Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2991702_0001.png
Bekendtgørelse om tilskud til etablering af
højhastighedsbredbånd i 2025
I medfør af tekstanmærkning nr. 119 ad 29.72.03 til § 29 på finansloven for finansåret 2025
fastsættes:
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er at fastlægge rammerne for tildeling og udbetaling af
tilskud fra den statslige Bredbåndspulje til projekter om etablering af net til
højhastighedsbredbånd.
§ 2.
Tilskud til etablering af net til højhastighedsbredbånd efter denne bekendtgørelse udgør
statsstøtte i medfør af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Støtteordningen er notificeret efter Europa-Kommissionens forordning nr. 651/2014/EU af 17.
juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
traktatens artikel 107 og 108 (den generelle gruppefritagelsesforordning) med senere ændringer,
EU-Tidende 2014, nr. L 187, s. 1, og administreres i overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Højhastighedsbredbånd: Fiberbaserede adgangsnet (FTTx), avancerede opgraderede kabel-tv-
net, der mindst anvender DOCSIS 3.0-standarden, og visse avancerede trådløse net, der muliggør
vedvarende høje hastigheder til den enkelte abonnent.
2) Partnerskab: En gruppe bestående af en eller flere bredbåndsudbydere, en sammenslutning af
borgere og virksomheder samt eventuelt en kommune, som ønsker at medvirke til etablering af net
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0002.png
i et projekt omfattet af § 4, stk. 2, nr. 1. Et partnerskab kan ligeledes bestå af en borger og en
bredbåndsudbyder, som ønsker at medvirke til etablering af net i et projekt omfattet af § 4, stk. 2,
nr. 2.
3) Sammenslutning af borgere og virksomheder: En forening eller lignende, der enten er stiftet til
formålet eller tidligere er stiftet til et andet formål. I sammenslutningen skal der være medlemmer, i
form af borgere eller virksomheder, der repræsenterer hver enkelt adresse, der deltager i projektet,
jf. § 4.
4) Sammenhængende område: Et område bestående af to eller flere tilskudsberettigede adresser,
der ligger i samme lokalområde, og som i henhold til Digitaliseringsstyrelsens kortlægning, jf. § 5,
har medtaget alle tilskudsberettigede adresser inden for området.
5) Netejer: Den udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der på ethvert givet
tidspunkt i den i § 24, stk. 8, afgrænsede periode, ejer, lejer eller på anden måde råder over de for
levering af kommunikationstjenester nødvendige frekvenser eller kanaler i et støttet elektronisk
kommunikationsnet.
6) Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den generelle gruppefritagelsesforordning.
7) Bitstrømsprodukt: Et produkt, hvorved bredbåndsudbyderen leverer transmissionskapacitet
mellem en slutbrugers tilslutningspunkt til nettet og det punkt i nettet, hvor øvrige udbydere kan
opsamle og overtage trafikken, og som derved sætter den adgangssøgende udbyder af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester i stand til at levere kommunikationstjenester til den forbundne
slutbruger.
8) Annoncering af projekt: En teknologineutral konkurrenceudsættelse af projektet efter en åben,
gennemsigtig og ikkediskriminerende udvælgelsesprocedure, jf. § 6, stk. 2 eller 3, som foretages af
ansøger forud for dennes indsendelse af ansøgning om tilskud.
9) Bredbåndsudbyder: Begrebet bredbåndsudbyder dækker over selskaber m.v., der tilbyder
internetadgang med én eller flere typer bredbåndsteknologier, fx antenneforeninger,
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0003.png
mobilselskaber, fiberselskaber m.v. En bredbåndsudbyder kan udbyde bredbåndstjenester til
slutkunder, engroskunder eller begge dele.
10) Interesseforbunden virksomhed: En virksomhed, der er interesseforbunden med en eller flere
af projektets samarbejdspartnere på grund af et indbyrdes ejerforhold, en bestemmende eller
betydelig indflydelse eller familiemæssige relationer.
11) Tilslutning: Ved tilslutning forstås, at der er etableret forbindelse og tilslutningsstik helt ind i
huset på den enkelte adresse. Det er derimod ikke en forudsætning for tilskuddet, at der er et aktivt
abonnement på adressen.
12) Store og mellemstore private virksomheder: Ved store og mellemstore private virksomheder
forstås virksomheder, der beskæftiger 50 eller flere årsværk, og hvis årlige omsætning eller årlige
samlede balance overstiger 10 mio. EUR.
13) Små private virksomheder: Ved små private virksomheder forstås virksomheder, der
beskæftiger færre end 50 årsværk, herunder enkeltmandsvirksomheder, og virksomheder, hvis
årlige omsætning og årlige samlede balance maksimalt er 10 mio. EUR.
14) En særligt enkeltstående adresse: Ved en særligt enkeltstående adresse forstås en
tilskudsberettiget adresse, hvor vejafstanden er mere end 500 meter til nærmeste
tilskudsberettigede adresse og mere end 100 meter til nærmeste adresse, der allerede har adgang
til bredbånd med en downloadhastighed på mindst 1 Gbit/s.
15) Spidsbelastningsvilkår: De vilkår, som forventes at opleves på den time af dagen, hvor
netbelastningen er på sit højeste.
Stk. 2.
