31. januar 2025
Kontor for Tele
J. nr. 2025-503
Opdateret model for beregning af
frekvensafgifter
Frekvenser er en begrænset ressource. For at fremme en effektiv anvendelse af
frekvensressourcerne opkræves en årlig afgift af indehavere af frekvenstilladel-
ser. Hermed tilskyndes indehaverne af frekvenstilladelser til enten at anvende
de knappe frekvensressourcer eller levere dem tilbage til staten, så de kan tilde-
les andre interesserede. Frekvensafgifter betales af alle indehavere af de ca.
5.200 frekvenstilladelser. De samlede frekvensafgifter forventes for 2025 at ud-
gøre 97,8 mio. kr.
Der blev i teleaftalen (december 2021) indgået mellem Socialdemokratiet,
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti,
Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet aftalt et
initiativ, der indebærer, at der skal gennemføres en evaluering af modellen for
beregning af frekvensafgifter:
”En evaluering af den nuværende
frekvensafgiftsmodel fra 2010 skal tage højde for nye teknologier og
anvendelsesformer og fremme nye innovative teknologiske løsninger og effektiv
frekvensanvendelse. En efterfølgende justering af afgiftsmodellen vil være
udgiftsneutral.”.
Der udstedes frekvenstilladelser til virksomheder og andre, som anvender fre-
kvenser til deres aktiviteter. Det gælder fx mobilselskaber samt radio- og tv-virk-
somheder. Siden 2010 er anvendelsen for mange frekvenser ændret til andre
formål. Eksempelvis er nogle af de frekvenser, som tidligere var afsat til tv-for-
mål, nu afsat til mobilt bredbånd.
Den hidtidige model for beregning af frekvensafgifter består af:
1) en
fast
brugsafgift på 600 kr. pr. frekvenstilladelse
2) en
variabel
afgift, som beregnes på baggrund af, hvor mange frekvenser
tilladelsen omfatter, det geografiske område, som frekvenserne anven-
des i, samt den relative værdi af de enkelte frekvenser.
Side 1 af 4