Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2916300_0001.png
MitID-projektevaluering
September 2024
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0002.png
Indhold
1. Ledelsesresume
2. Opfyldelse af projektets formål samt realisering af mål og
succeskriterier
2.1 Opfyldelse af projektets formål
2.2 Realisering af mål og succeskriterier
3
4
4
6
3. Realisering af ikke-økonomiske gevinster
4. Realisering af økonomiske gevinster
5. Evaluering af projektet
5.1 Evaluering af projektets tidsplan
5.2 Evaluering af projektets organisering og interessentinddragelse
5.3 Evaluering af leverandørsamarbejde
7
9
10
10
12
15
6. Status for overdragelse til drift
7. Afvigelser ift. den seneste statusrapportering
8. Bilag 1: Opnåelse af mål og succeskriterier
9. Bilag 2: Migreringsforløbet i grafer
16
17
18
24
Side 2
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0003.png
1. Ledelsesresume
MitID-projektet blev påbegyndt i 2014, hvor idéfasen blev sat i gang og har været forankret
i MitID partnerskabet mellem det offentlige og bankerne siden partnerskabets etablering i
2016. Projektet blev gennemført af medarbejdere fra Digitaliseringsstyrelsen og
banksektoren. I forbindelse med lanceringen af MitID i 2021 blev MitID drifts- og
forvaltningsorganisationen etableret, med tilsvarende organisering.
MitID-projektet har opfyldt målet om at stille en national eID-løsning til rådighed for
danskerne, som skulle erstatte NemID. Projektet har dog haft udfordringer undervejs.
Projektet blev to år forsinket i forhold til den oprindelige tidsplan og har haft fordyrede
driftsudgifter, hvilket primært skyldes det afledte behov for at forlænge driften af NemID.
Særligt var migreringsprocessen, hvor brugere skulle migrere fra NemID til MitID,
udfordrende. Her måtte projektet udvide scope undervejs for at imødekomme krav fra EU
(eIDAS-forordningen) om identitetssikring af brugere. Således blev muligheden for
passcanning indarbejdet i MitID appen for at understøtte, at brugerne selv kunne oprette et
MitID uden at møde fysisk op i borgerservice.
Til trods for at estimaterne for antallet af brugere, der ville møde op i borgerservice, viste
sig at holde, oplevede borgerservice et væsentligt pres, og mange brugere oplevede lang
ventetid på at kunne få hjælp. Projektet burde derfor have gjort mere for at forberede
kommunernes borgerservice på opgaven og være i tættere dialog. Samtidig var der
uheldige sammenfald med håndteringen af ukrainske flygtninge, en folkeafstemning og et
Folketingsvalg, som udvidede ventetiden og presset i borgerservice under migreringen.
Efter endt migrering har, ca. 96 % af danskerne over 13 år nu MitID. Tilsammen bruger de
MitID ca. 80 mio. gange om måneden
og MitID rundede i 2023 over 1 mia. transaktioner.
I forbindelse med udarbejdelsen af evalueringen er der indhentet input fra KL og
repræsentanter fra en række borgerservicecentre.
Side 3
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0004.png
2. Opfyldelse af projektets formål
samt realisering af mål og
succeskriterier
2.1 Opfyldelse af projektets formål
MitID-projektet
startede med projektets indledende faser i 2014 under titlen ”Næste
generation NemID”. I 2016 blev MitID partnerskabet etableret mellem de danske
pengeinstitutter, repræsenteret ved Finans Danmark (via datterselskabet FR1), og den
offentlige sektor, repræsenteret ved Digitaliseringsstyrelsen.
Projektet har bygget oven på erfaringerne fra NemID, som blev lanceret den 1. juli 2010
som Danmarks nationale eID, og som frem mod etableringen af MitID har fungeret som en
hjørnesten i Danmarks digitale infrastruktur.
I 2016 blev NemLog-in3 projektet
1
skilt ud fra MitID-projektet,
hvorfor der med ”projektet”
fremadrettet i denne evaluering alene vil blive refereret til projektet relateret til MitID privat.
NemLog-in3 -projektet bliver behandlet i en separat projektevaluering.
MitID-projektet skulle som nævnt bygge oven på erfaringerne fra NemID, og samtidig skulle
MitID-projektet sikre offentligt ejerskab af den fremadrettede nationale eID-løsning. Med
MitID er der blevet opbygget en modulær løsning, som løbende kan tilpasses skiftende
behov og krav.
I det indledende projektinitieringsdokument (PID) blev MitID-projektets formål derfor
beskrevet som følger,
jf. boks 1 nedenfor
2
.
NemLog-in3 er videreudviklingen af den fællesstatslige login-infrastruktur. NemLog-in3 er også den offentlige
MitID-broker. En
broker
forstås som en virksomhed eller organisation, der formidler adgang til MitID for
virksomheder eller organisationer, der ønsker at bruge MitID til autentificering af brugere. Læs mere om
brokerbegrebet her:
https://www.mitid.dk/broker/konceptbeskrivelse/?language=da-dk.
I NemLog-in3 projektet indgår også udviklingen af MitID Erhverv løsningen. MitID privat og MitID Erhverv har
mange tætte snitflader, idet brugerne kan tilgå deres MitID Erhverv ved hjælp af deres private MitID
2
NemLog-in3-delen, som ikke finder relevans for indeværende projektevaluering, er markeret med kursiv.
1
Side 4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0005.png
Boks 1: Formålet med projektets løsning og bidrag til strategiske mål fra projektinitieringsdokumentet
MitID-projektet har til formål at gennemføre udbud af næste generation af NemID med
henblik på fortsat at kunne stille en sikker og brugervenlig eID til rådighed og
understøtte en digital signatur løsning for borgere i Danmark og understøtte en
tilsvarende løsning for erhvervsbrugere.
NemLog-in3-projektet har det samlede ansvar
for at stille en erhvervs- og signaturløsning til rådighed, som understøtter
erhvervsbrugernes behov.
MitID-projektet skal i samarbejde med NemLog-in3-projektet bidrage til, at MitID-
projektet leverer nødvendig teknisk funktionalitet, herunder grænseflader til Nem-Log-
in3 med henblik på understøttelse af erhvervsbrugernes behov.
Projektet skal sikre, at der gennemføres en sikker, enkel og brugervenlig migrering fra
den eksisterende løsning til MitID
og samtidigt i samarbejde med NemLog-in3 sikre den
fremtidige signaturløsning og sikre at migreringen for virksomheder og erhvervs-brugere
gennemføres sikkert, enkelt og brugervenligt. NemLog-in3 projektet har ansvaret for at
gennemføre migreringen af erhvervsbrugerne.
Forventet reduktion af de samlede samfundsmæssige it-driftsomkostninger for den
private og offentlig sektor. For den offentlige sektor har den nuværende fastpriskontrakt
vist sig at være fordelagtig, og det forventes, at driftsomkostningerne vil stige, når MitID
tages i brug. Samtidigt forventes det, at såvel den fællesoffentlige part som
pengeinstitutterne vil opnå stordriftsfordele i en kommende leverandørkontrakt i kraft af
det etablerede partnerskab.
Med den beståede driftsprøve den 16. juni 2023 overgik MitID-projektet til
realiseringsfasen. Der er pr. 1. juni 2024 registreret i alt 5,1 mio. aktive MitID-bruger-ID’er,
heraf er der registreret 4,9 mio. unikke brugere med bopæl i DK og et CPR-nummer. Det
svarer til at ca. 96 % af den danske befolkning, bosiddende i Danmark, og som er 13 år
eller ældre, har fået udstedt MitID. Det resterende antal brugere favner blandt andet
udenlandske brugere og erhvervsidentiteter, hvoraf et ukendt antal udgør dubletter, dvs.
brugere med flere MitID-identiteter (fx én til privat brug og en til erhvervsbrug).