Ved anvendelse af denne bekendtgørelse gælder endvidere definitionerne i lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester og lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af
infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0004.png
Kapitel 2
Vilkår for tilskudsberettigelse og kortlægning
§ 4.
Digitaliseringsstyrelsen kan efter ansøgning yde tilskud til projekter om etablering af net til
højhastighedsbredbånd.
Stk. 2.
Tilskud kan dække investeringsomkostninger ved bredbåndsrelaterede anlægsarbejder,
herunder etablering af passiv fysisk infrastruktur, og kan ydes til
1) projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1, nr. 4, eller
2) projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3, stk. 1, nr. 14.
Stk. 3.
Projektet skal som minimum omfatte en investering på 70 pct. i bredbåndsrelaterede
arbejder, herunder etablering af passiv fysisk infrastruktur.
Stk. 4.
Der kan ydes tilskud til etablering af net til højhastighedsbredbånd til boliger,
virksomheder og sommerhuse, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Der kan ikke ydes tilskud til følgende:
1) Dækning af adresser, som er beliggende i byzone, jf. dog stk. 6.
2) Dækning af adresser ejet af staten, en kommune eller region (offentligt ejede adresser).
3) Etablering af bredbåndsforbindelser til samlet nybyggeri eller udstykninger. Dog kan
enkeltstående nybyggeri eller en enkeltstående udstykning modtage tilskud.
Stk. 6.
Der kan ydes tilskud til etablering af net til højhastighedsbredbånd til boliger,
virksomheder og sommerhuse, der er beliggende i byzone, jf. stk. 5, nr. 1, hvis der er tale om små
bysamfund med mindre end 2.000 indbyggere.
Stk. 7.
Der kan ikke ydes tilskud til partnerskaber, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, hvor udbetalingen skal ske
til en part, der ikke har efterkommet et krav om tilbagebetaling af tilskud, herunder
tilbagebetaling af tilskud, som Europa-Kommissionen har erklæret ulovlig og uforenelig med
statsstøttereglerne. Der kan endvidere ikke ydes tilskud til partnerskaber, hvor udbetalingen skal
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0005.png
ske til en part, der må anses for kriseramt, jf. § 3, stk. 1, nr. 6. Digitaliseringsstyrelsen fastsætter en
frist for, hvornår erklæringerne senest skal være indsendt til styrelsen. Styrelsens skabeloner for
disse erklæringer skal benyttes, og de skal være underskrevet af et ledende medlem af den
virksomhed, tilskuddet skal udbetales til, typisk en bredbåndsudbyder.
Stk. 8.
Det net, der etableres med tilskud, skal ved etableringen kunne levere en
downloadhastighed på mindst 1 Gbit/s under spidsbelastningsvilkår.
§ 5.
For at kunne anses som tilskudsberettiget skal en adresse have adgang til mindre end 100
Mbit/s download via en fast bredbåndsforbindelse, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
En adresse, der har adgang til minimum 600 Mbit/s download via mobilt bredbånd, er
ikke tilskudsberettiget.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kortlægger de tilskudsberettigede adresser, der kan indgå i
projekter omfattet af § 4, og offentliggør et interaktivt kort med en oversigt over disse adresser.
Kortet indeholder også andre oplysninger om adresser, som anvendes til pointgivning i de
objektive pointmodeller, jf. § 10, stk. 2 og 3. I kortlægningen indgår en vurdering af, om det kan
forventes, at adressen vil få bedre dækning inden for de kommende 3 år.
Stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsen indhenter oplysninger til brug for kortlægningen, jf. stk. 3, fra
udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -tjenester. I den forbindelse fastsætter
Digitaliseringsstyrelsen en frist for udbydernes afgivelse af oplysninger. Efter udløbet af denne
frist vil det kun i særlige tilfælde være muligt for udbyderne at få ændret kortlægningen med nye
oplysninger om egen dækning, medmindre dette skyldes indsigelser fra andre parter, jf. stk. 5.
Stk. 5.
Digitaliseringsstyrelsen fastsætter en frist for indsigelser over kortlægningen i forhold til
de oplysninger, som fremgår om adresser på det i stk. 3 omtalte kort over tilskudsberettigede
adresser. Efter udløbet af denne frist vil det ikke længere være muligt at få ændret en adresses
status. Dog kan Digitaliseringsstyrelsen frem til tidspunktet for afgørelser om tilskud ændre
adressers status i kortlægningen, såfremt dette skyldes fejl i BBR.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0006.png
Stk. 6.
Digitaliseringsstyrelsen kan anmode udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester om at fremlægge dokumentation for, at deres udrulningsplaner er troværdige inden for
en tidsramme, der er passende og står i rimeligt forhold til de oplysninger, der anmodes om.
Styrelsen vil vurdere, om udrulningsplanen findes troværdig, og om adressen dermed ikke er
tilskudsberettiget, jf. stk. 1.
Kapitel 3
Ansøgninger og ansøgningsrunde
§ 6.
Digitaliseringsstyrelsen foretager offentlige indkaldelser af ansøgninger om tilskud.
Stk. 2.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk.
1, nr. 4, indsendes til Digitaliseringsstyrelsen af en kommune eller en sammenslutning af borgere
og virksomheder på vegne af det partnerskab, der medvirker i projektet.
