Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2964932_0001.png
Strategisk
indsats for
kunstig
intelligens
Et styrket fundament for
ansvarlig udvikling og anvendelse
af kunstig intelligens i Danmark
AI-genereret forsidefoto
DECEMBER 2024
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0002.png
Henvendelse om publikationen kan ske til:
Digitaliseringsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
Tlf. 72 28 24 00
ISBN 97887-85325-01-3 (digital version)
ISBN 97887-85325-00-6 (trykt version)
Design: BGRAPHIC
Tryk: OnPrint A/S
Publikationen kan hentes på
Digitaliseringsministeriets hjemmeside:
www.digmin.dk
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0003.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
3
Indhold
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hvad er kunstig intelligens?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dansk vision for kunstig intelligens
..............................................................................................................................
5
6
8
Fire nye initiativer skal være med til at bane vejen for ansvarlig kunstig intelligens
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
10
1 Den Digitale Taskforce for kunstig intelligens skal gøre den offentlige sektor verdensførende
..............
11
2 Center for kunstig intelligens i samfundet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
3 Sikker platform til udvikling af transparente danske sprogmodeller
4 Danske tekstdata skal gøres frit tilgængelige
................................................................
13
14
15
18
20
25
..........................................................................................................
Danske digitale styrker – et stærkt udgangspunkt for brug og udvikling af kunstig intelligens
Danskerne ser nuanceret og optimistisk på brugen af kunstig intelligens
En ansvarlig ramme for kunstig intelligens i Danmark
..............
......................................................
...........................................................................................
Danmark og kunstig intelligens i et internationalt perspektiv
............................................................................
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0004.png
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0005.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
5
Forord
Kunstig intelligens åbner for en verden af mulig-
heder. Vi kan indrette os smartere. Vi kan minimere
mængden af administrativt arbejde. Vi kan bruge
kræfterne, så vi får bedre velfærd og mere tid i
sundhedssektoren. Ja, så vi får mere kvalitet for
pengene i
alle
dele af samfundet.
Men hvis vi skal udnytte de nye muligheder, skal vi
handle ansvarligt og i tide. Fremtidens velfærd og
vores virksomheders konkurrenceevne afhænger af,
om vi i Danmark og Europa forstår at udnytte dem.
Vores fleksibilitet og evne til at udvikle og anvende
kunstig intelligens vil være en klar konkurrence-
fordel for danske og europæiske virksomheder.
Hvis andre er hurtigere, skal vi være smartere.
Udviklingen går rivende stærkt – og vi har en
fælles forpligtelse til ikke at sakke bagud i det
internationale kapløb.
I Danmark har vi gode forudsætninger for at bruge
og udvikle kunstig intelligens. Danmark er et af de
mest digitaliserede samfund i verden. Vores virk-
somheder er langt fremme med kunstig intelligens
i forhold til andre europæiske lande. Danskerne
er generelt positive, når det handler om kunstig
intelligens. De fordele skal vi holde fast i og
udnytte.
Kunstig intelligens kommer ikke uden risici. Og
dem skal vi naturligvis tage hånd om på ansvarlig
vis. Men vi skal som samfund være mere bekym-
rede for at gøre for lidt, end for at gøre lidt for
meget. Det er helt afgørende, at vi ikke misser de
potentialer og gevinster i teknologien, som ligger
lige foran os. Derfor tager vi med denne strategiske
indsats nu et ambitiøst skridt. Et skridt, der skal
accelerere brugen af ansvarlig kunstig intelligens
i Danmark.
Det er regeringens klare vision, at udvikling og
anvendelse af kunstig intelligens altid skal ske med
borgerne i centrum. At danske virksomheder skal
være globalt konkurrencedygtige. Og at Danmark
skal være verdensførende inden for anvendelse
af kunstig intelligens i den offentlige sektor.
Helt konkret vil vi sætte fart på udviklingen
gennem:
– Den Digitale Taskforce for kunstig intelligens,
som skal rulle kunstig intelligensløsninger ud
i den offentlige sektor i stor skala.
– Et nyt forskningsbaseret center for rådgivning
om ansvarlig anvendelse af kunstig intelligens,
så vi kan få vigtig viden om kunstig intelligens
ud at leve i myndigheder og virksomheder.
– At sætte skub på udviklingen af sikre og trans-
parente danske sprogmodeller, så vi styrker
grundlaget for arbejdet med kunstig intelligens
i virksomheder og myndigheder.
– At tilgængeliggøre danske data open source, så
vi kan få langt flere kunstig intelligensløsninger
af høj kvalitet, der fungerer på dansk.
De nye initiativer i denne strategiske indsats står
ikke alene. Som man kan læse på de følgende sider,
skal de ses i sammenhæng med de mange andre
tiltag, der allerede findes eller er på trapperne og i
samarbejde med førende lande og i EU. Men de nye
initiativer skal være med til at bane vejen, så vi på
tværs af samfundet får lettere ved at bringe kunstig
intelligens i spil.
Dét er regeringens ambition med den strategiske
indsats. I historiens lange lys har vi kun lige taget
hul på udviklingen inden for kunstig intelligens.
Men vi har en fælles forpligtelse til at komme
godt fra start – og gribe de nye muligheder.
Regeringen
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0006.png
6
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
Hvad er kunstig
intelligens?
Kunstig intelligens er en teknologi, som kan udføre opgaver, der
traditionelt har krævet menneskelig intelligens. Det kan være opgaver
som at reagere på tale, kvalificere beslutninger, oversætte mellem
sprog eller genkende mønstre i komplekse sammenhænge.
Hvad er generativ kunstig intelligens?
Generativ kunstig intelligens er kunstig intelligens, der er i stand til at
generere forskellige former for indhold, som tekst, billeder eller lyd,
ved at lære fra store mængder data. Eksempler på dette inkluderer
chatbots og billedgenereringsprogrammer.
Eksempler på brug af kunstig intelligens
I dag bruges kunstig intelligens mange steder.
Herunder er listet en række eksempler:
Præcise ruter i kort-apps
Kunstig intelligens kan hjælpe med at finde vej.
Kort-apps på smartphones kan udregne de hurtigste
ruter og ankomsttidspunkter meget præcist
og tage højde for trafikmønstre.
Minimere kapacitetsspild
Kunstig intelligens kan forudse trafikmønstre. For eksempel
i forbindelse med færgedrift kan forudsigelser om trafik­
mønstre hjælpe til at minimere kapacitetsspild. Konkret kan
en lastealgoritme på baggrund af historiske data beregne mere
præcise antal køretøjer og ankomsttidspunkter
op til færgeafgange.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0007.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
7
Forudsige service af vindmøller
Virksomheder inden for energibranchen bruger kunstig intelligens
til at forudsige, hvornår komponenter i fx vindmøller skal serviceres,
hvilket reducerer nedetid og forbedrer effektiviteten.
