Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2973139_0001.png
31. januar 2025
Kontor for Tele
J. nr. 2025-503
Opdateret model for beregning af
frekvensafgifter
Frekvenser er en begrænset ressource. For at fremme en effektiv anvendelse af
frekvensressourcerne opkræves en årlig afgift af indehavere af frekvenstilladel-
ser. Hermed tilskyndes indehaverne af frekvenstilladelser til enten at anvende
de knappe frekvensressourcer eller levere dem tilbage til staten, så de kan tilde-
les andre interesserede. Frekvensafgifter betales af alle indehavere af de ca.
5.200 frekvenstilladelser. De samlede frekvensafgifter forventes for 2025 at ud-
gøre 97,8 mio. kr.
Der blev i teleaftalen (december 2021) indgået mellem Socialdemokratiet,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet aftalt et
initiativ, der indebærer, at der skal gennemføres en evaluering af modellen for
beregning af frekvensafgifter:
”En evaluering af den nuværende
frekvensafgiftsmodel fra 2010 skal tage højde for nye teknologier og
anvendelsesformer og fremme nye innovative teknologiske løsninger og effektiv
frekvensanvendelse. En efterfølgende justering af afgiftsmodellen vil være
udgiftsneutral.”.
Der udstedes frekvenstilladelser til virksomheder og andre, som anvender fre-
kvenser til deres aktiviteter. Det gælder fx mobilselskaber samt radio- og tv-virk-
somheder. Siden 2010 er anvendelsen for mange frekvenser ændret til andre
formål. Eksempelvis er nogle af de frekvenser, som tidligere var afsat til tv-for-
mål, nu afsat til mobilt bredbånd.
Den hidtidige model for beregning af frekvensafgifter består af:
1) en
fast
brugsafgift på 600 kr. pr. frekvenstilladelse
2) en
variabel
afgift, som beregnes på baggrund af, hvor mange frekvenser
tilladelsen omfatter, det geografiske område, som frekvenserne anven-
des i, samt den relative værdi af de enkelte frekvenser.
Side 1 af 4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 54: Orientering om høring af ny model for frekvensafgifter
2973139_0002.png
Den hidtidige model for beregning af frekvensafgifter er som nævnt fra 2010. På
baggrund af teleaftalen er der nu blevet udarbejdet en opdateret model, som i
højere grad tager højde for den teknologiske udvikling og fremmer effektiv
frekvensanvendelse. Den opdaterede model bygger på de hidtidige
grundlæggende principper for afgiftsniveauerne. Det vil sige, at en
tilladelsesindehaver betaler for de frekvenser, tilladelsen omfatter, det
geografiske område, frekvenserne må anvendes i, og den markedsværdi,
frekvenserne i tilladelsen har (båndværdi).
I den opdaterede model indgår alene et variabelt element i beregningen supple-
ret af en minimumsafgift på 1.200 kr. som beskrevet nedenfor i afsnittet om
udvalgte elementer i den opdaterede model.
På baggrund af den politiske aftale har Analysys Mason under inddragelse af
internationale erfaringer udarbejdet en rapport mhp. at afsøge forskellige mulig-
heder for at opdatere den gældende afgiftsmodel. Rapporten har udgjort en del
af grundlaget for udarbejdelsen af forslaget til opdateret afgiftsmodel.
Fordeling af afgifter mellem forskellige kategorier af tilladelsesindehavere
Nedenstående tabel viser fordelingen af provenu for staten for henholdsvis den
hidtidige afgiftsmodel fra 2010 og den opdaterede model fordelt på forskellige
anvendelser af frekvenser samt forskellene mellem de to modeller.
Frekvensafgifter i hidtidig og opdateret model, mio. kr.
Inkl. fast brugsafgift (hidtidig model) hhv. minimumsafgift (opdateret model). Indtægterne fra den hidtidige og den
opdaterede model er beregnet på baggrund af udstedte tilladelser i januar 2025.
Hidtidig model
(pr. januar 2025)
Frekvensanvendelse
Offentligt tilgængelige mobilnet
(TDC NET, 3 og TT-Netvær-
ket)
Radiokædeforbindelser*
(flade- og punkttilladelser)
DTT-nettene (digitalt antenne-
tv) (DR og Norlys)
FM (lokalradio)
FM (DR, Radio4, NovaFM og
Radio100)
Øvrige
64,2
63,5
-0,7
Opdateret model**
(pr. januar 2025)
Forskel
7,7
15,8
0,3
0,4
9,4
14,8
4,2
0,6
0,3
8,2
7,1
-11,6
0,3
-0,1
-1,2
* Radiokædeforbindelser er fast etablerede, trådløse forbindelser mellem to punkter (master), som kan anvendes
til transport- eller backboneinfrastruktur, fx som et alternativ til fiberforbindelser.