Stk. 3.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3,
stk. 1, nr. 14, indsendes til Digitaliseringsstyrelsen af ansøgeren eller af udbyderen, på vegne af
ansøgeren, der medvirker i projektet.
Stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsen fastsætter, hvordan indsendelse af ansøgninger skal ske, og
fastsætter retningslinjer samt frist for annoncering af projektet med henblik på valg af
bredbåndsudbyder.
Stk. 5.
Ansøgningen skal være fyldestgørende og indeholde den information og dokumentation,
der er nødvendig for sagsbehandlingen, jf. § 7 eller § 8. Ansøgeren skal efter anmodning fra
Digitaliseringsstyrelsen fremsende yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere
ansøgningen.
Stk. 6.
Digitaliseringsstyrelsen meddeler afslag på en ansøgning, hvis en ansøgning ikke er
modtaget inden ansøgningsfristen, eller hvis ansøgeren ikke efter anmodning har indsendt en
fyldestgørende ansøgning eller nødvendige oplysninger om projektet inden en fastsat frist.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0007.png
Stk. 7.
Der kan ikke ansøges om tilskud til de samme adresser i flere projekter i samme
ansøgningsrunde.
Stk. 8.
Stk. 7 er ikke til hinder for, at særligt enkeltstående adresser, der ikke har fået tilskud,
kan indgå i ansøgninger efter stk. 2.
§ 7.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter et sammenhængende område, jf. § 3, stk. 1,
nr. 4, skal indeholde følgende
1) liste over adresser i projektet, herunder placering af disse i et sammenhængende område, som
kan dannes på Digitaliseringsstyrelsens interaktive kort, jf. § 5, stk. 3,
2) projektets start- og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling og
ledelse,
4) fuldmagt fra deltagere på de adresser, der deltager i projektet, og fra de øvrige medlemmer af
partnerskabet, fx bredbåndsudbyder og kommune, til den, som tegner partnerskabet, hvorefter
denne kan søge på alle deltageres vegne. Den af Digitaliseringsstyrelsen udarbejdede skabelon for
fuldmagt skal anvendes. Fuldmagten skal indeholde en bekræftelse på, at fuldmagtsgiver ikke har
viden om, at der allerede er eller vil komme dækning på egen adresse med højere hastighed end de
tilskudsberettigede, jf. § 5, stk. 1,
5) budget for projektet, herunder angivelse af egenbetaling, jf. § 13, stk. 2, bredbåndsudbyderens
egen investering, jf. § 13, stk. 3, og eventuel medfinansiering fra kommunen, jf. § 13, stk. 4.
Kommunen skal anvende den af Digitaliseringsstyrelsen udarbejdede formular, hvis kommunen
bidrager med finansiering,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden
statsstøtte til det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den
støttetildelende myndighed, det eksakte støttebeløb og hvilke støtteberettigede omkostninger, som
støtten vedrører,
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0008.png
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en
hastighed, som overstiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder, og
8) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
§ 8.
Ansøgning om tilskud til projekter, der omfatter en særligt enkeltstående adresse, jf. § 3,
stk. 1, nr. 14, skal indeholde følgende
1) adressens beliggenhed,
2) projektets start- og afslutningsdato,
3) beskrivelse af partnerskabet, herunder beskrivelse af dets organisering, ansvarsfordeling og
ledelse,
4) udfyldt ansøgningsblanket, som skal indeholde en bekræftelse på, at ansøger ikke har viden om,
at der allerede er eller vil komme dækning på egen adresse med højere hastighed end de
tilskudsberettigede, jf. § 5, stk. 1. Den af Digitaliseringsstyrelsen udarbejdede ansøgningsblanket
skal anvendes,
5) budget for projektet, herunder angivelse af egenbetaling, jf. § 13, stk. 2, bredbåndsudbyderens
egen investering, jf. § 13, stk. 3, og eventuel medfinansiering fra kommunen, jf. § 13, stk. 4.
Kommunen skal anvende den af Digitaliseringsstyrelsen udarbejdede formular, hvis kommunen
bidrager med finansiering,
6) oplysninger fra partnerskabet, hvis partnerskabet har modtaget eller vil modtage anden
statsstøtte til det ansøgte bredbåndsprojekt. Oplysningerne skal indeholde navnet på den
støttetildelende myndighed, det eksakte støttebeløb og hvilke støtteberettigede omkostninger, som
støtten vedrører,
7) bekræftelse på, at det net, hvortil der søges om støtte, ikke allerede er etableret med en
hastighed, som overstiger de i § 5, stk. 1, beskrevne hastigheder, og
8) bekræftelse på, at projektet kun vil blive gennemført, hvis der opnås støtte.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0009.png
§ 9.
Ansøgere skal bekræfte, at projektet er annonceret efter de retningslinjer, som
Digitaliseringsstyrelsen offentliggør ved indkaldelse af ansøgninger, jf. § 6, og at valget af, hvem
der skal etablere og eje projektets infrastruktur, er sket på baggrund af resultatet af denne
annoncering.
§ 10.
Indsendte ansøgninger vil blive vurderet og prioriteret af Digitaliseringsstyrelsen efter
udløbet af ansøgningsfristen, hvorefter Digitaliseringsstyrelsen vil meddele tilsagn om tilskud til
tilskudsberettigede ansøgere inden for de midler, der er til rådighed, og afslag på de resterende
ansøgninger.
