27. februar 2025 og IMF- og G20-møder
under IMF’s forårsmøde 21.-26. april 2025.
Side 20 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
Dagsordenspunkt 2: Sikring af konkurrencedygtige
rammer for virksomheder i EU –
simplificering, oprydning og
byrdereduktion
KOM-dokumenter foreligger ikke
1. Resume
ECOFIN skal drøfte, hvordan rammerne for europæiske virksomheder kan
forbedres gennem regelforenkling (simplificering), oprydning og byrdereduk-
tioner, og dermed gøre de europæiske virksomheder mere konkurrencedyg-
tige. Der er tale om en indledende drøftelse, hvor ministrene får mulighed for
at præsentere deres respektive synspunkter og forventninger. Det er en top-
prioritet for regeringen at gøre det mindre bøvlet at drive virksomhed i Dan-
mark og i EU. Regeringen vil derfor også arbejde for, at lovgivning fra EU skal
være letforståelig og ligetil at håndtere og implementere for virksomheder og
myndigheder samt at omkostninger og byrder fra eksisterende og ny lovgiv-
ning nedbringes.
2. Baggrund
Under den nye Kommission ventes regelforenklings- og byrdereduktionsdags-
ordenen at få større betydning, og det fremgår bl.a. af kommissionsformand Ur-
sula von der Leyens politiske retningslinjer for 2024-2029, at det skal være
nemmere at drive virksomhed, og at der skal være et fokus på at reducere admi-
nistrative byrder og regelforenkling, herunder gennem mindre afrapportering.
Konkret har Kommissionen et mål om at reducere rapporteringsforpligtelserne
med mindst 25 pct. generelt, og med mindst 35 pct. for små- og mellemstore
virksomheder.
Valdis Dombrovskis (Letland) er udpeget som kommissær for bl.a. ”implemen-
tering og simplificering (regelforenkling)” i den nye Kommission. Han vil sam-
tidig også være ansvarlig for overordnet at styrke den europæiske økonomi og
produktivitet. Det indgår i hans såkaldte ”mission letter” vedr. implementering
og simplificering, at han får ansvar for bl.a.:
At ’stressteste’ EU’s regulering med henblik på at undgå overlap og
modsatrettet regulering, herunder sørge for der bliver fremsat rele-
vante forslag til bl.a. at simplificere reguleringen.
At lave en årlig plan for ”fitness-checks” og evaluering, som skal præ-
senteres sammen med Kommissionens arbejdsprogram.
At indføre en ny konsultationstilgang (”realitetschecks”) som skal ind-
samle førstehåndsinformationer fra udvalgte interessenter for at iden-
tificere udfordringer med implementering af EU-regler.
At fremsætte forslag til at reducere administrative byrder og afrappor-
teringsbyrder i dialog med alle interessenter og EU-institutioner.
Side 21 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
At styrke og sikre fuld efterlevelse af Kommissionens ’better regulation’
standarder i forbindelse med nye initiativer med signifikante konse-
kvenser, samt styrke anvendelsen af ”one in, one out” reglen ved nye
forslag.
At lede forhandlinger om en fornyet interinstitutionel aftale om simpli-
ficering og bedre lovgivning, der skal sikre bl.a. at hver institution laver
vurderinger af konsekvenser og omkostninger af forslag på samme
måde med en simpel og klar metode.
Derudover har alle kommissærer fået til opgave at afholde minimum to imple-
menteringsdialoger pr. år og udarbejde en årlig fremskridtsrapport om imple-
mentering og håndhævelse på deres respektive område. Dertil kommer, at kom-
missærerne generelt skal tage højde for tidligere eller kommende rapporter,
herunder særligt Draghi-rapporten.
Draghi-rapporten peger overordnet på, at der er behov for at styrke EU’s beslut-
nings- og implementeringsproces (governance). Draghi-rapporten fremhæver
således, at der er behov for en forenkling af regler og reduktion af administrative
byrder for europæiske virksomheder, samt et større fokus på omkostningerne
ved al ny regulering. Konkret foreslås det i rapporten, at der skal etableres en
fælles metode på tværs af EU-institutionerne til at foretage konsekvensvurde-
ringer, som kvantitativt kan analysere gevinster og omkostninger ved nye EU-
forslag, så der kan laves ensartede konsekvensvurderinger hele vejen gennem
lovgivningsprocessen. Der peges også på, at virksomheder i EU i dag både skal
håndtere hyppige ændringer og overlap af eksisterende regler, og samtidigt na-
vigere i nationale forskelle i implementeringen af reglerne, og at byrderne er
særligt tunge for små- og mellemstore virksomheder (SMV’er).
