Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2930128_0001.png
Statsrevisorerne 2023-24
Beretning Nr. 12 Beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Offentligt
April 2024
— 12/2023
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Digital tilgængelighed i
staten og regionerne
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
12/2023
Beretning om
digital tilgængelighed i
staten og regionerne
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2024
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Alle ministre afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i september 2024.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2023, som afgives i februar 2025.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-834-4
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om digital tilgængelighed i staten og
regionerne
Ca. 20 % af den voksne befolkning i Danmark er udfordret af det digitale
samfund. Det kan skyldes forskellige grader af kognitiv eller fysisk funk-
tionsnedsættelse. Ministerierne og regionerne har ansvaret for, at deres
websteder lever op til kravene i webtilgængelighedsloven, hvis overord-
nede formål er at sikre, at borgere uanset handicap eller funktionsnedsæt-
telse kan få adgang til eller bruge webindhold på lige fod med andre bor-
gere. De seneste 3 år har opgørelser fra Digitaliseringsstyrelsen vist, at
gennemsnitligt 71 % af de testede websteder ikke efterlever webtilgænge-
lighedsloven. Lovgivningen trådte i kraft i september 2020.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om ministerierne og regioner-
ne har sikret, at deres websteder er tilgængelige for borgere med handi-
cap eller funktionsnedsættelse, og om Digitaliseringsstyrelsen har haft et
tilfredsstillende tilsyn med ministeriernes og regionernes efterlevelse af
webtilgængelighedsloven. Undersøgelsen omfatter 526 offentlige webste-
der fordelt på 21 ministerier og 5 regioner.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at ministerierne og re-
gionerne ikke i tilstrækkelig grad har sikret, at deres websteder er til-
gængelige for borgere med handicap eller funktionsnedsættelse. Kon-
sekvensen af dette er bl.a., at disse borgeres ligestilling, inklusion og
generelle mulighed for at anvende eller tilgå vigtig information be-
grænses.
Statsrevisorerne konstaterer, at Digitaliseringsstyrelsens tilsyn med
efterlevelsen af webtilgængelighedsloven ikke er helt tilfredsstillende,
og at styrelsen ikke har fulgt op på, om påbud efterleves. Dette øger
risikoen for, at myndighederne ikke lever op til kravene i webtilgæn-
gelighedsloven.
15. april 2024
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne konstaterer følgende:
12 ud af 21 ministerier og 3 ud af 5 regioner havde ikke afgivet tilgænge-
lighedserklæringer i overensstemmelse med kravene i lovgivningen for
alle de websteder, som de er ansvarlige for.
61 % af forsiderne på ministeriernes og regionernes websteder over-
holdt ikke ét eller flere krav til webtilgængelighed.
Mindst 18 % af ministeriernes og regionernes websteder indgår ikke i
den population af websteder, hvorfra Digitaliseringsstyrelsen udtager
websteder til tilsyn, hvilket gør grundlaget for styrelsens tilsyn mangel-
fuldt.
Webstederne, som ikke indgår i Digitaliseringsstyrelsens tilsyn, over-
holder færre krav til webtilgængelighed end de websteder, som indgår
i populationen.
Digitaliseringsstyrelsen overholder generelt Europa-Kommissionens
krav til tilsynet med webtilgængelighed.
Digitaliseringsstyrelsen har ikke fulgt op på, om påbuddene efterleves,
hvis en offentlig myndighed har haft fejl eller mangler i tilgængelig-
hedserklæringen.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion
.......................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
4
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
........................................................................
7
2. Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af
webtilgængelighedsloven....................................................................................................... 10
2.1. Webtilgængelighed for borgere med handicap eller funktions-
nedsættelse
.......................................................................................................................................
10
2.2. Digitaliseringsstyrelsens tilsyn med efterlevelse af webtilgængeligheds-
loven
.....................................................................................................................................................
17
Bilag 1. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
24
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 4, stk. 1, nr. 1, jf. § 6 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører alle ministerier og regioner.
I undersøgelsesperioden august 2023 - marts 2024, der behandles
i afsnit 2.1, har der været følgende ministre:
Mette Frederiksen: statsminister (juni 2019 -); Lars Lykke Rasmus-
sen: udenrigsminister (december 2022 -); Nicolai Wammen: finans-
minister (juni 2019 -); Morten Bødskov: erhvervsminister (december
2022 -); Jeppe Bruus: skatteminister (februar 2022-); Troels Lund
Poulsen: økonomiminister (december 2022 - august 2023); Jakob
Ellemann-Jensen: økonomiminister (august-oktober 2023); Troels
Lund Poulsen: økonomiminister (oktober-november 2023); Stepha-
nie Lose: økonomimister (november 2023 -); Peter Hummelgaard:
justitsminister (december 2022 -); Jakob Ellemann-Jensen: for-
svarsminister (december 2022 - august 2023); Troels Lund Poulsen:
forsvarsminister (august 2023 -); Kaare Dybvad Bek: udlændinge-
og integrationsminister (maj 2022 -); Pernille Rosenkrantz-Theil: so-
cial- og boligminister (december 2022 -); Mette Kierkgaard: ældre-
minister (december 2022 -); Sophie Løhde: indenrigs- og sundheds-
minister (december 2022 -); Ane Halsboe-Jørgensen: beskæftigel-
sesminister (december 2022 -); Christina Egelund: uddannelses- og
forskningsminister (december 2022 -); Mattias Tesfaye: børne- og
undervisningsminister (december 2022 -); Jakob Engel-Schmidt:
kulturminister (december 2022 -); Louise Schack Elholm: kirkemi-
nister, minister for landdistrikter og minister for nordisk samarbej-
de (december 2022 - november 2023); Morten Dahlin: minister for
byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samar-
bejde (november 2023 -); Magnus Heunicke: miljøminister (decem-
ber 2022 -); Jacob Jensen: minister for fødevarer, landbrug og fiske-
ri (december 2022 -); Marie Bjerre: digitaliserings- og ligestillingsmi-
nister (december 2022 - november 2023); Mia Wagner: digitalise-
rings- og ligestillingsminister (november-december 2023); Marie
Bjerre: digitaliserings- og ligestillingsminister (december 2023 -);
Thomas Danielsen: transportminister (december 2022 -); Lars Aa-
gaard: minister for klima, energi og forsyning (december 2022 -).
I undersøgelsesperioden januar 2020 - december 2023, der be-
handles i afsnit 2.2, har der været følgende ministre:
Nicolai Wammen: finansminister (juni 2019-); Marie Bjerre: digitali-
serings- og ligestillingsminister (december 2022 - november 2023);
Mia Wagner: digitaliserings- og ligestillingsminister (november-de-
cember 2023); Marie Bjerre: digitaliserings- og ligestillingsminister
(december 2023 -).
Beretningen har i udkast været forelagt alle ministerier og regioner,
hvis bemærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Introduktion
og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
Handicap og funktions-
nedsættelse
1. Denne beretning handler om digital tilgængelighed i staten og regionerne. Digital til-
gængelighed er reguleret ved
lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder
og mobilapplikationer
også kendt som webtilgængelighedsloven. Loven skal sikre, at
alle borgere uanset handicap eller funktionsnedsættelse kan få adgang til eller bruge
offentlige websteder på lige fod med andre borgere.
2. I Danmark er ca. 20 % af den voksne befolkning udfordrede af det digitale samfund.
Det kan skyldes forskellige grader af kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse, fx ned-
sat syn og hørelse, farveblindhed, ordblindhed eller nedsatte motoriske evner. For dis-
se borgere kan et tilgængeligt websted være nødvendigt for at deltage i det digitale
samfund.
3. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om ministerierne og regionerne har sik-
ret, at deres websteder er tilgængelige for borgere med handicap eller funktionsned-
sættelse, og om Digitaliseringsstyrelsen har haft et tilfredsstillende tilsyn med ministe-
riernes og regionernes efterlevelse af webtilgængelighedsloven.
4. Ministerierne og regionerne har ansvaret for, at deres websteder lever op til kravene
i webtilgængelighedsloven. For det første skal de afgive en erklæring for hvert af deres
websteder, som dokumenterer, at webstedets indhold er tilgængeligt, jf. webtilgænge-
lighedsloven § 4 og bekendtgørelse nr. 904 af 22. august 2019. For det andet skal de
sikre, at webstederne overholder en række krav, som sikrer, at webstederne er tilgæn-
gelige for borgere med handicap eller funktionsnedsættelse, jf. webtilgængelighedslo-
vens § 3 og bekendtgørelse nr. 2180 af 26. november 2021.
Digitaliseringsstyrelsen (under Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet) har ansvaret
for at føre tilsyn med, om offentlige myndigheders websteder lever op til webtilgænge-
lighedsloven. Digitaliseringsstyrelsens tilsyn er i henhold til bekendtgørelse nr. 904
af 22. august 2019 reguleret af Europa-Kommissionens gennemførelsesafgørelse af
11. oktober 2018 (2018/1524).