Langt størstedelen af MitID-brugerne gennemførte migreringen ved brug af
selvbetjeningsløsningerne, der var stillet til rådighed, og over 4,7 mio. MitID-identiteter blev
oprettet gennem bankernes netbanker eller ved online selvbetjening via MitID.dk.
Ved NemID havde den offentlige sektor og banksektoren hver deres kontrakt med
leverandøren af NemID. Med MitID er der blot én kontrakt med leverandøren, og dermed
stordriftsfordele på samfundsmæssigt plan.
Samtidig har MitID’s brokerlag resulteret i stordriftsfordele for både den offentlige part og
pengeinstitutterne, idet ændringer til MitID-løsningen ikke længere kræver tilpasninger hos
den enkelte tjenesteudbyder, men alene hos brokerne. Hermed er det både nemmere og
mindre ressourcekrævende på samfundsplan at udrulle opdateringer af MitID-løsningen.
Dertil er der skabt et marked for brokere, som kan tilbyde den anvendelse af MitID, som
passer de forskellige tjenesteudbyderes behov.
Side 5
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
MitID kan bruges til autentificering til al offentlig digital selvbetjening og en lang række
private tjenester. MitID har høj udbredelse, og har i 2023 haft knap 1 milliard
transaktioner. Det er vurderingen, at projektets formål overordnet set er opfyldt.
2.2 Realisering af mål og succeskriterier
Ved etableringen af MitID-projektet blev der besluttet 11 mål med underliggende
succeskriterier for projektet. 8 ud af de 11 mål er helt eller delvist realiserede, to er ikke
realiserede, og ét er udgået.
Målet vedrørende tidspunktet for anskaffelse er ikke realiseret. Heri var angivet, at
kontrakten skulle indgås senest den 1. februar 2019, men kontrakten blev først indgået
1,5 måned senere den 15. marts 2019.
Målet vedrørende en høj grad af automatisk slutbrugermigrering er ikke realiseret. Det var
angivet, at 95 % af brugerne skulle migreres automatisk og uden fejl fra NemID til MitID.
Det vurderes at ca. 86% af NemID brugerne blev migreret automatisk ved hjælp af enten
selvbetjeningsløsninger i bankerne eller via MitID.dk.. Dette er på baggrund af estimater fra
leverandøren, som estimerede, at der var ca. 5,1 mio. NemID-brugere. Ud af disse
migrerede ca. 3,4 mio. via bankernes migreringsflow og ca. 960.000 via MitID.dk. Den
resterende gruppe blev ikke migreret automatisk, men skulle først identitetssikres, enten
ved at anvende passcanningsfunktionaliteten eller møde op i borgerservice.
3
På grund af
de nye krav til identitetssikring ændredes forudsætningerne for migreringen altså markant
efter, at målene var blevet fastsat.
Baggrunden for, at færre end forventet kunne migreres automatisk var, at eIDAS-krav fra
EU undervejs i projektet skærpede behovet for identitetssikring, hvilket gjorde automatisk
migrering væsentligt sværere for ca. 2,6 mio. danskere, der pga. de skærpede EU-krav
enten skulle gennemføre en passcanning hjemme eller møde op personligt i borgerservice
eller i enkelte banker.
Målet om en aftalt forretningsmodel, der medfører stor udbredelse af MitID, er ikke
længere relevant, da det i succeskriterierne for målet var defineret, at forretningsmodellen
skulle aftales med leverandøren. Forretningsmodellen blev i stedet fastlagt mellem
parterne i MitID Partnerskabet forud for udbud af projektet.
En detaljeret oversigt over opnåelsen af projektets mål og succeskriterier fremgår af bilag
1, tabel 2.
Det er estimeret, at ca. 950.000 borgere mødte op i borgerservice i migreringsfasen. Heraf fik en del oprettet
MitID, eller genoprettet MitID, hvis de fx havde glemt koden, mens resten fik anden bistand til anvendelsen af
MitID. Pr. den 31. oktober 2022 var der nyoprettet og genoprettet 286.973 MitID-brugere i Borgerservice. Pr. d.
7. juni 2023 (hvor projektet formelt overgår til driftsfasen) var der nyoprettet og genoprettet 376.737 MitID-
brugere via besøg på Borgerservice.
3
Side 6
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0007.png
3. Realisering af ikke-økonomiske
gevinster
I MitID-projektet er der identificeret følgende fire styrende ikke-økonomiske gevinster, som
alle er blevet indfriet:
a)
b)
c)
d)
Differentierede sikringsniveauer.
Lettere anvendelse af 2-faktorlogin.
Modulær opbygning af løsningen.
Markedet åbnes for flere login-faktorer (identifikationsmidler).
Ad. a. Differentierede sikringsniveauer
Forordningen for elektronisk identifikation og tillidstjenester (eIDAS-forordningen)
4
, og i
dansk kontekst den nationale standard for identiteters sikringsniveauer (NSIS) definerer
regler og krav til et dansk eID, herunder blandt andet krav til sikringsniveauer. Kravene i
NSIS dækker den fulde livscyklus for identiteter fra oprettelse til den løbende anvendelse
og endelige nedlæggelse. Standarden definerer tre sikringsniveauer (Lav, Betydelig og Høj)
for identitetssikring og autentifikation. MitID bliver som udgangspunkt udstedt på
sikringsniveau
”betydelig”, men der er også mulighed for at få udstedt MitID på niveau ”lav”
eller ”høj”.
Gevinsten om at tilbyde brugerne fleksibilitet i anvendelsen af MitID gennem
differentierede sikringsniveauer er således indfriet.
Ad. b. Lettere anvendelse af 2-faktor login
Med lancering af NemID nøgleappen i foråret 2018 blev det muligt at tilbyde brugerne
lettere anvendelse af 2-faktor login i NemID. Dermed blev MitID gevinsten om lettere
anvendelse af 2-faktor login, som var formuleret inden NemID-nøgleappen blev lanceret, til
dels realiseret allerede inden introduktionen af MitID.
MitID har dog introduceret yderligere fordele ved 2-faktor login i forhold til NemID. Fx kan
flere personers MitID være aktivt via én app på samme telefon eller tablet. Brugerne kan
også administrere deres MitID enten via MitID appen eller selvbetjeningsuniverset på
MitID.dk, alt efter brugerens præferencer. I forhold til MitID kodevisere og kodeoplæsere er
sikkerheden øget i forhold til pendanten, NemID nøgleviser, idet disse er upersonlige ved
fremsendelse. Dvs. at MitID kodevisere og kodeoplæsere ikke er knyttet til brugerens
identitet ved fremsendelse til postadresse. Brugeren skal derimod selv aktivere og derved
personliggøre kodeviseren eller kodeoplæseren online efter modtagelse. Dette var ikke
muligt i NemID og er med til at styrke sikkerheden i MitID. Ligeledes er det kopierbare
NemID nøglekort ikke videreført i MitID.
Det vurderes følgelig, at gevinsten om at tilbyde brugerne lettere og mere fleksibel
anvendelse af 2-faktor login er indfriet.
eIDAS-forordningen referer til forordningen om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug for
elektroniske transaktioner på det indre marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF:
https://eur-
lex.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj?locale=da.
4
Side 7
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
Ad. c. Modulær opbygning af løsningen
It-arkitektonisk er MitID mere modulært designet og opbygget end sin forgænger, da
løsningen er designet omkring systemblokke, der kan fungere uafhængigt af hinanden, hvis
det er nødvendigt. Det har flere fordele.