Vurdering af røntgenbilleder
Aalborg Universitetshospital bruger kunstig intelligens
til at vurdere røntgenbilleder. Med op til 98 procents sikkerhed
kan det afgøres, om der er tale om et brud eller ej. Det reducerer
både ventetid og klagesager.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0008.png
8
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
Dansk vision for
kunstig intelligens
I Danmark har vi et stærkt udgangspunkt for at
arbejde med udvikling og anvendelse af kunstig
intelligens. Og det er helt afgørende, at vi priori-
terer denne indsats, hvis vi fortsat skal have et
digitalt velfærdssamfund i verdensklasse.
Det er ikke alene relevant at fokusere på, hvad
vi
kan
med teknologien. Det er også relevant at
fokusere på, hvad vi
vil
med teknologien. Derfor
er det en bunden opgave at sikre, at vi i Danmark
udnytter potentialerne ved kunstig intelligens
bedst muligt og bruger teknologien aktivt til at
forbedre både offentlig velfærd og vores konkur-
renceevne i en global økonomi. Det skal ske med
respekt for borgernes grundlæggende rettigheder
og danske værdier.
I det lys er det vigtigt med en fælles vision, som
kan bane vejen ved at skabe et solidt fundament
og en klar retning for udvikling og brug af kunstig
intelligens i Danmark.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0009.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
9
Dansk vision for kunstig intelligens
– tre retningsgivende principper
Danmark skal gå forrest, når det handler om ansvarlig udnyttelse af
mulighederne, der følger af kunstig intelligens – særligt i forhold til
at levere bedre velfærd, en mere effektiv offentlig sektor, frigøre tid til
kerneopgaven og skabe vækst. Med øje for danskernes grundlæggende
rettigheder skal vi sikre, at borgerne, forskningsverdenen, virksomhed­
erne og velfærdssamfundet kan få mest muligt ud af teknologien.
Regeringen ønsker, at brug og udvikling af kunstig intelligens
i Danmark tilrettelægges efter tre retningsgivende principper:
1
Udvikling og anvendelse af kunstig intelligens skal ske
med borgernes grundlæggende rettigheder i centrum og
i overensstemmelse med danske værdier.
2
Danske virksomheder skal være globalt konkurrencedygtige
og derfor have de bedste muligheder – herunder i EU – for at
udvikle, anvende og sælge løsninger og forretningsmodeller
baseret på ansvarlig brug af kunstig intelligens.
3
Danmark skal være verdensførende inden for anvendelse
af kunstig intelligens i den offentlige sektor, hvor kunstig
intelligens er et vigtigt værktøj til at frigøre arbejdskraft,
reducere administration og øge kvaliteten i den offentlige
sektor til gavn for borgere og virksomheder.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0010.png
10
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
Fire nye initiativer skal være
med til at bane vejen for
ansvarlig kunstig intelligens
Der sættes fire nye initiativer i gang, som alle
styrker fundamentet og baner vej for at intensivere
brugen, udbredelsen og udviklingen af ansvarlig
kunstig intelligens i Danmark.
Udviklingen inden for kunstig intelligens går stærkt
og er i dag drevet af store internationale tech-
giganter. Det er vigtigt, at Danmark og Europa står
stærkere i den udvikling, og at vi udstikker en sikker
og ansvarlig retning. Så danske virksomheder kan
effektivisere og udvikle nye produkter, så myndig-
heder kan tilbyde bedre service, og så vi som
samfund kan løse nye og komplekse udfordringer
i fremtiden.
Derfor fokuserer de fire nye initiativer på områder,
som er centrale for udviklingen og brugen af
kunstig intelligens. Regeringen vil udrulle kunstig
intelligensløsninger i hele den offentlige sektor
og sikre rådgivning om ansvarlig anvendelse af
kunstig intelligens til virksomheder og myndigheder
fra dygtige forskere på de danske universiteter.
Regeringen vil desuden udvikle en sikker platform
for danske sprogmodeller og frisætte gode danske
data i stor skala.
Med
Aftale om en ambitiøs og ansvarlig strategi for
Danmarks digitale udvikling
fra februar 2024 er der
afsat en økonomisk ramme på i alt 62,5 mio. kr. i
2024-2027 til kunstig intelligens, der finansierer
initiativ 2, 3 og 4. Derudover er der med aftalen om
forskningsreserven for 2025 afsat i alt 40 mio. kr.
til initiativ 2 og 3. Endelig er der til den Digitale
Taskforce for kunstig intelligens afsat 30,6 mio. kr.
i 2025 -2027.
1
2
3
4
Den Digitale Taskforce for kunstig intelligens
skal gøre den offentlige sektor verdensførende
Center for kunstig intelligens
i samfundet
Sikker platform til udvikling af transparente
danske sprogmodeller
Danske tekstdata skal gøres
frit tilgængelige
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0011.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
11
1
Initiativ 1
Den Digitale Taskforce for kunstig
intelligens skal gøre den offentlige
sektor verdensførende
Den danske offentlige sektor skal være verdens-
førende i anvendelsen af kunstig intelligens.
Kunstig intelligens anvendes allerede i dag på
en række områder i den danske offentlige sektor,
men potentialet er væsentligt større.
Det gælder også på sundhedsområdet. Her er
der eksempler på, at kunstig intelligens på nogle
hospitaler fx kan anvendes af speciallæger, når
de vurderer røntgenbilleder i forbindelse med
screening for brystkræft, hvor teknologien kan
erstatte den ene af de ellers to speciallæger, som
vurderer screeningsundersøgelsen. Værktøjet
frigiver tid blandt speciallæger og understøtter
hurtigere forløb for patienterne. Kunstig intelligens
kan også være supplerende beslutningsstøtte til
sundhedspersonalet. Fx er der eksempler på anven-
delse af kunstig intelligens i akutte telefonsamtaler
med patienter, hvor teknologien bliver brugt til
at hjælpe med at opdage tegn på hjertestop. Tek-
nologien kan på den måde bidrage til hurtigere og
bedre udredning af patienterne og aflaste vigtige
ressourcer i sundhedsvæsenet. Potentialerne i
kunstig intelligens er med andre ord store.
Et tredje eksempel er i hjemmeplejen, hvor tale-til-
tekst-teknologi vurderes at kunne anvendes til at
understøtte øget kvalitet og effektivitet i opgave-
løsningen. Talegenkendelse og oplæsningsteknologi
vil kunne lette dokumentationsopgaven for de
ansatte, så de i højere grad kan fokusere deres tid
på kerneopgaven.
For at sætte skub på udrulningen af kunstig
intelligens i den offentlige sektor har regeringen
sammen med KL og Danske Regioner etableret
en Digital Taskforce for kunstig intelligens.
Taskforcen skal fremme en struktureret og sam-
mentænkt indsats for udvikling og skalering af
kunstig intelligensløsninger i den danske offentlige
sektor og herigennem bidrage til at frigøre arbejds-
kraft, reducere administration og øge kvaliteten i
den offentlige opgaveløsning til gavn for borgere
og virksomheder.