Borgere med handicap eller
funktionsnedsættelse har fy-
sisk, psykisk, intellektuel eller
sensorisk funktionsnedsættel-
se, som i samspil med forskel-
lige barrierer kan hindre dem
i fuldt og effektivt at deltage i
samfundslivet på lige fod med
andre.
Lovgivningen
Når der fremadrettet henvi-
ses til både loven og bekendt-
gørelsen, vil vi bruge fælles-
betegnelsen lovgivningen.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2
| Introduktion og konklusion
5. Der er over en årrække konstateret manglende efterlevelse af webtilgængeligheds-
loven på offentlige websteder. De seneste 3 år har opgørelser fra Digitaliseringssty-
relsen vist, at gennemsnitligt 71 % af de testede websteder ikke efterlever webtilgæn-
gelighedsloven, på trods af at lovgivningen trådte i kraft i september 2020. Digitalise-
ringsstyrelsens opgørelser baserer sig på en stikprøve. Rigsrevisionen har gennem-
gået alle websteder i staten og i regionerne. Undersøgelsen omfatter 526 offentlige
websteder fordelt på 21 ministerier og 5 regioner.
6. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i marts 2023.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0010.png
Introduktion
og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
3
Hovedkonklusion
Ministerierne og regionerne har ikke fuldt ud sikret, at deres websteder er
tilgængelige for borgere med handicap eller funktionsnedsættelse. Det fin-
der Rigsrevisionen utilfredsstillende. Derudover har Digitaliseringsstyrel-
sens tilsyn med efterlevelsen af webtilgængelighedsloven ikke været helt til-
fredsstillende. Konsekvensen er, at borgere med handicap eller funktions-
nedsættelse har ringere muligheder end andre borgere for at anvende eller
tilgå vigtige informationer på offentlige websteder.
12 ud af 21 ministerier og 3 ud af 5 regioner havde ved Rigsrevisionens gennemgang ik-
ke afgivet tilgængelighedserklæringer i overensstemmelse med kravene i lovgivningen
for alle de websteder, som de er ansvarlige for. For de websteder, hvor der var afgivet
en tilgængelighedserklæring, havde ministerierne og regionerne ikke udfyldt erklærin-
gen korrekt i ca. 46 % af tilfældene. Flere ministerier og regioner har siden Rigsrevisio-
nens gennemgang afgivet tilgængelighedserklæringer for alle deres websteder.
61 % af forsiderne på ministeriernes og regionernes websteder overholdt ikke ét eller
flere af de undersøgte krav til webtilgængelighed ved Rigsrevisionens gennemgang. Re-
sultatet omfatter alle ministerier og regioner med undtagelse af Statsministeriet. Mini-
sterierne og regionerne har dermed fortsat udfordringer med at efterleve webtilgænge-
lighedsloven.
Mindst 18 % af ministeriernes og regionernes websteder indgår ikke i den population af
websteder, hvorfra Digitaliseringsstyrelsen udtager websteder til tilsyn. Grundlaget for
styrelsens tilsyn er dermed mangelfuldt. Undersøgelsen viser, at de websteders, som ik-
ke indgår i styrelsens population, overholder færre krav til webtilgængelighed end de
websteder, som indgår i populationen. Dermed er de mindst lovmedholdelige webste-
der umiddelbart ikke i risiko for at blive udtaget til tilsyn.
Digitaliseringsstyrelsen overholder fuldt ud Europa-Kommissionens krav til tilsynet ved-
rørende stikprøvens størrelse, stikprøvens sammensætning og inddragelse af relevante
interessenter. Kravet vedrørende tilsynets gennemførelse overholdes i hovedtræk. Sty-
relsen overholder desuden kravene om opfølgning og tilbagemelding på tilsynet.
Digitaliseringsstyrelsen har udstedt påbud, hvis en offentlig myndighed har haft fejl el-
ler mangler i tilgængelighedserklæringen. Styrelsen har dog ikke fulgt op på, om påbud-
dene efterleves. Styrelsen har ikke benyttet muligheden for at udstede påbud, hvis en
offentlig myndighed ikke har efterlevet webtilgængelighedsloven på sit websted.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0011.png
Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven
|
1
4
| Introduktion og konklusion
1.2. Baggrund
7. Formålet med webtilgængelighedsloven er at sikre, at borgere uanset handicap eller
funktionsnedsættelse kan få adgang til eller bruge webindhold uden hindringer. Web-
tilgængelighedsloven indeholder 2 overordnede krav, som skal sikre lovgivningens for-
mål:
Der skal udarbejdes en tilgængelighedserklæring for hvert offentligt websted.
Det offentlige websted skal være tilgængeligt for borgere med handicap eller funk-
tionsnedsættelse.
Kravene fremgår af figur 1.
Figur 1
Overordnede krav i webtilgængelighedsloven
ANSVAR
MINISTERIER OG
REGIONER
Tilgængelighedserklæring
Udarbejdelse af en
tilgængelighedserklæring
for hvert websted
Tilgængeligt websted
Overholdelse af tilgængelig-
hed på webstedet
TILSYN
DIGITALISERINGS-
STYRELSEN
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af webtilgængelighedsloven.
Borgere omfattet af web-
tilgængelighedsloven
Webtilgængelighedsloven skal
sikre, at følgende borgere kan
bruge offentlige websteder:
borgere, som er blinde
borgere med nedsat syn
borgere uden farveopfat-
Det fremgår af figur 1, at ministerierne og regionerne har ansvaret for at udarbejde til-
gængelighedserklæringer og for at sikre, at deres websteder overholder kravene i web-
tilgængelighedsloven. Digitaliseringsstyrelsen har ansvaret for at føre tilsyn med, om
der er udarbejdet en tilgængelighedserklæring for hvert af ministeriernes og regioner-
nes websteder, og om webstederne er tilgængelige for borgere med handicap eller
funktionsnedsættelse.
telse
borgere uden hørelse
borgere uden eller med
nedsat taleevne
borgere med nedsat bevæ-
gelighed eller styrke
borgere med behov for at
minimere udløsning af an-
fald som følge af lysfølsom-
hed
borgere med nedsat kogni-
tion.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0012.png
Introduktion og konklusion |
5
Tilgængeligt websted
8. Et websted skal imødekomme forskellige borgeres behov. Tabel 1 giver eksempler
på nogle af de behov, som borgere med handicap eller funktionsnedsættelse kan ha-
ve, og som de offentlige myndigheder skal tage højde for, når de designer og udvikler
deres websteder.
Tabel 1
Borgere med forskellige grader af funktionsnedsættelse og deres behov
Funktionsnedsættelse
Permanent
funktionsnedsættelse
Midlertidig
funktionsnedsættelse
Situationsbestemt
funktionsnedsættelse
Aldersbetinget
funktionsnedsættelse
Eksempel på udfordring
En borger, der er synshæmmet
En borger med hjernerystelse eller
stress
En borger, der er hørehæmmet eller
har sproglige udfordringer
En borger med nedsatte motoriske
evner, fx rysten på hænderne
Eksempel på behov
Borgeren kan have behov for oplæsning af tekster på et web-
sted.
Borgeren kan have behov for at stoppe eller skjule indhold,
der automatisk bevæger sig eller blinker.
Borgeren kan have behov for undertekster til en video, hvor
oplæseren bruger fremmedord eller taler med accent.
Borgeren kan have behov for at bruge tastaturet i stedet for
musen eller kan have behov for at justere tastehastigheden.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Digitaliseringsstyrelsen.
Af tabel 1 fremgår eksempler på, hvad de offentlige websteder skal imødekomme for
at sikre, at borgere med handicap eller funktionsnedsættelse kan bruge webstederne
på lige fod med andre borgere.
9. Kravene til webtilgængelighed er fastsat i den harmoniserede europæiske standard
EN 301 549. Kravene fordeler sig på 4 hovedprincipper:
EN 301 549
opfattelig
anvendelig
forståelig
robust.
EN 301 549 er den europæiske
standard for webtilgængelig-
hed. Digitaliseringsstyrelsens
tilsyn med efterlevelsen af
webtilgængelighedsloven skal
ske i henhold til den metode,
som Europa-Kommissionen
har fastsat i standarden.
En offentlig myndigheds websted er tilgængeligt, når webstedet overholder de 4 ho-
vedprincipper for tilgængelighed, jf. webtilgængelighedslovens § 3, stk. 1. Hovedprin-
cipperne er forklaret i tabel 2.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0013.png
6
| Introduktion og konklusion
Tabel 2
Hovedprincipper i webtilgængelighedsloven
OPFATTELIG
Tekstalternativer som grafik, lyd og video skal kunne forstås af alle. Der skal fx være tekstning i vi-
deoer og en beskrivelse i teksten af, hvad man ser. Oplæsningen skal være tilpasset, så informatio-
ner og struktur bevares, selv om præsentationen ændres. Indholdet skal være adskilleligt, så det er
let at se og høre indhold i forhold til kontrast og at slå lyd og billede til og fra.