Stk. 2.
For sammenhængende områder, jf. § 3, stk. 1, nr. 4, anvendes en objektiv pointmodel til
prioritering af de indkomne ansøgninger, som lever op til de krav, der gælder for
tilskudsordningen, jf. bilag 1.
Stk. 3.
For særligt enkeltstående adresser, jf. § 3, stk. 1, nr. 14, anvendes en objektiv pointmodel
til prioritering af de indkomne ansøgninger, som lever op til de krav, der gælder for
tilskudsordningen, jf. bilag 2. Ved pointlighed vil den adresse, der har ydet den højeste
egenbetaling, blive prioriteret højest. Ved fortsat pointlighed vil den adresse, der har den største
vejafstand til nærmeste anden tilskudsberettigede adresse, blive prioriteret højest.
Stk. 4.
Hvis de resterende midler ikke er tilstrækkelige til at kunne dække det ansøgte beløb til
det næste projekt i rækkefølgen fuldt ud, kan Digitaliseringsstyrelsen foretage en skønsmæssig
vurdering af, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at tilbyde dette projekt et tilsagn om delvist tilskud.
§ 11.
Digitaliseringsstyrelsen kan efter ansøgning godkende, at et projekt ændres, herunder en
eventuel udsættelse af projektets afslutningsdato, jf. § 7 og § 8. Ændringen kan godkendes, når
den er i overensstemmelse med projektets oprindelige formål, og det ændrede projekt fortsat
opfylder kriterierne for tilskud på ansøgningstidspunktet. I forbindelse med godkendelsen af
ændringen fastsættes et nyt tilsagnsbeløb og en ny tilskudsprocent. Tilsagnsbeløbet og
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0010.png
tilskudsprocenten for det ændrede projekt kan ikke være højere end det oprindeligt godkendte
tilsagnsbeløb og tilskudsprocent. Ændringen må ikke gennemføres af ansøgeren, før
Digitaliseringsstyrelsens godkendelse foreligger.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et projekt, jf. stk. 1, skal indsendes til Digitaliseringsstyrelsen
uden ugrundet ophold, og senest inden sagen er afsluttet i Digitaliseringsstyrelsen ved udbetaling
af tilskuddet.
Kapitel 4
Tilsagn om tilskud
§ 12.
I forbindelse med tilsagn om tilskud fastsætter Digitaliseringsstyrelsen et
tilskudsgrundlag i form af et godkendt budget for projektet, herunder en frist for hvornår
projektet senest skal være afsluttet.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen kan nedsætte det ansøgte tilskudsgrundlag, bl.a. hvis
1) de oplyste omkostninger vurderes for højt fastsat,
2) der i budgettet for projektet er medtaget følgearbejder af urimeligt stort omfang,
3) de oplyste omkostninger skønnes at omfatte arbejder uden betydning for projektet,
4) der ikke er modregnet opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter og lignende, eller
5) der er medtaget omkostninger, hvortil der ikke kan ydes tilskud.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kan i tilsagnet fastsætte en tilskudsprocent, der er forholdet
mellem tilsagnet om tilskud og det godkendte ansøgningsbudget.
Stk. 4.
Tilsagn om tilskud meddeles for et maksimalt tilskudsbeløb, dog således at udbetaling af
tilskud, herunder eventuel rateudbetaling, ikke kan overstige den fastsatte tilskudsprocent.
Stk. 5.
Digitaliseringsstyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for tilsagn om tilskud.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0011.png
Kapitel 5
Tilskudsberettigede omkostninger og vilkår om medfinansiering
§ 13.
Der kan ydes tilskud til projekter omfattet af § 4 med op til 125.000 kr. pr. adresse i
gennemsnit beregnet på baggrund af de samlede tilskudsberettigede omkostninger, der indgår i
projektet, jf. § 14.
Stk. 2.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal der bidrages med en egenbetaling på mindst
2.000 kr. i gennemsnit inklusive moms til projektets finansiering. Bidrag fra bredbåndsudbyderen
eller kommunen kan ikke medregnes som egenbetaling.
Stk. 3.
For hver adresse, der indgår i projektet, skal udbyderen bidrage med mindst 10.000 kr.
eksklusive moms til projektets finansiering.
Stk. 4.
Hvis en kommune indgår i partnerskabet, skal kommunen bidrage med midler til
finansiering af projektet.
§ 14.
De tilskudsberettigede omkostninger er de investeringsomkostninger ved anlægsarbejdet,
der er nødvendige for at etablere net til adresser omfattet af et projekt, jf. § 4. Indirekte
omkostninger (overhead) kan medtages som projektomkostning og beregnes som højst 18 pct. af
lønomkostningerne.
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres eksklusive moms. Ved opgørelsen af de tilskudsberettigede
omkostninger modregnes opnåede eller forventede tilbagekrediteringer, rabatter eller lignende.
Stk. 3.
Ved køb af varer eller tjenesteydelser fra en interesseforbunden virksomhed udgør de
tilskudsberettigede omkostninger alene den interesseforbundne virksomheds faktisk afholdte og
betalte kostpris.
Stk. 4.