Der findes i dag en række organisatoriske, tekniske
og juridiske barrierer for udnyttelsen af kunstig
intelligens i den danske offentlige sektor. Task-
forcen vil i sit arbejde have fokus på at identificere
de mest centrale forudsætninger og om nødvendigt
foreslå tilpasning af regler, lovgivning og/eller
organisering.
Taskforcen vil som sin første opgave udarbejde et
målbillede for anvendelsen af kunstig intelligens
i den offentlige sektor. Målbilledet skal indeholde
konkrete målsætninger for effekten af taskforcens
arbejde, herunder for antallet af årsværk, der kan
frigøres gennem kunstig intelligens i den offentlige
sektor frem mod 2030. Målbilledet skal endvidere
indeholde et oplæg til, hvilke sektorer eller områder
i den offentlige sektor hvor der først skal igang-
sættes initiativer. Taskforcen skal herefter levere
oplæg til konkrete løsninger, der kan indfri mål-
sætningerne i målbilledet.
Regeringen, KL og Danske Regioner vil i kommende
økonomiaftaler løbende stille den nødvendige
finansiering til rådighed for taskforcens arbejde og
implementeringen af konkrete løsninger i staten,
kommunerne og regionerne. Parterne er endvidere
enige om, at gevinsterne ved kunstig intelligens og
ny teknologi i den offentlige sektor i videst muligt
omfang skal frigøres og prioriteres politisk.
Kunstig intelligens kan give kortere ventetid på ny carport
Kunstig intelligens kan anvendes til at effektivisere sagsbehandlingen af borgeres og
virksomheders byggeansøgninger. Ved at anvende kunstig intelligens til at screene ansøgninger
til at vurdere deres komplethed og om ansøgningerne er klar til at indgå i sagsbehandling,
kan administrationen på byggesagsområdet forbedres og effektiviseres. Det kan give borgere
og virksomheder hurtigere svar på, om de må bygge en carport eller udvide lageret.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0012.png
12
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
2
Initiativ 2
Center for kunstig
intelligens i samfundet
Myndigheder og virksomheder ser store muligheder
i at bruge kunstig intelligens til at effektivisere,
øge kvaliteten og skabe innovation. Mange har
dog brug for mere viden og rådgivning om, hvordan
teknologien bedst kan anvendes på en samfunds-
mæssigt ansvarlig og etisk måde.
I 2023 brugte 15 procent af de danske virksom-
heder kunstig intelligens. I 2024 er det steget til
28 procent. Men vi skal have flere med.
For at ruste myndigheder og virksomheder til den
nye digitale virkelighed, hvor kunstig intelligens
åbner for vidtrækkende transformation af vores
arbejdsopgaver, skal de have lettere adgang til den
nyeste forskningsbaserede viden og internationale
erfaringer. Dette vil give dem bedre forudsætninger
for at håndtere den teknologiske transformation.
Samtidig skal vi sikre, at teknologiudviklingen og
dens implementering afspejler danske værdier
som demokrati, rettigheder, etik og ansvarlighed.
Regeringen ønsker derfor at etablere et tværfagligt
center for forskning og rådgivning i anvendelsen
af kunstig intelligens i samfundet. Centeret skal
samarbejde tæt med Pionercentret for kunstig
intelligens, der involverer en række danske
universiteter.
Centeret skal fungere som en samlet indgang til
viden og rådgivning om, hvordan myndigheder og
virksomheder bedst kan anvende kunstig intelligens
i praksis. Det skal yde rådgivning, der kombinerer
tekniske løsninger med sociale, politiske, kulturelle
og etiske overvejelser. Centeret vil sikre, at førende
forskere inden for kunstig intelligens i Danmark
bidrager med deres ekspertise til at øge kvaliteten
i udviklingen af konkrete projekter i myndigheder
og virksomheder. Ved at bygge bro mellem inter-
nationale forskningsresultater og praksis i Danmark
kan centeret give et ansvarligt innovationsboost
i myndigheder og i virksomheders arbejde med
kunstig intelligens.
Samtidig vil centeret udøve uafhængig forskning
og praksisrettet evaluering og monitorering af
generativ kunstig intelligens. Centeret vil bidrage
til et dedikeret forskningsmiljø og til at fastholde
og tiltrække talentfulde forskere i Danmark.
Med sit tværfaglige fokus vil centeret skabe ny
og værdifuld viden og sikre, at Danmark aktivt
kan præge udviklingen og udrulningen af kunstig
intelligens på en ansvarlig måde.
Der afsættes 20,7 mio. kr. til centeret i 2024 -2027.
Derudover afsættes der 30 mio. kr. med aftalen om
forskningsreserven for 2025.
Stort potentiale ved ansvarlige sprogmodeller
Generativ kunstig intelligens anvendes eksempelvis i stigende grad til informationssøgning
og til at generere ny tekst, billeder og lyd og indeholder på den måde et kæmpe potentiale for
innovation og ressourceoptimering i mange dele af samfundet. Generativ kunstig intelligens
kan i den forbindelse ’hallucinere’, opdigte information og vil ikke altid angive kildehenvisninger.
Centeret skal blandt andet forske i, hvordan vi kan skabe mere værdi og sikre mere transparens
og færre fejl og misinformation, når vi bruger generativ kunstig intelligens.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0013.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
13
3
Initiativ 3
Sikker platform til udvikling
af transparente danske
sprogmodeller
Der er brug for at udvikle transparente danske
sprogmodeller til at løse afgrænsede opgaver, hvor
forståelse for danske normer og værdier og det
danske sprog er vigtigt.
Generative sprogmodeller er en type kunstig
intelligens, der er i stand til at forstå og generere
menneskers sprog. De kan fx bruges til at udvikle
chatbots, der er i stand til at forstå og svare
brugere.
Derfor skal der etableres en sikker platform til
udvikling og træning af sprogmodeller, baseret på
principper som transparens og databeskyttelse,
som danske virksomheder og myndigheder skal
kunne tilgå. Fra platformen skal der kunne udvikles
mindre, specialiserede sprogmodeller til danske
virksomheder og myndigheder. For eksempel inden
for sundhed, borgerkontakt eller administration.
Mindre, specialiserede sprogmodeller vil fx kunne
bruges inden for klinisk forskning på sundheds-
området. Og i kontakten med hospitalet eller den
lokale kommune kan chatbots fx give præcise
og hurtige svar og guide til den rette information
og vejledning døgnet rundt.
Modellerne vil blive gjort frit tilgængelige for
blandt andet virksomheder og myndigheder, som
dermed får mulighed for at anvende og videre-
udvikle danske sprogmodeller til egne kontekster.
Med platformen sættes dermed skub på, at den
offentlige sektor og erhvervslivet kan anvende
sikre, danskbaserede sprogmodeller til at løfte
serviceniveauet, frigøre ressourcer til borgernære
ydelser og styrke danske virksomheders
konkurrenceevne.