Krav til webtilgængelighed
ANVENDELIG
Indholdet skal være tilgængeligt via tastatur, hvis man ikke kan bruge en mus til at navigere. Der skal
være passende tid for roterende billeder og tekst, så alle kan følge med, samt mulighed for at pause
indholdet. For at hjælpe med at navigere på siden skal overskrifter være tydelige og forklare indhol-
dets emne eller formål. Der skal fx være et forslag til informationer, som skal indtastes af borgeren.
Informationen skal være læselig og forståelig. Der er fx taget stilling til linjeafstand og mellemrum
mellem ord. Endvidere skal forkortelser og udenlandske ord ikke bruges unødigt.
FORSTÅELIG
ROBUST
Indholdet skal være robust nok til at kunne anvendes stabilt af en bred vifte af brugeragenter, her-
under kompenserende teknologier. Det betyder, at indholdet skal kunne tilgås fra forskellige skærm-
størrelser og browsere. Det skal endvidere være muligt at interagere med indholdet ved brug af hjæl-
peværktøjer.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af den harmoniserede europæiske standard EN 301 549.
Det fremgår af tabel 2, at der er 4 hovedprincipper i webtilgængelighedsloven, som
ministeriernes og regionernes websteder skal overholde. Hovedprincipperne skal
sikre, at borgere med handicap eller funktionsnedsættelse kan bruge webstederne
og dermed tilgå digitale informationer på lige fod med andre borgere.
Tilgængelighedserklæring
10. Ifølge webtilgængelighedslovens § 4 skal offentlige myndigheder
afgive, offentlig-
gøre
og
ajourføre
en tilgængelighedserklæring for hvert af deres websteder.
Erklæringen beskriver tilgængeligheden og eventuelle planlagte forbedringer på et
websted og indeholder kontaktinformation til den ansvarlige offentlige myndighed. I
erklæringen skal myndigheden også angive, i hvilken grad webstedet overholder kra-
vene til webtilgængelighed.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Introduktion og konklusion |
7
11. Formålet med en ajourført tilgængelighedserklæring er at sikre, at borgere med han-
dicap eller funktionsnedsættelse kan få indsigt i deres muligheder for at tilgå og bruge
et websted, herunder hvem de skal kontakte for at få hjælp.
12. Offentlige myndigheder skal afgive tilgængelighedserklæringer i den digitale løs-
ning WAS-Tool, som Digitaliseringsstyrelsen har stillet til rådighed, jf. bekendtgørelse
nr. 904 af 22. august 2019. Afgivelsen af et websteds tilgængelighedserklæring i WAS-
Tool sikrer, at Digitaliseringsstyrelsen kan udtage webstedet til tilsyn.
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
13. Ministerierne og regionerne skal sikre, at deres websteder er tilgængelige for borge-
re med handicap eller funktionsnedsættelse. Vi har derfor undersøgt, om ministerier-
ne og regionerne har offentliggjorte og ajourførte tilgængelighedserklæringer, hvori de
angiver, om deres websteder efterlever webtilgængelighedslovens § 4 og bekendtgø-
relse nr. 904 af 22. august 2019. Vi har desuden undersøgt, om forsiderne på ministeri-
ernes og regionernes websteder overholder en delmængde af de krav til webtilgænge-
lighed, som fremgår af webtilgængelighedslovens § 3 og bekendtgørelse nr. 2180 af
26. november 2021.
14. Digitaliseringsstyrelsen har ansvaret for at føre tilsyn med, om offentlige myndig-
heders websteder lever op til webtilgængelighedsloven. Vi har derfor undersøgt, om
grundlaget for Digitaliseringsstyrelsens tilsyn er dækkende, og om styrelsens gennem-
førelse af og opfølgning på tilsynet overholder de krav, der er fastsat i artikel 3-7 i Eu-
ropa-Kommissionens gennemførelsesafgørelse. Vi har desuden undersøgt, om Digita-
liseringsstyrelsen har givet påbud i tilfælde af, at ministerier og regioner har overtrådt
lovgivningen, jf. webtilgængelighedslovens § 6, stk. 4.
Metode
15. Undersøgelsen baserer sig på en gennemgang af tilgængelighedserklæringer og en
analyse af forsiderne på 526 websteder fordelt på 21 ministerier og 5 regioner. Herud-
over baserer undersøgelsen sig på en analyse af Digitaliseringsstyrelsens materiale,
som styrelsen har brugt til at udvælge og gennemføre sit tilsyn. Undersøgelsen er et
øjebliksbillede af, hvordan ministerierne og regionerne i perioden august 2023 - marts
2024 levede op til webtilgængelighedslovens krav om en tilgængelighedserklæring og
et tilgængeligt websted.
Ministeriernes og regionernes websteder
16. Vi har undersøgt, om ministeriernes og regionernes tilgængelighedserklæringer er
afgivet i WAS-Tool (was.digst.dk). Hvis der er afgivet en tilgængelighedserklæring, har
vi efterfølgende undersøgt, om erklæringen er offentliggjort korrekt, er ajourført, og om
den indeholder kontaktinformation.
Vores gennemgang af tilgængelighedserklæringerne baserer sig på samme metode,
som Digitaliseringsstyrelsen bruger, når styrelsen vurderer de offentlige myndigheders
erklæringer i forbindelse med et tilsyn.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
8
| Introduktion og konklusion
Automatiske testværk-
tøjer
Der findes en række automa-
tiske testværktøjer, som de
offentlige myndigheder kan
bruge til at undersøge tilgæn-
geligheden på deres webste-
der. QualWeb er blot ét af dis-
se værktøjer.
Vi har endvidere undersøgt, om forsiderne på ministeriernes og regionernes webste-
der overholder 14 krav til webtilgængelighed. De 14 krav til webtilgængelighed fordeler
sig på de 4 hovedprincipper i webtilgængelighedsloven. Vi har vurderet, at forsiden på
et websted ikke lever op til webtilgængelighedsloven, hvis forsiden ikke overholder al-
le 14 krav.
17. Vi har testet de 14 krav til webtilgængelighed ved brug af det automatiske testværk-
tøj QualWeb. QualWeb er det testværktøj, som Digitaliseringsstyrelsen bruger i sit til-
syn. Det samme er tilfældet for en række andre EU-landes tilsyn. Vi har ikke undersøgt
de krav til webtilgængelighed, som skal testes manuelt, og som kræver ekspertviden.
De 14 undersøgte krav til webtilgængelighed udgør dermed en delmængde af de krav,
som fremgår af standarden EN 301 549. Vi har desuden valgt kun at undersøge over-
holdelsen af de 14 krav på forsiderne af ministeriernes og regionernes websteder. Den
valgte metode kan derfor ikke bruges til at udtale sig udtømmende om et websteds ge-
nerelle efterlevelse af webtilgængelighedsloven eller hele EN 301 549, men kan bruges
til at identificere manglende efterlevelse.
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn
18. I undersøgelsen af, om Digitaliseringsstyrelsen har ført et tilfredsstillende tilsyn, har
vi først undersøgt, om alle 526 websteder indgår i den population af websteder, hvor-
fra styrelsen udtager websteder til tilsyn. Dernæst har vi gennemgået styrelsens stik-
prøver fra tidligere monitoreringer og tilsyn for at undersøge, om stikprøverne lever op
til kravene om gennemførelse, størrelse og sammensætning. Vi har endvidere gennem-
gået materiale, der afspejler Digitaliseringsstyrelsens inddragelse af interesseorgani-
sationer gennem dialog og møder.
Vi har holdt en række møder med enkelte ministerier og én region, som har været ud-
taget til tilsyn af Digitaliseringsstyrelsen. På baggrund af møderne har vi gennemgået
eksempler på Digitaliseringsstyrelsens tilbagemeldinger for at undersøge, om de ud-
tagne myndigheder har modtaget data og oplysninger om, hvordan kravene til webtil-
gængelighed er overholdt, og om tilbagemeldingerne er sendt inden for en rimelig frist
og i et format, der hjælper myndigheden med at rette konstaterede lovbrud, jf. Europa-
Kommissionens gennemførelsesafgørelse.
Endelig har vi undersøgt de tilfælde, hvor Digitaliseringsstyrelsen har givet påbud til en
offentlig myndighed.
19. Undersøgelsens metode uddybes i bilag 1.
20. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 1.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Introduktion og konklusion |
9
Afgrænsning
21. Ved undersøgelsens start indmeldte ministerierne og regionerne 812 websteder,
som de vurderede er omfattet af webtilgængelighedsloven. Vi har herefter afgrænset
os fra at medtage mobilapplikationer, undersider og subdomæner. Det skyldes, at der
kun skal afgives én tilgængelighedserklæring for hvert websted og ikke for webstedets
undersider og subdomæner. Vi har desuden afgrænset os fra at medtage følgende
websteder:
Undersider og subdomæ-
ner
tidsbegrænsede websteder, fx sider med jobopslag o.l.
websteder, der ikke er på dansk
websteder, der kræver et login.
