Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2960884_0001.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE
SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
Delafrapportering 3 fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0002.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
November 2024
Digitaliseringeministeriet
Stormgade 2-6,
1470 København
+45 72 28 24 00
[email protected]
ISBN 97887-85325-03-7 (digital)
ISBN 97887-85325-02-0 (trykt)
Publikationen kan hentes på:
www.digmin.dk
Design og layout: Erhvervsministeriets kommunikationsenhed og BGRAPHIC
2
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0003.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
4
6
12
14
FORORD
SAMMENFATNING
EKSPERTGRUPPENS SYV PRINCIPPER
PRINCIP 1
DER SKAL VÆRE OVERBLIK OVER TECH-GIGANTERNES
INDFLYDELSE PÅ DEN DIGITALE INFRASTRUKTUR
16
PRINCIP 2
DATA SKAL GØRES TILGÆNGELIGE PÅ MÅDER, DER KAN
GAVNE OG STYRKE INDIVIDET OG FREMTIDENS SAMFUND
19
PRINCIP 3
ALTERNATIVER TIL TECH-GIGANTERNES TJENESTER SKAL
KUNNE OPSTÅ OG VOKSE SIG STORE
22
PRINCIP 4
INGEN SKAL VÆRE TVUNGET TIL AT BRUGE TECH-GIGANT-
ERNES TJENESTER FOR AT FÅ INFORMATION OG DELTAGE I
SOCIALE, KULTURELLE OG DEMOKRATISKE FÆLLESSKABER
24
PRINCIP 5
DEN OFFENTLIGE SEKTOR SKAL IKKE VÆRE AFHÆNGIG AF
TECH-GIGANTERNES TJENESTER
26
PRINCIP 6
DANSKE UDDANNELSESINSTITUTIONER SKAL VÆRE FRI
FRA KOMMERCIELLE TECH-GIGANTER
28
PRINCIP 7
TECH-GIGANTERNES PLATFORME SKAL VÆRE TRYGGE
STEDER AT HANDLE
33
34
36
EKSPERTGRUPPENS SAMMENSÆTNING
EKSPERTGRUPPENS KOMMISSORIUM
KILDELISTE
3
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0004.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
FORORD
AF FORMAND FOR EKSPERTGRUPPEN,
PROFESSOR MIKKEL FLYVERBOM
Danmark har en veludbygget og velfunge-
rende infrastruktur – ofte baseret på et sam-
arbejde mellem den offentlige og private
sektor – der har skabt fundamentet for både
vækst, velfærd og sikkerhed. Infrastrukturen
omfatter blandt andet fysiske anlæg og
systemer, der skaber stabil adgang til trans-
port, kommunikation og offentlige tjenester,
som borgere, virksomheder og institutioner
har brug for. Traditionelt har infrastruktur
handlet om adgang til f.eks. vand, elektricitet,
veje, sundhedsvæsen og uddannelsesinstitu-
tioner. Men i vores tid er vi i stigende grad også
afhængige af velfungerende digitale systemer.
Modsat andre former for infrastruktur lever
dele af den digitale infrastruktur ikke op til
gængse principper om demokratisk kontrol og
samarbejde mellem private og offentlige
aktører. Når vi i denne rapport taler om det
digitale område som infrastruktur, er det for at
tydeliggøre, at en stor del af vores kommuni-
kation, arbejdsliv, fritidsliv, skoleliv, offentlige
institutioner og andre vigtige samfundsfunk-
tioner er koblet op på tech-giganters plat-
forme, sociale medier, apps, cloudløsninger og
andre digitale løsninger. I et gennemdigitali-
seret land som Danmark gør den afhængighed
os sårbare, særligt når også andre former for
forsyning og koordination i stigende grad
bliver hængt op på den digitale infrastruktur.
Det ser vi for eksempel, når it-nedbrud hos
tech-giganter sætter flytrafik og hospitals-
systemer ud af funktion, og når andre former
for forsyning bliver påvirket af cyberangreb.
Vi er gået fra en situation, hvor det gav mening
at tale om det digitale område som et separat
cyberspace, til en situation, hvor det digitale
har fået tildelt en rolle som samfundets rygrad.
Og når det digitale får denne centrale rolle, er
det vigtigt, at det understøtter og bidrager til
det demokratiske retssamfund, vi gerne vil
bevare og opbygge.
En voksende udfordring er, at dele af den
digitale infrastruktur er udviklet, ejet og kon-
trolleret af tech-giganter, som primært har
fokus på teknologiske landvindinger, hurtig
udrulning og kommercielle gevinster og ikke
nødvendigvis prioriterer ansvarlighed, beskyt-
telse af børn og andre borgere og demokra-
tiske værdier. Selv om EU-lovgivning på det
digitale område definerer en række spille-
regler for store tech-virksomheder, står vi
lige nu i en situation, hvor vores samfund i
stigende grad er blevet afhængigt af digitale
infrastrukturer, som vi har meget lidt kontrol
med. Det gør os sårbare på vitale områder som
økonomi, demokrati og sikkerhed.
At dele af de digitale infrastrukturer er
afkoblet fra demokratisk kontrol, indsigt og
almindelige spilleregler er et grundlæggende
problem. En sådan afkobling accepterer vi ikke
i samme grad, når det gælder anden infra-
struktur, som vores samfund er afhængig af for
at kunne fungere. Det er svært at forestille sig
en situation, hvor al anden infrastruktur funge-
rede på samme måde som den digitale: At
eksempelvis vores vandforsyning eller vejnet
var ejet af store globale virksomheder, som
egenrådigt lavede spillereglerne, som ikke var
4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0005.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
til at komme i kontakt med, og som vægtede
profit over hensynet til rettigheder, ansvar-
lighed, lovlydighed, sikkerhed og beskyttelse
af borgere. Ligesom andre infrastrukturer er
noget, det danske samfund definerer ram-
merne for, investerer i og koordinerer i samspil
med leverandører og andre private aktører, så
har vi også brug for digitale infrastrukturer,
der matcher vores samfunds behov bedre end
de nuværende.
I mange år har der manglet politisk bevå-
genhed, samfundsmæssig interesse og hånd-
fast regulering på det digitale område. Nu har
vi som samfund fået en øget forståelse af de
skadelige konsekvenser af tech-giganternes
forretningsmodeller og mangel på ansvar-
lighed og beskyttelse. Men der er brug for
mere principielle og grundlæggende indsatser,
hvis vi vil undgå at tabe yderligere kontrol til
tech-giganterne i en fremtid, hvor digitale
systemer væver sig endnu mere sammen med
samfundsmæssige og geopolitiske udviklinger.
Mange andre lande, f.eks. Sverige, Tyskland,
Frankrig og Holland,
1
bruger i disse år kræfter
på at skabe sammenhæng mellem den digitale
infrastruktur og det samfund, de ønsker at
fremme – netop gennem opbygning af digitale
infrastrukturer og øget kontrol på området.
Det kræver store investeringer og koordine-
ring mellem leverandører, myndigheder,
offentlige institutioner og andre. Til gengæld
er der meget at vinde, også for det danske
samfund. Målet med denne rapport er at
adressere de strukturelle problemstillinger,
som gør det svært for befolkningen at deltage
i kulturelle, sociale og demokratiske fælles-
skaber uden at være afhængig af tech-
giganter. Samtidig peger vi på de sårbarheder,
som den offentlige sektors afhængighed af
tech-giganterne skaber, og på det problema-
tiske ved, at data primært bruges til afgræn-
sede, kommercielle formål og ikke til at udvikle
fremtidens velfærdssamfund. Hvis det skal
lykkes at skabe grobund for alternativer til
tech-giganter, kræver det, at demokratisk
overblik og kontrol med den digitale infra-
struktur bliver en politisk prioritet og et
konkret langsigtet indsatsområde i både
Danmark og EU.
Baseret på sit mandats fokus på de ”struktu-
relle problemstillinger, hvor tech-giganternes
forretningsmodel udfordrer vores samfund,
kultur, økonomi, trivsel mv.”, giver ekspert-
gruppen i denne rapport en række principielle
bud på, hvordan Danmark fremadrettet kan
mindske sin sårbarhed og aktivt forme den
digitale udvikling. Det kræver, at Danmark
baner vej for digitale infrastrukturer, der er
mere i tråd med demokratiske værdier og
mindre styret af tech-giganternes interesser.
5
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0006.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
SAMMENFATNING
Ekspertgruppen har i de to første rapporter
sat fokus på de problemstillinger, der opstår på
grund af tech-giganternes forretningsmodel-
ler, kommercielle interesser og udrulningen af
kunstig intelligens. Den økonomiske og tekno-
logiske magt, som de foregående rapporter
peger på, gør det nødvendigt også at fokusere
på den omfattende rolle, tech-giganterne
udøver som digital infrastruktur i samfundet.
Tech-giganternes indflydelse og samfunds-
mæssige magt øges nemlig, når deres investe-
ringer i infrastruktur understøtter og for-
stærker virksomhedernes eksisterende magt-
positioner, f.eks. inden for kunstig intelligens.
Danmark er et af de mest digitaliserede lande i
verden, og en stadig stigende del af samfun-
dets funktioner og kommunikation foregår
digitalt. Det gør vores samfund effektivt, men
skaber også en række sårbarheder. Det gælder
særligt, hvis der ikke er tilstrækkeligt overblik,
kontrol og eftertanke med hensyn til, hvem der
får adgang til at eje og drive den digitale infra-
struktur i bred forstand.
Ved at se på den digitale infrastruktur i bred
forstand er det muligt at tydeliggøre, hvor
store dele af det danske samfund tech-gigan-
terne påvirker. Det fokus er vigtigt for at gøre
det muligt at løse de strukturelle problem-
stillinger, som tech-giganterne skaber, og som
ekspertgruppen har fået mandat til at arbejde
med.
Den digitale infrastruktur udgør fundamentet
i gennemdigitaliserede samfund og gør det
muligt at udveksle digital information mellem
myndigheder, borgere og virksomheder. Den
omfatter alt fra grundlæggende fysisk net-
værksinfrastruktur til de tjenester, vi anvender
i det daglige, f.eks. Outlook, MitID, Aula og
Digital Post. Den omfatter også de apps, hjem-
mesider og digitale platforme, som bruges til
kommunikation, information, koordinering,
køb og salg. Gennem hele den digitale infra-
struktur løber de data, der bliver genereret og
indsamlet, når vi bruger internettet. Figur 1
giver et overblik over de forskellige typer
digital infrastruktur, som denne rapport om-
handler.