Indsatsen skal drives i regi af Danish Foundations
Models – et samarbejde mellem Aarhus Universitet,
Syddansk Universitet, Københavns Universitet
og Alexandra Instituttet om forskningsbaseret
udvikling af sprogmodeller. Modellerne kan tilgås
gratis (open source) af blandt andet myndigheder
og virksomheder. Indsatsen skal på denne måde
bane vej for, at Danmark kan udnytte potentialerne
i kunstig intelligens med ansvarlighed, datasikker-
hed og transparens i højsædet.
Initiativet spiller desuden sammen med Dansk
Sprogmodel Konsortium, hvor Alexandra Instituttet,
IBM Danmark og Dansk Erhverv samt en lang
række andre aktører arbejder for at sikre flere
danske data, som danske sprogmodeller trygt kan
trænes på.
Der afsættes 20,7 mio. kr. til platformen i
2024-2027. Derudover afsættes der 10 mio. kr.
til forskning og innovation i danske sprogmodeller
baseret på generativ kunstig intelligens i regi
af Danish Foundation Models med aftalen om
forskningsreserven for 2025.
Chatbot hjælper patienter
Rigshospitalet bruger en chatbot på nogle afdelinger, der kan besvare spørgsmål fra
patienter og pårørende døgnet rundt. Chatbotten kan eksempelvis svare på spørgsmål om
fasteregler, almindelige bivirkninger og restriktioner efter operationer. Chatbotten vil
til gengæld henvise patienter til at tale med sundhedsfaglig person, hvis der eksempelvis
spørges om prognoser for levetid.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0014.png
14
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
4
Initiativ 4
Danske tekstdata skal
gøres frit tilgængelige
Danmark er et lille land med et særegent sprog
og kultur. Sprogmodeller fungerer kun så godt,
som det data de er trænet på. I dag er de fleste
store sprogmodeller udviklet af amerikanske
tech-virksomheder og hovedsageligt trænet på
engelske/amerikanske data. Det kan fx bidrage
til at forstærke amerikanske kulturelle værdier og
traditioner, og derfor vil sprogmodellerne nogle
gange fungere mindre godt i Danmark.
Det kan i mange sammenhænge være vigtigt,
at en digital assistent – baseret på en sprogmodel
– kan bruges på dansk og i en dansk kontekst,
fx hvis den skal hjælpe en læge, der dikterer
patientjournaler på dansk.
Danske tekstdata er en vigtig forudsætning for,
at kunstig intelligens fungerer godt på dansk
i fremtiden – både med hensyn til sprog og
kulturforståelse. Derfor skal danske tekstdata
standardiseres og gøres frit tilgængelige til
udvikling af løsninger med kunstig intelligens
– eksempelvis danske sprogmodeller.
Den kontinuerlige udvikling af nye sprogmodeller
og innovative anvendelsesmuligheder betyder også,
at der er stigende efterspørgsel efter danske data
til træning af modeller og algoritmer. Tilgængelig-
gørelse af danske tekstdata skal understøtte, at
det danske sprog, kultur og værdier bliver bedre
integreret i sprogmodeller og kunstig intelligens-
løsninger. Danske tekstdata kan bidrage til,
at virksomheder fx får mulighed for at træne deres
sprogmodeller på dansk. Med initiativet tilgænge-
liggøres i første omgang åbne danske tekstdata
fra Rigsarkivet, Det Kgl. Bibliotek og Folketinget.
Der ligger allerede store mængder af danske data,
som kan skabe stor værdi – eksempelvis i for-
bindelse med udvikling af afgrænsede sprog-
modeller. Det kræver dog, at dataene fremstilles
på en måde, så de er tilgængelige og i et format,
som kan anvendes i eksempelvis udviklingen af
sprogmodeller. Samtidig skal der tages hensyn til
både ophavsret og eventuelle personoplysninger.
Med initiativet afsøges muligheden for at frikøbe
ophavsretsbelagte data.
Open-source tekstdata skal sikre en nem og
effektiv adgang til data og dermed accelerere
innovation i eksempelvis små- og mellemstore
danske virksomheder. Med open-source tekstdata
vil alle aktører – danske og udenlandske – kunne
benytte data til at skabe konkurrencedygtig,
dansksproget kunstig intelligens. De tilgængelig-
gjorte data skal kunne tilgås open-source på
sprogteknologi.dk, hvor det udstilles med
yderligere danske sprogdata.
Der afsættes samlet 21,1 mio. kr. til tilgængelig-
gørelse af danske tekstdata i 2024-2027.
Desuden er der i Aftale om Iværksætterpakken
afsat 30 mio. kr. årligt til frikøb af offentlige danske
data, herunder fx med fokus på tekstdata til
træning af modeller og algoritmer.
MUNI hjælper borgere i deres hverdag
Chatbotten MUNI hjælper borgere i mere end 30 af landets kommuner med alt fra
byggesager, pasbestillinger og MitID til hjælpemidler, skoleindskrivning og valg. Det har
resulteret i mere end 400.000 dialoger med borgere. I dag kan MUNI besvare spørgsmål
inden for 70 kategorier og har indbygget mere end 8.500 svar.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0015.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
15
Danske digitale styrker
– et stærkt udgangspunkt
for brug og udvikling af
kunstig intelligens
I et internationalt perspektiv er Danmark gået
forrest i den digitale udvikling. Eksempelvis har
Danmark længe placeret sig i toppen af EU's Digital
Economy and Society Index (DESI). Det skyldes
blandt andet, at der siden årtusindeskiftet er truffet
strategisk vigtige politiske beslutninger, der har
banet vejen for digital omstilling i Danmark. I dag
ligger vi helt i top, når det handler om at udnytte
potentialerne i digitalisering i alle dele af sam-
fundet. Eksempelvis er danske virksomheder
længst fremme i brugen af kunstig intelligens
i Europa. 15 procent af danske virksomheder
benyttede kunstig intelligens i 2023 – næsten
dobbelt så mange som gennemsnittet i EU, hvor
8 procent af virksomhederne brugte kunstig
intelligens. I 2024 bruger 28 procent af danske
virksomheder kunstig intelligens.
Udviklingen har været drevet af høje ambitioner
på tværs af sektorområder, hvor både borgere,
virksomheder og myndigheder har været parate
til den digitale omstilling. I dag vurderer Den Inter-
nationale Valutafond (IMF), at det danske arbejds-
marked, i sammenligning med andre lande, har
et af de bedste udgangspunkter for introduktionen
af kunstig intelligens. Det stærke udgangspunkt
og den ambitiøse tilgang skal vi holde fast i og
accelerere.
Digitaliseringsministeriet har i 2024 foretaget en
kortlægning af igangsatte og planlagte initiativer
vedrørende kunstig intelligens. Kortlægningen viser,
at der er afsat over 1 mia. kr. til projekter, hvor
kunstig intelligens indgår. Projekterne er fordelt
på 18 ministerområder og spænder fra at være i
idéfase til at være sat i drift. De største investe-
ringer i kunstig intelligens er foretaget inden for
forskning og uddannelse. En del projekter under-
søger, om kunstig intelligens kan være arbejdskraft-
besparende eller anvendes til kortlægning og
analyser af store datamængder.
