Til beskæftigelsesministeren
Redegørelse
Kopi: Digitaliseringsministeren
28. november 2024
Redegørelse fra Udbetaling Danmarks bestyrelse om de faktu-
elle forhold i den datadrevne kontrol
Amnesty International offentliggjorde den 13. november 2024 en rapport om bl.a.
Udbetaling Danmarks datadrevne kontrol under overskriften
Coded Injustice: Sur-
veillance and Discrimination in Denmark’s Automated Welfare State“
. Rapporten
blev fulgt op med en dansk pressemeddelelse.
Dagbladet Politiken havde tidlig adgang til rapporten og lod den være genstand
for tre artikler og en leder i perioden 12.-16. november 2024. Rapporten og den
efterfølgende dækning har et indhold og en karakter, der har foranlediget Udbe-
taling Danmarks bestyrelse til at udarbejde en redegørelse for de faktuelle forhold
bag Udbetaling Danmarks datadrevne kontrol.
Amnesty Internationals rapport retter anklager og indvendinger mod Udbetaling
Danmarks datadrevne kontrol og baserer store dele af dem på faktuelt forkert
grundlag og mod bedre vidende. Udbetaling Danmark har gennem både møder
og skrivelser til Amnesty International og Amnesty Danmark uden held søgt at
korrigere for disse.
Formål og baggrund for Den Fælles Dataenhed
Udbetaling Danmark står for administrationen af en lang række velfærdsydelser
til gavn for hele Danmark. Årligt udbetaler Udbetaling Danmark ydelser for 260
mia. kroner. Det er afgørende både for den enkelte ydelsesmodtager og for sam-
fundet, at ydelserne lander hos de rigtige, og at forsøg på misbrug bliver opdaget.
Den Fælles Dataenhed blev oprettet i Udbetaling Danmark i 2015 efter aftale mel-
lem KL og regeringen og med henblik på at styrke og ensarte kontrolindsatsen i
kommunerne og i Udbetaling Danmark.
Ved at samle specialiserede kompetencer med hjemmel til at behandle borgernes
oplysninger på tværs af myndigheder, er det muligt at sikre en både omkostnings-
effektiv og ensartet kontrol med sociale ydelser, uanset hvor i landet en borger
bor.
Den Fælles Dataenhed har hjemmel i Lov om Udbetaling Danmark §§12 og 12a-
c og anvender almindelige personoplysninger fra fem offentlige myndigheder (i alt
ni registre) samt fra Udbetaling Danmarks fagsystemer. Det er vigtigt at under-
strege, at der ikke anvendes følsomme personoplysninger. Det er der ikke hjem-
mel til.
Konkrete forhold
Amnesty Internationals rapport og subsidiært Politikens dækning problematiserer
Udbetaling Danmarks administration på en række konkrete områder, hvorfor Ud-
betaling Danmark gerne vil bemærke følgende:
Anvendelse af private registre og Facebook (sociale medier).
Rapporten
fremhæver, at Den Fælles Dataenhed anvender følsomme (”sensitive”) oplysnin-
ger og data fra private dataudbydere. Det er ikke korrekt. Lovgivningen giver alene
1