Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 66
Offentligt
Hvad er vores modsvar, når
’big
tech’ blokerer for nyheder?
af David Nicolas Hopmann (professor i politisk kommunikation, Syddansk Universitet) og
Karen Rønde (direktør, Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation)
YouTube har netop fejret 20 års fødselsdag. Platforme som YouTube er i dag manges
og
særligt de unges - adgang til nyheder. Over 80 procent af befolkningen er på Facebook.
YouTube er Danmarks største streamingtjeneste. Google Search er den altdominerende
søgemaskine. De digitale platforme er blevet kritisk infrastruktur.
Hvordan forvalter de store tech-platforme så det ansvar, der følger med deres
rækkevidde? Facebook ændrer efter forgodtbefindende algoritmer og nedprioriterer
troværdige nyheder. Når lande forsøger at give tjenesten et ansvar, der afspejler dens
dominans, svarer Facebook igen med at blokere for nyheder som i Australien og Canada.
Det samme gør Google. Nyheder bliver blokeret for alle eller for nogen i Tjekket og
Californien og senest i Danmark samt seks andre EU-lande.
Så burde vi pålægge en platform som YouTube, at f.eks. hvert femte vindue på
platformens hovedside skulle komme fra et
publicistisk medie som en form for ’must
offer’? På den måde kunne vi opnå flere mål. Brugere af YouTube ville blive mødt af et
mangfoldigt udbud, der ikke alene er optimeret efter YouTubes kommercielle interesse.
Brugerne kunne selv vælge det, de helst vil se, ingen kan tvinges til at se bestemt
indhold. Men man skal kunne møde det for at kunne vælge det. Desuden ville platformene
som indholdsdistributører - på denne måde også bidrage økonomisk i form af
rettighedsbetaling til det indholds-økosystem, som de skaber forretning på baggrund af.
Det brugerne i dag møder på de sociale platforme, styres af algoritmer. Disse algoritmer
har det primære formål at fastholde brugernes opmærksomhed. Modsat publicistiske
medier er de sociale platforme som udgangspunkt ligeglade med, hvilket indhold der
deles, bare brugerne bliver hængende. Og det er som oftest det ekstreme, der engagerer
brugerne mest. Derfor kan det ikke undre, at forskningen viser en sammenhæng mellem
brug af sociale platforme og polarisering og had.
De sociale platformes algoritmer spreder ikke bare ekstremt indhold. De spreder også
mis- og desinformation, men værger sig samtidig ved effektiv indholdsmoderation. Derfor
kan det heller ikke undre, at forskningen også viser en sammenhæng mellem mistillid til
samfundets institutioner og brugen af sociale platforme. Selvfølgelig er brug af sociale
platforme ikke udelukkende dårligt, f.eks. er der en positiv sammenhæng med politisk
deltagelse, men det overordnede billede er ikke til at misforstå: de store platforme løfter
ikke deres samfundsansvar. Og det er kritisk, fordi flere og flere borgere bruger disse
platforme som nyhedskilder.
De publicistiske medier, både
’public
service’ og de private, kan derimod noget særligt.
Med deres mangfoldige tilbud kan de nå bredt ud. Ja, nogle borgere er politiske nørder og
lytter til P1 hele dagen. Men virkeligheden er den, at der ikke er så mange af dem. Langt
flere tænder for radioen om morgenen for hyggens skyld
og ja, så lytter man da også
lige til nyhederne. I frokostpausen læser man lige nogle hurtige nyheder på nettet og
snakker med kollegaerne om dem. Og om aftenen tænder man for fjernsynet for at se en
håndboldkamp, men så napper man måske også lige nyhederne. På den måde spiller de
publicistiske medier en afgørende rolle i vores demokrati. En oplyst befolkning er politisk
mere aktiv, mere tolerant og bedre til at finde ud af, hvor den skal sætte krydset på
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 66: Henvendelse fra Professor David Nicolas Hopmann, SDU, og Direktør Karen Rønde, DPCMO om regulering af sociale medier
valgdagen. Meta, X og TikTok går ikke op i demokrati. Deres formål er ikke at skabe
oplyste borgere.
Det er hverken nyt eller usædvanligt at regulere distributionsplatforme med det mål at
sikre et mangfoldigt udbud af indhold, og at borgerne nås af dette indhold. Vi kender
begrebet
’must
carry’ fra radio- og fjernsynslovgivningen.
’Must
carry’-forpligtelsen har
udgangspunkt i et kulturpolitisk ønske om at sikre hele Danmarks befolkning adgang til
dansk indhold af almen interesse. Bag reglerne er derfor et demokratihensyn (alle borgere
skal have adgang til nyheder, debat og information) og et kulturhensyn (alle borgere skal
have adgang til dansksproget kvalitetsindhold).
Reglerne betød, at bl.a. DR og TV 2 skulle distribueres i den billigste tv-pakke.
TV 2’s
hovedkanal skal i dag give sendetid til eksternt producerede regionale nyheder. I Tyskland
er den største, kommercielle tv-kanal, RTL, pålagt at give flere timers sendetid ugentligt
til eksterne udbyder, og disse minutter skal bl.a. fyldes med samfunds- og kulturstof og til
dels sendes i primetime.
Selv USA har ’must carry’-regler,
der skal sikre et mangfoldigt
udbud.
Streamingtjenester i EU er forpligtede til at fremhæve europæiske produktioner. Ingen
borger tvinges til at se europæiske film
men man skal have muligheden, dvs. indholdet
skal være tilgængeligt. I Danmark følger det af medieaftalen, at befolkningen skal møde
mere danskproduceret kvalitetsindhold, hvad enten vi læser nyhedsartikler, streamer film
og serier eller lytter til podcasts. Da Danmark er et lille sprogområde, fastslår
medieaftalen, at der er kun os selv til at sikre betingelserne for, at der kan produceres
dansk indhold af høj kvalitet, som samler os, udfordrer os, gør os klogere og som binder
os sammen.
Et
’must
carry/offer’-forslag rejser selvfølgelig også spørgsmål, men vi i Europa må være
mere modige og villige til at drøfte konkrete, praktiske svar på de udfordringer,
’big
tech’
giver. Modige til at håndtere de
’nye’
medieplatforme til fordel for borgerne og vores
demokrati. Forslaget til en regulering af det
’femte
vindue’ skal ses som et indspark i den
nødvendige debat, vi må have som vores modsvar på
’big tech’s dominans.
Et indspark,
der er inspireret af aktuel medieregulering i Danmark og EU.
Sådan som de sociale platforme fungerer i dag, er de ikke gode for vores demokratier.
Antallet af demokratier på verdensplan er faldende. Det er derfor nu, vi skal kæmpe for at
beskytte, bevare og videreudvikle vores danske og europæiske demokratier.