Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2930198_0001.png
Til Folketingets Kulturudvalg, Erhvervsudvalg, Europaudvalg samt Udvalget for
Digitalisering og It
1. november 2024
Orientering om opfordring til Kulturministeren om EU-indsats
Danske
Medier
og
DPCMO
sendte
15.
oktober
2024
nedenstående
opfordring
til
Kulturministeren. Opfordringen vedrører Big Tech og EU, hvorfor henvendelsen kan have
interesse for udvalgene. Vi håber på en reaktion og vil gerne uddybe, hvis et udvalg måtte
finde det relevant.
**
Kære Kulturminister, kære fungerende kulturminister
Danmark i spidsen for et EU-arbejde
11. oktober 2024 afviste TikTok og Meta i september at deltage i voldgift med DPCMO. TikTok
og Meta afviste i 2023 at deltage i mægling. Vi må konkludere, at TikTok og Meta ikke vil
følge de danske spilleregler.
Vi opfordrer derfor ministeren til snarest at sætte sig i spidsen for et arbejde i EU-regi, som
skal forberede forslag til effektive håndhævelsesværktøjer over for de globale tech-giganter.
Den danske Kulturminister og den danske regering vil være særligt egnet til at løfte dette
arbejde gennem det danske EU-formandskab. Mange europæiske lande ser på Danmark som
et foregangsland med visionære og modige ministre, som aktivt arbejder på at sikre de rette
rammer for troværdigt indhold, level playing field og dermed innovation samt investering i
nyhedsindhold.
Det står klart i Medieaftalen: ”Stærke og frie medier er en forudsætning for et sundt
demokrati. De er med at til forme, udvikle og binde os sammen som land.”
Det fremgår af den Europapolitiske aftale: ”Digitaliseringen er domineret af en håndfuld
magtfulde globale tech-giganter som på godt og ondt har stor indflydelse på det danske
samfund, børn og unges trivsel og den demokratiske samtale. Vi er enige om, at Danmark
skal arbejde for EU-tiltag, der adresserer udfordringerne ved tech-giganterne.”
Kulturministeren udtalte til
MediaWatch
11. december 2023, at ministeren er ved at
undersøge hvordan de nødvendige værktøjer sikres, så det bliver sværere at være en aktiv
spiller i den danske model. Kulturministeren svarer på spørgsmål 52, KUU, alm. del. af 29.
januar 2024: ”Jeg vil fortsat arbejde
for at sikre, at lovgivningen giver de nødvendige
værktøjer til, at nyhedsmediernes rettigheder kan håndhæves og respekteres i praksis.
1
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Henvendelse af 1/11-24 fra DPCMO om opfordring til Kulturministeren om EU-indsats i forhold til tech-giganter
2930198_0002.png
Særligt i lyset af at både Meta og TikTok i efteråret 2023 afviste at deltage i mægling med
DPCMO.”
Anmodning om møde
Vi anmoder om et møde med Kulturministeren. På mødet vil vi fremlægge et forslag til en
europæisk final offer arbitration-model. Danske Medier og DPCMO har gentagne gange på
møder og i høringssvar anbefalet, at EU indfører en final offer arbitration-mekanisme
inspireret af modeller fra Australien, Canada og senest UK. Og det haster.
Eksisterende håndhævelsesværktøjer er virkningsløse over for big tech
Danske medier oplever skyggesiden af de magtfulde globale tech-giganter. Vi oplever, at tech
ikke respekterer lovgivningen, herunder ophavsretsloven, og at danske medier udsættes for
ulige konkurrence, som grundlæggende
borgerne.
Vi må erkende i Europa, at vores nuværende håndhævelsesredskaber ikke er tilstrækkelige
over for de globale tech-giganter. Meta og TikTok har, som bekendt, afvist at deltage i
mægling. Mægler fandt, at tech burde deltage, men har ingen tvangsmidler til rådighed.
Mægler foreslog i stedet, parterne prøvede voldgift, hvilket både Meta og TikTok nu har afvist.
Meta og TikTok
og andre tech-giganter
fortsætter deres retsstridige og indbringende
adfærd uden konsekvens. Anlæggelse af en almindelig retssag er ikke en reel mulighed for
DPCMO. En retssag er langvarig, og vi ved fra andre retssager samt situationen i Belgien og
Italien, at tech både har ressourcer og tid til at føre meget langvarige retssager med
inddragelse af EU-Domstolen, hvorfor en endelig domstolsafgørelse først kan forventes efter
5-10 år. Danske
og alle andre landes -publicistiske medier kan ikke leve med den ulige
konkurrence i så mange år endnu.
Med venlig hilsen
Dicle Duran Nielsen, adm. direktør, Danske Medier
Karen Rønde, direktør, DPCMO
truer bæredygtigheden i den mangfoldige,
publicistiske presse og hermed produktionen og distributionen af troværdige nyheder til
2