Kunstig intelligens er allerede tænkt ind i et væld af
initiativer på tværs af sektorer, som kommer til gavn
på tværs af samfundet. Tilsammen understreger
eksemplerne et stærkt fundament for udvikling og
anvendelse af kunstig intelligens i Danmark.
Der er afsat over
1 mia. kr. til projekter,
hvor kunstig
intelligens indgår.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0016.png
16
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
Pionercenter
for kunstig
intelligens
I 2021 blev der etableret et Pionercenter for kunstig intelligens, som skal bringe Danmark
helt i front inden for menneskecentreret kunstig intelligens. Centeret bedriver grundforskning
i verdensklasse og udvikler nye platforme, metoder og praksisser.
Centeret er placeret på Københavns Universitet med deltagelse af Danmarks Tekniske Univer-
sitet, IT-Universitetet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet. Centeret blev etableret i et
samarbejde mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet, Danmarks Grundforskningsfond
og fire private fonde: Carlsbergfondet, Lundbeckfonden, Novo Nordisk Fonden og VILLUM
FONDEN. Der er i alt afsat 354 millioner kroner over 13 år (2021-2034) til Pionercentret.
Forsknings-
reserven
og midler
til kunstig
intelligens
På aftale om forskningsreserven for 2024 blev der for første gang øremærket en særskilt
bevilling til Danmarks Innovationsfond til forskning i kunstig intelligens. Med forskningsreserven
for 2024 blev der afsat i alt 100 mio. kr. til forskning i kunstig intelligens.
Med aftale om forskningsreserven for 2025 blev der igen afsat 100 mio. kr. til kunstig intelligens,
herunder 60 mio. kr. til Danmarks Frie Forskningsfond til grundlagsskabende forskning
i kunstig intelligens med særligt fokus på etiske spørgsmål og forklarlighed i matematiske
modeller for bedre at forstå deres anvendelse.
Supercomputere
Super-
computere
Teknologisk infrastruktur spiller en afgørende rolle for udvikling og anvendelse af kunstig
intelligens. Stor regnekraft gennem de såkaldte supercomputere er derfor en særdeles efter-
spurgt teknologi på et område i hastig global udvikling. Behovet for supercomputing-adgang
i de danske forsknings- og innovationsmiljøer vurderes at være stort.
Danmark indgår i dag blandt andet i et europæisk samarbejde om supercomputerforskningsinfra-
struktur (EuroHPC) og er herigennem medejer af flere supercomputere, herunder LUMI (Large
Unified Modern Infrastructure) i Finland, en af verdens hurtigste supercomputere, som besidder
en stor regnekraft, der giver danske aktører mulighed for at behandle store mængder data.
Danish Centre for AI Innovation – Supercomputeren Gefion
Et offentlig-privat partnerskab mellem Novo Nordisk Fonden, NVIDIA og Danmarks Eksport-
og Investeringsfond (EIFO) gør, at en af verdens kraftigste supercomputere, Gefion, nu står på
dansk grund. Supercomputeren Gefion drives af Danish Centre for AI Innovation og giver helt
nye muligheder for danske forskere og virksomheder.
Supercomputeren er baseret på GPU’er (Graphic Processing Units), som er særligt effektive til
behandling af data til kunstig intelligens.
Gefion kan være med til at accelerere forskning og innovation ved brug af kunstig intelligens,
samtidigt med at den banebrydende teknologi kan bruges til at udvikle det danske erhvervslivs
styrkepositioner samt internationale konkurrenceevne. Virksomheder kan for eksempel bruge
Gefion til at simulere virtuelle fabrikker, hvor kunstig intelligens anvendes til at designe og
optimere produktionsanlæg og arbejdsgange, og bidrage til at udvikle dansk erhvervsliv inden
for styrkepositioner som grønne teknologier og kvanteteknologi.
Danske aktører vil med Gefion få en unik adgang til computerkraft og software i en skala,
som ikke er til stede i dag på dansk jord, og som forventes at kunne accelerere udviklings-
mulighederne for dansk forskning og erhvervsliv markant inden for tre ”flagskibsområder”:
forskning i lægemidler og bioteknologi, fremskyndelse af den grønne omstilling og udvikling
af fejlfri kvantecomputere. Derigennem understøttes udviklingen af innovative løsninger
på nogle af de største problemer i verden.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0017.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
17
Brug af kunstig intelligens
i erhvervslivet
Ifølge Eurostat er danske virksomheder længst fremme i brugen
af kunstig intelligens i Europa. 15 procent af danske virksomheder
benyttede kunstig intelligens i 2023. Det var dobbelt så mange
som gennemsnittet i EU, hvor 8 procent af virksomhederne
brugte kunstig intelligens. EU har samtidig et mål om, at mindst
75 procent af virksomhederne med mindst 10 ansatte bruger
enten kunstig intelligens, cloud eller dataanalyse teknologi i
2030. De nyeste data fra Danmarks Statistik viser desuden,
at danske virksomheders brug af kunstig intelligens er steget
til 28 procent i 2024.
De store virksomheder er hurtigere til at optage og anvende
nye teknologier end mindre virksomheder.
1
Over halvdelen
af virksomheder med mindst 250 ansatte benytter kunstig
intelligens, mens det gælder for lidt over hver tiende af
virksomhederne med 10- 49 ansatte, jf. figur 1.
Relevansen af kunstig intelligens omhandler også, hvad
teknologien kan benyttes til. I danske virksomheder benyttes
teknologien hyppigst til produktion af skreven tekst eller
talt sprog og analyse af tekst, jf. figur 2.
Figur 1.
Danske virksomheders brug af kunstig intelligens, 2024
63 %
46 %
38 %
28 %
24 %
Alle virksomheder
10-49 ansatte
50-99 ansatte
100-124 ansatte
250 ansatte og derover
Figur 2.
Anvendelsesformål for kunstig intelligens
i danske virksomheder, 2024
Til at maskiner kan bevæge sig autonomt baseret på
observationer af omgivelser
Til identifikation af objekter eller personer baseret på billeder
Til konvertering af talt sprog til maskinlæsbar kode
Til automatisering af arbejdsgange
Til machine learning til dataanalyse
Til analyse af tekst
Til produktion af skreven tekst eller talt sprog
7%
21 %
29 %
39 %
39 %
61 %
64 %
Kilde: Eurostat, Danmarks Statistik og egne beregninger
1
Samme billede ses ved anvendelse af andre typer af teknologier som cloud, big data, robotteknologi, mv.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0018.png
18
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
Danskerne ser nuanceret
og optimistisk på brugen
af kunstig intelligens
Tillid er en afgørende faktor i forhold til at kunne
høste gevinsterne af kunstig intelligens.