6
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0007.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
FIGUR 1:
HVAD ER DIGITAL
INFRASTRUKTUR?
DIGITALE PLATFORME
f.eks. Facebook, X,
Amazon og Alibaba
SOFTWARE/IT-SYSTEMER
f.eks. Microsoft (Office 365) og
Google (Google Workspace)
DATACENTRE OG CLOUD-TJENESTER
f.eks. Apple (iCloud), Microsoft (Azure)
og Amazon (AWS)
TELEINFRASTRUKTUR,
inkl. fast bredbånd
via kobber, fiber, coax og
ANDRE
TEKNOLOGIER
ejet af bl.a. TDC, 3,
og Telenor/Norlys. Herudover
SATELLIT-
BREDBÅND
fra f.eks Starlink/SpaceX
DATA
Dele af den digitale infrastruktur anses for
kritisk
digital infrastruktur. Den er nødvendig
for at opretholde eller genoprette samfunds-
vigtige funktioner som f.eks. energi, drikke-
vand, fibernet og mobilnetværk. Den kritiske
infrastruktur er ofte underlagt lovgivning, som
blandt andet skal sikre tilgængelighed, stabil
drift og forsyning. En del kritisk infrastruktur
er også underlagt økonomisk regulering for at
sikre effektiv drift og rimelige forbrugerpriser.
Det gælder f.eks. vandforsyningen. Der kan
også være krav om, at den geografiske place-
ring af kritisk infrastruktur skal være i Dan-
mark. Databeskyttelsesloven og retshånd-
hævelsesloven
2
indeholder f.eks. et sådant
lokationskrav.
3
Formålet er, at danske myndig-
heder har adgang til de pågældende it-system-
er og mulighed for inden for lovgivningens
rammer bl.a. at modvirke uretmæssig udnyt-
telse af personoplysninger i systemet. System-
er som MitID, CPR-registret og Digital Post er
omfattet af lokationskravet.
7
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0008.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
REGULERING AF INFRASTRUKTUR OG CYBERSIKKERHED
INVESTERINGSSCREENINGSLOVEN
Kritisk infrastruktur er underlagt investeringsscreeningsloven, hvilket betyder, at
udenlandske investeringer mv. i virksomheder inden for kritisk infrastruktur kræver
forhåndstilladelse.
4
Formålet er at kunne afskære visse virksomheder fra at drive
eller udvikle kritisk infrastruktur i Danmark, hvis der er risiko for, at aktiviteten kan
udnyttes til f.eks. spionage. Erhvervsstyrelsen har eksempelvis i maj 2023 i henhold
til investeringsscreeningsloven givet afslag på godkendelse af NKT’s frasalg af et
datterselskab.
5
Loven er fra den 1. juli 2023 blevet udvidet markant. Det skal særligt
ses i lyset af de nye geopolitiske forskydninger, den øgede stormagtskonkurrence og
Ruslands invasion af Ukraine. Det har skærpet sikkerhedstruslen mod Danmark
og dansk kritisk infrastruktur markant i de seneste år.
6
NIS2 OG CER
Cybersecurity Directive (NIS2) skal sikre, at virksomheder og myndigheder i EU, der
er en del af væsentlig eller vigtig infrastruktur, opnår et højt fælles cybersikkerheds-
niveau.
7
Blandt andet gennem skærpede krav til ledelsen, minimumskrav til styring
af cybersikkerhedsrisici, krav om underretning af myndigheder om sikkerheds-
hændelser inden for nærmere angivne frister samt bøder for overtrædelse. Critical
Entities Resilience Directive (CER)
8
skal styrke kritisk infrastrukturs modstands-
dygtighed over for fysiske trusler, f.eks. naturkatastrofer, terrorangreb, insidertrusler
eller sabotage. Hvis en virksomhed eller organisation er karakteriseret som kritisk
infrastruktur, er der f.eks. krav om procedurer for baggrundskontrol af personer, der
udfører følsomme opgaver eller har adgang til virksomhedens lokaler, oplysninger
eller kontrolsystemer.
CYBER RESILIENCE ACT
Cyber Resilience Act (cybersikkerhedsforordningen) skal sikre et minimumsniveau af
cybersikkerhed for digitale produkter i EU, så de har færre sårbarheder, når de sættes
på markedet, og løbende modtager softwareopdateringer. Samtidig skal den gøre det
lettere for forbrugerne at gennemskue cybersikkerheden i produkterne og anvende
dem sikkert. Med forordningen følger fælleseuropæiske cybersikkerhedskrav for
alle, der fremstiller, udvikler og importerer produkter med digitale elementer,
herunder både software og hardware.
9
8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0009.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
Herudover er det besluttet, at den danske stat
i nogle tilfælde skal have ejerskabet over visse
selskaber for at imødekomme et behov for
kontrol med kritisk infrastruktur.
Der er også infrastruktur, der ikke i dag er defi-
neret som kritisk, og som derfor ikke er regu-
leret på samme måde. Den spiller dog alligevel
en vigtig rolle i vores samfund. Denne rapport
fokuserer på tech-giganternes rolle som – og
indflydelse på – digital infrastruktur i bred for-
stand.
Tech-giganterne ejer i dag forskellige dele af
den digitale infrastruktur i Danmark og
Europa. Tech-giganter som Alphabet og Meta
udbyder de mest brugte hjemmesider og apps,
indsamler store mængder af brugerdata og
investerer i infrastrukturer som f.eks. data-
centre.
10
Amazon og Microsoft ejer de største
cloudtjenester. Og SpaceX – ejet af Elon Musk
– skal sørge for hurtigt satellitinternet til
Molslinjens færger i Danmark.
11
Google og
Meta er med i et konsortium, der skal bygge et
transatlantisk, undersøisk fiberkabel på over
7.000 kilometer mellem Esbjerg og New
Jersey i USA.
12
Tech-giganternes tjenester bliver desuden
anvendt i store dele af den offentlige sektor:
Chromebooks i folkeskolerne, iPhones og
iPads i ministerier og styrelser, og i kommu-
nerne stiger udgifterne til Microsoft for brug
af bl.a. deres cloudtjeneste. Ovenpå alt dette
er der et lag af søgemaskiner, sociale medier og
markedspladser – ejet af tech-giganterne – der
fungerer som digital infrastruktur for informa-
tion, samtaler, køb og salg.
EKSPERTGRUPPENS FORSTÅELSE AF TECH-GIGANTER
Ekspertgruppen har ikke arbejdet ud fra en fasttømret definition af ”tech-giganter” – for at undgå
at fokusere på navngivne virksomheder. I stedet har ekspertgruppen brugt en løsere definition:
Teknologivirksomheder, der gennem udbredelsen af deres platforme og tjenester har opnået en
særlig og i nogle tilfælde dominerende status på centrale samfundsområder og derfor indvirker
på brugernes grundlæggende rettigheder. Det er virksomheder, som i varierende grad bygger
deres forretningsmodel på at indsamle enorme mængder data til anvendelse og videreformidling
til bl.a. tredjeparter, der f.eks. anvender oplysningerne til annoncering.
9
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0010.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
Tech-giganternes ejerskab og indflydelse gør
Danmark sårbar. Sårbarheden opstår over-
ordnet på grund af tre typer udfordringer:
økonomiske, demokratiske og sikkerheds-
politiske.
De
økonomiske
sårbarheder opstår, når vi
bliver afhængige af tech-giganterne, og tech-
giganterne opnår en markedsmagt, der sætter
den effektive konkurrence ud af spil. Effektiv
konkurrence skal sikre lavere priser, højere
kvalitet og et bredere udvalg af produkter og
tjenester. Afhængighed gør forhandlinger om
f.eks. priser vanskeligere og kan medføre, at
der betales for meget, eller at der accepteres
nogle vilkår, som ellers ikke ville blive accep-
teret.
De
demokratiske
sårbarheder opstår, når tech-
giganterne af kommercielle eller andre årsager
udfordrer eller forsøger at omgå de regler og
rettigheder, som vores demokratisk valgte
politikere har besluttet, og de afgørelser, som
myndighederne har truffet. Det er også en
demokratisk udfordring, hvis der ikke er trans-
parens om tech-giganternes indflydelse via
f.eks. donationer til kommuner, skoler, univer-
siteter og tænketanke.
13
Endelig udfordres
den demokratiske samtale og adgangen til
troværdigt indhold, når tech-giganternes
algoritmer ud fra kommercielle hensyn be-
stemmer det indhold, brugerne ser på deres
tjenester, og tech-giganterne ikke vil oplyse,
hvilke opslag der bliver promoveret eller
fjernet, og hvorfor.
De
sikkerhedsmæssige
sårbarheder opstår, når
tech-giganterne bliver så magtfulde, at de kan
udøve en form for udenrigs- og sikkerheds-
politik og bliver en del af geopolitiske spæn-
dinger. Et nyere eksempel er Elon Musk, ejeren
af X, der med Starlink-satellitterne har spillet
en vigtig rolle i krigen i Ukraine.
14
Eksemplet
illustrerer, hvordan en tech-gigant via en
enkeltperson fører sin egen udenrigs- og
sikkerhedspolitik. Et andet eksempel er
TikTok, som indsamler meget store mængder
data om sine brugere. De bliver brugt til spio-
nage, afpresning mv.
15
Endelig kan tech-gigan-
terne via deres tjenester påvirke valg,
forstærke spændinger og konflikter og så tvivl
om fakta bag politiske beslutninger. Der
eksisterer også andre sikkerhedsmæssige
sårbarheder, når det gælder den kritiske infra-
struktur, f.eks. risikoen for hacking, cyber-
angreb, fysisk sabotage og lignende. Disse
cybersikkerhedssårbarheder udgør en del af
bagtæppet for denne rapport, men vil ikke
blive beskrevet nærmere.
I både Danmark og EU tales der om behovet
for at styrke og genvinde den ”digitale suveræ-
nitet”,
16
dvs. mindske politisk, økonomisk og
teknologisk afhængighed af bestemte virk-
somheder og lande, for at reducere vores
sårbarhed, beskytte demokratiske værdier og
sikkerhedspolitiske interesser og styrke den
europæiske konkurrenceevne.
17 18 19
10
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0011.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
EU spiller en helt central rolle i at sikre, at spille-
regler bliver fastsat og overholdt. Det er af-
gørende for denne rolle, at reguleringen imple-
menteres og håndhæves effektivt. Det gælder
særligt de nyligt ikrafttrådte EU-forordninger
AI Act, Digital Services Act, Digital Markets
Act, Data Act og Data Governance Act. Men
ekspertgruppen vurderer, at der skal mere til,
hvis man vil øge den demokratiske kontrol.