De tilskudsberettigede omkostninger omfatter ikke
1) finansieringsomkostninger,
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0012.png
2) omkostninger forbundet med én samarbejdsparts betaling til en anden samarbejdspart i samme
projekt, og
3) omkostninger til drift af det etablerede net, herunder efterlevelse af krav om åben adgang til den
etablerede infrastruktur.
Kapitel 6
Udbetaling af tilskud
§ 15.
Digitaliseringsstyrelsen fastlægger, hvordan ansøgning om udbetaling af tilskud skal
indgives.
Stk. 2.
Ansøgningen om udbetaling af tilskud skal indsendes til Digitaliseringsstyrelsen inden 3
måneder efter projektets afslutning. Digitaliseringsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagnet
bortfalder, hvis ansøgning om udbetaling ikke indgives rettidigt.
Stk. 3.
Udbetaling af tilskud er betinget af
1) at projektet er gennemført som beskrevet i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 11,
stk. 1, herunder at den anførte tilslutningsprocent er opnået, at egen- og medfinansiering er givet til
bredbåndsudbyderen, og at den etablerede infrastruktur vil kunne levere en downloadhastighed på
mindst 1 Gbit/s under spidsbelastningsvilkår, og
2) at der kun er anvendt momsregistrerede virksomheder til udførelse eller levering af
tilskudsberettigede arbejdsopgaver, for hvilke der kræves betaling.
Stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 3, nr. 2, når de tilskudsberettigede
aktiviteter er momsfritaget i henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
Stk. 5.
Ansøgningen om udbetaling skal være fyldestgørende og indeholde den information og
dokumentation, der er nødvendig for sagsbehandlingen. Ansøgeren skal efter anmodning fra
Digitaliseringsstyrelsen aflevere yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere
ansøgningen.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0013.png
§ 16.
Enhver, der søger om udbetaling af tilskud efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til
efter anmodning fra Digitaliseringsstyrelsen at afgive enhver oplysning, der har betydning for
udbetalingen af tilskuddet.
§ 17.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indeholde et projektregnskab, der angiver de
afholdte og betalte tilskudsberettigede omkostninger. Regnskabet skal være underskrevet af den
partner, der ejer den infrastruktur, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over
regnskabsbilagene samt en ledelseserklæring udformet efter Digitaliseringsstyrelsens anvisning.
Stk. 2.
Såfremt tilskudsmodtageren er en stor eller mellemstor privat virksomhed skal
slutregnskabet revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om tilskud er på
over 1 mio. kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af
Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 3.
Såfremt tilskudsmodtageren er en lille privat virksomhed skal slutregnskabet revideres
og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om tilskud er over 500.000 kr. Regnskabet
revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 4.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi af regningsbilag vedrørende de
tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 18.
§ 18.
Regningsbilag, der anvendes som dokumentation for afholdte og betalte
tilskudsberettigede omkostninger eller lægges til grund for regnskaber herover, skal af det
udførende firma være påført oplysninger om følgende:
1) Hvilken virksomhed og hvilket projekt, som arbejdet vedrører.
2) Hvilke indkøb eller arbejde der er udført i forhold til det støtteberettigede projekt.
3) Fakturadato.
4) Start- og slutdato for indkøb og udført arbejde.
5) Det udførende firmas CVR-nummer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0014.png
6) Hvis et regningsbilag indeholder tilskudsberettigede såvel som ikketilskudsberettigede
omkostninger, skal det tydeligt fremgå, hvilke omkostninger, der er medtaget i tilskudsregnskabet.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen kan til enhver tid forlange at få originale bilag forevist.
Stk. 3.
Hvis indkøb sker hos en interesseforbunden virksomhed, jf. § 14, stk. 3, kan
Digitaliseringsstyrelsen forlange, at tilskudsmodtager foreviser dokumentation for kostprisen hos
den virksomhed, hvor indkøbet er sket.
§ 19.
Digitaliseringsstyrelsen kan forlænge fristen for ansøgning om udbetaling, jf. § 15, stk. 2.
Forlængelse kan dog kun ske, hvis projektet er afsluttet.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsen kan efter ansøgning tillade, at tilskud vedrørende
tilskudsberettigede omkostninger udbetales helt eller delvist, selv om ansøger ikke har
gennemført projektet, som det var forudsat i tilsagnet med eventuelle senere ændringer, jf. § 11,
stk. 1. Ved vurderingen af anmodningen lægges vægt på, at projektet i det væsentlige er indeholdt
i den oprindelige projektansøgning, at væsentlige dele af projektet er gennemført, eller at en
fuldstændig gennemførelse ville være forbundet med betydelige vanskeligheder.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kan efter anmodning tillade, at en ny tilskudsberettiget aktør
indtræder i partnerskabet, efter et tilsagn er meddelt, også selv om projektet er påbegyndt.
Anmodningen skal være underskrevet af dem, der tegner partnerskabet. Hvis en partner erstattes
af en ny partner, skal den udtrædende partner bekræfte, at denne ønsker at træde ud, og den nye
partner bekræfte, at denne overtager den udtrædende partners forpligtelser.
§ 20.
Udbetaling af tilskud sker til den udbyder i partnerskabet, der ejer infrastrukturen
etableret i projektet.
Stk. 2.
