Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 18
Offentligt
2930995_0001.png
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1013 København K
Til høringsparterne
5. november 2024
KNK/ROSKIR
J.nr. 2024-6183
Høring over udkast til lov om Nemkonto
Digitaliseringsstyrelsen sender hermed udkast til lov om Nemkonto i høring.
Digitaliseringsstyrelsen anmoder venligst om at modtage eventuelle hørings-
svar senest fredag den 6. december 2024. Grundet hensynet til den videre
proces kan der ikke gives forlænget svarfrist.
Høringssvar bedes sendt til e-mail: hoeringnemkonto.dk.
Baggrund og indhold
Nemkontosystemet er en central del af den digitale offentlige infrastruktur
og sikrer, at offentlige udbetalere sikkert og effektivt kan gennemføre udbe-
talinger af løn, overskydende skat, SU, kontanthjælp og lignende til både bor-
gere og virksomheder. Nemkontosystemet gør det også nemt og enkelt for
betalingsmodtagere at få udbetalt beløb fra offentlige og private udbetalere
ved, at de kun skal anvise deres kontooplysninger én gang til et fælles of-
fentligt system for at kunne modtage betalinger.
Digitaliseringsstyrelsen står for at udvikle og idriftsætte et nyt Nemkontosy-
stem, og i den forbindelse foreslås reglerne om Nemkonto opdateret og sam-
let i en ny hovedlov. Digitaliseringsstyrelsen skal, som med MitID, MitID Er-
hverv og Digital Post, hjemtage ejerskabet over systemet med henblik på, at
systemet løbende udvikles, så det er tidssvarende og så det til enhver tid
overholder gældende regler og standarder for offentlige it-systemer, herun-
der krav til sikkerhed.
Lovforslaget vil i vidt omfang videreføre indholdet i lov om offentlige betalin-
ger m.v., men vil præcisere og tydeliggøre rettigheder og pligter for borgere,
virksomheder og offentlige udbetalere samt private udbetaleres muligheder
og vilkår for at anvende Nemkontosystemet. Med lovforslaget skal borgere
med et personnummer og bopæl i Danmark og virksomheder, der har et CVR-
eller SE-nummer og driver virksomhed i Danmark, fortsat anvise en Nem-
konto. Pligten til at anvise en Nemkonto vil fortsat alene skulle forstås som
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1013 København K
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Lovudkast til lov om NemKonto, fra digitaliseringsministeren
Side 2 af 3
en opfordring og ikke som et påbud. Ligeledes skal offentlige udbetalere fort-
sat anvende Nemkontosystemet til at foretage betalinger til borgere og virk-
somheder med en Nemkonto. Herunder følger de mest centrale ændringer i
lovforslaget om Nemkonto.
Efter gældende ret er det pengeinstitutkonti, der kan anvises som Nemkonti,
men med lovforslaget bliver det fremover muligt for borgere og virksomheder
også at anvise en konto i et kontoførende betalings- eller e-pengeinstitut som
Nemkonto. Dermed tages højde for udviklingen i den finansielle sektor, siden
Nemkonto blev indført, og det kan desuden medvirke til at øge konkurrencen
i finanssektoren.
Med henblik på at minimere risikoen for svindel med Nemkonto vil der med
lovforslaget fremover kunne videregives risikodata fra det nye Nemkontosy-
stem til visse private udbetalere og visse finansielle institutter. Risikodata
kan eksempelvis være oplysning om, hvornår en Nemkonto er anvist forud
for en privat udbetalers gennemførelse af en udbetaling.
I dag udfører finanssektoren opgaver for Digitaliseringsstyrelsen, eksempel-
vis med at anvise Nemkonti for deres kunder. For at sikre et velfungerede
Nemkontosystem videreføres denne ordning i en ny form, som i lovforslaget
er benævnt ”forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til Nemkontosyste-
met”. Pengeinstitutterne står i dag for ca. 80 pct. af anvisningerne af Nem-
konti. Ordningen skal som udgangspunkt være frivillig for pengeinstitutterne,
men såfremt der ikke opnås en tilstrækkelig dækning i finanssektoren, kan
ministeren i stedet udmønte en forpligtelse for danske finansielle institutter
til at tilslutte sig ordningen.
Lovforslaget er generelt set opdateret under hensyn til EU-retten, herunder
bl.a. reglerne om fri bevægelighed i det europæiske indre marked. Eksem-
pelvis kan relevante finansielle institutter i EU/EØS fremover tilslutte sig
ovennævnte ordning og anvise Nemkonti for deres kunder.
Lovforslaget vil desuden afvikle ventekontoordningen, som er en statsejet
konto, hvortil offentlige udbetalere efter aftale med Digitaliseringsstyrelsen
kan overføre pengebeløb til betalingsmodtagere, der ikke har anvist en Nem-
konto på udbetalingstidspunktet. Betalingsmodtagere kan herefter få udbe-
talt sit indestående ved at anvise en Nemkonto eller kontakte Digitaliserings-
styrelsen. Ventekontoordningen har dog vist sig i sin nuværende form ikke
at være hensigtsmæssig i alle tilfælde, og der er over tid akkumuleret tilgo-
dehavender, som ikke udbetales.
Derfor foreslås ventekontoordningen afviklet. Lovforslaget skaber rammer
for, at afviklingen giver flest mulige borgere og virksomheder mulighed for at
modtage de pengebeløb, som de har til gode. Der vil blive gennemført en
kommunikationsindsats rettet mod de borgere og virksomheder, der har et
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 18: Lovudkast til lov om NemKonto, fra digitaliseringsministeren
2930995_0003.png
Side 3 af 3
tilgodehavende på ventekonto, hvor de oplyses om deres muligheder for ud-
betaling. Det bemærkes, at beløbet automatisk overføres til borgerne og virk-
somhederne med et tilgodehavende på ventekontoen, hvis der anvises en
Nemkonto. Digitaliseringsstyrelsen vil manuelt behandle udbetalinger til bor-
gere og virksomheder, som ønsker udbetaling til en bankkonto, der ikke er
en Nemkonto.
Loven forventes at træde i kraft den 1. juli 2025.
Spørgsmål
Eventuelle spørgsmål kan rettes til chefkonsulent Lisa Holm-Petersen på
telefonnummer 29 63 86 35 eller til fuldmægtig Rosa Kirketerp på telefon-
nummer 24 83 50 06 eller ved e-mail til
[email protected].
Med venlig hilsen
Per Gade
Kontorchef for Nemkonto