Digitaliseringsministeriet har i samarbejde med
TrygFonden i februar 2024 afholdt en folkehøring
om kunstig intelligens for et repræsentativt udsnit
af befolkningen. Her var temaerne arbejdsmarked,
velfærd, digital sikkerhed og demokrati. Formålet
var at give et indblik i, hvad danskerne mener om
kunstig intelligens.
Høringen viste blandt andet, at befolkningen
har et nuanceret og overordnet optimistisk syn
på brug af kunstig intelligens.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0019.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
19
Folkehøring
om kunstig intelligens
Folkehøring er en metode, som blandt andet kan bruges til
at inddrage befolkningen i komplekse spørgsmål. Ved Folke-
høringen om kunstig intelligens i februar 2024 diskuterede
356 repræsentativt udvalgte danskere fra hele landet og i alle
aldersgrupper fra 18-90 år over to dage forskellige emner om
kunstig intelligens. Forud for høringen modtog deltagerne
materiale om forskellige aspekter og perspektiver af kunstig
intelligens.
I forbindelse med folkehøringen blev der både før, under og
efter udsendt et spørgeskema til mere end 25.000 danskere
om danskernes syn på kunstig intelligens, hvoraf lidt over
1.500 besvarede spørgeskemaet.
Af de lidt over 1.500 respondenter mente et flertal umiddelbart
før Folkehøringen, at udviklingen i kunstig intelligens vil være
til gavn for de danske virksomheder (78 procent), det danske
samfund (61 procent) og folk som dem selv (55 procent)
de næste 20 år.
Figur 3.
Alt i alt vil udviklingen af kunstig intelligens
de næste 20 år være til gavn for
78 %
61 %
55 %
45 %
30 %
16 %
21 %
12 %
4%
De danske virksomheder
Det danske samfund som helhed
25 %
11 %
14 %
Folk som mig
De danske lønmodtagere
Enig
Hverken eller
Uenig
Anm.: For kategorien ”De danske virksomheder” og ”De danske lønmodtager” er N=1500,
for kategorien ”Det danske samfund som helhed” er N=1501, for kategorien ”Folk som mig” er N=1502.
Blandt de 1.500 respondenter blev 356 repræsentativt udvalgt
til at deltage på Folkehøringen. Deltagerne besvarede samme
spørgeskema både før og efter Folkehøringen for at undersøge,
hvordan deltagernes holdning ændrede sig i takt med, at de blev
mere oplyste om emnet og deltog i den demokratiske samtale
om kunstig intelligens. Både før og efter Folkehøringen havde
flertallet af de deltagende danskere en positiv holdning til kunstig
intelligens. Generelt rykkede deltagerne sig fra fløjene og mod
midten, så de mest utrygge blev mere trygge og omvendt.
Samlet set er deltagerne overvejende blevet endnu større
tilhængere af kunstig intelligens. Danskerne tror på, at teknolo-
gien har potentiale til at løse samfundsmæssige udfordringer
inden for fx velfærd og arbejdsmarkedet, og flere ønsker derfor,
at brugen af kunstig intelligens generelt øges i samfundet.
Samtidig mener et flertal også, at der er behov for regulering
på området.
Anm.: Svar kategorierne ”Helt enig” og ”Overvejende enig” er grupperet til kategorien ”Enig”, mens svarkategorierne
”Helt uenig” og ”Overvejende uenig” er grupperet til ”Uenig”.
Kilde: Folkehøring om kunstig intelligens af Verian for Operate, Tryfonden og Digitaliserings- og ligestillingsministeriet, februar 2024
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0020.png
20
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
En ansvarlig ramme
for kunstig intelligens
i Danmark
I Danmark skal vi understøtte et stærkt fundament
for at accelerere udvikling og anvendelse af kunstig
intelligens i Danmark.
Derfor skal vi have en fælles og klar spillebane for
at bruge og udvikle kunstig intelligens.
I Danmark og Europa mener vi, at udvikling og
anvendelse af kunstig intelligens skal ske troværdigt
og med mennesket i centrum. Potentialerne i
kunstig intelligens må ikke høstes på bekostning
af vores grundlæggende rettigheder, sikkerhed
eller sundhed.
I Danmark skal vi holde fast i vores grundlæggende
positive tilgang til ny teknologi. Samtidig må vi
aldrig blive blinde for velbegrundede bekymringer
og naivt tage ny teknologi i brug uden at reflektere
over fordele og ulemper. Derfor er det nødvendigt
at sætte hegnspæle op og sikre en fælles juridisk
ramme for brugen af kunstig intelligens, så tekno-
logien ikke misbruges til eksempelvis at krænke
vores grundlæggende rettigheder, vores privatliv
og ytringsfrihed.
Den juridiske ramme for at arbejde med kunstig
intelligenssystemer i Danmark udgøres blandt
andet af EU-regulering. Med vedtagelsen af forord-
ningen om kunstig intelligens fra juni 2024 fik vi
den første samlede regulering af kunstig intelligens
i verden. Forordningen fastlægger bindende regler,
der blandt andet sikrer, at danskerne er bedre
beskyttet mod uhensigtsmæssig og skadelig brug
af kunstig intelligens. Forordningen regulerer
udvikling og anvendelse af kunstig intelligens-
systemer ud fra en risikobaseret tilgang.
Formålet med
forordningen
om kunstig
intelligens
2
Forordningen om kunstig intelligens udgør de første samlede bindende regler for kunstig
intelligens. Forordningen om kunstig intelligens trådte i kraft den 1. august 2024 og har blandt
andet til formål at fremme ansvarlig udvikling og udbredelse af kunstig intelligens i EU. Konkret
skal dette blandt andet sikres gennem en risikobaseret tilgang til brug af kunstig intelligens,
så brugen af kunstig intelligenssystemer, der indebærer en højere risiko for borgere og samfund,
pålægges mere restriktive regler.
Formålet med forordningen om kunstig intelligens er at:
– Forbedre det indre markeds funktion og fremme udbredelsen af menneskecentreret og
troværdig kunstig intelligens, eksempelvis ved at lette markedsadgang for sikre og innovative
kunstig intelligensløsninger med en ensartet regulering på tværs af EU-lande.
– Sikre et højt niveau af beskyttelse af sundhed, sikkerhed og de grundlæggende rettigheder
mod de skadelige virkninger af AI-systemer.
2
Forordningen om kunstig intelligens, artikel 1 stk. 1
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0021.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
21
Forordningen om
kunstig intelligens følger
en risikobaseret tilgang
Forordningen om kunstig intelligens følger en risikobaseret
tilgang, hvor graden af forpligtelser følger graden af risici for
borgeres sundhed, sikkerhed og grundlæggende rettigheder.
Det betyder i praksis, at kunstig intelligenssystemer med
uacceptabel risiko forbydes, og at kunstig intelligenssystemer
med høj risiko pålægges strenge krav. Der stilles blandt andet
krav om menneskeligt tilsyn med systemer med høj risiko.