Først og fremmest gør det videreudvikling af eksisterende komponenter i løsningen mindre
kompliceret end NemID. Desuden øger det sikkerheden, da MitID nemt kan tilpasses nye
trusler. Samtidig er det med til at øge løsningens driftsstabilitet, idet udfald i en del af
løsningen ikke nødvendigvis fører til ustabil drift for brokere, tjenesteudbydere
5
eller
brugerne generelt. Endelig gør det videreudvikling og tilpasning af løsningen nemmere i
forbindelse med nye behov og udviklingen af nye teknologier. Det vurderes følgelig, at
gevinsten er indfriet.
Ad. d. Markedet åbnes for flere login-faktorer (identifikationsmidler) for at kunne dække
flere brugerbehov og -ønsker
Der ligger i den originale definition af denne gevinst, at løsningen designes således, at der
tilbydes en grundlæggende funktionalitet med varianter, så alle brugere har mulighed for at
anvende MitID. Herunder skulle MitID designes, så leverandøren eller andre på markedet
kunne supplere med alternative identifikationsmidler tilpasset særlige brugerbehov. Af
sikkerhedshensyn og for at undgå forvirring blandt brugerne er det kun muligt for
leverandøren eller tredjeparter at introducere nye identifikationsmidler, hvis de har en
forudgående aftale med MitID drifts- og forvaltningsorganisationen.
Digital inklusion af brugere med særlige behov har været en hjørnesten i projektet. Ældre
Sagen og Danske Handicaporganisationer har løbende været inddraget i udformningen af
MitID og de nuværende identifikationsmidler. Arbejdet har givet anledning til, at brugeren
som alternativ eller supplement til MitID appen kan anvende en kodeviser, så der ikke er
krav om brug af en smartphone, en kodeoplæser i tilfælde af fx begrænset syn, eller en
chip ved behov for at godkende med MitID mange gange hver dag, fx i forbindelse med
arbejde.
MitID sikrer dermed, at forskellige brugergrupper fortsat har adgang til tjenester med krav
om stærk brugerautentificering. Gevinsten om at sikre fleksible identifikationsmidler, der
passer til brugere med flere behov, er således indfriet.
En
tjenesteudbyder
forstås som en organisation, der varetager adgang til en digital ydelse eller tjeneste. Et
eksempel kan være en netbank, hvor banken er tjenesteudbyderen.
5
Side 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0009.png
4. Realisering af økonomiske
gevinster
Tabel 1: Økonomiske hovedtal
Nøgletal (2024-PL)
Samlede projektudgifter
Samlede bruttogevinster
Samlet nettogevinst
Nettonutidsværdi (NNV)
Værdi i mio. kr.
397,5
69,2
-297,8
-236,1
Projektets samlede bruttogevinster var ved seneste baseline i 2021 vurderet til 253,8 mio.
kr. Ved bruttogevinster menes den samlede forskel mellem driftsudgifterne for MitID i hele
businesscasens periode (2014-2031), sammenlignet med tilsvarende driftsudgifter, hvis
man ikke havde gennemført MitID-projektet, og i stedet havde fortsat driften af NemID. Ved
projektafslutning var de samlede bruttogevinster reduceret til 8,8 mio. kr. Dette fald på i alt
245,0 mio. kr. skyldes primært fordyrelser vedrørende dobbeltdrift og øget
driftsbemanding. For uddybning af disse forhold henvises til orientering om afslutning af
MitID-projektet af 16. januar 2024,
jf. bilag 3
Ved nærværende rapportering ca. ét år efter projektafslutning, er den samlede
bruttogevinst øget fra 8,8 mio. kr. til 69,2 mio. kr. Hermed er gevinstbilledet øget med 60,4
mio. kr. siden projektafslutning, hvilket primært skyldes, at indtægtsforventning i MitID er
opjusteret med 58,4 mio. kr. i perioden fra 2024 til businesscasens udløb i 2031. Den
resterende afvigelse på 2,0 mio. kr. skyldes dels pris- og lønregulering og dels mindre
væsentlige bevægelser i MitID’s drifts-
og vedligeholdelsesudgifter.
Indtægtsstigningen skyldes særligt, at andelen af autentifikationsanmodninger fra
tredjepartstjenesteudbydere, dvs. udbydere der ikke indgår i partnerskabet mellem det
offentlige og bankerne, der finansierede den initiale udvikling af MitID, har vist sig at være
højere end de tidligere estimerede 18 pct. Tredjepartstjenesteudbydere betaler et
udviklingsbidrag og et forvaltningsbidrag. Udviklingsbidraget sikrer, at tredjeparterne
dækker deres proportionelle andel af den initiale udvikling. På baggrund af de reelle
transaktioner i MitID, estimeres det, at tredjepartstjenesteudbyderes
transaktionsanmodninger udgør 31,3 pct. af alle transaktionsanmodninger mellem juni
2023 og maj 2028, hvorfor udviklingsbidraget svarer til 31,3 pct. af den initiale
udviklingsomkostning. Således dækker disse en større andel af løsningens initiale
udviklingsomkostninger igennem udviklingsbidraget. Dette er højere end først ventet.
Forvaltningsbidraget er tredjepartstjenesteudbyderes bidrag til den varige drifts- og
forvaltningsopgave der ligger i MitID organisationen. Drifts- og forvaltningsomkostningerne
er varige i hele business case-perioden, og derfor er forvaltningsbidraget indregnet årligt
frem til businesscasens udløb i 2031. Forvaltningsbidraget er fastsat, så tredjeparterne
dækker deres proportionelle andel af de løbende drifts- og forvaltningsomkostninger, og
derved er disse også højere end tidligere forventet.
Side 9
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0010.png
5. Evaluering af projektet
5.1 Evaluering af projektets tidsplan
MitID-projektets
tidsplan blev første gang fremlagt i projektinitieringsdokumentet (PID’en) i
2017, efter at MitID Partnerskabet mellem de fællesoffentlige parter og pengeinstitutterne
var blevet etableret i 2016. Tidsplanen blev sidenhen tilpasset i forbindelse med
udarbejdelse af materialet til udbud af opgaven med at udvikle og drive MitID. Kontrakten
med leverandøren blev underskrevet den 15. marts 2019, udviklingsstart var den 7.
oktober 2019 og start af pilotfasen (go-live) var den 5. maj 2021. Migreringen og den
endelige lancering af løsningen blev påbegyndt den 6. oktober 2021.
Af PID’en
fra 2017 fremgik to scenarier for projektet udtrykt i to tidsplaner, som blev
præsenteret for Statens It-råd. Formålet med de to tidsplaner var at illustrere, hvor
potentielle forsinkelser i projektet kunne optræde. Ifølge de to tidsplaner var MitID-
projektets senest mulige start på realiseringsfasen den 28. august 2021. Projektets
realiseringsfase blev imidlertid først påbegyndt den 16. juni 2023, da den formelle
projekttekniske afslutning af projektet med fuldt gennemført migrering og godkendt
driftsprøve først blev gennemført der.
Projektet oplevede undervejs nogle væsentlige forsinkelser, som er nærmere redegjort for
nedenfor.
Identitetssikring på niveau betydelig
Sideløbende med analysefasen i MitID-projektet fik Digitaliseringsstyrelsen godkendt
NemID-løsningen
på sikringsniveau ”betydelig” af EU-kommissionen,
jf. eIDAS
forordningens artikel 9. Hermed blev det stadfæstet, at NemID levede op til gældende krav
i eIDAS og NSIS og dermed kunne anvendes i migreringen af brugere fra NemID til MitID.