Efter denne afgrænsning indgår 526 websteder i undersøgelsen. I bilag 1 er undersø-
gelsens afgrænsning nærmere beskrevet.
22. Undersøgelsens
afsnit 2.1
om, hvorvidt ministerierne og regionerne har sikret, at
deres websteder er tilgængelige, er tidsmæssigt afgrænset til perioden august 2023 -
marts 2024. Selve gennemgangen af tilgængelighedserklæringerne og testen af web-
stedernes forsider er foretaget i perioden 30. august 2023 - 9. oktober 2023. Under-
søgelsens resultater for de enkelte websteder er således et øjebliksbillede.
Undersøgelsens
afsnit 2.2,
som handler om Digitaliseringsstyrelsens tilsyn, er tidsmæs-
sigt afgrænset til perioden 1. januar 2020 - 22. december 2023. Vi har dermed under-
søgt Digitaliseringsstyrelsens tilsyn i første, anden og tredje monitoreringsperiode.
Undersider og subdomæner er
separate dele af et overordnet
websted. De har ofte deres
egen unikke webadresse og
indhold. Fx har hoveddomæ-
net rigsrevisionen.dk en un-
derside, som hedder rigsrevi-
sionen.dk/kontakt (angivet
med en skråstreg efter hoved-
siden), og et subdomæne, som
hedder mail.rigsrevisionen.dk
(angivet med et punktum før
hovedsiden).
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
10
| Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven
2. Ministeriernes, regio-
nernes og Digitaliserings-
styrelsens efterlevelse af
webtilgængelighedsloven
23. Dette kapitel handler om ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens
efterlevelse af webtilgængelighedsloven. Vi har derfor undersøgt:
om ministerierne og regionerne har sikret, at deres websteder er tilgængelige for
borgere med handicap eller funktionsnedsættelse (afsnit 2.1)
om Digitaliseringsstyrelsen har ført et tilfredsstillende tilsyn med, om ministerier-
nes og regionernes websteder efterlever webtilgængelighedsloven (afsnit 2.2).
2.1. Webtilgængelighed for borgere med handicap eller
funktionsnedsættelse
24. Vi har undersøgt, om ministerierne og regionerne har sikret, at deres websteder er
tilgængelige for borgere med handicap eller funktionsnedsættelse.
Undersøgelsen er et øjebliksbillede af, hvordan webstederne så ud på tidspunktet for
vores gennemgang i efteråret 2023, og ikke nødvendigvis et udtryk for, hvordan web-
stederne ser ud i dag, da de er under konstant udvikling.
Offentlige myndigheder har ansvaret for at offentliggøre og ajourføre en tilgængelig-
hedserklæring om deres websteders efterlevelse af webtilgængelighedsloven og an-
svaret for at sikre, at webstederne er tilgængelige for borgere med handicap eller funk-
tionsnedsættelse, jf. webtilgængelighedslovens § 3 og § 4.
25. Vi har undersøgt:
om ministerierne og regionerne har offentliggjorte og ajourførte tilgængeligheds-
erklæringer for alle deres websteder
om forsiderne på ministeriernes og regionernes websteder overholder 14 krav til
webtilgængelighed.
Undersøgelsen viser, at ministerierne og regionerne ikke fuldt ud har sikret, at deres
websteder er tilgængelige for borgere med handicap eller funktionsnedsættelse.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven |
11
Overholdelse af kravet om en tilgængelighedserklæring for hvert
websted
26. Vi har undersøgt, om ministerierne og regionerne for hvert af deres websteder har
udfyldt en tilgængelighedserklæring og afgivet den i den digitale løsning WAS-Tool.
Herudover har vi undersøgt følgende 3 krav til tilgængelighedserklæringen:
Erklæringen er offentliggjort korrekt på ministeriets og regionens websted og kan
tilgås via webstedets footer, dvs. nederst på webstedet.
Erklæringen er ajourført inden for det seneste år.
Erklæringen indeholder et telefonnummer og en mailadresse, der giver alle borge-
re mulighed for at rette henvendelse til myndigheden.
Gennemgang af ministeriernes og regionernes tilgængelighedserklæringer
27. Undersøgelsen viser, at der for 95 ud af 526 websteder ikke var afgivet en tilgæn-
gelighedserklæring på tidspunktet for vores gennemgang. Det svarer til, at 18 % af de
websteder, som ministerierne og regionerne er ansvarlige for, ikke levede op til lovgiv-
ningen. Figur 2 viser antallet af websteder med og uden tilgængelighedserklæringer,
da vi gennemgik webstederne.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0019.png
12
| Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven
Figur 2
Antal websteder med og uden tilgængelighedserklæringer
Ministerier
Erhvervsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Justitsministeriet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Miljøministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Transportministeriet
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Forsvarsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Skatteministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Finansministeriet
By-, Land- og Kirkeministeriet
Økonomiministeriet
Udenrigsministeriet
Statsministeriet
Regioner
Region Midtjylland
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Nordjylland
0
10
20
30
40
50
Med
tilgængelighedserklæring
Uden tilgængelighedserklæring
Note: Figuren viser et øjebliksbillede af ministeriernes og regionernes efterlevelse af webtilgængelighedsloven, som det så ud, da Rigsrevisionen gen-
nemgik webstederne i perioden 30. august - 7. oktober 2023.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af webstedernes tilgængelighedserklæringer.
Det fremgår af figur 2, at 12 ud af 21 ministerier (svarende til 57 %) og 3 ud af 5 regioner
(svarende til 60 %) ikke havde en tilgængelighedserklæring for ét eller flere af deres
websteder på tidspunktet for vores gennemgang. 5 ministerier og én region har efter-
følgende udarbejdet tilgængelighedserklæringer for alle deres websteder.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven |
13
7 ud af 21 ministerier og 2 ud af 5 regioner havde i marts 2024 fortsat ikke tilgængelig-
hedserklæringer for alle deres websteder. Det drejer sig om følgende ministerier og
regioner:
Erhvervsministeriet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Justitsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Region Midtjylland
Region Sjælland.
Udfyldte tilgængelighedserklæringer
28. Vi har gennemgået tilgængelighedserklæringerne for de 431 websteder, hvor der
var afgivet en erklæring på tidspunktet for gennemgangen, for at se, om erklæringerne
er udfyldt korrekt og dermed er i overensstemmelse med webtilgængelighedslovens
krav om offentliggørelse, ajourføring og kontaktinformation.
Undersøgelsen viser, at 198 af de 431 tilgængelighedserklæringer ikke var udfyldt kor-
rekt. Det svarer til, at der var mangler i ca. 46 % af webstedernes tilgængelighedser-
klæringer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0021.png
14
| Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven
29. Figur 3 viser resultatet af vores gennemgang af de 431 tilgængelighedserklæringer.
Figur 3
Tilgængelighedserklæringernes overholdelse af kravene i webtilgængelighedsloven
TILGÆNGELIGHEDSERKLÆRINGEN ER AFGIVET
431 websteder
(82 %)
ERKLÆRINGEN ER
UDFYLDT KORREKT
233 websteder
(54 %)
ERKLÆRINGEN ER IKKE
UDFYLDT KORREKT
198 websteder
(46 %)
Ikke
offentliggjort
korrekt
128 websteder
(65 %)
Ikke
ajourført
korrekt
86 websteder
(43 %)
Har ikke
kontakt-
information
47 websteder
(24 %)
Note: Der kan være mere end ét af de 3 krav, som ikke er overholdt. Derfor summer andelen af websteder, der ikke lever op til kravene, ikke til 46 %.
De 46 % henviser til andelen af unikke tilgængelighedserklæringer, der ikke lever op til én eller flere af de udvalgte krav.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af gennemgangen af tilgængelighedserklæringerne på ministeriernes og regionernes websteder i perioden 30. au-
gust - 7. oktober 2023.
Det fremgår af figur 3, at 65 % af tilgængelighedserklæringerne ikke var offentliggjort
korrekt i henhold til webtilgængelighedslovens krav til placering og navngivning. 43 %
af erklæringerne var ikke ajourført korrekt, dvs. at de ikke var revideret inden for det
seneste år, og 24 % af erklæringerne indeholdt ikke kontaktinformation.
30. Flere ministerier og regioner har oplyst, at de nu har igangsat et arbejde med at ud-
bedre de tilgængelighedserklæringer, som ikke lever op til kravene.