** Forskellen i provenu i opdateret model sammenholdt med hidtidig model skyldes, at den hidtidige models afgiftsgrupper 5-8 om
landsdækkende digitalt tv-sendenet, landsdækkende digital- og FM-radiosendenet samt lokale FM-radiosendere er erstattet af
Side 2 af 4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 54: Orientering om høring af ny model for frekvensafgifter
2973139_0003.png
afgiftsgrupper, som ikke afhænger af, hvilke teknologier tilladelsesindehaverne anvender, men sikrer, at der opkræves afgifter for den
konkrete frekvensanvendelse.
De tre mobilnetoperatørers samlede frekvensafgifter for alle tilladelser, som væ-
sentligst udgøres af frekvenstilladelserne til brug for driften af de offentligt til-
gængelige mobilkommunikationsnet og radiokædetilladelser, stiger med ca. 7
mio. kr. (en stigning på 10,4 pct.).
Frekvensafgifterne for tv-broadcasterne vil falde med 11,6 mio. kr. Det skyldes,
at frekvensanvendelsen til tv-transmission siden 2010 er blevet mere effektiv.
Afgiften for en frekvens til brug for lokalradiovirksomhed vil stige fra i gennemsnit
409 kr. til 991 kr. væsentligst pga. en øget variabel afgift for de pågældende
frekvenser som følge af en øget båndværdi i den opdaterede model og indførel-
sen af en minimumsafgift.
Udvalgte elementer i den opdaterede model
Teknologisk udvikling
Nye teknologier og ændringer i efterspørgslen har fx medført, at frekvenser, der
tidligere er blevet anvendt til tv-formål, er blevet afsat til brug for mobilnet. Den
opdaterede model er gjort mere enkel, så den ikke differentierer mellem, hvilke
teknologier der anvendes til de forskellige tjenester, som den hidtidige model
gør for tilladelser udstedt til DTT-, FM og DAB-formål. Derfor vil modellen i højere
grad kunne rumme markedsmæssig og teknologisk udvikling.
Effektiv frekvensanvendelse
For at fremme effektiv frekvensanvendelse er afgiftsniveauet fortsat højest for
de kommercielt mest attraktive frekvenser. Højere afgift giver tilladelsesindeha-
vere øget incitament til at anvende frekvenserne, så længe det er økonomisk
attraktivt, og til at levere frekvenserne tilbage, hvis udnyttelsen af dem ikke læn-
gere er økonomisk attraktiv.
Afgifterne på frekvenser til brug for radiokædeforbindelser (flade- og punkttilla-
delser) øges. Ved at give incitament til at anvende disse frekvenser mere effek-
tivt modvirkes tendensen til knaphed i visse frekvensbånd til disse formål i kom-
mercielt attraktive geografiske områder som fx større byer, som er konstateret i
de senere år.
Erfaringsmæssigt bliver mindre afgiftsbeløb betalt, uden at tilladelsesindeha-
verne forholder sig til, om der fortsat er behov for frekvenserne. For at øge inci-
tamentet til, at tilladelsesindehavere tilbageleverer frekvenser, som ikke anven-
des, erstattes den faste brugsafgift på 600 kr. for alle tilladelser, som har været
uændret siden 2010, af en minimumsafgift på 1.200 kr.
Side 3 af 4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 54: Orientering om høring af ny model for frekvensafgifter
2973139_0004.png
Frekvensanvendelse til havs
Der er stigende aktivitet på havterritoriet, bl.a. i forbindelse med kraftig udbyg-
ning af havvindmøllekapaciteten. Den stigende aktivitet medfører øget efter-
spørgsel efter frekvenser, men der er ikke samme kommercielle grundlag for at
anvende frekvenser på havterritoriet som på land. Frekvensafgiften på havterri-
toriet (uden for 12 sømil fra kysten) reduceres, så den udgør 20 pct. af afgiften
for tilsvarende anvendelse på land. Dog gælder reglen om minimumsafgift også
for tilladelser til anvendelse af frekvenser på havterritoriet. Med den reducerede
afgift til havs tilstræbes en balance mellem at give mulighed for frekvensanven-
delse til havs og at give incitament til, at også disse frekvenser anvendes effek-
tivt.
Pristalsregulering
I den hidtidige afgiftsmodel har frekvensafgifterne ikke været reguleret i takt
med prisudviklingen. Den reelle værdi af afgifterne er derfor faldet over tid. Af
hensyn til at sikre, at frekvensafgifternes adfærdsregulerende sigte ikke udhules
over tid, reguleres afgifterne fremadrettet i takt med prisudviklingen i samfun-
det.
Implementering og lovgivning
Modellen indføres ved finansloven for 2026 til ikrafttræden den 1. januar 2026.
Side 4 af 4