Gennem et større kortlægningsarbejde viste det sig, at der var en stor gruppe NemID-
brugere, som havde fået udstedt NemID på et identitetssikringsniveau lavere end NSIS
niveau ”betydelig”. Det betød, at disse brugere via identitetssikring skulle løftes til niveau
betydelig, før de kunne migrere til MitID. Gruppen bestod af ca. 2,6 mio. NemID-brugere.
Grundet MitID-løsningens store udbredelse var det en høj prioritet at skabe et brugervenligt
flow for de berørte brugere, som skulle gennemføre identitetssikringen. Projektet udnyttede
derfor en nyere teknologi omkring passcanning, som ikke var tænkt ind i projektet
oprindeligt. Passcanningsfunktionaliteten hjalp med at begrænse behovet for fysisk
fremmøde i borgerservice. MitID drifts- og forvaltningsorganisation estimerede efter
introduktion af passcanningsfunktionaliteten, at der ville være mellem 900.000 og 1,3 mio.
besøg i borgerservice under migreringen fra NemID til MitID. Det faktiske samlede antal
ekspeditioner i migreringsfasen i borgerservice, som både dækkede oprettelser og øvrig
support og vejledning relateret til MitID, endte med at være ca. 980.000 og lå således både
inden for estimatet og var væsentligt lavere end gruppen på 2,6 mio. brugere, der skulle
identitetssikres. En del af forklaringen herpå var, at en stor del af brugerne blev
identitetssikret via NemID nøgleappen og kørekort-appen, eller brugte
passcanningsfunktionaliteten i MitID efter at denne blev introduceret i juni 2022.
Side 10
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
Migreringsfasen
I august 2021 blev der udsendt Digital Post til ca. 900.000 danskere, som havde NemID
nøgleapp, og som skulle identitetssikres. Heraf fremgik, at modtagerne kunne blive klar til
MitID ved at blive identitetssikret ved hjælp af NemID nøgleapp.
Migreringsfasen startede 6. oktober 2021. Alle brugere kunne få MitID fra start, men blev
henstillet til at vente, til de fik besked fra deres bank. Den første gruppe brugere, der
migrerede, var bankkunder, der ikke skulle identitetssikres. Brugerne fik 30 dage til at få
MitID, før deres adgang til netbanken med NemID ville blive lukket. Denne trinvise
migrering blev tilrettelagt for ikke at overbelaste support, borgerservice og den tekniske
kapacitet. Bankerne faciliterede således den tidlige migreringsproces, hvor en stor del af de
brugere, som ikke skulle gennemføre yderligere identitetssikring, blev indrulleret.
I januar 2022 udsendte MitID Partnerskabet Digital Post til 1,4 mio. NemID-brugere med
besked om, at de skulle bruge enten NemID nøgleapp eller gå i borgerservice for at blive
identitetssikret. Samtidigt begyndte kommunerne også deres opgave med at identitetssikre
og indrullere brugere i MitID. Bankerne begyndte også at kontakte brugere, der skulle
identitetssikres, når disse loggede på netbanken.
Henover foråret 2022 begyndte ventetiderne i både borgerservice, men også til MitID
supporten, at stige. Mange brugere fik MitID, før de reelt tog det i brug, hvilket førte til, at
flere brugere glemte deres bruger-ID eller adgangskode. Dette bidrog blandt andet til et
øget supportbehov i borgerservice. Presset på kommunerne skal også ses i relation til
sammenfald med en folkeafstemning om forsvarsforbeholdet, og krigen i Ukraine, hvor
borgerservice skulle hjælpe ukrainske flygtninge med indrejse i Danmark, i løbet af foråret.
Der skulle også afvikles et folketingsvalg, hvilket lagde pres på migreringen i efteråret
2022.
I juni 2022 blev passcanningsfunktionaliteten udrullet i MitID app, så brugere kunne
indrullere sig og blive identitetssikret i forbindelse med, at de installerede MitID app’en.
Men borgerservice oplevede et stadigt stigende pres, da brugere tog i borgerservice sent i
migreringsperioden, blandt andet grundet behov for hjælp med vedligehold. Ventetiden på
at få hjælp og blive identitetssikret i borgerservice voksede dermed, og migreringsperioden
blev som resultat af dette forlænget. I migreringsperioden fungerede MitID og NemID
parallelt. Afslutningen af migreringsfasen blev således udskudt fra den 30. juni til den 31.
oktober 2022.
Migreringsfasen forløb i følgende overordnede trin:
Foråret 2021: MitID i pilotfase, hvor ca. 3.600 testpersoner testede MitID før
lanceringen den 6. oktober 2021.
6. oktober 2021 til sommeren 2022: MitID partnerskabet udsendte i perioden i alt
fem forskellige breve til ca. 5,4 mio. NemID-brugere via Digital Post med oplysning
om, hvad de skulle gøre for at få MitID. En bred national kampagne blev
gennemført. Brugere, der var tilstrækkeligt identitetssikret i NemID, kunne migrere
selv. Brugere, der ikke var tilstrækkeligt identitetssikret i NemID, kunne blive
identitetssikret med NemID nøgleapp,i Borgerservice samt i enkelte banker.
Juni 2022: Det blev muligt at få udstedt MitID hjemmefra ved at scanne sit pas
(kun danske, grønlandske og færøske pas) i MitID appen.
31. oktober 2022: Bankerne lukkede for brugen af NemID og for migrering gennem
netbank med NemID.
Side 11
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
I bilag 2 fremgår tre forskellige grafer relateret til data om migreringsforløbet, som giver et
indblik i migreringsforløbet.
MitID overgik til realiseringsfasen efter den afsluttende driftsprøve, som blev godkendt den
16. juni 2023, to år senere end planlagt i projektets oprindelige tidsplan.
Oven på erfaringerne fra migreringsfasen har der i den efterfølgende drift og
videreudvikling af MitID-løsningen været en øget dialog med kommunerne. Dette for at
bidrage til den bedst mulige prioritering og siden implementering af videreudviklingstiltag.
Dialogen er også med til fx at sikre, at implementering af videreudviklingstiltag i MitID, som
måtte generere ekstra supportbehov i borgerservice, så vidt muligt ikke rammer i
spidsbelastningsperioder for landets borgerserviceafdelinger. Dette hensyn vil altid skulle
ske i en samlet vurdering af risici ved udskydelse af et videreudviklingstiltag som fx en
sikkerhedsopdatering.
5.2 Evaluering af projektets organisering og
interessentinddragelse
De styrende fora har været projektets to styregrupper, partnerskabsstyregruppen (PSG) og
systemstyregruppen (SSG). Begge styregrupper er fortsat fungerende i driftsfasen.
PSG består af repræsentanter fra den offentlige side af partnerskabet, repræsenteret ved
Digitaliseringsstyrelsen, og bankernes side af partnerskabet, repræsenteret ved Finans
Danmark og repræsentative banker igennem FR1. Partnerskabsstyregruppen har været
projektets overordnede styregruppe. PSG mødtes cirka hver 3. uge under migreringsfasen.
SSG er beslutningsorganet mellem kunde og leverandør og havde under projektet til
opgave at overvåge det samlede MitID-projekt og sikre de fornødne rammer for, at
leverandøren kunne levere som aftalt, og at projektet havde den fornødne kvalitet. Det er
SSG’s
ansvar at godkende ændringer til kontrakten og at håndtere forhold, som kan hindre
tilfredsstillende drift. SSG mødtes typisk månedsvis under migreringsfasen.