Kunstig intelligenssystemer med begrænset risiko vil
være underlagt gennemsigtighedsforpligtelser, og kunstig
intelligenssystemer med minimal risiko pålægges ikke
forpligtelser.
Forordningen lægger op til en trinvis implementering, hvor
forbud mod kunstig intelligenssystemer med uacceptabel risiko
finder anvendelse allerede fra februar 2025. Højrisikokravene
finder anvendelse fra henholdsvis august 2026 og august 2027.
Forordningen om kunstig intelligens indebærer, at alle parter, der
er involveret i udviklingen, anvendelsen, importen, distributionen
eller produktionen af kunstig intelligenssystemer, skal efterleve
forpligtelser i forordningen. På nationalt niveau er det op til de
kompetente myndigheder at føre tilsyn med, at forordningen om
kunstig intelligens overholdes.
I Danmark er Digitaliseringsstyrelsen udpeget som centralt
kontaktpunkt og varetager rollen som national koordinerende
tilsynsmyndighed. I den forbindelse skal Digitaliseringsstyrelsen
rådgive og vejlede om forordningen.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0022.png
22
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
Eksempler på anvendelse
af kunstig intelligenssystemer
Forbudt anvendelse
– Kunstig intelligenssystemer, der anvendes til
social scoring.
– Kunstig intelligenssystemer, der anvender teknikker,
der med vilje manipulerer en persons opførsel.
– Kunstig intelligenssystemer, der udnytter sårbarheder
hos udsatte grupper eller personer.
Høj risikoanvendelse
– Kunstig intelligenssystemer, der anvendes til
at bestemme adgang til uddannelsesinstitutioner.
– Kunstig intelligenssystemer, der anvendes
til rekruttering eller udvælgelse af kandidater
til en jobsamtale.
– Kunstig intelligenssystemer, der anvendes som
sikkerhedskomponenter i forvaltningen og driften
af kritisk digital infrastruktur.
Begrænset risikoanvendelse
– Kunstig intelligenssystemer, der anvendes i reklamer.
– Chatbots med kunstig intelligens.
Minimal risikoanvendelse
– Spamfiltre
– Anbefalinger fra streamingtjenester
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0023.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
23
En tryg vej til brug af kunstig intelligens
Kunstig intelligens er et teknologisk område i
rivende udvikling. Udover håndhævelse af for-
ordningen om kunstig intelligens skal vi i Danmark
også løbende have fokus på at skabe og imple-
mentere nødvendige rammer og retningslinjer.
Det skal ske, efterhånden som teknologien udvikler
sig, så vi både kan nyde godt af potentialerne og
samtidig sikre, at vores grundlæggende rettigheder
ikke kompromitteres, og at der er transparens og
ansvarlighed i både udvikling og anvendelse.
Derfor er det vigtigt, at der er mulighed for at få
den nødvendige rådgivning og vejledning for både
myndigheder og virksomheder. Det skal bidrage
til, at det ikke er uforholdsmæssigt bøvlet at efter-
leve reglerne i forordningen om kunstig intelligens.
For uklarhed om reglerne må ikke spænde ben
for udvikling og anvendelse af ansvarlig kunstig
intelligens i Danmark.
Implementering af forordningen om kunstig intelligens:
Vejledning til
virksomheder
og myndig-
heder
Digitaliseringsstyrelsen koordinerer implementeringen af forordningen om kunstig intelligens.
Det vil sige, at Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med andre kompetente myndigheder
etablerer en governancestruktur, så der kan føres tilsyn med forordningen på den mest hensigts-
mæssige måde. Digitaliseringsstyrelsen informerer løbende om implementeringsprocessen og
vejleder om indholdet i forordningen om kunstig intelligens på digst.dk, ligesom Digitaliserings-
styrelsen løbende inddrager interessenter fra erhvervslivet, civilsamfundet mv. i dialog om
behovet for vejledning om forordningen.
Guides til ansvarlig anvendelse af generativ kunstig intelligens:
Digitaliseringsstyrelsen har udarbejdet guides til virksomheder, myndigheder og borgere om
ansvarlig anvendelse af generativ kunstig intelligens. Formålet med disse guides er at give
inspiration til relevante overvejelser i forbindelse med ibrugtagning af generativ kunstig
intelligens. Hertil er der udgivet et inspirationskatalog indeholdende syv eksempler på,
hvordan myndigheder allerede bruger generativ kunstig intelligens til gavn for medarbejdere
og borgere. Mere information kan findes på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside
3
.
Erfaringsopsamling på signaturprojekter:
Digitaliseringsstyrelsen udgiver løbende erfaringsopsamlinger på anvendelsen af kunstig
intelligens blandt offentlige myndigheder. Blandt andet om de såkaldte signaturprojekter.
Signaturprojekterne er 40 projekter, der blev igangsat fra 2020 -2022 i regioner og kommuner,
med det formål at afprøve anvendelsen af kunstig intelligens på tværs af offentlige myndigheders
arbejdsopgaver. De løbende erfaringsopsamlinger kortlægger barrierer for ibrugtagningen af
kunstig intelligens, som man bør være opmærksom på, og giver gode råd til myndigheder, som
ønsker at gøre brug af teknologien. Mere information kan findes på Digitaliseringsstyrelsens
hjemmeside
4
. Datatilsynet har desuden udgivet en vejledning til offentlige myndigheder, der
vil udvikle og gøre brug af kunstig intelligens, som indebærer behandling af personoplysninger.
3
4
Nye guides til ansvarlig anvendelse af generativ kunstig intelligens
Signaturprojekternes erfaringer
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0024.png
24
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
Regulatorisk
sandkasse
for kunstig
intelligens
Som led i regeringens digitaliseringsstrategi har Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet etableret
en regulatorisk sandkasse for kunstig intelligens, hvor virksomheder og myndigheder kan få
adgang til relevant ekspertise og vejledning i GDPR og forordningen om kunstig intelligens,
når de udvikler eller anvender kunstig intelligensløsninger.
Sandkassen skal understøtte innovation og brugen af gode kunstig intelligensløsninger gennem
projekt- og praksisnær vejledning om konkrete regulatoriske rammer. Det skal dermed bidrage
til at sikre en ansvarlig og lovlig anvendelse af kunstig intelligensløsninger.
Formålet er også at bidrage til at nedbringe tiden fra udvikling til drift og sikre, at færre projekter
strander eller helt afsluttes på grund af usikkerhed om de regulatoriske rammer.
Sandkassen giver virksomheder og myndigheder adgang til relevant ekspertise og vejledning.
I første omgang ift. GDPR og på sigt også forordningen om kunstig intelligens. Mere information
kan findes på Datatilsynets og Digitaliseringsstyrelsens hjemmesider
5,6
.