Udbetaling af tilskud sker til tilskudsmodtagerens NemKonto, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Tilskuddet kan efter skriftlig anmodning fra den udbyder, der ejer infrastruktur etableret
i projektet, udbetales til et pengeinstitut, realkreditinstitut eller lignende.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0015.png
§ 21.
Digitaliseringsstyrelsen kan efter ansøgning foretage ratevise udbetalinger af tilskud
vedrørende gennemførte arbejder i projekter, hvor tilsagnsbeløbet overstiger 1 mio. kr.
Stk. 2.
I samme tilskudssag kan der højst foretages tre ratevise udbetalinger, og den ratevise
udbetaling sker forholdsmæssigt på grundlag af samtlige afholdte tilskudsberettigede udgifter og
den tilskudsprocent, der er givet tilsagn om.
Stk. 3.
For store og mellemstore private virksomheder kan der udbetales op til 80 pct. af
tilsagnsbeløbet.
Stk. 4.
For små private virksomheder kan der udbetales op til 90 pct. af tilsagnsbeløbet.
Stk. 5.
Ansøgning om ratevis udbetaling skal vedlægges et delregnskab, der angiver de afholdte,
tilskudsberettigede omkostninger. Delregnskabet skal være underskrevet af den udbyder, der ejer
infrastrukturen, der er etableret i projektet, og skal være vedlagt en liste over regnskabsbilagene
samt en ledelseserklæring udformet efter Digitaliseringsstyrelsens anvisning.
Stk. 6.
Såfremt en stor eller mellemstor virksomhed ansøger om ratevis udbetaling, skal
delregnskabet revideres og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er
på over 1 mio. kr. Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet
af Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 7.
Såfremt en lille virksomhed ansøger om ratevis udbetaling, skal delregnskabet revideres
og påtegnes af en godkendt revisor, når anmodningen om udbetaling er over 500.000 kr.
Regnskabet revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af
Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 8.
Revisorpåtegning, jf. stk. 6 og 7, får virkning allerede ved mindre udbetalinger, når disse
akkumuleret overstiger beløbsgrænsen for revisorpåtegning.
Stk. 9.
Regnskab uden revisorpåtegning vedlægges kopi af regningsbilag vedrørende de
tilskudsberettigede omkostninger, jf. § 18.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0016.png
Stk. 10.
Muligheden for at benytte ratevis udbetaling bortfalder, hvis tilskudsmodtageren ikke
opfylder de nærmere fastsatte vilkår for ratevis udbetaling, og allerede udbetalt tilskud kan
kræves helt eller delvist tilbagebetalt.
Stk. 11.
Digitaliseringsstyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for ratevis udbetaling.
§ 22.
Digitaliseringsstyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud bortfalder helt eller
delvist, hvis
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af
betydning for ansøgning om tilsagn eller ansøgning om udbetaling,
2) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet om tilskud med eventuelle senere
ændringer, jf. § 11, stk. 1, medmindre der er opnået tilladelse hertil, jf. § 19, stk. 2, herunder at den
anførte tilslutningsprocent er opnået, at egen- og medfinansieringen er givet til
bredbåndsudbyderen, og at den etablerede infrastruktur, under spidsbelastningsvilkår, kan levere
en downloadhastighed på mindst 1 Gbit/s,
3) den i tilsagnet fastsatte frist for projektets gennemførelse og indsendelse af
udbetalingsansøgning overskrides,
4) der er indgået aftaler om arbejder eller leverancer før gennemførelse af annonceringen, jf. § 9,
5) tilskudsmodtageren ikke opfylder de nærmere fastsatte vilkår for tilskuddet,
6) øvrige betingelser for tilsagnet eller udbetaling af tilskud ikke er opfyldt, eller
7) tildeling af tilskuddet er i strid med Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 (med
senere ændringer).
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i de i stk. 1
opregnede tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det
skyldige beløb ikke rettidigt, tillægges beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den rente,
der er fastsat i § 5 i lov om renter og andre forhold ved forsinket betaling.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0017.png
Kapitel 7
Tilsynsbestemmelser og oplysningspligt
§ 23.
Digitaliseringsstyrelsen kan føre tilsyn med overholdelse af bestemmelserne i denne
bekendtgørelse, herunder foretage regnskabsmæssig stikprøvekontrol af ansøgninger om
udbetalinger og afsluttede sager om tilskud.
Stk. 2.
Enhver, der deltager i projekter, der modtager tilskud efter denne bekendtgørelse, er
forpligtet til efter anmodning fra Digitaliseringsstyrelsen at afgive enhver oplysning, der har
betydning for styrelsens tilsyn med, at de fastsatte vilkår overholdes.
Kapitel 8
Åben adgang
§ 24.
Netejer skal tilbyde åben engrosadgang på rimelige, transparente og ikkediskriminerende
vilkår og betingelser til hele den støttede infrastruktur, herunder de dele af et sådant net, som
anvender eksisterende infrastruktur, for udbydere af elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester. Netejer skal endvidere tilbyde engrosadgang til dele af nettet, som ikke er offentligt
finansieret, eller som støttemodtageren ikke har etableret.
Stk. 2.
Åben engrosadgang efter stk. 1 skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med
fiberkabler, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt frem til slutbrugeren fra et
centralt punkt i nettet, og et fysisk netadgangsprodukt frem til slutbrugeren fra et decentralt
punkt, det vil sige sort fiber.