Begge parter i partnerskabet har dertil haft hver deres interne styregruppe til at sikre
internt mandat og enighed. Hertil har den offentlige Styregruppe for infrastruktur og digitale
løsninger (ISTG) været det styrende forum for Digitaliseringsstyrelsen. ISTG består af både
statslige, regionale og kommunale parter og er et forum etableret til at drøfte, vidensdele
og sikre fremdrift af fællesoffentligt finansierede infrastruktur- og it-projekter, herunder
MitID.
Særligt to parametre i relation til organisering har haft betydning for MitID-projektet. Disse
uddybes nedenfor.
MitID-partnerskabet
De første overvejelser om MitID-projektet blev gjort i 2014. Her begyndte
Digitaliseringsstyrelsen i forbindelse med et nyt udbud af NemID-kontrakten at afklare
behovene i en potentiel fremtidig generation af Danmarks eID.
Da NemID efterhånden var blevet så udbredt, at løsningen havde udviklet sig til kritisk
national infrastruktur, blev det vurderet hensigtsmæssigt at hjemtage ejerskabet over en
fremtidig løsning, som fortsat ville udgøre kritisk national infrastruktur.
Side 12
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
Erfaringen fra NemID havde påvist fordele i forhold til udbredelse og den gode
brugeroplevelse ved at have én national eID-løsning. Det var derfor centralt for udbuddet af
en ny løsning, at løsningen skulle være én samlet national eID løsning, dette også for at
sikre stordriftsfordele for de udbydende parter. Det blev vurderet, at et partnerskab mellem
den private og den offentlige sektor om udvikling og drift af løsningen kunne bidrage hertil.
Der blev derfor igangsat et arbejde med at etablere et partnerskab med fælles ejerskab til
den kommende løsning mellem det offentlige og det private. De danske banker bød ind på
et sådant partnerskab.
MitID Partnerskabet blev indgået den 30. juni 2016. Etablering af MitID Partnerskabet var
en forudsætning for påbegyndelse af projektets anskaffelsesfase, da der var behov for, at
aftaler om ejerskab, finansiering og ansvar var faldet på plads forud for udbud af løsningen.
Partnerskabet bag MitID var ved sin etablering det eneste kendte af sin slags i verden. Det
består af Digitaliseringsstyrelsen, som repræsenterer den offentlige sektor, dvs. kommuner,
regioner og staten, og Finans Danmark (via datterselskabet FR1), som repræsenterer de
banker i Danmark. De to er ligeværdige parter og ejere af løsningen og er i fællesskab
kunde hos leverandøren. Fælles for de to parter er ønsket om at sikre én samlet, sikker og
fremtidssikret national eID-løsning på tværs af den offentlige og private sektor i Danmark.
Som led i etableringen af partnerskabet blev der indgået en partnerskabsaftale mellem
parterne. Aftalen specificerer det fælles ejerskab af MitID, herunder også at omkostninger
finansieres ligeligt af parterne, og opridser de formelle linjer om partnerskabssamarbejdet,
herunder bl.a. hvordan der træffes beslutninger i partnerskabet. Bl.a. kan formandsskabet
6
træffe ”akutte
og stærkt kritiske beslutninger af sikkerhedsmæssig karakter, der kræver
omgående stillingtagen”
7
.
I den oprindelige plan var der lagt op til møder hver 14. dag i formandsskabet, men i
praksis var der ugentlige møder i formandsskabet i projektets kritiske faser, såsom under
migreringen. Formandsskabet kunne træffe nødvendige beslutninger løbende, som ikke
kunne vente til møder i partnerskabsstyregruppen. Den høje mødefrekvens gav mulighed
for, at der kunne trækkes af på vigtige beslutninger hurtigt, så udfordringer kunne
adresseres, og fremdrift i projektet ikke blev bremset af manglende beslutningsdygtighed.
En væsentlig erfaring fra MitID-projektet er, at der i organiseringen af et projekt med flere
parter med fælles ejerskab, som er underlagt forskellige rammer og krav, skabes en
kompleksitet i, at den fælles løsning i et sådant partnerskab skal leve op til flere, og til tider
modstridende, behov og krav, både lovgivnings- og forretningsmæssige.
Til trods for den øgede kompleksitet i projektet, som et partnerskab også har betydet, er
partnerskabet en styrke for MitID-løsningen som helhed. Partnerskabet sikrer således både
en høj udbredelse samt et bredere vidensgrundlag, som blandt andet giver et bedre
grundlag for at kunne følge med den teknologiske udvikling fx i forhold til brugervenlighed
og sikkerhed.
Partnerskabets styregruppe ledes af en formand og en næstformand, der skiftevis er bemandet af henholdsvis
den offentlige og den private part. Hvert år foretages en udskiftning af, hvilken part er der henholdsvis formand
og næstformand i styregruppen. Formand og næstformand er repræsentanter på direktør- eller
vicedirektørniveau.
7
Jf. partnerskabsaftalen punkt 6.1.3
6
Side 13
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
Interessentinddragelse
MitID-projektet havde et meget bredt interessentlandskab, og der blev etableret en række
forskellige fora og arbejdsgrupper i løbet af projektet, som understøttede forskellige formål
og brugergrupper. Fx havde nogle fokus på kommunikationen, nogle havde fokus på digital
inklusion, og nogle havde fokus på kommunerne.
Der har derudover løbende været kommunikationsaktiviteter under MitID-projektet. MitID
drifts- og forvaltningsorganisation har inviteret til webinarer og workshops og har løbende
haft dialog med interessenter. Der har været direkte kommunikationskanaler til
implementerende parter, så de har fået vigtig viden om eventuelle tiltag eller ændringer at
vide hurtigst muligt. MitID-projektet modtog også løbende input fra disse parter, igennem
de etablerede fora og arbejdsgrupper samt bilateralt.
Det har været et centralt punkt i drøftelserne med KL og udvalgte repræsentanter fra
borgerservice i forbindelse med indeværende evaluering, at disse ikke oplevede at blive
inddraget og hørt i tilstrækkelig grad, særligt i de tidlige faser af projektet.
Et eksempel er det såkaldte RA-forum
8
, hvor både leverandøren, MitID drifts- og
forvaltningsorganisationen og RA’ere
(de såkaldte MitID registreringsautoriteter, herunder
bl.a. den kommunale borgerservice og bankerne), deltager. På dette forum er der flere
hundrede deltagere, hvorfor møderne primært understøtter envejskommunikation med
begrænset mulighed for input fra deltagerne. Dette gjorde, at kommunerne ikke oplevede
møder i RA-forum som en kanal til at blive tilstrækkeligt hørt.
Dialogen blev dog løbende forbedret igennem projektets levetid. For eksempel blev en
medarbejder fra KL indstationeret i MitID-projektet i løbet af migreringsfasen. Med
indstationeringen fik KL, og dermed indirekte kommunerne, et bedre indblik i MitID-
projektet, hvilket bidrog til en øget forståelse og et generelt bedre samarbejde.
Indstationeringen gav også MitID-projektet et bedre indblik i kommunernes behov relateret
til løsningens videre udvikling og implementering. Derudover blev der også i stadigt
stigende grad delt informationer om fremdrift og nyopståede problemstillinger mellem
MitID-projektet, leverandøren, interessenter og centrale migreringsaktører, primært
kommunerne under migreringen.
