Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 18
Offentligt
2930997_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 1972
Doknr.
96913
Dato
05-11-2024
Orientering om lovforslag om Lov om Nemkonto
Jeg vil hermed gerne orientere jer om, at Digitaliseringsstyrelsen dags dato har udsendt lov-
forslag om Lov om Nemkonto i offentlig høring. Vedlagt dette brev er lovforslaget, hørings-
brev og høringslisten.
Lovforslagets baggrund
Nemkontosystemet er en central del af den digitale offentlige infrastruktur og har siden 2005
sikret, at offentlige myndigheder sikkert og effektivt har kunnet gennemføre udbetalinger af
løn, overskydende skat, SU, kontanthjælp og lignende til både borgere og virksomheder.
Nemkontosystemet gør det også nemt og enkelt for betalingsmodtagere at få udbetalt beløb
fra det offentlige, da man som betalingsmodtager kun skal oplyse sine kontooplysninger én
gang. Offentlige udbetalere har pligt til at anvende Nemkontosystemet, mens systemet stilles
til rådighed frivilligt for private udbetalere.
Nemkontosystemet står over for en modernisering, og i den forbindelse foreslås reglerne om
Nemkonto opdateret og samlet i en ny hovedlov. Digitaliseringsstyrelsen skal, som med MitID,
MitID Erhverv og Digital Post, hjemtage ejerskabet over systemet med henblik på, at systemet
løbende udvikles, så det er tidssvarende, og så det til enhver tid overholder gældende regler
og standarder for offentlige it-systemer, herunder krav til sikkerhed. Overgangen til det nye
Nemkontosystem kræver ikke involvering af borgerne, da den eksisterende data overføres til
det nye system.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget om Nemkonto vil udskille reglerne om Nemkonto fra
lov om offentlige betalinger
m.v.
i en ny hovedlov, der i vidt omfang viderefører det gældende regelgrundlag. Lovforslaget
præciserer og tydeliggør rettigheder og pligter for borgere, virksomheder og offentlige udbe-
talere samt private udbetaleres muligheder og vilkår for at anvende Nemkontosystemet. Med
lovforslaget skal borgere med et personnummer og bopæl i Danmark og virksomheder med et
CVR- eller SE-nummer, der driver virksomhed i Danmark, fortsat anvise en Nemkonto. Pligten
til at anvise en Nemkonto vil fortsat alene skulle forstås som en opfordring og ikke som et på-
bud. Ligeledes vil offentlige udbetalere fortsat være forpligtede til at anvende Nemkontosy-
stemet til at foretage udbetalinger til borgere og virksomheder med en Nemkonto. Herunder
følger de mest centrale ændringer i lovforslaget om Nemkonto.
Efter gældende ret er det pengeinstitutkonti, der kan anvises som Nemkonti, men med lov-
forslaget bliver det fremover muligt for borgere og virksomheder også at anvise en konto i et
kontoførende betalings- eller e-pengeinstitut som Nemkonto. Dermed tages højde for udvik-
lingen i den finansielle sektor, siden Nemkonto blev indført, og det kan desuden medvirke til
at øge konkurrencen i finanssektoren.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Lovudkast til lov om NemKonto, fra digitaliseringsministeren
2930997_0002.png
Med henblik på at minimere risikoen for svindel med Nemkonto foreslås det, at der efter lo-
vens ikrafttræden vil kunne videregives risikodata fra det nye Nemkontosystem til visse pri-
vate udbetalere og visse finansielle institutter. Risikodata kan eksempelvis være oplysning
om, hvornår en Nemkonto er anvist forud for en privat udbetalers gennemførelse af en udbe-
taling.
I dag udfører finanssektoren opgaver for Digitaliseringsstyrelsen, eksempelvis med at anvise
Nemkonti for deres kunder. For at sikre et velfungerede Nemkontosystem videreføres denne
ordning i en ny form, som i lovforslaget er benævnt
”forpligtelser til offentlig tjeneste i rela-
tion til Nemkontosystemet”. Pengeinstitutterne står i dag for ca. 80 pct. af anvisningerne af
Nemkonti. Ordningen skal som udgangspunkt være frivillig for pengeinstitutterne, men så-
fremt der ikke opnås en tilstrækkelig dækning i finanssektoren, kan ministeren i stedet ud-
mønte en forpligtelse for danske finansielle institutter til at tilslutte sig ordningen.
Lovforslaget er generelt set opdateret under hensyn til EU-retten, herunder bl.a. reglerne om
fri bevægelighed i det europæiske indre marked. Eksempelvis kan relevante finansielle insti-
tutter i EU/EØS fremover tilslutte sig ovennævnte ordning og anvise Nemkonti for deres kun-
der.
Lovforslaget vil desuden afvikle ventekontoordningen, som er en statsejet konto, hvortil of-
fentlige udbetalere efter aftale med Digitaliseringsstyrelsen kan overføre pengebeløb til beta-
lingsmodtagere, der ikke har anvist en Nemkonto på udbetalingstidspunktet. Betalingsmodta-
gere kan herefter få udbetalt sit indestående ved at anvise en Nemkonto eller kontakte Digi-
taliseringsstyrelsen. Ventekontoordningen har dog vist sig i sin nuværende form ikke at være
hensigtsmæssig i alle tilfælde, og der er over tid akkumuleret tilgodehavender, som ikke ud-
betales.
Derfor foreslås ventekontoordningen afviklet. Lovforslaget skaber rammer for, at afviklingen
giver flest mulige borgere og virksomheder mulighed for at modtage de pengebeløb, som de
har til gode. Der vil blive gennemført en kommunikationsindsats rettet mod de borgere og
virksomheder, der har et tilgodehavende på ventekonto, hvor de oplyses om deres mulighe-
der for udbetaling. Det bemærkes, at beløbet automatisk overføres til borgerne og virksom-
hederne med et tilgodehavende på ventekontoen, hvis der anvises en Nemkonto. Digitalise-
ringsstyrelsen vil manuelt behandle udbetalinger til borgere og virksomheder, som ønsker ud-
betaling til en bankkonto, der ikke er en Nemkonto.
Med venlig hilsen
Caroline Stage
Bilag:
-
-
-
Bilag 1
Lovforslag om Lov om Nemkonto
Bilag 2
Høringsbrev
Bilag 3
Høringsliste
2