I denne rapport kommer ekspertgruppen med
en række bud på, hvordan samfundets digitale
infrastruktur kan se ud, hvis man vil øge den
demokratiske kontrol, og hvilke pejlemærker
vi kan sigte efter for at komme derhen. Det
handler i høj grad om, hvad der kan
bygges op
og
bruges som alternativer
til tech-giganternes
tjenester, og hvilke spilleregler tech-gigan-
terne skal efterleve. Dette er nødvendigt for at
løse de strukturelle problemstillinger, som
ekspertgruppen har fået mandat til at arbejde
med, og som primært opstår på grund af
tech-giganternes forretningsmodeller.
Rapporten præsenterer syv principper, som
ekspertgruppen anbefaler bliver brugt, når der
fremadrettet bliver truffet beslutninger om
tech-giganternes rolle i det danske samfund.
Ved at følge principperne vil det blive muligt
at håndtere mange af de udfordringer ved
tech-giganterne, som regeringen har givet
ekspertgruppen mandat til at behandle.
Dermed sikres en ansvarlig teknologisk udvik-
ling, der understøtter Danmarks demokrati,
velstand og sikkerhed i en globalt forbundet
verden.
De første tre principper handler om, hvordan
vi overordnet ønsker den digitale infrastruktur
indrettet i fremtiden. Der skal være mere
kontrol med tech-giganterne, vi skal under-
støtte alternativer og sikre, at data styrker
individet og fremtidens samfund. De sidste fire
principper fokuserer på forskellige dele af det
danske samfund og beskriver, hvilke principper
der bør gælde for tech-giganternes indflyd-
else.
11
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0012.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
EKSPERTGRUPPENS
SYV PRINCIPPER
1
DER SKAL VÆRE OVERBLIK OVER TECH-GIGANTERNES
INDFLYDELSE PÅ DEN DIGITALE INFRASTRUKTUR
2
DATA SKAL GØRES TILGÆNGELIGE PÅ MÅDER, DER KAN
GAVNE OG STYRKE INDIVIDET OG FREMTIDENS SAMFUND
3
ALTERNATIVER TIL TECH-GIGANTERNES TJENESTER
SKAL KUNNE OPSTÅ OG VOKSE SIG STORE
12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0013.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
4
INGEN SKAL VÆRE TVUNGET TIL AT BRUGE TECH-GIGANTERNES
TJENESTER FOR AT FÅ INFORMATION OG DELTAGE
I SOCIALE, KULTURELLE OG DEMOKRATISKE FÆLLESSKABER
5
DEN OFFENTLIGE SEKTOR SKAL IKKE VÆRE
AFHÆNGIG AF TECH-GIGANTERNES TJENESTER
6
DANSKE UDDANNELSESINSTITUTIONER SKAL VÆRE FRI FRA
KOMMERCIELLE TECH-GIGANTER
7
TECH-GIGANTERNES PLATFORME SKAL VÆRE
TRYGGE STEDER AT HANDLE.
13
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0014.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
PRINCIP 1
DER SKAL VÆRE OVERBLIK OVER TECH-GIGANTERNES
INDFLYDELSE PÅ DEN DIGITALE INFRASTRUKTUR
PEJLEMÆRKER
a. Der er et offentligt tilgængeligt overblik over ejerskabsstrukturen
i den digitale infrastruktur. Overblikket bliver løbende opdateret,
og ejerskabet monitoreret.
b. Der er dannet alliancer med ligesindede lande om at fremme
europæiske investeringer og samarbejde inden for udviklingen af
digitale løsninger, der understøtter demokratiske retssamfund.
c. Der er et bredere udvalg af cloudløsninger og kunstig intelligens-
modeller af høj kvalitet til rådighed i Danmark og Europa.
Tech-giganterne spiller flere væsentlige roller i
og som digital infrastruktur, også i det danske
samfund. Google og Meta udbyder de mest
anvendte hjemmesider og apps, indsamler
store mængder af brugerdata og investerer i
f.eks. datacentre. Microsofts produkter er de
mest anvendte til f.eks. tekstbehandling og
e-mail på regerings- og myndighedskontorer
overalt i verden. Aula hostes af Amazon Web
Services (AWS).
20
Og regeringer og offentlige
myndigheder er i nogle tilfælde afhængige
af tech-giganterne, når de udfører centrale
nationale sikkerhedsopgaver. Storbritanniens
regering indgik f.eks. en aftale med Amazon
i 2021 om varetagelse af clouddata fra alle
deres efterretningstjenester samt deres for-
svarsministerium.
21
I Danmark er dele af den digitale infrastruktur,
der tidligere har været på danske hænder, det
ikke længere. Centrale dele af den danske
betalingsinfrastruktur ejes fortsat af National-
banken, dvs. den danske stat, men eksempelvis
Dankortet ejes i dag af virksomheden Nets,
som er blevet købt af det italienske Nexi
Group. Nets har solgt tjenesten Betalings-
service til Mastercard. Ejerforholdene af Nets
har ændret sig over tid gennem fusioner og
opkøb. Fra at være bankejet under navnet
Pengeinstitutternes Betalings Service, er Nets
i dag ejet af et italiensk firma, som igen ejes af
en række udenlandske kapitalfonde.
De komplekse ejerstrukturer ændrer sig
løbende. Det rejser spørgsmålet, om der er
tilstrækkeligt overblik over, hvem der ejer og
driver den digitale infrastruktur og de digitale
14
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0015.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
løsninger, som væsentlige dele af samfundet er
bygget på og er afhængige af. Ikke bare i
tilfælde af forsyningskriser, men også når det
gælder den løbende påvirkning af Danmark,
som et ejerskab kan anvendes til. Endelig er
der risiko for, at ejerskabet vægter kommer-
cielle interesser højere end f.eks. datasikker-
hed og driftssikkerhed. F.eks. blev Nets tidli-
gere på året stærkt påvirket af et DdoS-
angreb, som er et simpelt og gammeldags
hackerangreb.
22
Tech-giganterne er også ved at vinde fodfæste
på markedet for betalingsinfrastruktur. Tal fra
2022 viser, at mere end hver femte forbruger
benyttede en digital betalingsløsning ved
deres seneste betaling i en fysisk forretning.
Apple Pay blev anvendt af ca. 10 pct. af for-
brugerne ved deres seneste betaling.
23
I dag
betaler de fleste kunder med Visa- eller
Mastercard-delen af deres kort, når de bruger
Apple Pay. De fleste danske banker har nemlig
endnu ikke integreret Dankortet i mobil-
betalingsløsninger som Apple Pay.
24
Samtidig
var det indtil for nylig ikke muligt for konkur-
renter til Apple at få adgang til den kontaktløse
NFC-chip i iPhones. Apple har udtalt til Europa-
Kommissionen,
25
at de arbejder på at gøre det
muligt for f.eks. Vipps Mobilepay og Nets at
udvikle konkurrerende betalingsløsninger til
Apple Pay. Det er dog endnu ikke klart, hvilke
vilkår Apple vil fastsætte for brugen.
26
At en stadig større del af vores liv og samfun-
dets nøglefunktioner foregår digitalt, er en
kæmpe styrke. Men det skaber også økono-
miske, demokratiske og sikkerhedspolitiske
udfordringer. Den udbredte anvendelse af
tech-giganternes digitale infrastruktur kan, i
kombination med stærkt begrænset adgang
til tech-giganternes maskinrum og beslut-
ninger, skabe afhængighed og medføre sårbar-
heder. Tech-giganterne kan have økonomiske
interesser, som ikke stemmer overens med
samfundets værdier, og de kan være underlagt
stater, der ikke ønsker Danmark det godt.
Hvis den digitale infrastruktur drives, uden
at danske myndigheder eller offentlighed har
effektiv adgang til og indflydelse på maskin-
rummet, mister samfundet muligheden for at
monitorere og identificere potentielle risici og
sårbarheder og dermed træffe de nødvendige
foranstaltninger til at sikre den demokratiske
kontrol.
I fremtiden vil endnu flere dele af samfundet
være afhængige af og koblet op på digitale
løsninger. Det gør kontrol med infrastrukturen
helt central. Der findes i dag ikke et offentligt
overblik over ejerskabet af den type digital
infrastruktur, som ekspertgruppen behandler
i rapporten. Ekspertgruppen mener, at der skal
være et overblik over samt kontrol med den
digitale infrastruktur, der er fundamentet for
samfundet og det danske erhvervsliv. Det vil
kræve et tæt og effektivt samarbejde mellem
myndigheder på tværs af stat, regioner og
kommuner. Der kunne desuden etableres et
råd eller organ for digital infrastruktur, hvis
opgave er at skabe transparens og rådgive om,
hvordan den digitale infrastruktur indrettes på
en ansvarlig måde, hvor der arbejdes for størst
mulig demokratisk kontrol.
15
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0016.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
PRINCIP 2
DATA SKAL GØRES TILGÆNGELIGE PÅ MÅDER, DER KAN
GAVNE OG STYRKE INDIVIDET OG FREMTIDENS SAMFUND
PEJLEMÆRKER
a. Tech-giganterne har sikret, at borgerne let kan eksportere og dele
deres data med andre aktører på en overskuelig og sikker måde.
b. Øget brug og understøttelse af data spaces har gjort det muligt
at dele og anvende data på tværs af tjenester til afgrænsede formål
på en sikker og effektiv måde.
c. Det er nemt for borgerne at få et overblik over, hvad de har givet
samtykke til, og hvordan de har kontrol med, hvordan deres data
bliver delt.
Data er i dag et værdifuldt aktiv for borgere,
virksomheder og samfundet. Data og data-
strømme går igennem alle dele af den digitale
infrastruktur og bliver af tech-giganterne
primært brugt til at optimere tjenester og
produkter og til kommercielle formål som
reklamesalg og fastholdelse af brugere. Den
store koncentration af data hos tech-gigan-
terne gør dem magtfulde, fordi de får stor
indsigt i brugernes adfærd og psykologiske
profiler. Det er en viden, der er værdifuld, når
det gælder markedsføring, men som også kan
misbruges til f.eks. at manipulere befolk-
ningsgrupper.