Von der Leyen har i en tale i Europa-Parlamentet d. 27. november 2024 udtrykt,
at et af de første skridt for den nye Kommission er at fremsætte et ”omnibus-
forslag”. Forslaget forventes at have fokus på at strømline og simplificere rap-
porteringskrav i:
Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD): regler om rappor-
tering, der har til formål at sikre gennemsigtighed og sammenlignelig-
hed af virksomheders bæredygtighed.
Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD): regler om,
at visse virksomheder forpligtes til at gennemføre due diligence-proces-
ser for at forebygge og håndtere negative indvirkninger på menneskeret-
tigheder og miljø i deres leverandørkælder.
Taksonomiforordningen: vedrører EU’s taksonomi, som er et klassifika-
tionssystem med kriterier for, hvornår en økonomisk aktivitet kan siges
at være miljømæssigt bæredygtig.
På skatteområdet tegner der sig ligeledes et billede af ny dagsorden under titlen
”decluttering”/forenkling.
Side 22 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
3. Formål og indhold
På rådsmødet forventes en drøftelse af prioriteter og forventninger vedr. sim-
plificering og byrdereduktion.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Tiltag
og forslag til at simplificere og forenkle EU-regler mv. kan have positive statsfi-
nansielle konsekvenser, herunder ved at frigøre ressourcer. Tiltag kan på den
anden side også have negative statsfinansielle konsekvenser, hvis fx fjernelse
eller udvanding af værnsregler medfører et mindreprovenu. En nærmere vur-
dering vil afhænge af konkrete forslag.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Tiltag og forslag til at simplificere og forenkle EU-regler mv. kan have positive
erhvervsøkonomiske konsekvenser, herunder ved at frigøre ressourcer. En nær-
mere vurdering vil afhænge af konkrete forslag.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Tiltag og forslag til at simplificere og forenkle EU-regler mv. kan have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser, herunder ved at øge virksomhedernes
produktivitet. En nærmere vurdering vil afhænge af konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes blandt EU-landene generelt opbakning til at prioritere byrdereduk-
tion og regelforenkling ift. EU-lovgivning.
10. Regeringens generelle holdning
Det er en topprioritet for regeringen at gøre det mindre bøvlet at drive virksom-
hed i Danmark og i EU. Regeringen arbejder derfor også for, at lovgivning fra
EU skal være letforståelig og ligetil at håndtere og implementere for både virk-
somheder og myndigheder i EU-landene samt at omkostninger og byrder fra
eksisterende og ny EU-lovgivning nedbringes. Derudover er det også en natio-
nal prioritet at undgå utilsigtet overimplementering af EU-regler.
Side 23 af 24
ERU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 105: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 21. januar 2025, fra økonomiministeren
Regulering har forskellige formål, og noget af den regulering, der ventes justeret
under den nuværende Kommission, er indført af hensyn til bl.a. at fremme den
grønne omstilling, hvilket regeringen finder positivt. Det er dog samtidigt vigtigt
for regeringen, at effekten af pålagte byrder står mål med de ressourcer, der an-
vendes til at sikre regelopfyldelse og som ellers kunne være anvendt til værdi-
skabende aktiviteter. Derudover er det vigtigt, at nye krav implementeres så ef-
fektivt som muligt og understøtter digitale forretningsprocesser.
Regeringen støtter Kommissionens arbejde med byrdereduktioner og simplifi-
ceringer og med at styrke fokus på implementering særligt for små og mellem-
store virksomheder samt generelt at skabe mere konkurrencedygtige rammer
for virksomhederne under hensyntagen til formålene med reguleringen, herun-
der er det fx vigtigt, at regelforenkling mv. ikke svækker de nuværende værn
mod aggressiv skatteplanlægning. Når det kommer til ny lovgivning, er det der-
for også en prioritet for regeringen, at økonomiske konsekvensvurderinger af ny
EU-lovgivning i højere grad bidrager til at skabe et bedre grundlag for priorite-
ring af lovgivning samt bidrager til at mindske omkostninger for myndigheder
og erhvervslivet, herunder fx ved at se på konsekvenser på landeniveau. Konse-
kvensvurderinger understøtter bl.a. en politisk vurdering af, om gevinsterne ved
ny regulering overstiger omkostningerne.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 24 af 24