Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2973138_0001.png
Til høringsparterne
31. januar 2025
Kontor for Tele
J. nr. 2025-503
Høring over udkast til opdateret model for
beregning af frekvensafgifter
Der blev i teleaftalen (december 2021) indgået mellem Socialdemokratiet, Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, En-
hedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet aftalt et initiativ,
der indebærer, at der skal gennemføres en evaluering af modellen for beregning
af frekvensafgifter: ”En
evaluering af den nuværende frekvensafgiftsmodel fra
2010 skal tage højde for nye teknologier og anvendelsesformer og fremme nye
innovative teknologiske løsninger og effektiv frekvensanvendelse. En efterføl-
gende justering af afgiftsmodellen vil være udgiftsneutral.”.
Indehavere af tilladelser til at anvende frekvenser betaler årlige frekvensafgifter
til staten. Afgiften for en given frekvenstilladelse beregnes på baggrund af de
frekvenser, tilladelsen omfatter, det geografiske område, frekvenserne må an-
vendes i, og den markedsværdi, frekvenserne i tilladelsen har.
Modellen for beregning af frekvensafgifter opdateres på baggrund af initiativet i
teleaftalen af 2021, så modellen i højere grad tager højde for den teknologiske
udvikling og fremmer effektiv frekvensanvendelse, men fortsat bygger på de
hidtidige grundlæggende principper for afgiftsniveauerne.
Udvalgte justeringer, som indgår i udkastet til model
Teknologisk udvikling:
Udkastet til opdateret model differentierer ikke som
modellen fra 2010 mellem hvilke teknologier og formål, som de forskellige
frekvenser anvendes til.
Effektiv frekvensanvendelse:
Der lægges op til, at afgiftsniveauet fortsat er
højest for de kommercielt mest attraktive frekvenser, og at der indføres en
forhøjet minimumsafgift for at understøtte effektiv frekvensanvendelse.
Frekvensanvendelse til havs:
Frekvensafgiften på havterritoriet foreslås re-
duceret, så den udgør 20 pct. af afgiften for tilsvarende anvendelse på land.
Pristalsregulering:
For at sikre, at frekvensafgifternes adfærdsregulerende
sigte ikke udhules over tid, foreslås afgifterne fremadrettet reguleret i takt
med prisudviklingen i samfundet.
Side 1 af 2
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 54: Orientering om høring af ny model for frekvensafgifter
2973138_0002.png
Høringsdokumenter
Modellen er nærmere beskrevet i bilag 1 (notat om udkast til opdateret model
for beregning af frekvensafgifter).
Frekvensafgifter for 2026 fremgår af bilag 2.
Modellen tager udgangspunkt i en rapport udarbejdet af konsulenthuset Analy-
sysMasons. Rapporten,
Analysis of the Danish spectrum fee model,
fremgår af
bilag 3.
Implementering
Modellen foreslås indført ved finansloven for 2026 til ikrafttræden den 1. januar
2026.
Høringsfrist
Eventuelle høringssvar bedes være Digitaliseringsstyrelsen i hænde senest den
3. marts 2025 på e-mail
[email protected],
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
og henvisning til sagsnummer 2025-503. Modtagne høringssvar
vil blive offentliggjort på høringens side på Høringsportalen.
Ved afgivelse af høringssvar anses høringsparten således indforstået med, at
høringssvaret offentliggøres, herunder de oplysninger om afsenders navn, mail-
adresse og evt. øvrige kontaktoplysninger, som fremgår af høringssvaret.
Spørgsmål til høringen
Eventuelle spørgsmål vedr. høringen kan stilles til:
Dennis Tipsmark Lykke,
[email protected]
Christian Rosenskjold,
[email protected]
Side 2 af 2