De indsamlede data gavner i alt for lille grad
det enkelte individ og samfundet. Brugerne
kan ofte ikke selv få glæde af deres data, fordi
de ligger i lukkede siloer – og ofte hos tech-
giganterne. Det skyldes blandt andet, at
brugerne ikke på en nem måde kan benytte
data, der er opsamlet hos én tjeneste på en
ny tjeneste. Brugerne har adgang til deres
specifikke data hos hver aktør, men kan ikke
udnytte det fulde potentiale af deres samlede
data.
Det betyder, at borgere ikke kan drage fordel
af deres data på tværs af forskellige tjenester
og ikke kan få et samlet overblik over egne
data. Eksempelvis ville det kunne skabe bedre
og mere personligt tilpassede sundheds-
behandlinger, hvis borgere kunne give sund-
hedsvæsenet mulighed for at modtage og
anvende borgeres selvindsamlede data fra
smartphones, smartwatches, pulsure mv.
27
De lukkede siloer kan også begrænse innova-
tion og udvikling af alternative tjenester, der
16
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0017.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
REGULERING, DER STYRKER ADGANGEN TIL DATA
GDPR
GDPR (databeskyttelsesforordningen) har fundet anvendelse siden 2018 og inde-
holder en lang række krav, der skal overholdes ved behandling af personoplysninger.
Databeskyttelsesreglerne indeholder en lang række rettigheder for den registrerede,
bl.a. ret til indsigt i, hvilke oplysninger en dataansvarlig behandler om den på-
gældende, og ret til dataportabilitet, dvs. visse muligheder for den registrerede til
at overføre personoplysninger om den pågældende selv fra én dataansvarlig til
en anden.
DIGITAL MARKETS ACT
Digital Markets Act (forordningen om digitale markeder) fastsætter krav til tech-
giganterne, f.eks. hvilke data virksomheder, der benytter en gatekeepers tjeneste,
skal have adgang til. De data kan give virksomhederne mulighed for at forstå
markedstrends og forbrugeradfærd mere dybdegående og hjælpe virksomhederne
med at forbedre deres egne produkter og tjenester. Alt det kan være med til at gøre
det muligt for danske og europæiske virksomheder at udfordre den indgroede
position, som tech-giganterne har på visse markeder.
DATA ACT
Data Act (dataforordningen) skal fremme adgang til og anvendelse af data.
Helt centralt vil forordningen gøre det obligatorisk for udbydere at dele data, der er
genereret ved brug af et produkt eller en relateret tjeneste (”Internet of Things-
produkter”) med brugeren. Det vil sige, at enkeltpersoner og virksomheder får
en adgangsret til data, de selv genererer ved brug af produkter eller tjenester.
Derudover etablerer forordningen regler for databehandlingstjenester, f.eks. cloud-
tjenester, der skal gøre det lettere for brugere at skifte mellem databehandlings-
tjenester. Der etableres desuden rammer for datadelingsaftaler med henblik på at
beskytte mikrovirksomheder og SMV’er mod urimelige aftalevilkår om datadeling.
Forordningen indfører foranstaltninger mod beskyttelse af tredjeparters ulovlige
adgang til ikke-persondata i EU. Som en del af forordningen vil der blive udarbejdet
standarder, der skal understøtte datadeling på tværs af sektorer.
DATA GOVERNANCE ACT
Data Governance Act (datastyringsforordningen) skal skabe en ramme for sikker, fair
og åben dataudveksling i EU. Et af forordningens primære mål er at lette dataudveks-
ling på tværs af offentlige og private sektorer samt mellem medlemsstaterne og
EU-institutionerne. Data Governance Act skal fremme datasuverænitet og kontrol
over data for både EU-borgere og virksomheder for at styrke EU's position i den
globale dataøkonomi. Den opfordrer også til øget datadeling i EU, især inden for
sektorer som sundhed, miljø og industri, med det formål at fremme innovation og
vækst. Forordningen indeholder også bestemmelser om databeskyttelse for at sikre,
at datasikkerhed og privatlivsrettigheder overholdes i henhold til GDPR.
17
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0018.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
kan skabe værdi for den enkelte og for sam-
fundet, idet adgangen til data er begrænset og
fragmenteret.
Digital Markets Act giver brugerne af tech-
giganternes platforme flere muligheder for
at kontrollere indsamlingen og anvendelsen
af data, blandt andet ved at gøre det muligt at
takke nej til, at tech-giganterne kombinerer
brugernes data på tværs af deres platforme.
Mange brugere oplever dog stadig, at de ikke
har tilstrækkelig nem adgang til og kontrol
over data. Samtidig mangler der muligheder
for, at brugerne effektivt kan få adgang til egne
data og vælge, om de vil stille dem til rådighed
for f.eks. forskere, den offentlige sektor eller
private virksomheder, der kan bruge dataene
til at løse udfordringer som f.eks. klima-
problemer, sundhedsproblemer og lignende.
En måde at dele data på er ved brug af fælles
europæiske dataområder, såkaldte ”data
spaces”. Formålet med data spaces er at skabe
en sikker og troværdig infrastruktur til at dele
data på tværs af mange forskellige aktører,
sektorer og lande. Infrastrukturen skal gøre
det lettere og mere gennemsigtigt at give
adgang til data til bestemte formål. Ekspert-
gruppen støtter EU’s igangværende arbejde
med data spaces.
Ekspertgruppen mener, at der skal sættes
fokus på de fordele og gevinster, der kan opnås
ved sikker og effektiv datadeling. Det gælder
både for borgeren, det danske samfund og
virksomhederne. Derfor er det vigtigt at støtte
effektiv implementering af Digital Markets
Act, Data Act og Data Governance Act. For at
sikre, at data forbliver i Danmark og Europa,
vil det desuden være relevant at stille krav om
datalokalisering i EU inden for mange områder,
der har med digital infrastruktur at gøre.
Kravet kan også indebære, at f.eks. cloud-
udbyderne skal have juridisk hovedsæde i
Europa.
Ekspertgruppen mener samtidig, at et vigtigt
fokus bør være at informere danske borgere
om deres ret til f.eks. at få flyttet deres data,
om deres muligheder for at bruge disse data til
gode formål, og om deres ret til at klage, hvis
deres rettigheder ikke bliver overholdt. Her
kan man lade sig inspirere af den danske
nonprofitorganisation Data for Good Founda-
tion. Gennem Data for Good-platformen får
borgere bedre kontrol og overblik over egne
data og mulighed for at dele egne data, når det
giver mening for den enkelte. Samtidig bliver
der skabt et økosystem, hvor data anonymt
kan omsættes til ny viden til gavn for den
enkelte såvel som for virksomheder og det
offentlige.
28
Et område, hvor det vil være relevant at styrke
de offentlige datasæt, er beskrevet i National
plan for bevægelsesdata,
29
hvor det offentlige
ved hjælp af f.eks. satellitter og teledata kan
understøtte innovation og en uafhængighed af
tech-giganter på et voksende marked for mobi-
litet.
18
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0019.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
PRINCIP 3
ALTERNATIVER TIL TECH-GIGANTERNES TJENESTER SKAL
KUNNE OPSTÅ OG VOKSE SIG STORE
PEJLEMÆRKER
a. Danmark og ligesindede lande baner vej for opbygningen af
digitale infrastrukturer med fokus på ansvarlighed, sikkerhed og
demokratisk kontrol.
b. Der er et digitalt indre marked med gode vilkår for investering
i europæiske tech-virksomheder for at fremme konkurrenceevnen
gennem innovation, forskning og teknologisk udvikling.
c. Det er nemmere for tech-iværksættere og -virksomheder at
rejse risikovillig kapital i Danmark og på tværs af EU, bl.a. til børs-
noteringer og til at vokse sig store og blive inden for EU's grænser.
d. Europa-Kommissionen prioriterer håndhævelsen af konkurrence-
reglerne og Digital Markets Act over for tech-giganterne.
Tech-giganterne har vokset sig så store, at de
på mange områder er blevet uomgængelige for
både virksomheder, myndigheder og borgere.
Vi er afhængige af dem for at kommunikere,
interagere og handle med hinanden digitalt.
Samtidig har tech-giganternes markedsdomi-
nans negative konsekvenser for effektiv kon-
kurrence og innovation og gør det svært for
alternative tjenester at få fodfæste. Mang-
lende konkurrence betyder, at priserne er
højere og udvalget dårligere end i en situation
med velfungerende konkurrence.
Tech-giganter som Amazon og Google kan på
grund af deres position rangere, promovere
eller helt udelukke bestemt indhold. Det kan
have stor betydning for, hvilke virksomheder
der får bedst mulighed for at nå deres kunder,
og for, hvilket udbud og hvilke varer for-
brugerne bliver præsenteret for. Tech-gigan-
terne kan også spille en dobbelt rolle; nogle
driver f.eks. en markedsplads, hvor uafhæn-
gige sælgere kan sælge produkter direkte til
forbrugerne, og samtidig sælger platformen
selv produkter som forhandler og er i konkur-
rence med disse uafhængige sælgere. Den
dobbelte rolle giver adgang til en masse viden
og store datasæt om de uafhængige sælgeres
aktiviteter på deres platforme, som tech-
giganterne kan udnytte til egen fordel, f.eks.
når det gælder produktudvikling, produkt-
19
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0020.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
CLOUDTJENESTER
Når data er lagret i en cloudtjeneste, er det muligt for brugere at få adgang til deres
data fra enhver enhed med internetadgang. Samtidig giver det virksomheder
mulighed for at udnytte store mængder data og regnekraft uden at skulle investere i
og vedligeholde egne servere. I stedet for at opretholde egne servere og egen infra-
struktur kan virksomheder og enkeltpersoner købe adgang til cloudtjenester fra
tredjepartsudbydere. Selvom clouddata typisk er krypterede, ligger de stadig hos en
privat virksomhed, der dermed har en form for kontrol over dem. Det spiller også en
rolle, hvor virksomheden har valgt at placere dataene fysisk, da den fysiske placering
kan være underlagt national lovgivning, der giver myndigheder eller efterretnings-
tjenester adgang til data. Det gælder, uanset om de er placeret i Kina eller USA.
20
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0021.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
placering og prissætning. Endelig spiller tech-
giganternes vilkår en afgørende rolle for de
virksomheder, der bruger tjenesterne til at nå
deres kunder. I efteråret 2023 blev Booking.
com eksempelvis kritiseret for ikke at betale
hotellerne på platformen til tiden, hvilket
udfordrede flere små hotellers økonomi.