Overholdelse af 14 krav til webtilgængelighed på webstedernes forsider
31. Vi har undersøgt, om forsiderne på ministeriernes og regionernes websteder over-
holder 14 krav til webtilgængelighed. De 14 krav relaterer sig til webtilgængelighedslo-
vens 4 hovedprincipper, som tidligere er beskrevet i tabel 2. Kravene fordeler sig på
følgende måde:
Opfattelig: 6 krav testet.
Anvendelig: 5 krav testet.
Forståelig: 2 krav testet.
Robust: 1 krav testet.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0022.png
Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven |
15
32. Vores undersøgelse viser, at 61 % af webstedernes forsider ikke levede op til ét el-
ler flere krav til webtilgængelighed, da vi gennemgik forsiderne. Det svarer til, at 320
ud af 526 websteder ikke levede op til lovgivningen.
33. Undersøgelsen viser, at alle ministerier og regioner med undtagelse af Statsmini-
steriet er ansvarlige for mindst ét websted, hvor forsiden ikke levede op til de 14 krav
til webtilgængelighed. Figur 4 viser antallet af websteder, hvor forsiderne ikke efterle-
ver webtilgængelighedsloven, fordelt på lovens hovedprincipper.
Figur 4
Manglende overholdelse af krav til webtilgængelighed fordelt på de 4 hovedprincipper
FORSIDER, SOM ER TESTET I QUALWEB
526 websteder
(100 %)
FORSIDER UDEN FEJL
206 websteder
(39 %)
FORSIDER, DER IKKE LEVER OP TIL LOVEN
320 websteder
(61 %)
FORDELT PÅ PRINCIPPER
Opfattelig
174 websteder
(33 %)
Anvendelig
188 websteder
(36 %)
Forståelig
26 websteder
(5 %)
Robust
246 websteder
(47 %)
Note: Der kan være mere end ét af de 4 hovedprincipper, som ikke er overholdt. Derfor summer andelen af websteder under de 4 hovedprincipper
ikke til den samlede andel af forsider, der ikke lever op til webtilgængelighedsloven.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af resultaterne i QualWeb.
Det fremgår af figur 4, at det særligt er det ene krav til webtilgængelighed, som web-
stedernes forsider ikke lever op til. Det er kravet om, at webstedet skal være
robust.
Således lever 47 % af de 526 websteder ikke op til det krav, som skal understøtte, at
borgere med fx ordblindhed eller behov for at få oplæst indhold kan interagere med
forsidens indhold ved brug af hjælpeværktøjer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0023.png
16
| Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven
Det fremgår også af figuren, at 36 % af webstedernes forsider ikke lever op til ét eller
flere af de 5 krav til webtilgængelighed, der skal understøtte, at webstedet er
anvende-
ligt,
mens 33 % af webstedernes forsider ikke lever op til ét eller flere af de 6 krav, som
skal understøtte, at webstedet er
opfatteligt.
Kravene om anvendelighed skal fx under-
støtte, at borgere med nedsat bevægelighed, nedsat styrke eller med begrænsede
kognitive evner kan bruge et tastatur i stedet for en mus til at navigere på webstedet.
Kravene om opfattelighed skal understøtte, at fx blinde og svagtseende, der ikke kan
opfatte billeder eller anden visuel information på webstedet, har mulighed for at mod-
tage informationen ved fx tekstede videoer, der kan læses op af en skærmlæser.
Der er kun 26 websteder, som ikke lever op til ét eller begge krav, som skal understøt-
te, at webstedets forside er
forståeligt
(5 %). Kravene skal fx understøtte, at svagtse-
ende kan skelne ord fra hinanden, fx ved at skriftstørrelsen ikke er for lille, og at der ik-
ke er blevet brugt udenlandske ord, som visse hjælpeværktøjer vil have svært ved at
læse op.
34. Ministerierne og regionerne skal i tilgængelighedserklæringerne angive, om deres
websteder lever op til de krav til webtilgængelighed, som fremgår af standarden EN
301 549. Figur 5 viser ministeriernes og regionernes angivelse af, om deres websteder
overholder kravene i standarden.
Figur 5
Ministeriernes og regionernes vurdering af overholdelsen af standarden
EN 301 549 på deres websteder
100 %
85 %
80 %
60 %
40 %
20 %
0%
13 %
2%
Webstedet overholder
standarden fuldt ud
Webstedet overholder
standarden delvist
(overholder de fleste krav)
Webstedet overholder
ikke standarden
(overholder ikke de fleste krav)
Note: Ministerierne og regionerne har vurderet overholdelsesstatus for hele webstedet og ikke kun forsiden.
Kilde:
Rigsrevisionens gennemgang af, hvilken overholdelsesstatus der er angivet for de 431 websteder, som
havde afgivet en tilgængelighedserklæring på undersøgelsestidspunktet.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven |
17
Det fremgår af figur 5, at 85 % af ministerierne og regionerne har angivet, at deres
websteder delvist overholder kravene til webtilgængelighed. Det svarer til 366 ud af
431 websteder. Det fremgår også af figuren, at ministerierne og regionerne samlet set
vurderer, at 13 % af webstederne (svarende til 55 websteder) overholder standarden
EN 301 549 fuldt ud, mens 2 % af webstederne ikke overholder de fleste krav til stan-
darden. De 10 websteder, som er vurderet til ikke at overholde standarden, er fordelt
på 7 ministerier og 2 regioner.
35. Ministerierne og regionerne har oplyst, at de har udbedret eller igangsat initiativer
til at udbedre de websteder, hvor forsiderne ikke lever op til kravene. Nogle har fået
eksterne eksperter til at gennemgå webstederne, mens andre er blevet mere opmærk-
somme på at sikre, at indholdet på webstederne overholder kravene til webtilgænge-
lighed. Miljøministeriet har fx oplyst, at ministeriet er overgået til et nyt system med en
klar formodning om, at det vil udbedre mange af de bemærkninger, som Rigsrevisio-
nen har haft.
Websteder uden tilgængelighedserklæringer overholder færre krav til webtilgæn-
gelighed på deres forsider
36. Vi har undersøgt, om de websteder, som ikke har en tilgængelighedserklæring, og-
så overholder færre krav til webtilgængelighed.
37. Undersøgelsen viser, at websteder uden en tilgængelighedserklæring i mindre grad
overholder de 14 krav til webtilgængelighed på webstedets forside. 79 % af forsiderne
på de websteder, som ikke har en tilgængelighedserklæring, overholder ikke alle de 14
undersøgte krav. For de websteders forsider, som har en tilgængelighedserklæring på
deres websted, er det 58 %, som ikke overholder de 14 krav.
2.2. Digitaliseringsstyrelsens tilsyn med efterlevelse af
webtilgængelighedsloven
38. Vi har undersøgt, om Digitaliseringsstyrelsen har ført et tilfredsstillende tilsyn med,
om ministeriernes og regionernes websteder efterlever webtilgængelighedsloven.
Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for at føre tilsyn med efterlevelsen af webtilgænge-
lighedsloven. Det fremgår af § 5 og § 6 i loven, at Digitaliseringsstyrelsen periodisk skal
monitorere de offentlige myndigheders efterlevelse af loven. Digitaliseringsstyrelsen
kan udstede påbud, hvis en myndighed ikke efterlever loven.
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn er reguleret af en række krav, som Europa-Kommissi-
onen har fastsat. Kravene omfatter bl.a., at styrelsen skal gennemføre både forenk-
lede og dybdegående monitoreringer. Herudover er der krav til stikprøvens størrelse
og sammensætning samt krav om, at relevante interesseorganisationer skal inddra-
ges i sammensætningen af stikprøven. Styrelsen skal derudover foretage tilbageven-
dende stikprøver af en del af de websteder, som blev monitoreret i den foregående
monitoreringsperiode.
Digitaliseringsstyrelsens
monitoreringer
Den
forenklede
monitorering
er en automatisk gennemgang
af 14 krav til webtilgængelig-
hed og kan derfor anskues
som en stikprøve på webste-
dets tilgængelighed.
Den
dybdegående
monitore-
ring er en manuel gennemgang
af webstedet og dets indhold,
hvilket indebærer, at en ræk-
ke udvalgte enkeltsider eller
skærmbilleder vurderes. Den
dybdegående monitorering
bygger oven på en forenklet
monitorering.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
18
| Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven
39. Vi har undersøgt:
om Digitaliseringsstyrelsen har et dækkende grundlag for tilsynet
om Digitaliseringsstyrelsens tilsyn overholder kravene om gennemførelse, størrel-
se og sammensætning af stikprøven samt om inddragelse af interesseorganisatio-
ner
om Digitaliseringsstyrelsens opfølgning overholder kravene om genmonitorering,
herunder krav om tilbagemelding på monitoreringen
om Digitaliseringsstyrelsen har benyttet muligheden for at udstede påbud.
Undersøgelsen viser, at Digitaliseringsstyrelsens tilsyn med ministeriernes og regioner-
nes efterlevelse af webtilgængelighedsloven ikke har været helt tilfredsstillende.