I den løbende dialog med kommunerne er det også blevet klart, at kommunerne, og særligt
borgerserviceområderne, med fordel kunne have været tænkt ind som brugere fra start,
hvor de især var tænkt ind gennem deres organisation KL som samarbejdspart og medejer
af projektet. Kommunerne har, i borgerservicefunktionen som RA, stået for en væsentlig del
af implementerings- og supportopgaven. Kommunerne har været en borgernær aktør, men
er også bruger af løsningen, idet de igennem deres RA-opgave anvender en portal (RA-
portalen) til at udføre opgaver, som er bundet op på processer mv. udstedt fra MitID-
projektet. Ved et tydeligere fokus på kommunerne som også værende brugere, havde der
været et bedre udgangspunkt for at tilpasse RA-portalen såvel som projektets
kommunikation til, dialog med og understøttelse af kommunerne. Derigennem havde
kommunerne bedre kunnet give projektet feedback i forhold til kommunernes behov og
MitID-projektet bedre kunnet klæde kommunerne målrettet på til kontakten med brugerne.
RA-forum er et forum, som drives af leverandøren, og giver leverandøren mulighed for at levere information til
de forskellige RA’er. RA-forum
blev etableret i MitID-projektet og er fastholdt efter projektets overgang til drift.
8
Side 14
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
I driften af MitID-løsningen er der bygget ovenpå ovenstående erfaringer, fx gennem
etableringen af RA-dialogforum, hvor syv kommuner og MitID-supporten løbende mødes
med MitID drifts- og forvaltningsorganisation. Dertil har medarbejdere fra MitID drifts- og
forvaltningsorganisation besøgt
og skal løbende besøge
borgerservice for løbende at
blive klogere på og lære af brugernes og RA-medarbejdernes oplevelse af MitID. RA-forum
er også blevet forbedret i forhold til kommunikationen. Kommunerne kan i dag sende
spørgsmål ind på forhånd, som bliver behandlet med dedikeret tid under selve mødet i RA-
forum.
5.3 Evaluering af leverandørsamarbejde
I løbet af projektet blev der holdt faste møder med leverandøren, på både et strategisk og
operationelt niveau, blandt andet i systemstyregruppen, programledelsen, løsningsforum,
contract management forum, beredskabsgrupper (ved behov) og presse samt en række
øvrige fora.
I løbet af projektet blev leverancestrategien for løsningen tilpasset. Ændringen af
leverancestrategien medførte, at ændringer, der var ønsket til løsningen, blev samlet til
levering i ”releases” med nedsættelse af et ”releaseboard”. I dette forum deltog både
kunden og leverandøren med henblik på at have en effektiv governance, der skulle sikre en
hensigtsmæssig prioritering af ændringer i releases.
Leverandøren var ansvarlig for support og certificering af brokerne og løftede i den
forbindelse opgaven med brokerinitiering. Brokerne har i den nye digitale infrastruktur en
helt central rolle. De skal bidrage til det overordnede sikkerhedsniveau for MitID-
infrastrukturen, da al autentifikation med MitID sker ved, at brokerne formidler adgang for
tjenesteudbydere til MitID-løsningen, hvorefter tjenesteudbydere lader slutbrugere
verificere deres identitet ved hjælp af MitID. Det var afgørende for projektet, at udviklingen
skete under hensyntagen til, at brokere kunne tilslutte sig tidligt i udviklingsforløbet,
herunder at planlægningen tilgodeså, at nødvendige grænseflader og miljøer tidligt blev
stillet til rådighed for brokerne. MitID-brokerne skal opfylde en række forpligtelser og krav til
at være formidler af tilslutningen til MitID-løsningen. Leverandøren har understøttet og
sikret processen, så brokerne var klar ved lanceringen af MitID løsningen.
Med et så komplekst og omfangsrigt projekt som MitID, har leverandørsamarbejdet
naturligt også været komplekst. Der var mange behov og ønsker fra interessenter og
samarbejdspartnere, der løbende skulle balanceres og prioriteres. Heraf fulgte et behov for
løbende at balancere og prioritere i forhold til ressourcer. Leverandørsamarbejdet har til
tider været præget af forskellig tolkning af opfyldelsen af kontrakten, fx i forhold til hvornår
en given leverance har en kvalitet svarende til det i kontrakten beskrevne. Dette har givet
grundlag for drøftelser og håndtering af uenigheder i samarbejdet mellem kunden og
leverandøren. Derudover var samarbejdet udfordret af, at leverandørens og kundens fælles
ønske om at arbejde mere agilt, ikke var understøttet i kontrakten. Den vandfaldsbaserede
organisering udfordrede mulighederne for både at kunne samarbejde smidigt og for
effektivt at kunne tilpasse løsningen løbende på baggrund af brugernes og øvrige
interessenters behov.
Side 15
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0016.png
6. Status for overdragelse til drift
MitID overgik til drift den 16. juni 2023.
Side 16
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0017.png
7. Afvigelser ift. den seneste
statusrapportering
Der opleves ikke afvigelser siden den seneste statusrapportering til It-rådet af den 18.
januar 2024.
9
Side 17
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0018.png
8. Bilag 1: Opnåelse af mål og
succeskriterier
Tabel 2: Projektets mål, succeskriterier og realisering heraf.
Nr.
1
Mål
At brugerne er
tilfredse med
MitID-
løsningen.
Succeskriterier
Schemes og
kodeks for
løsningen
fastlægger
rammerne for en
ensartet
brugeroplevelse på
tværs af tjenester.
Der gennemføres
survey, blandt
brugerne, som skal
vise samme
tilfredshed som i
dag (red: med
NemID) eller større
tilfredshed med
løsningen.
Opnåelse
Målet er delvist realiseret.
MitID har et identisk udtryk på tværs af
tjenester, og brugerne oplever altid et
genkendeligt login-flow. Det følger af et
såkaldt UX-scheme, der lister krav til
brokerne om implementering af MitID, og der
udføres revision på brokernes overholdelse
heraf.
Brugertilfredsheden fra 2022, hvor 64% var
tilfredse, 18% utilfredse og 19% neutrale. Da
NemID var lanceret, var 75% af brugerne
tilfredse med NemID, 18% utilfredse og 7%
hverken/eller.
Den seneste brugertilfredshedsundersøgelse
fra 2023 viser, at 74% af brugerne er
tilfredse med MitID, at 6% er utilfredse og
20% er neutrale. Med NemID var 90% af
brugerne tilfredse, 8% utilfredse og 2%
neutrale i projektets andet år (2011).
Med NemID var der tidligt i projektet en høj
tilfredshed, men også en væsentlig
utilfredshed. Denne utilfredshed blev
sænket over tid. Med MitID er tilfredsheden
steget, og utilfredsheden faldet markant. Der
er fortsat et arbejde med at udvikle og
optimere løsningen, hvorfor målet er delvist
realiseret.
2
MitID er
sikker og
brugerne har
tillid til
løsningen.
Leverandøren
dokumenterer, at
der leves op til
relevante
standarder og
regler i PSD2 og
NSIS ved hjælp af
et eksternt,
Målet er delvist realiseret.
Danmark har notificeret MitID som national
eID-løsning under eIDAS, så identiteter
herfra skal anerkendes på tværs af EU, jf.
eIDAS. Leverandøren er forpligtiget til, at
MitID efterlever kravene i eIDAS, herunder
også ved ændringer.
Side 18
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0019.png
3
At
udbudsstrate
gien
tilvejebringer
en bred
konkurrenceu
dsættelse,
med tilbud fra
nationale og
internationale
leverandører
med erfaring
inden for
autentifikatio
n og
signering.
Med tilbud af
høj kvalitet,
hvor der
anvendes
uafhængigt review
af sikkerheden.
Gennem løbende
opdatering af
løsningens
påvirkning af
privatlivet via
”privacy impact
assessment” (PIA)
defineres niveauet
for
informationssikker
ked i løsningen.
Leverandører skal
dokumentere, at de
lever op til dette
sikkerhedsniveau.