30
De få dominerende aktører inden for cloud-
tjenester, hvor særligt Amazon og Microsoft
har store dele af markedet, betyder, at virk-
somheder, offentlige myndigheder og organi-
sationer har begrænsede valgmuligheder. Det
kan betyde, at konkurrencen ikke er effektiv,
og at priserne er højere, end de ellers ville
være.
De store aktører på cloudmarkedet har en
betydelig fordel, når det gælder udvikling og
drift af kunstig intelligens som f.eks. de store
sprogmodeller. Det kræver enorme mængder
data og en betydelig regnekraft at træne og
drive kunstig intelligens, og cloudtjenester er
en ideel infrastruktur til dette. Det kan både
give tech-giganterne en fordel i konkurrencen
og have betydning for andre virksomheders
muligheder. Der har været flere eksempler på,
at tech-giganterne har indgået partnerskaber
med nye aktører inden for kunstig intelligens,
f.eks. Microsofts partnerskab med OpenAI
31
og franske Mistral
32
.
Tech-giganternes stærke position på tværs af
markeder kan skyldes, at der ikke findes alter-
nativer af lige så god kvalitet eller til samme
pris. Det hænger sammen med, at det er svært
for andre virksomheder at konkurrere med
tech-giganterne på grund af bl.a. netværks-
effekter og tech-giganternes store data-
mængder og økonomiske forspring. Den nye
danske supercomputer, som Novo Nordisk
Fonden og statens fond EIFO har bevilliget
700 mio. kr. til, fremstår eksempelvis som en
meget lille investering sammenlignet med de
investeringer, tech-giganterne kan foretage
i kunstig intelligens. Alene Meta har tidligere
indikeret, at de i 2023 ville bruge 225 mia. kr.
på udvikling af deres kunstig intelligens-
kapacitet.
33
Samtidig kan det være vanskeligt
for mindre virksomheder at rejse den nødven-
dige kapital og tiltrække de dygtigste udvik-
lere. Små virksomheder bliver med jævne
mellemrum opkøbt af tech-giganterne, inden
de når at blive seriøse konkurrenter. Over-
ordnet peger en række rapporter på, at
Europas konkurrenceevne, særligt på det
digitale område, er udfordret og kræver nye
indsatser.
34
Tech-giganternes dominans på markedet
medfører sårbarheder, ligesom den kan
påvirke Danmarks autonomi og økonomi. Det
er derfor vigtigt, at tech-giganternes rolle
udfordres. Danmark og ligesindede lande
kan bane vejen for opbygningen af alternativer
til tech-giganterne, f.eks. gennem erhvervs-
regulering, styrket konkurrence, udbudsregler,
investeringer og offentlig-private samarbej-
der. Det kræver fra Danmark og EU et fokus
på at gøre det nemmere for iværksættere at
starte og skalere deres virksomheder og
indføre aktiv kontrol med opkøb og fusioner.
Et stærkere samspil mellem universiteter og
erhvervsliv kan også være med til at skabe
vækst, ligesom der skal være bedre mulighed
for it-iværksætteri for forskere og stude-
rende.
35
Derudover skal tech-iværksættere nemmere
kunne rejse risikovillig kapital, både i Danmark
og på tværs af EU, f.eks. til børsnoteringer og
vækst. Det kan også overvejes, om statslige
investeringer fra f.eks. EIFO, Innovations-
fonden samt pensionskasserne i højere grad
bør fokusere på danske startups.
21
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0022.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
PRINCIP 4
INGEN SKAL VÆRE TVUNGET TIL AT BRUGE TECH-GIGANT-
ERNES TJENESTER FOR AT FÅ INFORMATION OG DELTAGE I
SOCIALE, KULTURELLE OG DEMOKRATISKE FÆLLESSKABER
PEJLEMÆRKER
a. Politikere og offentlige organisationer bruger flere kanaler
til information og budskaber.
b. Den offentlige debat foregår på tjenester og inden for nogle
rammer, der sikrer, at alle kan komme til orde.
c. En fri og alsidig mediebranche og stærk public service bidrager
til at understøtte den demokratiske samtale.
Mange borgere, foreninger, institutioner, virk-
somheder og politikere oplever, at de er nødt
til at være til stede på tech-giganternes tjene-
ster for at få information og for at kunne inter-
agere og kommunikere med omverdenen samt
deltage i den demokratiske samtale. Det er
med til at understøtte tech-giganternes forret-
ningsmodeller, der bygger på fastholdelse og
indsamling af data om brugerne, jf. ekspert-
gruppens afrapportering om forretnings-
modeller.
På sociale medier kan politikere, eksperter,
debattører mv. kommunikere direkte til
borgerne. Det øger åbenheden om det poli-
tiske arbejde. Sociale medier giver også
borgere mulighed for at udtrykke deres syns-
punkter, modtage information og deltage i
diskussioner. Samtidig kommunikerer mange
myndigheder via de sociale medier for at kun-
ne nå effektivt ud til borgerne, ligesom den
politiske og demokratiske samtale, ud over
på de traditionelle medier, i høj grad foregår
på sociale medier.
Sociale medier er også blevet et nemt værktøj
for mange foreninger, herunder idræts-
foreninger og andre fællesskaber, til at kom-
munikere bredt og styrke fællesskabet om
foreningen eller gruppen samt til at rekruttere
nye medlemmer. Endelig bruger unge i høj grad
sociale medier til at kommunikere med deres
venner, f.eks. koordinere aktiviteter og dele
stort og småt.
Når de sociale medier spiller en stor rolle i
borgernes hverdag, kan det medføre demokra-
tiske og sikkerhedsmæssige sårbarheder. Ud-
fordringerne skyldes blandt andet, at præmis-
22
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0023.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
sen om offentlighed og den demokratiske sam-
tale, hvor alle i princippet kan komme til orde
og være synlige, udfordres af tech-giganternes
praksis. Forskning viser, at det med tech-
giganternes algoritmer langt fra er alle, der
kommer til orde eller er synlige. Tværtimod får
følelsesladet eller provokerende indhold hur-
tigere interaktioner fra andre brugere og
bliver derfor spredt mere end neutralt ind-
hold.
36
Der har også været flere eksempler,
hvor danske politikere uden en egentlig grund
har fået blokeret deres profiler på sociale
medier eller har fået fjernet opslag, som ikke
var ulovlige eller misinformerende – også i
perioder med valg.
Når sociale medier er en så integreret del
af danskeres hverdag, er det en udfordring for
de borgere, der ikke ønsker at være til stede
på platformene. Det kan presse borgere til at
få profiler på bestemte sociale medier som
Facebook og Snapchat, hvis den primære
kommunikation med vennerne eller koordina-
tion af den lokale idrætsforenings aktiviteter
foregår dér. Borgerne har derfor ikke en reel
mulighed for at fravælge tjenesterne, selv hvis
de ønsker at være fri for tech-giganternes
datahøst.
Når myndigheder er på sociale medier, kan de
nå hurtigt ud til mange borgere. Andre kanaler
har ofte ikke samme rækkevidde. Men det kan
være problematisk, hvis borgerne ikke er
bekendt med og kan bruge andre ”officielle
kanaler” til information fra offentlige myndig-
heder, politi og beredskab. Det skyldes blandt
andet, at forbindelsen på sociale medier går
gennem en privat virksomhed, der pludselig
kan vælge at begrænse eller lukke for adgang-
en.
I dag får mange – og særligt de unge – store
dele af deres nyheder gennem sociale medier.
Via de sociale medier har tjenesterne ind-
flydelse på, hvilke nyheder borgerne præsen-
teres for, og hvordan. Mange nyheder på
platformene kommer ikke fra traditionelle
nyhedsmedier eller journalister, som er under-
lagt et redaktionelt ansvar. Der er også eksem-
pler på, at kendte troværdige journalister og
mediers navn misbruges til svindel på sociale
medier. Det kan mindske adgangen til reel og
relevant samfundsinformation, undergrave
tilliden til etablerede medier og øge risikoen
for
fake news,
når nyhederne bliver videre-
bragt uden kritisk journalistik og faktatjek.
37
Samtidig tager tech-giganterne en stadig
større andel af de samlede annonceindtægter
på bekostning af de traditionelle medier,
38
hvilket medvirker til at svække mangfoldig-
heden i mediemarkedet.
Ovennævnte illustrerer nogle af de demokra-
tiske, sikkerhedsmæssige og økonomiske
sårbarheder, som tech-giganternes rolle ska-
ber. Ekspertgruppen mener ikke, at tech-
giganter i deres nuværende form kan indtage
rollen som dominerende digital infrastruktur,
såfremt man ønsker at sikre den demokratiske
samtale, foreningslivet og nyhedsformid-
lingen.
Ekspertgruppen mener, at det skal være muligt
at følge med i og deltage i den demokratiske
samtale uden at gøre brug af tech-giganternes
tjenester. Når interaktionen primært sker via
sociale medier, kan platformenes algoritmer,
funktioner og karakteristika påvirke den
demokratiske samtale, fællesskaber og civil-
samfundets virke. Det er derfor ekspert-
gruppens holdning, at eksempelvis politikerne
har et ansvar for også at bruge andre kanaler,
herunder egne hjemmesider og danske medier
– og ikke kun de store sociale medier, når de
ønsker at kommunikere med borgerne.
Det er også vigtigt at overveje, hvordan man
kan sikre demokratisk deltagelse og offentlig
debat, herunder give plads til forskelligartede
synspunkter. Det kan f.eks. overvejes, om
mediestøtten kan forbedres og gøres mere
platforms- og teknologineutral ved at tilpasse
den medieudviklingen og det digitaliserede og
globaliserede medielandskab.
23
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0024.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
PRINCIP 5
DEN OFFENTLIGE SEKTOR SKAL IKKE VÆRE AFHÆNGIG
AF TECH-GIGANTERNES TJENESTER
PEJLEMÆRKER
a. Den offentlige sektor bruger sikre og ansvarlige tjenester og
software, der afspejler danske og europæiske værdier.
b. Den offentlige sektor har de rette kompetencer til at indkøbe og
arbejde med alternative tjenester og software, f.eks. open source.
c. Den offentlige sektor er ikke afhængig af tech-giganterne og
undgår at blive låst fast til én udbyder, bl.a. ved at lægge vægt på
interoperabilitet og open source i digitale løsninger.
d. Den offentlige sektor laver, når det giver mening, flere mindre
og opdelte offentlige udbud, så det bliver muligt for mindre aktører
at deltage.