Digitaliseringsstyrelsens grundlag for tilsynet med websteder
40. Offentlige myndigheder skal afgive deres tilgængelighedserklæringer i den digi-
tale løsning WAS-Tool, som Digitaliseringsstyrelsen har stillet til rådighed. Digitalise-
ringsstyrelsens tilsyn tager udgangspunkt i de registreringer, som myndighederne har
foretaget i WAS-Tool.
41. Vi har undersøgt, om Digitaliseringsstyrelsen har et dækkende grundlag for at fø-
re tilsyn med, om ministeriernes og regionernes websteder efterlever webtilgænge-
lighedsloven.
42. Vores undersøgelse viser, at grundlaget for Digitaliseringsstyrelsens tilsyn er man-
gelfuldt, da 18 % af ministeriernes og regionernes websteder, svarende til 95 webste-
der, ikke var registreret i WAS-Tool på tidspunktet for vores gennemgang. Dermed
indgår disse websteder ikke i Digitaliseringsstyrelsens grundlag for tilsynet.
Undersøgelsen viser desuden, at de 18 % af webstederne, som ikke indgår i Digitalise-
ringsstyrelsens population, overholder færre krav til webtilgængelighed end de web-
steder, som indgår i populationen. Dermed har de mindst lovmedholdelige websteder
umiddelbart ikke været i risiko for at blive udtaget til tilsyn. Webstederne omfatter bl.a.
borgernære websteder som politiklagemyndigheden.dk, huslejenaevn.dk, mit-tog.dk,
studievalg.dk og organdonor.dk.
Rigsrevisionen finder, at Digitaliseringsstyrelsen bør sikre, at alle offentlige websteder
har en sandsynlighed for at blive udtaget til tilsyn. Der bør ikke være grupper af web-
steder uden for den population, hvorfra styrelsen udtager websteder til tilsyn.
43. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at populationen udvides, når styrelsen får kend-
skab til websteder og mobilapplikationer, som ikke er registreret i WAS-Tool. Styrel-
sen arbejder ikke selv med at afdække omfanget af websteder, der ikke fremgår af lis-
ten i WAS-Tool, men har oplyst, at styrelsen har mulighed for at blive bekendt med
websteder med manglende tilgængelighedserklæringer gennem bl.a. borgerhenven-
delser eller interesseorganisationer. Vores gennemgang viser, at der er en meget be-
grænset indmelding af websteder til Digitaliseringsstyrelsen.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0026.png
Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven |
19
Digitaliseringsstyrelsen har desuden oplyst, at der ikke findes en liste over alle offent-
lige myndigheders websteder og mobilapplikationer. Styrelsen finder derfor, at WAS-
Tool kan levere det bedste overblik over populationen, da offentlige myndigheder er
ansvarlige for at oprette tilgængelighedserklæringer for hvert af deres websteder i
WAS-Tool.
Endelig har Digitaliseringsstyrelsen oplyst, at styrelsen er bekendt med, at der findes
websteder og mobilapplikationer, som styrelsen kan være forpligtet til at føre tilsyn
med, men som ikke er registreret i WAS-Tool. Styrelsen finder dog, at de offentlige
myndigheder har ansvaret for at afgive tilgængelighedserklæringer og vurdere, om de
er omfattet af webtilgængelighedsloven. Digitaliseringsstyrelsen har endvidere oplyst,
at det ikke er muligt at have en ajourført population i WAS-Tool på grund af det omfat-
tende antal websteder, og fordi websteder åbnes, lukkes og opdateres hele tiden.
44. Rigsrevisionen er enig med Digitaliseringsstyrelsen i, at det er de offentlige myn-
digheders opgave og ansvar at afgive tilgængelighedserklæringer og vurdere, om de
er omfattet af webtilgængelighedsloven. Det er i øvrigt også myndighedernes ansvar
at sikre, at webtilgængelighedsloven efterleves. Digitaliseringsstyrelsens opgave er at
føre tilsyn med, om loven efterleves. Rigsrevisionen finder dog, at Digitaliseringsstyrel-
sen skal kende populationen for at kunne føre dette tilsyn.
Krav til Digitaliseringsstyrelsens tilsyn
45. Digitaliseringsstyrelsens tilsyn med efterlevelsen af webtilgængelighedsloven skal
ske i henhold til den metode, som Europa-Kommissionen har fastsat i artikel 3-7 i gen-
nemførelsesafgørelsen. Heri fremgår 4 krav, som vi har undersøgt overholdelsen af.
Figur 6 viser de 4 krav til tilsynet.
Figur 6
Krav til Digitaliseringsstyrelsens tilsyn
GENNEMFØRELSE
Der skal årligt gennem-
føres både forenklede
og dybdegående moni-
toreringer.
STØRRELSE
Stikprøven udtages
på baggrund af be-
folkningstallet. I stik-
prøven skal der indgå
min. 3 websteder pr.
100.000 indbyggere
plus 75 websteder.
SAMMENSÆTNING
Sammensætningen af
stikprøven skal være
forskelligartet, repræ-
sentativ og geografisk
afbalanceret.
INDDRAGELSE
Relevante interesse-
organisationer skal ind-
drages i sammensæt-
ningen af stikprøven.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Europa-Kommissionens gennemførelsesafgørelse af 11. oktober 2018
(2018/1524).
46. Vi har undersøgt, om Digitaliseringsstyrelsens tilsyn overholder de 4 krav i figur 6
om gennemførelse, størrelse og sammensætning af stikprøven samt om inddragelse
af interesseorganisationer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
20
| Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven
47. Vores undersøgelse viser, at Digitaliseringsstyrelsens tilsyn fuldt ud overholder
Europa-Kommissionens krav til tilsynet vedrørende stikprøvens størrelse, sammen-
sætning og inddragelse, mens kravet om tilsynets gennemførelse i hovedtræk over-
holdes.
Gennemførelse af forenklede og dybdegående monitoreringer
48. Digitaliseringsstyrelsen bruger en ekstern leverandør, som gennemfører de forenk-
lede og dybdegående monitoreringer på baggrund af en stikprøve, der er udvalgt af
styrelsen.
49. Vores undersøgelse viser, at Digitaliseringsstyrelsen overholder kravene i forhold
til de forenklede monitoreringer. Undersøgelsen viser samtidig, at styrelsen ikke helt
lever op til kravene i forhold til de dybdegående monitoreringer. Styrelsen overholder
fx ikke kravet om at undersøge, om et websted overholder alle kravene i standarden
EN 301 549, hvilket er formålet med den dybdegående monitorering. Konsekvensen er,
at den dybdegående monitorering derfor ikke kan bruges til endeligt at konkludere, om
et websted overholder standarden, som kravene i Europa-Kommissionens gennemfø-
relsesafgørelse foreskriver.
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at der generelt i EU-landene har været udfordringer
med at implementere hele EN 301 549, men at nogle lande, heriblandt Danmark, er i
gang med at implementere standarden, så de dybdegående monitoreringer i 2024
kan gennemføres efter kravene i Europa-Kommissionens gennemførelsesafgørelse.
Krav til stikprøvens størrelse
50. Digitaliseringsstyrelsen skal beregne antallet af websteder og mobilapplikationer,
der som minimum skal overvåges i hver overvågningsperiode, på grundlag af befolk-
ningstallet, jf. Europa-Kommissionens gennemførelsesafgørelse.
51. Vores undersøgelse viser, at Digitaliseringsstyrelsen i perioden januar 2020 - de-
cember 2023 har beregnet og udtaget det antal websteder og mobilapplikationer til
overvågning, som lever op til Europa-Kommissionens krav til stikprøvens størrelse. Fx
har styrelsen i 2023 udtaget 254 websteder til forenklet monitorering, hvilket svarer til
kravet om min. 3 websteder pr. 100.000 indbyggere plus 75 websteder.
Krav til stikprøvens sammensætning
52. Digitaliseringsstyrelsens udvælgelse af websteder til stikprøven skal sigte mod en
forskelligartet, repræsentativ og geografisk afbalanceret fordeling, jf. Europa-Kommis-
sionens gennemførelsesafgørelse. Stikprøven skal således være:
forskelligartet, dvs. indeholde websteder fra forskellige forvaltningsniveauer
repræsentativ, dvs. indeholde forskellige tjenester/serviceområder, der leveres af
offentlige myndigheder
geografisk afbalanceret, dvs. indeholde websteder fra offentlige myndigheder,
som er placeret forskellige steder i Danmark.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven |
21
53. Vores undersøgelse viser, at stikprøvens sammensætning lever op til kravene om
at sigte mod en forskelligartet, repræsentativ og geografisk afbalanceret fordeling på
baggrund af informationerne i WAS-Tool og oplysninger om postnumre. Digitaliserings-
styrelsen har oplyst, at styrelsen udtrækker stikprøver manuelt for at kunne overholde
kravene til stikprøvens sammensætning.