Der gennemføres
survey blandt
brugerne, der
dokumenterer, at
85% eller mere
fortsat har høj tillid
til løsningen og at
brugerne føler sig
trygge ved at
anvende den.
At der
prækvalificeres
kvalificerede
leverandører
svarende til de
rammer der
fremgår af
udbudsbetingelser
ne.
At
udbudsmaterialets
endelige
kravsspecifikation
når et
detaljeringsniveau
som gør, at
tilbudsgivere se sig
i stand til at afgive
præcise tilbud.
MitID understøtter ligeledes de finansielle
regulatoriske krav i det reviderede
betalingstjenestedirektiv (PSD2).
Endvidere leverer leverandøren løbende
risiko- og sårbarhedsvurderinger.
Leverandøren skal desuden årligt levere
revisionserklæringer for dels at dokumentere
overholdelse af krav til
informationssikkerhed, dels at dokumentere
overholdelse af krav til behandling af
personoplysninger.
MitID bliver løbende videreudviklet for at
imødekomme nye sikkerhedskrav og -behov,
herunder forebygge svindel. Samtidig
forbedres MitID løbende ud fra et
brugervenlighedsperspektiv, og der måles
årligt på brugernes tilfredshed, herunder
tillid til MitID. Ved sidste
brugertilfredsundersøgelse svarede 73%, at
de har høj tillid til MitID, 6% har lav tillid og
21% er neutrale, mens 95 % har forholdt sig
positivt eller neutralt til spørgsmålet om,
hvorvidt de mener, at MitID er sikkert at
anvende. Således er brugertilliden ikke på
det målsatte niveau.
Målet er realiseret.
Der blev prækvalificeret fire leverandører.
Heraf afgav tre leverandører endelige tilbud.
Side 19
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0020.png
velafprøvede
standardkom
ponenter, der
tilpasses til at
understøtte
relevante
danske
anvendelses
mønstre for
autentifikatio
n og
signering.
4
Indgå
kontrakt med
den/de
vindende
leverandører/
konsortier,
som har den
bedste
løsning, i
henhold til
tildelingskriter
ierne, senest
den 1. februar
2019.
Samtidig skal
udbudsmaterialet
give mulighed for,
at designe
løsningen ift. de
konkrete behov og
arbejdsgange, der
fastlægges i
afklarings- og
analysefasen.
At der modtages
mere end ét højt
kvalificeret endeligt
tilbud om
tilvejebringelse og
drift af kernen.
At udbuddet
medfører en
anskaffelse senest
den 1. februar
2019.
Målet er ikke realiseret. Kontrakten med
leverandøren blev indgået den 15. marts
2019, og kontrakten blev dermed indgået
med halvanden måneds forsinkelse.
5
MitID udvikles
med fokus på
afhængighede
r til andre
projekter og
er
velintegreret
med
tilstødende
løsninger.
MitID idriftsættes
iht. den med
leverandører
fastsatte tidsplan.
Der oprettes en
projektlog for
håndtering af
afhængigheder i
projektet, som efter
kontraktindgåelse
med leverandøren
videreføres i
planlægning og
udvikling af MitID.
Målet er realiseret.
MitID er udbudt ud fra en kernefunktionalitet
med fokus på validering af brugernes
identiteter. Øvrige naturlige elementer af
denne digitale infrastruktur, fx inden for
fuldmagt og digital signatur, udvikles separat
af staten, bankerne eller andre private
aktører. Erhvervsdelen og løsningen til digital
signatur, som tidligere var en del af NemID,
er udviklet i regi af den offentlige sektor og
tilbydes som en del af NemLog-in.
Efter kontaktindgåelsen udarbejdede man
en afklaringsrapport, som sikrede at man
havde afklaret afhængigheder i projektet.
Side 20
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0021.png
6
God
implementeri
ng af MitID.
Minimum et halvt
år forud for
påbegyndt
migrering af
tjenesteudbydere
og slutbrugere
foreligger der
detaljerede
operationelle
planer,
organisatoriske,
tekniske,
uddannelsesmæssi
gt og
kommunikativt.
Migreringen af alle
slutbrugerne
gennemføres iht.
den med
leverandøren
fastlagte
migreringsplan.
Målet er delvist realiseret
Overgangen fra NemID til MitID har været en
stor digital transformation i Danmark. Der er
oprettet mere end 5 mio. MitID-identiteter
10
i
overgangsperioden fra 6. oktober 2021 til
sommeren 2023. I hele perioden fungerede
NemID og MitID parallelt, mens NemID blev
udfaset.
Forud for opstart af migreringen var der
etableret et organisatorisk setup og en
udrulningsplan i hhv. de danske banker,
MitID supporten og hos den kommunale
borgerservice. DIGST havde inden
migreringen løbende møder med parterne,
hvor der blev leveret estimater på det
forventede antal brugere der skulle i
Borgerservice, behovet for identitetssikring
og en løbende plan for hvilke borgergrupper
skulle indrulleres hvornår.
Det forventede niveau af personligt
fremmøde i borgerservice var korrekt
estimeret, men viden om estimatet var ikke
tilstrækkeligt etableret ude i kommunerne.
Der var brugere, som havde brug for at blive
identitetssikret fysisk. Ud over dette var der
også en supportopgave som kommunerne
stod for i den tidlige migrering.
De opstillede aktiviteter blev derfor
gennemført, men der var alligevel
udfordringer i særligt borgerservice med
migreringen.
Migreringsperioden endte med at strække
sig over 2 år, og blev forlænget én gang, til
en sammenlagt forsinkelse på fire måneder.
Udskydelserne skulle være med til at sikre
tid til at få brugerne og tjenesteudbyderne
over på MitID i samspil med migreringen til
MitID Erhverv og NemLog-in3.
7
Høj grad af
automatisk
migrering af
slutbrugere
95% af brugerne
migreres
automatisk og
uden fejl fra den
Målet er ikke realiseret
10
Antallet af MitID-identiteter kan være større en antallet af borgere med MitID, da en enkelt borger kan have flere MitID-identiteter
Side 21
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0022.png
fra
nuværende
løsning til
MitID.
eksisterende
NemID til MitID.
Ca. 86% af NemID brugere er migreret via
bankerne
eller MitID.dk’s funktionalitet for
migrering via. NemID.
Da migreringen fra NemID til MitID var
afsluttet havde knap en mio. brugere haft
behov for hjælp i borgerservice. Dette tal
vedrører imidlertid både brugere, der skulle
bruge hjælp til at få MitID, og brugere der
efter migrering havde brug for hjælp til at
anvende MitID.
Målet kunne ikke gennemføres som
forudsat, da eIDAS-krav fra EU undervejs i
projektet skærpede behovet for
identitetssikring, hvilket gjorde automatisk
migrering væsentligt sværere for ca. 2,6 mio.
danskere, der pga. de skærpede EU-krav
enten skulle gennemføre en passcanning
hjemme eller møde op personligt i
borgerservice.
8
MitID er:
Modulært
opbygget.
Understøtt
er
differentie
rede
sikringsniv
eauer.
Giver
fleksibel
adgang til
identitets
midler, fx
app mv.
Kan
tilbydes
unge
under 15
år.
9
Forretningsm
odellen for
MitID
Leverandører skal
kunne
dokumentere
fremtidssikring af
løsningen og
modulær
opbygning.
NSIS/eIDAS indgår
i grundlaget for
tilbudsafgivelse for
leverandører.
Leverandøren skal
tilkoble
identitetsmidler
godkendt af
kunden.
Efter gennemført
migrering fra den
eksisterende
løsning kan unge
under 15 år
indrulleres i
nærmere bestemt
omfang.