Mange offentlige institutioner og kommuner
bruger tech-giganternes tjenester: Office-
pakken, Windows som operativsystem og
Apples iPhone og iPad. Hvis den offentlige
sektor primært anvender tech-giganternes
tjenester uden blik for mulige alternativer, kan
det være med til at understøtte og udbygge
tech-giganternes stærke position, mindske
konkurrencen, øge afhængigheden og dermed
gøre institutionerne sårbare. Samtidig kan der
opstå situationer, hvor det er vanskeligt
at skifte væk fra tech-giganternes tjenester
– selv i de situationer, hvor priserne stiger.
Siden 2018 er kommunernes udgifter til
Microsoft-licenser steget fra 313 mio. kr. til
538 mio. kr. – også i takt med, at stadig flere
funktionaliteter tages i brug.
39
Det er et eks-
24
empel på en økonomisk udfordring ved tech-
giganternes rolle i den digitale infrastruk-
tur.
Tech-giganternes tjenester kan også skabe
sikkerhedspolitiske sårbarheder for den
offentlige sektor, f.eks. når det gælder spio-
nage.
40
I mange lande, inkl. Danmark, er der
i det seneste år indført forbud mod TikTok
på arbejdstelefoner i offentlige myndigheder
og flere private virksomheder. Kritikken er
toledet. Den handler om både risici ved Kinas
adgang til data og bekymringer ved den store
dataindsamling, der finder sted. Ud over de
sikkerhedspolitiske sårbarheder, som tech-
giganterne skaber, er der også rejst kritik af, at
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0025.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
der i de offentlige it-systemer ikke er tilfreds-
stillende it-sikkerhed, og at flere statslige
myndigheder ikke lever op til de tekniske mini-
mumskrav til it-sikkerhed.
41
Dette er dog uden
for ekspertgruppens mandat.
En del af forklaringen på tech-giganternes
position er, at offentlige udbud nogle gange
bliver så store, at kun de største virksomheder
har gode muligheder for at vinde kontrak-
terne. Det var f.eks. tilfældet, da KL og
KOMBIT ønskede at udvikle ét samlet it-
system til alle kommunale vuggestuer, børne-
haver, SFO’er og skoler (Aula). Store udbydere
kan give bedre leveringssikkerhed, og de har
typisk også flere ressourcer og mere viden.
Men i forhold til f.eks. udbuddet af Aula betød
det store, samlede udbud, at tidligere og
mindre leverandører af tjenester, der havde
visse funktionelle overlap med Aula, havde
svært ved at deltage og fik dårligere mulighed
for at levere lokale og skræddersyede løs-
ninger – og dermed blev deres forretnings-
grundlag udfordret.
42
I Danmark er der eksempler på, at det offent-
lige har forsøgt at gøre sig uafhængige af
tech-giganternes infrastruktur ved at benytte
og styrke danske alternative løsninger.
GovCloud er f.eks. Statens IT’s cloudløsning.
Hensigten er at tilbyde myndighederne en
sikker cloudbaseret driftsplatform bygget på
open source. Applikationer og data i GovCloud
vil til enhver tid være placeret i Statens IT’s
datacentre i Danmark. Herudover findes
OS2-fællesskabet, der er et samarbejde for
offentlige myndigheder, der ønsker at skabe,
dele og vedligeholde open source-løsninger
med hjælp fra private it-leverandører.
Hvis man vil have mere kontrol og styrke
velstand, demokrati og sikkerhed, skal den
offentlige sektor gå forrest og vælge alterna-
tiver til tech-giganterne, f.eks. når det gælder
cloudtjenester og kunstig intelligenssyste-
mer. Fokus skal være på databeskyttelse, data-
etik, interoperabilitet og open source.
Sådanne krav bør desuden fremgå af offentlige
udbud, jf. ekspertgruppens tidligere anbefaling
4.2. om kunstig intelligens. Der kan i den
forbindelse hentes inspiration fra den tyske
delstat Schleswig-Holstein, som har forladt
Microsoft til fordel for LibreOffice. Som et
forsøg kunne der i Danmark udpeges f.eks. tre
pilotkommuner, der understøttes økonomisk
og fagligt i at overgå til alternativer til tech-
giganternes produkter til brug for inspiration
og erfaringsdeling med andre kommuner.
AI ACT
AI Act (forordningen om harmoniserede regler for kunstig intelligens) trådte i kraft den 1. august
2024. AI Act er de første bindende regler for anvendelse af kunstig intelligens på verdensplan.
Forordningen indfører forbud mod kunstig intelligens med uacceptabel risiko, f.eks. visse typer
brug af ansigtsgenkendelse. AI Act stiller desuden krav til kunstig intelligens med høj risiko, f.eks.
i forbindelse med rekruttering eller offentlig sagsbehandling. I forordningen indgår også et trans-
parenskrav, så brugere skal gøres bekendt med, at et produkt eller en tjeneste bruger kunstig
intelligens, f.eks. chatbots, eller hvis indhold er genereret med kunstig intelligens, f.eks. deep-
fakes.
25
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0026.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
PRINCIP 6
DANSKE UDDANNELSESINSTITUTIONER SKAL VÆRE FRI
FRA KOMMERCIELLE TECH-GIGANTER
PEJLEMÆRKER
a. Uddannelsesinstitutionernes digitale værktøjer er alderssvarende,
reklamefrie og sporingsfrie og udnytter ikke børns data til kommer-
cielle formål.
b. Brug af digitale tjenester må ikke kræve oprettelse af personlige
konti, som trækker elever og studerende ind i tech-giganternes
økosystem.
c. Kommunerne gør i højere grad brug af skandinaviske og europæiske
samarbejds-, lærings- og undervisningsværktøjer.
En vigtig grundsten i det danske samfund er
vores uddannelsesinstitutioner og en folke-
skole, som de fleste danskere benytter. De
giver unge mennesker nogle værdier med
hensyn til f.eks. tillid, dialog, samarbejde og
frisind. Vi skal derfor være bevidste om, hvem
vi giver adgang til dette rum.
I dag har tech-giganterne i vidt omfang adgang
til børn og unges data. Det sker gennem de
sociale netværk, som børnene er på og f.eks.
gennem chat-apps, onlinespil mv. Men det kan
også ske i klasseværelset og på de uddannel-
sesinstitutioner, som de unge går på.
Værktøjer som Google Workspace for Educa-
tion, Microsoft 365 for Education
43
og de iPads
og computere, som elever får udleveret og
bruger, er en del af den digitale infrastruktur
på grund af deres betydning for under-
visningen og deres rolle i bl.a. at facilitere
kommunikation mellem elever og lærere.
15-årige danske skoleelever bruger i gennem-
snit digitale redskaber i 3,8 timer om dagen
til læringsaktiviteter i skolen.
44
Man kan
således ikke være elev eller studerende i
Danmark uden at blive mødt af og vænnet til
tech-giganternes tjenester.
45
Det giver tech-giganterne en stor fordel, at
de allerede fra en tidlig alder kan vænne børn
og unge til at anvende deres produkter. Det
kan betyde, at børn og unge vil efterspørge
de samme produkter, når de skal videre i
uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
26
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0027.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
Derfor får kommunerne også produkterne
tilbudt til meget lave priser.
46
Og i en presset
kommunal økonomi kan det være svært for
kommunerne at afslå et sådant tilbud.
Der er i de seneste år rejst kritik af kommu-
nernes brug af Google Chromebooks og mang-
lende efterlevelse af databeskyttelsesreglerne.
Sagen startede i 2019, hvor en far klagede
over, at hans søns navn og skole var offentligt
på YouTube. Senest har Datatilsynet i januar
2024 vurderet, at de 53 involverede kommu-
ners brug af Google Workspace ikke levede op
til databeskyttelsesreglerne. Det skyldtes, at
anvendelsen indebar videregivelse af person-
oplysninger til Google til vedligeholdelse og
forbedring af Google-løsninger eller til måling
af ydeevne og udvikling af nye funktioner og
tjenester, som ikke havde hjemmel i folkesko-
leloven. Kommunerne har sammen med
Google efterfølgende fundet en kontraktuel
løsning på problematikken.
Ekspertgruppen mener, at uddannelsesinstitu-
tionerne skal gøre brug af reklame- og spo-
ringsfrie digitale undervisnings- og lærings-
værktøjer. Som det ser ud nu, er der intet over-
blik over, hvilke apps og services der bliver
brugt hvor og til hvilke aldersgrupper. KL
kunne i samarbejde med f.eks. tre kommuner
etablere et pilotforsøg i skolerne med at bruge
systemer og open sourceværktøjer, som ikke
er ejet af tech-giganterne, og som under-
støttes økonomisk og fagligt.
27
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0028.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
PRINCIP 7
TECH-GIGANTERNES PLATFORME SKAL VÆRE
TRYGGE STEDER AT HANDLE
PEJLEMÆRKER
a. Danske virksomheder, der sælger produkter på tech-giganternes
platforme, har rimelige vilkår og kan komme i kontakt med plat-
formene.
b. Danske forbrugere oplyses om rettigheder og risici ved handel
på tech-giganternes platforme, f.eks. med hensyn til forretnings-
metoder og arbejdsvilkår.
c. Handelsplatforme kan kun operere i Danmark, hvis produkterne
på deres platforme overholder dansk og europæisk lovgivning
f.eks. danske produkt- og sikkerhedskrav.
Tech-giganternes platforme bliver i stigende
grad brugt af borgerne til at købe alt fra fly- og
hotelbilletter til dagligdagsprodukter og elek-
tronik. Men det er ikke altid platformen, der
handles med, men en virksomhed, der sælger
sine produkter via platformen. Brugerne kan
derfor have svært ved at vide, hvem de skal
kontakte, hvis der er et problem med en vare
eller tjeneste, som de har købt på platformen,
f.eks. køb af flybilletter, hotel eller billeje. Det
kan også være køb af et produkt på en online-
markedsplads, f.eks. Amazon eller Temu, hvor
produktet viser sig at være farligt.
Med Digital Services Act (forordningen om
digitale tjenester) skal onlinemarkedspladser,
f.eks. Amazon, Temu og Wish, leve op til en
række forpligtelser såsom at bekæmpe udbre-
delsen af ulovlige varer. Onlinemarkeds-
pladser skal nu sikre, at sælgere på markeds-
pladserne giver verificerede oplysninger om
deres identitet, før de kan begynde at sælge
deres varer. Onlinemarkedspladserne skal
også garantere, at brugerne let kan identifi-
cere den person, der er ansvarlig for salget.