54. Undersøgelsen viser, at Digitaliseringsstyrelsen ikke efterprøver korrektheden af
de oplysninger om forvaltningsniveauer og serviceområder, som offentlige myndighe-
der er ansvarlige for at indberette i WAS-Tool. Styrelsen henviser til, at det skyldes, at
myndighederne har ansvaret for, at oplysningerne i WAS-Tool er korrekte.
Undersøgelsen viser desuden, at der er eksempler på, at registreringspraksissen i
WAS-Tool ikke er ensartet. Fx har Erhvervshus Hovedstaden registreret sig som en
statslig organisation, mens Erhvervshus Fyn og Erhvervshus Nordjylland har registre-
ret sig som offentligretlige organisationer, og Erhvervshus Sjælland og Erhvervshus
Midtjylland har registreret sig som regionale organisationer. Erhvervshus Sydjylland
havde ikke oprettet en tilgængelighedserklæring i WAS-Tool på tidspunktet for vores
undersøgelse.
55. Digitaliseringsstyrelsens tilsyn lever op til det indholdsmæssige i Europa-Kommis-
sionens gennemførelsesafgørelse i forhold til fx stikprøvens sammensætning. Vores
undersøgelse viser dog, at grundlaget for styrelsens tilsyn er mangelfuldt, da 18 % af
webstederne ikke indgår i den population, hvorfra styrelsen udtager websteder til til-
syn. Undersøgelsen viser endvidere, at de registreringer fra ministerierne og regioner-
ne, som Digitaliseringsstyrelsens tilsyn tager udgangspunkt i, ikke er ensartet.
Krav om inddragelse af relevante interesseorganisationer
56. Digitaliseringsstyrelsen skal inddrage interesseorganisationer, der repræsenterer
borgere med handicap eller funktionsnedsættelse, når styrelsen sammensætter sin
stikprøve af websteder. Styrelsen skal også tage hensyn til interessenternes holdning
til specifikke websteder, jf. Europa-Kommissionens gennemførelsesafgørelse.
57. Vores undersøgelse viser, at Digitaliseringsstyrelsen har inddraget relevante inte-
ressenter før sammensætningen af stikprøven.
58. Digitaliseringsstyrelsen etablerede i 2020 et tilsynsudvalg med deltagelse af en
række interesseorganisationer. Styrelsen har oplyst, at tilsynsudvalget skal sikre, at
organisationerne har mulighed for at oplyse om særlige områder eller specifikke web-
steder eller mobilapplikationer, som de finder relevante at medtage i monitoreringen.
Tilsynsudvalgets medlemmer høres pr. mail forud for hvert stikprøveudtræk, om de
har bidrag til udvælgelsen af websteder og mobilapplikationer, som skal indgå i moni-
toreringen.
Digitaliseringsstyrelsens
tilsynsudvalg
Tilsynsudvalget består af:
Hjernerystelsesforeningen
Danske Døves Landsfor-
bund
Ordblinde/Dysleksiforenin-
gen i Danmark
Danske Handicaporganisa-
tioner
Ældre Sagen
Dansk Blindesamfund
Gigtforeningen
Instituttet for Blinde og
Svagsynede
Sammenslutningen af Unge
Med Handicap
Landsforeningen af Foræl-
dre til Blinde og Svagsynede.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
22
| Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven
Digitaliseringsstyrelsens opfølgning på sit tilsyn
59. Digitaliseringsstyrelsen skal følge op på sit tilsyn. For det første skal styrelsen fo-
retage genmonitorering af en delmængde af de websteder og mobilapplikationer, som
blev monitoreret i den foregående monitoreringsperiode, jf. artikel 6 i Europa-Kommis-
sionens gennemførelsesafgørelse. For det andet skal styrelsen sikre, at de offentlige
myndigheder, som får konstateret mangler i forbindelse med et tilsyn, modtager oplys-
ninger om, hvordan kravene til webtilgængelighed er overholdt, og at det sker inden for
en rimelig frist og i et format, der hjælper med at kunne rette manglende overholdelse
af krav til webtilgængelighed, jf. artikel 7 i gennemførelsesafgørelsen.
60. Vi har undersøgt, om Digitaliseringsstyrelsens opfølgning på tilsynet overholder
kravene om genmonitorering, herunder krav om tilbagemelding på monitoreringen.
61. Vores undersøgelse viser, at Digitaliseringsstyrelsen har overholdt kravet om at
følge op på sit tilsyn.
Digitaliseringsstyrelsens genmonitorering af websteder og mobilapplikationer
62. Digitaliseringsstyrelsen skal genmonitorere mindst 10 % af de websteder og mobil-
applikationer, som blev monitoreret i den foregående monitoreringsperiode, jf. Euro-
pa-Kommissionens gennemførelsesafgørelse.
63. Vores undersøgelse viser, at Digitaliseringsstyrelsen overholder kravene om gen-
monitoreringer for alle årene i perioden januar 2020 - december 2023.
Digitaliseringsstyrelsens tilbagemelding til offentlige myndigheder
64. Digitaliseringsstyrelsen skal på baggrund af et tilsyn sende data og oplysninger til
den offentlige myndighed om, hvordan kravene til webtilgængelighed er overholdt. Op-
lysningerne skal sendes inden for en rimelig frist og i et format, der hjælper myndighe-
den med at kunne rette manglende overholdelse af krav til webtilgængelighed, jf. arti-
kel 7 i Europa-Kommissionens gennemførelsesafgørelse.
65. Vores undersøgelse viser, at Digitaliseringsstyrelsen overholder kravene om tilba-
gemelding på monitoreringerne, både i form af indhold og tidsfrist. Flere ministerier og
én region har givet udtryk for, at de finder Digitaliseringsstyrelsens tilbagemelding
herunder formatet
udfordrende, og at styrelsens afrapporteringer af de løbende mo-
nitoreringer bør forbedres, så det bliver nemmere at identificere konkrete krav, hvor
der gennem testværktøjet QualWeb er konstateret manglende overholdelse. Det er
også et ønske fra de offentlige myndighederne i vores undersøgelse, at bl.a. kravene i
standarden EN 301 549 og beskrivelserne af manglende overholdelse af krav til web-
tilgængelighed i QualWeb oversættes til dansk.
66. Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at styrelsen i 2023 oversatte EN 301 549 til
dansk, og at den oversatte version har været til rådighed for alle offentlige myndighe-
der siden december 2023. Styrelsen har løbende gjort de offentlige myndigheder op-
mærksom herpå, bl.a. i styrelsens nyhedsbrev.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Metodisk tilgang
|
1
Ministeriernes, regionernes og Digitaliseringsstyrelsens efterlevelse af webtilgængelighedsloven |
23
Digitaliseringsstyrelsen har endvidere oplyst, at alle de offentlige myndigheder, hvis
websteder har gennemgået forenklede eller dybdegående monitoreringer, modtager
en rapport fra styrelsen med resultater af monitoreringen. Digitaliseringsstyrelsen til-
byder ud over rapporten et frivilligt vejledningsmøde med styrelsen og det leverandør-
konsortium, som gennemfører monitoreringerne for styrelsen. Forud for mødet har
myndigheden mulighed for at sende emner eller spørgsmål, som ønskes gennemgået.
Anvendelse af sanktionsmuligheder
67. Digitaliseringsstyrelsen kan ved overtrædelse af webtilgængelighedsloven give
påbud om, at den offentlige myndighed skal gøre konkret indhold tilgængeligt, sikre en
fyldestgørende og opdateret tilgængelighedserklæring eller anvise et konkret tilgæn-
geligt alternativ, jf. lovens § 6, stk. 4.
68. Vi har undersøgt, om Digitaliseringsstyrelsen har benyttet muligheden for at udste-
de påbud til de offentlige myndigheder, som ikke har overholdt kravene til webtilgæn-
gelighed, eller som har haft mangler i tilgængelighedserklæringen.
69. Vores undersøgelse viser, at Digitaliseringsstyrelsen har udstedt 557 påbud i pe-
rioden januar 2020 - december 2023, hvis en offentlig myndighed ikke har overholdt
kravene til webtilgængelighed eller har haft mangler i tilgængelighedserklæringen. Sty-
relsen har dog ikke fulgt op på, om påbuddene efterleves. Digitaliseringsstyrelsen be-
grunder den manglende opfølgning med, at styrelsen har erfaringer med en høj grad
af efterlevelse af påbuddene for de 22 websteder, der indgik i genmonitoreringen fra
første til anden monitoreringsperiode.