5
6
Regulatorisk sandkasse for AI
Regulatorisk sandkasse (datatilsynet.dk)
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0025.png
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
25
Danmark og kunstig
intelligens i et internationalt
perspektiv
Danmarks indsats for ansvarlig udvikling og
anvendelse af kunstig intelligens fortsætter både
i Europa og globalt. EU spiller en central rolle i at
sætte ansvarlige rammer for anvendelse gennem
forordningen for kunstig intelligens samt fremme
af innovation og produktivitet gennem udvikling
og udbredelse af teknologien. Sådanne tiltag
på tværs af medlemsstaterne er nødvendige,
da enkeltlande typisk ikke har ressourcer til at
gennemføre dem alene.
Med vedtagelsen af den nye forordning kan EU
nu sætte endnu mere fokus på at understøtte
udvikling, innovation, investeringer og kapacitets-
opbygning inden for kunstig intelligens for både
virksomheder og myndigheder. Mario Draghis
rapport om fremtidens konkurrenceevne i EU
fremhæver netop behovet for dette. EU skal
derfor indtage en central rolle i udviklingen og
brugen af europæiske sprogmodeller. Her bidrager
Danmark allerede aktivt gennem Alliancen for
Sprogteknologi
7
. Globale modeller bygger ofte
på data fra de mest talte sprog og kulturer, som
engelsk og amerikansk, hvilket kan skabe både
sproglig, kulturel, sociopolitisk og kønsrelateret
bias, der kan forstærke uligheder. Derfor er det
afgørende, at Danmark arbejder for ansvarlig
data- og videndeling samt udvikling af sprog-
modeller, der afspejler dansk sprog og værdier,
for at sikre troværdig og lokalt relevant anvendelse
af kunstig intelligens.
AI-innovationspakken fra 2024 er et vigtigt skridt
i retning af at styrke Europas økosystem for
kunstig intelligens. Forbedret adgang til regnekraft
i supercomputere, kvalitetsdata og europæiske
sprogressourcer vil bidrage til at fremme løsninger
og forretningsmodeller baseret på kunstig intel-
ligens. Danmark arbejder for, at EU accelerer
udrulningen af kunstig intelligens på tværs af den
offentlige og den private sektor – herunder med
en ambitiøs ”Apply AI”-strategi som nævnt i Ursula
von der Leyens politiske retningslinjer for
2024-2029.
Med EU-forordningen om kunstig intelligens som
ramme og i tæt koordination med medlemslandene
skal EU tage føringen i arbejdet med at sikre en
ansvarlig global forvaltning af kunstig intelligens.
Dette indebærer at udbrede en risikobaseret,
menneskecentreret, troværdig og ansvarlig brug
af teknologien, der også tager hensyn til energi-
forbruget. Derfor skal Danmark aktivt deltage
i internationale fora som FN, ITU, UNESCO,
OECD, G20, G7, GPAI, Europarådet D9+ og
AI Action Summit. Her underskrives konventioner
og erklæringer, som er vigtige skridt i retning af
en bred international konsensus om ansvarlig
brug og udvikling af kunstig intelligens.
I et bredere internationalt perspektiv er det
afgørende, at Danmark har adgang til verdens-
førende videns- og innovationsmiljøer inden for
kunstig intelligens. Dette sikrer, at danske forskere,
myndigheder og virksomheder kan udvikle, teste
og implementere nye løsninger baseret på kunstig
intelligens, der er nødvendige for at holde Danmark
i førerfeltet og bevare vores globale konkurrence-
evne. De danske innovationscentre, som arbejder
strategisk med innovationsaktører inden for kunstig
intelligens, er placeret i førende lande som USA,
Kina, Sydkorea, Tyskland, Israel og Indien. Det er
vigtigt at styrke disse eksisterende partnerskaber,
samtidig med at der fremadrettet også fokuseres på
nye vækstregioner, som Afrika, hvor et innovations-
center i Kenya er planlagt. Ved at sikre, at danske
aktører udnytter disse netværk, kan Danmark
forblive på forkant med udviklingen med henblik
på at understøtte danske styrkepositioner inden
for life science, digitalisering og den grønne
omstilling.
7
https://language-data-space.ec.europa.eu/related-initiatives/alt-edic_en
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0026.png
26
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
En aktiv
dansk indsats
i EU
Det er væsentligt med en aktiv dansk indsats i EU i forhold til udbredelse og anvendelse af
kunstig intelligens, som også er ambitionen fra den europapolitiske aftale fra den 15. december
2023. Den nye Kommission ventes at lancere en række nye initiativer angående kunstig
intelligens. Eksempelvis det såkaldte ”AI Factories Initiative”, som skal give virksomheder og
startups adgang til supercomputerregnekraft. Hertil kommer en Apply AI Strategy, der skal
øge industriel anvendelse af kunstig intelligens og forbedre leverance af offentlige ydelser,
ligesom der forventes ny lovgivning indenfor udvikling af cloud og kunstig intelligens.
EU-forslagene vil få betydning for danske virksomheder og myndigheders muligheder for
udvikling og anvendelse af kunstig intelligens. Regeringen vil derfor have stærkt fokus på sin
EU-indsats, herunder ifm. det danske EU-formandskab, hvor aktiv og tidlig interessevaretagelse
skal bidrage til, at de kommende EU-forslag om kunstig intelligens understøtter de danske
ambitioner.
Europæisk
alliance for
sprogteknologi
(ALT-EDIC)
Alliancen
8
har fokus på at opbygge forudsætningsskabende infrastruktur til udvikling af
konkurrencedygtige og europæiske alternativer til engelsksprogede sprogmodeller.
Fx forsøger ALT-EDIC at koordinere og engagere sig i udviklingsprojekter under Digital
Europe-programmet. Danmark har været medlem siden maj 2024.
8
https://language-data-space.ec.europa.eu/related-initiatives/alt-edic_en
Testfaciliteter
til afprøvning
af produkter
med kunstig
intelligens
Som følge af regeringens digitaliseringsstrategi støtter Danmark danske aktører i de test- og
eksperimenteringsfaciliteter (TEF’er) for kunstig intelligens under EU's investeringsprogram
Digital Europe.
Disse faciliteter giver virksomheder mulighed for at afprøve og validere produkter baseret på
kunstig inteligens i realistiske omgivelser. TEF'erne er oprettet med det formål at accelerere
markedsintroduktionen af ansvarlig og etisk kunstig intelligens i overensstemmelse med
europæiske værdier. Danske aktører omfatter erhvervsklynger, kommunale organisationer
og vidensinstitutioner. Der er oprettet TEF’er inden for:
– Fremstilling: AI-MATTERS
– Landbrugsfødevarer: Agrifood TEF
– Sundhed: TEF Health
– Smarte byer: Smart Cities and Communities – CitCom.ai
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0027.png
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 44: Strategisk indsats for kunstig intelligens
2964932_0028.png
28
STRATEGISK INDSATS FOR KUNSTIG INTELLIGENS
Digitaliseringsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
Tlf. 72 28 24 00