Hvis en onlinemarkedsplads får kendskab
til sælgerens salg af et ulovligt produkt eller en
ulovlig tjeneste, skal brugerne, der har købt
den ulovlige vare eller det ulovlige produkt,
have besked og oplyses om sælgerens
identitet og mulighederne for at klage.
28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0029.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
Senest har der været opmærksomhed om den
store kinesiske tech-gigant Temu, der på kort
tid har gjort indtog i Danmark med billige
produkter, som til gengæld er af lav kvalitet og
i flere tilfælde har vist sig ikke at overholde
europæiske og danske produktregler.
Der har samtidig været eksempler på, at Face-
book og Instagram ikke har været hurtige nok
til at fjerne reklamer for falske hjemmesider,
der lokker med lave priser, men som udeluk-
kende er skabt for at snyde forbrugerne.
47
Ekspertgruppen ønsker derfor, at borgerne
i højere grad gøres opmærksom på såvel deres
rettigheder som risici, når de handler på plat-
formene, og at myndighederne håndhæver
regulering og har effektive værktøjer til at
skride ind og lukke ned for handelsplatforme,
der tillader salg af produkter, der f.eks. ikke er
sikre at anvende.
PRODUKTLOVGIVNING
Market Surveillance Regulation (markedsovervågningsforordningen) er en EU-forordning, der
fastsætter et fælles europæisk grundlag for produkters lovlighed og myndighedernes overvågning
af produkter. Der stilles overordnede krav til de erhvervsdrivende, som gør produkter tilgængelige
på det europæiske marked. Forordningen suppleres af en lang række EU-forordninger og -direk-
tiver, der fastsætter krav til specifikke typer af produkter, f.eks. legetøj, maskiner og elprodukter.
Produkter, der markedsføres i Danmark og EU, skal overholde produktlovgivningen, uanset om
produkterne importeres af forbrugere direkte fra eksempelvis Kina eller tredjelande.
29
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0030.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
DIGITALE PLATFORMES ANSVAR MED HENSYN TIL DE VARER,
DER SÆLGES PÅ PLATFORMENE
Digital Services Act giver platformene en pligt til at sikre, at forbrugerne kan se, at
det ikke er platformen, forbrugeren handler med, men derimod en tredjepartssælger.
Den oplysning kan dog præsenteres på mange måder, og i virkelighedens verden
er det ikke altid tydeligt for forbrugeren, om det er platformen, der er ansvarlig
for handlen, eller om den kun formidler ydelsen. Det kan have konsekvenser for
forbrugerens rettigheder, da ansvaret som udgangspunkt er sælgerens.
Platformene er, som reglerne er i dag, som udgangspunkt ikke ansvarlige, hvis der
sælges ulovlige produkter på deres platforme. Hvis en platform får kendskab til et
ulovligt produkt på platformen, kan platformen dog have et straffe- og/eller erstat-
ningsretligt ansvar efter anden lovgivning, f.eks. produktsikkerhedsreglerne, hvis
platformen ikke straks tager skridt til at fjerne produktet.
30
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0031.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
31
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0032.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
32
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0033.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
EKSPERTGRUPPENS
SAMMENSÆTNING
Ekspertgruppen har ved afgivelse af denne delafrapportering haft følgende sammensætning:
• Mikkel Flyverbom (formand), Copenhagen Business School
• Lars Thinggaard, Tech for Life
• Lone Sunesen, TV MIDT/VEST
• Mie Oehlenschläger, Tech & Childhood
• Miriam Michaelsen, Medierådet for Børn og Unge
• Pernille Tranberg, DataEthics
• Rebecca Adler-Nissen, Københavns Universitet
• Rikke Frank Jørgensen, Institut for Menneskerettigheder
• Sune Lehmann, Danmarks Tekniske Universitet
• Thomas Bolander, Danmarks Tekniske Universitet
• Peter Svarre, digital strateg, foredragsholder og forfatter
Erhvervsministeriet og efterfølgende Digitaliseringsministeriet har udgjort ekspertgruppens
sekretariat i samarbejde med andre relevante ministerier, herunder Kulturministeriet, Udenrigs-
ministeriet, Justitsministeriet og Børne- og Undervisningsministeriet.
33
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0034.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
EKSPERTGRUPPENS
KOMMISSORIUM
De internationale tech-giganter har meget
stor indflydelse på samfundslivet, økonomien
og almindelige menneskers hverdag både
nationalt og internationalt. Regeringen har
igangsat en række initiativer, men der vil
fortsat være brug for politisk udvikling og nye
tiltag.
Regeringen nedsætter på den baggrund – som
led i regeringens udspil ”Tech-giganter: mere
retfærdig konkurrence og bedre forbruger-
beskyttelse” fra august 2021 – en ekstern
ekspertgruppe. Ekspertgruppen får til formål
at understøtte regeringens arbejde med at
håndtere problemstillinger, der er forbundet
med tech-gigant-dagsordenen i et nationalt og
internationalt perspektiv.
Tech-giganterne opererer som oftest ud fra en
forretningsmodel, der er baseret på at
indsamle så mange data om deres brugere som
muligt. Det er i praksis umuligt for brugerne
at vide, hvilke data de frivilligt og ufrivilligt
har videregivet til tech-giganterne, og hvordan
dataene anvendes til videresalg, markeds-
føring mv.
Mange af de mest udbredte onlineplatforme
er ejet af internationale tech-giganter og er i
dag fora for kommunikation og offentlig debat.
På den måde får tech-giganterne stor ind-
flydelse på spillereglerne i den offentlige debat
og demokratiske samtale.
Ligeledes er der udfordringer i forbindelse
med spredning af ulovligt og skadeligt indhold,
unfair konkurrencevilkår, skatteforhold, digi-
tal mistrivsel hos børn og unge, uigennem-
sigtige algoritmer og polariserende meka-
nismer. Desuden udfordrer tech-giganterne
ordentlige arbejdsmarkedsvilkår, herunder
særligt lønmodtagerrettigheder.
Endelig spiller tech-giganterne en voksende
udenrigs- og sikkerhedspolitisk rolle i kontekst
af den fortsatte teknologiske stormagts-
rivalisering mellem USA og Kina, hvorfor det
vil være vigtigt at balancere kritisk dialog med
perspektiver på muligheder for vidensdeling,
innovation og samarbejde.
Baggrund
Konsekvenserne af tech-giganternes udvikling
og indflydelse har betydning på en lang række
områder, herunder på skatte-, kultur- og kon-
kurrenceområdet. Fælles for de store tech-
giganter er, at deres indtog på det danske
marked er båret af stor efterspørgsel på deres
ydelser fra både virksomheder og borgere.
Tech-giganters tilstedeværelse og udvikling
medfører dog samtidig en række udfordringer,
som også har grænseoverskridende karakter.
34
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0035.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
Opgavebeskrivelse
Ekspertgruppen skal overordnet fungere som
forum for drøftelse af strukturelle problem-
stillinger, hvor tech-giganternes forretnings-
model udfordrer vores samfund, kultur,
økonomi, trivsel mv. I forlængelse heraf vil
regeringen have mulighed for at anmode
ekspertgruppen om at forholde sig til og
vurdere konkrete sager og dilemmaer inden
for tech-dagsordenen.
Konkret skal ekspertgruppen:
• Drøfte udfordringer ved tech-giganternes
forretningsmodel og dens konsekvenser for
det danske samfund, herunder for den
demokratiske samtale.
• Komme med oplæg til, herunder belyse
mulige positive såvel som negative konse-
kvenser, hvordan den demokratiske kontrol
med tech-giganterne kan styrkes, herunder
med særligt fokus på deres forretnings-
model.
• Identificere andre problemstillinger for det
danske samfund i lyset af de strukturelle
udfordringer, der følger af tech-giganternes
forretningsmodel samt kvalificere disse og
deres konsekvenser for det danske sam-
fund.
• Fremlægge forslag og konkrete anbefa-
linger til håndtering af disse problem-
stillinger, herunder overveje, om de skal
løses i nationalt eller EU-regi.
• Inddrage og drøfte internationale erfa-
ringer i arbejdet for at sikre en ansvarlig
teknologisk udvikling, der understøtter
Danmarks demokrati, velstand og sikkerhed
i en globalt forbundet verden.
Den enkelte ressortminister har mulighed for
at fremsætte ønske om, at ekspertgruppen
inddrages, når det gælder konkrete problem-
stillinger og dilemmaer inden for dennes
ressortområde.
Ekspertgruppen skal i sit arbejde sikre løbende
inddragelse af Dataetisk Råd.
Organisering
Ekspertgruppens formand og medlemmer
udpeges personligt af erhvervsministeren.
Ekspertgruppen forventes at bestå af 12
medlemmer med ekspertise og erfaring inden
for tech-gigant-dagsordenen.
Ekspertgruppen nedsættes i første omgang
for en toårig periode.
Ekspertgruppen vil blive sekretariatsbetjent
af Erhvervsministeriet.
35
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0036.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
KILDELISTE
1.
Se for eksempel
https://www.rdi.nl/radiocommunications-agency, https://www.digg.se/
ledning-och-samordning/ena---sveriges-digitala-infrastruktur
2. Databeskyttelseslovens § 3, stk. 9, og retshåndhævelseslovens § 27, stk. 3.
3. Visse it-systemer, som føres for den offentlige forvaltning, og som behandler personoplysninger,
kan af justitsministeren pålægges kun at måtte opbevares helt eller delvist her i landet.
4.
Erhvervsstyrelsen,
Formål og grundlag for screening af udenlandske investeringer og særlige
økonomiske aftaler.
Lokaliseret den 5. november 2024 på
https://erhvervsstyrelsen.dk/formaal-
og-grundlag-screening-af-udenlandske-investeringer-og-saerlige-oekonomiske-aftaler
Energiwatch (2023),
NKT får afslag på frasalg af Photonics til japansk køber.
Lokaliseret den
5. november 2024 på
https://energiwatch.dk/Energinyt/Renewables/article15741089.ece
Investeringsscreeningsloven (LOV nr 736 af 13/06/2023),
Lov om ændring af investerings-
screeningsloven og lov om Klagenævnet for Udbud.
Erhvervsministeriet.
https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/lta/2023/736
Dansk Erhverv (2023),
Behov for hurtig myndighedsindsats i forhold til kommende EU-regler for
kritisk infrastruktur.
Lokaliseret den 5. november 2024 på
https://www.danskerhverv.dk/pres-
se-og-nyheder/nyheder/2023/februar/behov-for-hurtig-myndighedsindsats-i-forhold-til-kommende-eu-regler-
for-kritisk-infrastruktur/
CER bygger på og ophæver det nuværende direktiv 2008/114/EF af 8. december 2008 om euro-
pæisk kritisk infrastruktur (ECI-direktivet).
