Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2953968_0001.png
Sagsnr.
2024 - 3549
Doknr.
111513
Dato
10-12-2024
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende regeringens
svar på Kommissionens offentlige høring vedrørende delegeret retsakt til
forordningen om digitale tjenester om dataadgang for forskere
Europa-Kommissionen (Kommissionen) har lanceret en offentlig høring af udkast til delegeret
retsakt om forskeradgang til data som fastsat i forordningen om digitale tjenester (DSA
for-
ordning (EU) 2022/2065).
Forordningen om digitale tjenester indeholder en række specifikke regler for meget store on-
lineplatforme og søgemaskiner. Der er tale om onlineplatforme eller onlinesøgemaskiner, der
har mere end 45 mio. brugere om måneden i EU.
De nye regler i forordningen om digitale tjenester skal bl.a. give myndigheder og forskere
nemmere adgang til data fra tech-giganterne, så der fremover opnås mulighed for bedre at
forstå bl.a. forretningsmodellerne, de samfundsmæssige indvirkninger og mulige systemiske
risici.
Den delegerede retsakt er udarbejdet med hjemmel i
DSA’ens artikel 40, stk. 13, hvorefter
EU-Kommissionen skal fastsætte regler, der nærmere skal udmønte adgangen til ikke offent-
ligt tilgængelige data, dvs. data omfattet af artikel 40, stk. 4.
De nye regler om forskeradgang til data følger af artikel 40 i DSA’ en, og det er herefter ikke
længere frivilligt for de digitale tjenester at give forskeradgang til data, idet tjenesterne med
de nye regler pålægges en række forpligtelser i den henseende. Artikel 40, stk. 4, omhandler
data, der ikke er offentligt tilgængelige, og artikel 40, stk. 12, omhandler data, der er offent-
ligt tilgængelige.
Anmodning om adgang til data kan sendes til enten koordinatoren for digitale tjenester i det
EU-medlemsland, hvor onlineplatformen eller onlinesøgemaskinen er etableret. Hvis betingel-
serne for at blive godkendt som forsker er opfyldt, vil koordinatoren derefter sende en be-
grundet anmodning om adgang til data til onlineplatformen eller onlinesøgemaskinen.
Alternativt kan ansøgningen om adgang til data sendes til koordinatoren for digitale tjenester
i det EU-medlemsland, hvor forskningsinstitution er etableret. I Danmark er det DSA-tilsynet,
der er udpeget til koordinator for digitale tjenester. Koordinatoren vil efter en indledende
vurdering af ansøgningen videresende den til koordinatoren for digitale tjenester i det EU-
medlemsland, hvor onlineplatformen eller onlinesøgemaskinen er etableret, og denne vil her-
efter sende en begrundet anmodning om adgang til data til onlineplatformen eller onlinesø-
gemaskinen.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 36: Orientering om regeringens besvarelse af Kommissionens offentlige høring vedr. delegeret restakt om art. 40 (DSA) om forskeradgang, fra ministeren for digitalisering
2953968_0002.png
Udkastet til den delegerede retsakt indeholder nærmere bestemmelser om procedurerne for
dataadgang, herunder bl.a. formkrav, tidsfrister og muligheder i tilfælde af uenigheder mel-
lem de involverede parter.
Regeringens høringssvar
Regeringen støtter forskeres adgang til platformsdata og algoritmer, og dette skal bl.a. ses i
lyset af anbefalingerne fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter
1
og Nordisk Tænke-
tank for Tech og Demokrati om at støtte forskeres adgang til data fra tech-giganterne.
2
Regeringen kan overordnet støtte udkastet til den delegerede retsakt, der i vidt omfang ses at
opfylde forordningens krav om at understøtte og sikre adgang til data, herunder gennem fast-
sættelse af klare og gennemsigtige processer.
Regeringen finder dog anledning til at påpege, at det bør afklares, hvilken rolle koordinatoren
for digitale tjenester i det medlemsland, hvor forskningsinstitutionen er etableret, har, herun-
der hvad der nærmere ligger i, at der skal foretages en ”indledende vurdering” af en ansøg-
ning. Denne uklarhed betyder bl.a. at det ikke på det foreliggende grundlag er muligt at vur-
dere, om den angivne tidsfrist for sagsbehandlingen er realistisk. I forlængelse heraf bør det
fremhæves, at det er afgørende, at tidsfristernes længde er proportionale med de opgaver og
forpligtelser, der ligger i opgaven.
Regeringen finder endvidere anledning til at fremhæve, at de administrative byrder i forbin-
delse med en ansøgning om dataadgang bør begrænses mest muligt, da dette kan udgøre en
barriere for især mindre forskningsprojekter eller projekter med begrænset finansiering.
1
2
Anbefalinger-fra-tech-ekspertgruppe.pdf (em.dk),
side 21
En nordisk tilgang (kum.dk)
2