Der aftales en
forretningsmodel
med leverandøren,
Målet er realiseret.
MitID’s infrastruktur er modulært og
fleksibelt opbygget, hvilket giver bedre
mulighed for hurtigt at reagere på nye og
skiftende trusler og styrke sikkerheden.
I MitID findes sikringsniveauerne ’lav’,
’betydelig’ og ’høj’, jf. bestemmelserne i NSIS
og eIDAS. Sikringsniveauerne er en samlet
betegnelse for krav til styrken af
autentifikationsproces ved brugerens
oprettelse, til den underliggende
identitetssikring ved anvendelse af
løsningen og til det anvendte
identifikationsmiddel (fx MitID appen eller
MitID kodeviseren).
Aldersgrænsen for at få MitID er 13 år. Dog
kan der være en højere aldersgrænse for at
bruge de enkelte selvbetjeningsløsninger,
hvilket besluttes af de enkelte udbydere af
løsningerne.
Målet finder ikke relevans.
Side 22
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0023.png
medfører stor
udbredelse.
10
MitID har høj
kvalitet.
der understøtter
incitament til høj
udbredelse og
forpligter
leverandøren til i
nærmere bestemt
omfang at udbrede
løsningen.
Forretningsmodelle
n afstemmes med
de relevante
myndigheder fsva.
statsstøtteret og
konkurrenceret.
Kontrakten med
leverandøren
fastholder alle
relevante
kvalitetsmål og
indbygger krav om
dokumentation.
Bestemmelserne
fastsættes i
kontrakten og
udmøntes i
konkrete
aktivitetsplaner, og
dokumentationspro
cedurer.
Betalingsmodellen for brug af MitID endte
med at blive fastlagt mellem parterne i MitID
Partnerskabet og indgik herefter i
udbudsmaterialet. Leverandøren har således
ikke haft indflydelse på betalingsmodellen.
Derfor er målet ikke længere relevant.
Betalingsmodellen har imidlertid været med
til at understøtte udbredelse af MitID blandt
offentlige og private tjenester, i
overensstemmelse med intentionen i
målbeskrivelsen.
Målet er realiseret.
Kontrakten indeholder alle relevante krav
om kvalitetsmål ift. oppetider og
tilgængelighed samt øvrige servicemål.
Leverandøren er forpligtiget til at sikre at
dokumentationen er retvisende og opdateret
ved ændringer.
Målet er realiseret.
Sådanne bestemmelser fremgår af
kontrakten, herunder leverandørens pligt til
at levere ophørsydelser.
11
Gode ophørs-
og
udtrædelses
muligheder.
Side 23
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0024.png
9. Bilag 2: Migreringsforløbet i grafer
Nedenfor fremgår tre forskellige diagrammer relateret til migreringsforløbet og overgangen
mellem NemID og MitID. Disse diagrammer tager udgangspunkt i data modtaget fra
leverandøren.
Figur 9.1 Antal MitID slutbrugere sammenholdt med den samlede slutbrugergruppe
Antal MitID-slutbrugere (MitID-identiteter)
sammenholdt med den samlede slutbrugergruppe
5.200.000
5.000.000
2022 2023
5.127.558
5.066.139
4.800.000
4.600.000
4.400.000
4.200.000
4.000.000
30 32 34 36 38 40 42 44 46 48 50 52 2
Antal slutbrugere migreret til MitID
Kilde: MitID migreringsrapport/Nets.
4
6
8 10 12 14 16 18 20 22
Samlet antal slutbrugere*
Figur 9.1 viser udviklingen i antallet af MitID-identiteter fra august 2022, hvor migrering
havde været igang i lidt under et år, til afslutningen af migreringsfasen i 2023. En bruger
kan have flere MitID-identiteter (fx én til privat brug og én til erhvervsbrug), hvorfor en
MitID-identitetet ikke er lig med en unik bruger.
Den røde kurve viser antallet af oprettede MitID brugere. Den blå kurve viser det samlede
antal aktive MitID brugere sammenlagt med NemID brugere der endnu ikke har fået MitID
(restgruppen) og hvor NemID’et har været anvendt inden for de sidste seks måneder.
Tabellen viser altså både, hvor mange der er blevet oprettet som brugere i MitID,
sammenholdt med mængden af brugere der havde brugt NemID aktivt, uden de har fået
MitID.
Side 24
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0025.png
Figur 9.2 Antal logins med MitID og NemID
Antal logins med MitID og NemID
30.000.000
2022 2023
Antal login på MitID
25.000.000
20.000.000
15.000.000
10.000.000
5.000.000
Uge
nr. 0
2022-
2023
19.614.984
690.355
1
4
7 10 13 16 19 22 25 28 31 34 37 40 43 46 49 52 3
Antal MitID-logins pr. uge
6
9 12 15 18 21
Antal NemID-logins pr. uge*
*Ugentligt gennemsnit baseret på månedlig total
Kilde: MitID migreringsrapport/Nets.
Figur 9.2 viser hvor mange logins, der har været på ugebasis på henholdsvis NemID og
MitID i perioden 2022-2023 frem til den formelle afslutning af migreringsperioden i 2023.
NemID var den foretrukne login-metode i lang tid.
I september 2022 blev NemLog-in vinduet ændret, det vil sige adgangen til alle offentlige
selvbetjeningsløsninger, sådan at login med MitID blev præsenteret som førstevalg. Og i
oktober 2022 lukkede bankerne for NemID som adgangsløsning til netbank. Herefter blev
MitID den klart foretrukne løsning. I sommeren 2023 foretogs over 95% af alle logins med
MitID frem for NemID.
Side 25
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0026.png
Figur 9.3 Nye MitID-slutbrugere pr. uge
Oprettede MitID-slutbrugere pr. uge
200000
150000
100000
50000
0
Antal oprettede MitID-slutbrugere pr. uge fra 2021-2023 i Danmark. *Bankoprettelser indeholder også brugere som er blevet
promptet til at migrere via. bl.a. netbank, hvorfor denne kategori er sammenlagt. **En oprettelse er blevet målt ved første brug af et
MitID. Kilde: Nets.
Figur 9.3 giver et billede af, hvordan brugerne har fået MitID. Den mørkerøde kurve, viser
udviklingen i antallet af brugere, der har fået MitID ved fysisk fremmøde i borgerservice,
hvilket først blev muligt i januar 2022, eller hos enkelte banker. Den lyseblå kurve viser
MitID oprettet via bankerne og MitID.dk. Den røde kurve viser, hvor mange der har oprettet
sig direkte i MitID appen ved at scanne pas, hvilket blev muligt i juni 2022.
Den lille pukkel i uge 41-45 2022 afspejler udviklingen lige efter, at NemID blev lukket i
bankerne 31. oktober 2022.
Side 26
2021 uge 41
2021 Uge 44
2021 Uge 47
2021 Uge 50
2022 Uge 01
2022 Uge 04
2022 Uge 07
2022 Uge 10
2022 Uge 13
2022 Uge 16
2022 Uge 19
2022 Uge 22
2022 Uge 25
2022 Uge 28
2022 Uge 31
2022 Uge 34
2022 Uge 37
2022 Uge 40
2022 Uge 43
2022 Uge 46
2022 Uge 49
2022 Uge 52
2023 Uge 03
2023 Uge 06
2023 Uge 09
2023 Uge 12
2023 Uge 15
2023 Uge 18
2023 Uge 21
MitID oprettet via Borgerservice i Danmark
MitID oprettet via bankerne og MitID.dk*
MitID oprettet via passcanningen
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 3: Orientering om MitID projektevaluering, fra digitaliseringsministeren
2916300_0027.png
Side 27