Dansk Standard,
Cyber Resilience Act.
Lokaliseret den 5. november 2024 på
https://www.ds.dk/
da/i-fokus/lovgivning/lovgivning-paa-det-digitale-omraade-og-standarder/cyber-resilience-act
5
6.
7.
8.
9.
10. Lai, S. S., & Flensburg, S. (2023),
Gateways: Comparing digital communication systems in Nordic
welfare states.
Nordicom, University of Gothenburg, s. 174.
11. Ritzau (2023),
SpaceX-internet til færger i Danmark.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13700555/spacex-internet-til-faerger-i-danmark?
publisherId=12030451&lang=da
12. DR (2008),
Historisk: 7.000 kilometer 'Havfrue' forbinder Danmark med New Jersey.
Lokaliseret
den 23. august 2024 på
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/historisk-7000-kilometer-
havfrue-forbinder-danmark-med-new-jersey
13. DataEthics.eu (2023),
Big Tech Soft Power Danmark.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
Big tech soft power Danmark (dataethics.eu).
14. Brev af 15. september 2023 til USA’s forsvarsminister Lloyd Austin fra USA’s senatorer
Jeanne Shaheen, Elizabeth Warren og Tammy Duckworth. Lokaliseret den 23. august 2024
Starlink.pdf (senate.gov).
15. Ryan, F., Fritz, A. og Impiombato, D. (2020),
TikTok and WeChat Curating and controlling global
information flows.
ASPI International Cyber Policy Centre.
36
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0037.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
16. Gueham, F. (2017),
Digital sovereignty – steps towards a new system of internet governance.
The Fondation pour l’innovation politique.
17. European Parliament (2020),
Digital sovereignty for Europe.
18. Den 16. marts 2021 nedsatte regeringen Digitaliseringspartnerskabet. Digitaliseringspartner-
skabet fik i opdrag at udarbejde anbefalinger til regeringen om, hvordan Danmark skal udnytte
digitaliseringens muligheder i fremtiden. Digitaliseringspartnerskabet har blandt andet peget på,
at det er i Danmarks klare interesse at fremme en vsion for Europas digitale suverænitet, der er
åben mod omverdenen, fremmer europæiske styrkepositioner og bygger oven på samarbejdet
med andre demokratier. Se mere på:
https://fm.dk/media/e53hnrmu/visioner-og-anbefalin-
ger-til-danmark-som-et-digitalt-foregangsland_digitaliseringspartnerskabet_a.pdf,
s. 60.
19. Adler-Nissen, R. og Eggeling, K. A. (2024),
The Discursive Struggle for Digital Sovereignty: Security,
Economy, Rights and the Cloud Project Gaia-X.
JCMS 2024 Vol. 62, nr. 4. s. 993-1011.
20. AWS er et amerikanskejet firma, der leverer cloudløsninger og har datacentre i blandt andet Irland,
Tyskland og Frankrig. Det indgår i Aula-aftalen, at data skal være placeret i et land i Europa. Se mere
på:
https://aulainfo.dk/guide-til-projektledere/sikkerhed-i-aula/
21. Butler, G. (2023),
UK Home Office signs £450m cloud deal with AWS.
Lokaliseret den 23. august
2024 på
https://www.datacenterdynamics.com/en/news/uk-home-office-signs-450m-
cloud-deal-with-aws/
22. DR (2024),
MitID endnu engang udsat for en type angreb, 'der kan bestilles for prisen af en caffe
latte'.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://www.dr.dk/nyheder/indland/mitid-endnu-engang-
udsat-en-type-angreb-der-kan-bestilles-prisen-af-en-caffe-latte
23. De såkaldte elektroniske ”wallets” som f.eks. ApplePay og GooglePay fungerer kort sammenfattet
som en elektronisk pung, som brugeren kan lægge et eller flere kort i. Betalingen gennemføres med
det valgte betalingskort. Andre typer betalingsløsninger kan fungere anderledes, f.eks. hvor beta-
lingen gennemføres konto-til-konto, eller hvor kunden deler betalingen op og får stillet en kredit
til rådighed i forbindelse med købet. Se mere på:
https://www.kfst.dk/media/rbddcu40/20220616-
betalingsrapport-2022-final.pdf
24. Version2 (2023),
Seks banker vil udbyde Dankort i Apple Pay – men løbet er kørt, lyder det fra
betalingskæmpe.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://www.version2.dk/artikel/
seks-banker-vil-udbyde-dankort-i-apple-pay-men-loebet-er-koert-lyder-det-fra-betalingskaempe
25. Europa-Kommissionen (2024),
Commission seeks feedback on commitments offered by Apple over
practices related to Apple Pay.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://ec.europa.eu/commis-
sion/presscorner/detail/en/ip_24_282
26. Dansk Erhverv (2024),
Langvarig kamp tager en positiv drejning: Apple frigiver afgørende
betalingsteknologi.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-
nyheder/nyheder/2024/februar/langvarig-kamp-tager-en-positiv-drejning-apple-frigiver-
afgorende-betalingsteknologi/
27. Digitaliseringspartnerskabet (2021),
Visioner og anbefalinger til Danmark som et digitalt
foregangsland,
s. 91.
28. Se mere om DATA for GOOD på
https://dataforgoodfoundation.org/
29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Transportministeriet, Erhvervsministeriet og Digitalise-
rings- og Ligestillingsministeriet (2024),
Danmark klar til automatisering – National plan for
bevægelsesdata.
30. Dansk Erhverv (2023),
Dansk Erhverv presser på for manglende udbetalinger fra bookingselskab.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/
nyheder/2023/september/dansk-erhverv-presser-pa-for-manglende-udbetalinger-
fra-bookingselskab/
31. OpenAI (2023),
OpenAI and Microsoft extend partnership.
Lokaliseret den 23. august 2024
https://openai.com/blog/openai-and-microsoft-extend-partnership
37
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0038.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
32. Microsoft (2024),
Microsoft and Mistral AI announce new partnership to accelerate AI innovation
and introduce Mistral Large first on Azure.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://azure.micro-
soft.com/en-us/blog/microsoft-and-mistral-ai-announce-new-partnership-to-accelerate-ai-innovation-
and-introduce-mistral-large-first-on-azure/
33. The Stack (2023),
Meta to spend up to $33 billion on AI, as Zuckerberg pledges open approach to
LLMs.
Lokaliseret den 25. januar 2024 på
https://www.thestack.technology/meta-ai-investment/
34. Draghi (2024)
The future of European competitiveness.
Lokaliseret den 2. november 2024 på
https://commission.europa.eu/topics/strengthening-european-competitiveness/eu-competitive-
ness-looking-ahead_en;
Letta (2024)
Much more than a market.
Lokaliseret den 2. november 2024
https://www.consilium.europa.eu/media/ny3j24sm/much-more-than-a-market-report-by-enri-
co-letta.pdf
35. Digitaliseringspartnerskabet (2021),
Visioner og anbefalinger til Danmark som et digitalt
foregangsland,
s. 102.
36. The Washington Post (2021),
Five points for anger, one for a ‘like’: How Facebook’s formula
fostered rage and misinformation.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://www.washingtonpost.
com/technology/2021/10/26/facebook-angry-emoji-algorithm/
37. Berlingske (2024),
En løgn spreder sig med rekordfart over hele verden. Men de unge elsker TikTok
og vender de gamle medier ryggen.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://www.berlingske.dk/
kultur/en-loegn-spreder-sig-med-rekordfart-over-hele-verden-men-de-unge-elsker
38. Mediawatch (2023),
Udenlandske selskaber tog større bid af dansk annoncemarked i 2022.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://mediawatch.dk/Medienyt/Kommunikation/
article15698631.ece
39. Radar (2024),
Få overblikket: Sådan er kommunerne fanget i Microsofts systemer.
Lokaliseret
den 23. august 2024 på
https://radar.dk/artikel/faa-overblikket-saadan-er-kommunerne-fanget-i-
microsofts-systemer
40. Center for Cybersikkerhed (2023),
CFCS' anbefaling vedrørende TikTok.
Lokaliseret den 23. august
2024 på
https://www.cfcs.dk/da/nyheder/2023/cfcs-anbefaling-tiktok/
41 IT-Branchen (2023),
Fremtidens beskyttelse af det digitale Danmark.
42. Se f.eks. Version2 (2016),
It-firma om offentligt kæmpe-udbud til skoler og børnehaver: De skaber
et monopol.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://www.version2.dk/artikel/it-firma-om-
offentligt-kaempe-udbud-til-skoler-og-boernehaver-de-skaber-et-monopol
43. Børne- og Undervisningsministeriet (2021),
Ny kortlægning: En velfungerende digital hverdag
med plads til forbedring.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/
uvm/2021/maj/210517-ny-kortlaegning-en-velfungerende-digital-hverdag-med-plads-
til-forbedring
44. Christensen, Beuchert og Rasmussen (2022),
PISA 2022: Hovedrapport,
VIVE – Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
45. Cone og Lai (2024),
A day in the (datafied) life: Digital education platforms, commercial infra-
structures, and the (im)possibilities of disconnection,
i The Digital Backlash and the Paradoxes of
Disconnection / [ed] K. Albris, K. Fast, F. Karlsen, A. Kaun, S. Lomborg, & T. Syvertsen, Nordicom,
Lokaliseret den 2. november 2024 på
https://norden.diva-portal.org/smash/record.
jsf?pid=diva2%3A1896989&dswid=-1403
46. Version2 (2024),
Googles skole-software koster det samme som en cheeseburger: Eksperter er
ikke i tvivl om hvorfor.
Lokaliseret den 23. august 2024 på
https://www.version2.dk/artikel/
googles-skole-software-koster-det-samme-som-en-cheeseburger-eksperter-er-ikke-i-tvivl-om-
hvorfor
47. DR (2024),
Danske forældre på jagt efter børnesandaler snydt af falske webshops.
Lokaliseret
den 23. august 2024 på
https://www.dr.dk/nyheder/indland/danske-foraeldre-paa-jagt-efter-
boernesandaler-snydt-af-falske-webshops
38
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0039.png
TECH-GIGANTERNES ROLLE SOM DIGITAL INFRASTRUKTUR
39
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 41: Anbefalinger fra regeringens tech-ekspertgruppe om tech-giganter - »Tech-giganternes rolle som digital infrastrultur«
2960884_0040.png