Stk. 3.
Netejer kan tilbyde et virtuelt netadgangsprodukt i stedet for et fysisk
netadgangsprodukt, jf. stk. 2, hvis Digitaliseringsstyrelsen, efter høring af Erhvervsstyrelsen,
godkender det virtuelle netadgangsprodukt.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0018.png
Stk. 4.
Åben engrosadgang efter stk. 1 skal til slutbrugere, der i accessleddet er forbundet med
kabel-tv-net eller en trådløs forbindelse, som minimum omfatte netadgang til et bitstrømsprodukt
frem til slutbrugeren fra et centralt punkt i nettet.
Stk. 5.
Netadgangsprodukter omfattet af stk. 2, 3 eller stk. 4 skal tilbydes sammen med
netadgang til de tillægsydelser (accessoriske delelementer), der er nødvendige for, at andre
udbydere reelt og på lige vilkår med netejeren kan tilbyde detailprodukter til slutbrugere baseret
på de tilbudte netadgangsprodukter, herunder blandt andet driftsstøttesystemer,
bestillingssystemer, transport, samhusning eller lignende.
Stk. 6.
Vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang fastsættes på baggrund af
kommercielle forhandlinger.
Stk. 7.
Prisen for engrosadgang skal baseres på de regulerede priser, der allerede er fastsat eller
godkendt af Erhvervsstyrelsen på det relevante engrosmarked. I de tilfælde, hvor der ikke findes
en reguleret pris, der er fastsat eller godkendt af Erhvervsstyrelsen, skal prisen være
omkostningsbaseret eller baseret på en metode, som stemmer overens med de
prisfastsættelsesmetoder, der gælder i medfør af de sektorspecifikke regler for elektronisk
kommunikation.
Stk. 8.
Åben engrosadgang skal tilbydes, efterhånden som den støttede infrastruktur etableres,
og skal holdes åben i en periode på 10 år, regnet fra datoen for Digitaliseringsstyrelsens
godkendelse af projektet og udbetaling af endeligt tilskud. Adgang baseret på et virtuelt
netadgangsprodukt skal gives for en periode, der svarer til levetiden for den infrastruktur, som
det virtuelle netadgangsprodukt er en erstatning for.
Stk. 9.
Stk. 1-8 finder ikke anvendelse for en udbyder af elektroniske kommunikationsnet,
såfremt der er truffet afgørelse i medfør af afsnit IV i lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester eller fastsat regler i medfør af afsnit IV eller V i lov om elektroniske kommunikationsnet
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0019.png
og tjenester, der pålægger den pågældende udbyder forpligtelser om adgang, som går videre, end
hvad der følger af
stk. 1-8. Om en forpligtelse efter stk. 1-8 går videre end en allerede pålagt forpligtelse vurderes
konkret i forhold til det enkelte stykke.
Stk. 10.
Adgangsforpligtelserne håndhæves uden hensyn til ændringer i den støttede
infrastrukturs ejerforhold, forvaltning eller drift.
Kapitel 9
Passiv fysisk infrastruktur
§ 25.
Ved etablering af passiv fysisk infrastruktur i projekter, jf. § 4, skal den passive fysiske
infrastruktur dimensioneres, så der ud over det støttede net er tilstrækkelig kapacitet til at nettet
kan give adgang til minimum tre adgangssøgende udbydere og at minimum 50 pct. af kapaciteten
stilles til rådighed for disse.
Stk. 2.
Adgang til passiv fysisk infrastruktur etableret efter stk. 1 skal gives i overensstemmelse
med reglerne om fælles udnyttelse af eksisterende passiv fysisk infrastruktur i kap. 2 i lov om
graveadgang, etablering og udnyttelse af infrastruktur til telekommunikationsformål samt
udnyttelse af infrastruktur på tværs af forsyningssektorer m.v., og reglerne om fælles udnyttelse
af master til radiokommunikationsformål i kap. 2 i lov om etablering og fælles udnyttelse af
master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af infrastruktur til opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde m.v. Adgangen skal gives i hele det pågældende
netelements levetid.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 finder § 9 f, stk. 3, nr. 6, i lov om graveadgang, etablering og udnyttelse af
infrastruktur til telekommunikationsformål samt udnyttelse af infrastruktur på tværs af
forsyningssektorer m.v. ikke anvendelse på passiv fysisk infrastruktur, der etableres i henhold til
stk. 1.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0020.png
Kapitel 10
Klagebestemmelser
§ 26.
Klager over vilkår og betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang, kan af udbydere
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester indbringes for Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 2.
Ved klager efter stk. 1 kan Digitaliseringsstyrelsen efter høring af Erhvervsstyrelsen
træffe afgørelse om fastsættelse af vilkår, betingelser, herunder pris, for åben engrosadgang til det
støttede net.
Stk. 3.
Digitaliseringsstyrelsen kan af sagens parter indhente enhver oplysning, der har
betydning for Digitaliseringsstyrelsens afgørelser efter stk. 2.
Stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser efter stk. 2 træffes hurtigst muligt og så vidt muligt
senest 4 måneder efter, at en udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester har
indbragt sagen for Digitaliseringsstyrelsen.
§ 27.
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages til
digitaliseringsministeren, jf. dog stk. 2. For klager efter denne bekendtgørelse gælder at
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser, skal indbringes inden fire uger efter, at klageren har
modtaget afgørelsen.
Stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsens afgørelser over indsigelser efter § 5, stk. 5, kan ikke påklages.
Kapitel 11
Ikrafttrædelse
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
Digitaliseringsministeriet
/
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0021.png
Bilag 1
Pointmodel for sammenhængende områder, jf. § 10, stk. 2, indeholder
følgende elementer:
Kriterie
Forklaring
Vægt
1/7
Tilslutningsprocent Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, som
i projektet
kunne være med i projektet, der konkret søges om tilskud til.
0-100 point
Småøer
Kriteriet giver point til projekter fra beboede øer med
maksimalt 1.200 indbyggere, som ikke har broforbindelse, og
som ikke er en selvstændig kommune. Øer, hvorfra der
tidligere er modtaget tilskud fra Bredbåndspuljen, eller hvortil
der allerede er etableret højhastighedsinfrastruktur, kan ikke
opnå point. De omfattede småøer er oplistet i bilag 3.
100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de adresser, der
søges om tilskud til, som er beliggende i landzone. Der gives
maksimum point, hvis alle adresser ligger i landzone.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stor en andel af de deltagende
adresser, som ligger mere end 200 meter fra nærmeste:
1) tilskudsberettigede adresse, og
2) adresse, der allerede har adgang til mindst 1 Gbit/s
download via en fast bredbåndsforbindelse.
0-100 point
1/7
Andel af
landzoneadresser
1/7
Afstand
1/7
Projektets størrelse Kriteriet giver point for antallet af adresser i projektet, der
konkret søges om tilskud til. Der gives maksimum point, hvis
projektet har 20 adresser eller flere.
0-100 point
Begrænset adgang Kriteriet giver point for de deltagende adresser i projektet, som
til mobilt bredbånd har begrænset adgang til mobilt bredbånd. De tilskudssøgende
adresser i projektet rangeres ud fra den downloadhastighed,
som udbyderne har indberettet.
Værdien 1 gives til adresser med en hastighed under 50
Mbit/s.
Værdien 0,5 gives til adresser med en hastighed fra 50 Mbit/s
og op til 200 Mbit/s.
1/7
1/7
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0022.png
Ansøgt tilskud pr.
adresse
Værdien 0 gives til adresser med en hastighed på 200 Mbit/s
og derover.
Pointscoren udregnes ud fra gennemsnittet af værdierne. Der
gives maksimum point, hvis alle adresser har adgang til mobilt
bredbånd med en hastighed på under 50 Mbit/s download.
0-100 point
Kriteriet giver point for, hvor stort et tilskud, der ansøges om
pr. deltagende adresse i projektet. Det ansøgte tilskud pr.
adresse udgør de samlede budgetterede omkostninger
fratrukket de deltagende adressers egenbetaling,
bredbåndsudbyderens bidrag til projektet og en eventuel
kommunal medfinansiering divideret med antal deltagende
adresser. Der gives maksimum point, hvis det gennemsnitlige
tilskud pr. adresse er 10.000 kr. eller derunder. Herefter falder
pointscoren lineært indtil 125.000 kr., hvor der ikke gives
point.
0-100 point
1/7
Bilag 2
Pointmodel for særligt enkeltstående adresser, jf. § 10, stk. 3, indeholder
følgende elementer:
Kriterie
Forklaring
Vægt
1/3
Adresse med adgang Kriteriet giver point, hvis den tilskudssøgende adresses eksisterende
til maksimalt 5/1
dækning via en fast bredbåndsforbindelse er på højst 5 Mbit/s
Mbit/s
download eller højst 1 Mbit/s upload.
0 eller 100 point
Afstand
Kriteriet giver point i forhold til vejafstanden til nærmeste
tilskudsberettigede adresse.
For hver 100 meter til nærmeste tilskudsberettigede adresse, der ligger
udover 500 meter, gives der 10 point. Der gives ikke point ved en
afstand på mindre end 600 meter.
Maksimumpoint gives ved en afstand på mindst 1.500 meter til
nærmeste tilskudsberettigede adresse.
0-100 point
1/3
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 70: Orientering om høring af bekendtgørelsen om Bredbåndspuljen 2025 fra digitaliseringsministeren
2991702_0023.png
Ansøgt tilskud
Kriteriet giver point for størrelsen af det tilskud, som der ansøges om.
Der gives maksimum point, hvis det ansøgte tilskud er 25.000 kr. eller
derunder. Herefter falder pointscoren lineært indtil 125.000 kr., hvor
der ikke gives point.
0-100 point
1/3
Bilag 3
Småøer, som kan få point i kriterie to i pointmodellen for
sammenhængende områder, jf. § 10, stk. 2 og bilag 1:
Ø
Barsø
Birkholm
Bågø
Endelave
Eskilsø
Hjortø
Klaus Nars Holm
Livø
Nekselø
Saltholm
Strynø
Vejrø
Vorsø
Postnummer
6210 Barsø
5965 Birkholm
5610 Assens
8789 Endelave
4050 Skibby
5700 Svendborg
3520 Farum
9681 Ranum
4593 Nekselø
2770 Kastrup
5943 Strynø
4943 Torrig L
8700 Horsens