Undersøgelsen viser endvidere, at Digitaliseringsstyrelsen ikke har benyttet mulighe-
den for påbud ved manglende overholdelse af krav til webtilgængelighed. Digitalise-
ringsstyrelsen har oplyst, at styrelsen bruger publiceringen af testresultaterne som et
virkemiddel i tilsynsprocessen. Digitaliseringsstyrelsen har desuden oplyst, at styrel-
sen i tilsynsprocessen lægger vægt på dialogen med de offentlige myndigheder om
den manglende overholdelse af krav til webtilgængelighed, som monitoreringen indi-
kerer. Således har der hidtil ifølge Digitaliseringsstyrelsen ikke været behov for at ud-
stede påbud.
Rigsrevisionen, den 4. april 2024
Bo Brabrand
sætterigsrevisor
/Stine Dahlgaard
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
24
| Metodisk tilgang
Bilag 1. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på en manuel gennemgang af webstedernes tilgængeligheds-
erklæringer, en automatisk gennemgang af webstedernes forsider, en gennemgang af
dokumenter, et udtræk fra WAS-Tool samt cases og møder.
Undersøgelsens population
Populationen af websteder baserer sig på indmeldinger fra ministerierne og regioner-
ne. Vi anmodede ministerierne og regionerne om en liste over de websteder, som de
hver især er ansvarlige for i forhold til at sikre efterlevelse af webtilgængelighedsloven.
Vi modtog information om 812 unikke websteder fra ministerierne og regionerne. Af-
grænsningen resulterede i, at de 812 websteder blev reduceret til de 526 websteder,
som indgår i undersøgelsen.
Vi har afgrænset os fra at medtage følgende websteder:
Websteder, der ikke ender på .dk.
Websteder, der ikke er på dansk.
Websteder, der er tidsbegrænsede, fx knyttet til en kampagne.
Undersider, dvs. websteder, der fremgår efter en stråstreg efter selve domæne-
navnet.
Subdomæner, dvs. websteder, der er afgrænset med et præfiks og punktum før
selve domænenavnet.
Websteder, hvor det ikke er muligt at tilgå information, medmindre man er logget
ind.
Websteder, der direkte omdirigerer til et andet domæne, som allerede indgår i un-
dersøgelsen.
Websteder, hvor vi ikke har kunnet få linket til at virke, fx hvis webstedet er nedlagt
inden vores gennemgang.
Websteder, som det ikke var muligt at teste via QualWebs API-løsning eller ved ma-
nuel indtastning i QualWeb i perioden, fx i forbindelse med arbejde på webstedet.
Websteder, hvor vi på baggrund af en kvalitetssikring vurderer, at QualWeb analy-
serer en fejlside frem for webstedets egentlige kildekode. For at validere, at Qual-
Web har undersøgt de korrekte websteder, har vi udført tests af logfilerne, som
QualWeb producerer. I logfilerne er det muligt at tjekke, om HTML-koden, som
QualWeb har analyseret, har karakter af et rigtigt websted frem for en fejlside.
Af ovenstående afgrænsning er det overvejende undersider og subdomæner, som ik-
ke indgår i undersøgelsen. Undersøgelsens samlede population består af 526 webste-
der, som skal efterleve webtilgængelighedsloven.
Vi har forelagt vores afgrænsning af undersøgelsens websteder for ministerierne og
regionerne. Hvert ministerium og hver region modtog en oversigt over de websteder,
som indgår og ikke indgår i undersøgelsen. For hvert websted, som ikke indgår i under-
søgelsen, angav vi en begrundelse for fravalget. Forelæggelsen gav ikke anledning til
ændringer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Metodisk tilgang |
25
Vi har kvalitetssikret vores population af websteder for at sikre, at den indeholder
websteder for de mest centrale offentlige myndigheder i Danmark. Dette har vi gjort
ved at krydstjekke de 526 websteder med Digitaliseringsstyrelsens publikation ”Det
offentlige
Danmark 2022”, som
afspejler indretningen af den offentlige sektor pr. 1.
april 2022. Vi har som supplement til publikationen også krydstjekket de 526 webste-
der med data om offentlige myndigheder fra den statistiske database ISOLA.
Gennemgang af tilgængelighedserklæringer
Vi har gennemgået de 526 websteder, som indgår i undersøgelsen, for at vurdere, om
webstederne har en tilgængelighedserklæring, som lever op til følgende krav:
Erklæringen er afgivet i WAS-Tool.
Erklæringen er udfyldt korrekt, herunder:
er offentliggjort korrekt
er ajourført
har kontaktinformation.
Tilgængelighedserklæringerne er gennemgået i perioden 30. august 2023 - 9. oktober
2023.
I det følgende beskriver vi, hvordan vi har gennemgået og vurderet tilgængeligheds-
erklæringerne.
Vurdering af, om tilgængelighedserklæringen er afgivet i WAS-Tool
Vi har undersøgt, om de 526 websteder har en tilgængelighedserklæring, som er afgi-
vet i den digitale løsning WAS-Tool. Det har vi gjort ved at undersøge, om tilgængelig-
hedserklæringen kan findes på en URL med følgende format: was.digst.dk/ditdomæ-
nenavn.dk. Kravet er overholdt, hvis
URL’en fører til en tilgængelighedserklæring.
Kra-
vet er ikke overholdt, hvis siden ikke findes.
Vurdering af, om tilgængelighedserklæringen er udfyldt korrekt
Vi har undersøgt, om de tilgængelighedserklæringer, som er afgivet i WAS-Tool, er ud-
fyldt korrekt. Vi har derfor udvalgt 3 krav, som Digitaliseringsstyrelsen også undersø-
ger, når styrelsen vurderer de offentlige myndigheders tilgængelighedserklæringer i
forbindelse med tilsyn. De 3 krav er også valgt, fordi de understøtter borgernes adgang
til tilgængelighedserklæringen, og fordi det er muligt at undersøge kravene uden en
kvalitativ vurdering af, om ministeriernes og regionernes oplysninger i erklæringen er
retvisende. I det følgende uddybes gennemgangen af de krav, som vi har undersøgt i
forhold til, om tilgængelighedserklæringen er udfyldt korrekt.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
26
| Metodisk tilgang
Vurdering af, om tilgængelighedserklæringen er offentliggjort korrekt
Vi har brugt følgende metode, når vi har undersøgt, om tilgængelighedserklæringen
er offentliggjort korrekt:
Kan tilgængelighedserklæringen i WAS-Tool tilgås via en nemURL med følgende
format: www.ditdomænenavn.dk/was? Dette har vi undersøgt ved at gå ind på
URL’en www.ditdomænenavn.dk/was, hvor ”dit domænenavn.dk” erstattes
af det
testede websteds domænenavn. Kravet
er overholdt, hvis nemURL’en leder til en
tilgængelighedserklæring, som ligger i WAS-Tool. Kravet er ikke overholdt, hvis
nemURL’en ikke leder til en tilgængelighedserklæring,
eller hvis
URL’en leder til en
tilgængelighedserklæring, som ikke er oprettet i WAS-Tool.
Indeholder webstedets footer et link, der leder til tilgængelighedserklæringen i
WAS-Tool? Dette har vi undersøgt ved at kigge efter et link til en tilgængeligheds-
erklæring i footeren på det testede websted. Kravet er overholdt, hvis der findes et
link i footeren til tilgængelighedserklæringen, eller hvis webstedet ikke har en footer
eller deler footer med andre websteder. Kravet er ikke overholdt, hvis der ikke fin-
des et link til tilgængelighedserklæringen i footeren.
Er linket til tilgængelighedserklæringen i
webstedets footer navngivet ”Tilgængelig-
hedserklæring”? Dette har vi undersøgt ved at gå ind på det testede websted og
tjekke
i footeren, om der er et link, der hedder ”Tilgængelighedserklæring”. Da det
ikke er et lovkrav, at linket skal hedde ”Tilgængelighedserklæring”, har vi ikke kon-
kluderet, at kravet ikke er overholdt, hvis linket til tilgængelighedserklæringen hed-
der noget andet. Vi har dog gjort ministerierne og regionerne opmærksom på, at
Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at linket hedder
”Tilgængelighedserklæring”.
Vurdering af, om tilgængelighedserklæringen er ajourført
Vi har brugt følgende metode, når vi har undersøgt, om tilgængelighedserklæringen
er ajourført:
Er
den angivne dato i tilgængelighedserklæringens felt ”Senest revideret” opdate-
ret inden for 1 år? Kravet er overholdt, hvis datoen ligger inden for 1 år før vores gen-
nemgang af erklæringen. Kravet er ikke overholdt, hvis datoen ligger mere end 1 år
før vores gennemgang.
Vurdering af, om tilgængelighedserklæringen har kontaktinformation
I undersøgelsen af, om tilgængelighedserklæringen har kontaktinformation har vi un-
dersøgt, om erklæringen har information, der giver alle borgere mulighed for mundtligt
og skriftligt at rette henvendelse til den offentlige myndighed. Vi har fulgt følgende me-
tode:
Hvis der er telefonisk kontaktinformation i tilgængelighedserklæringen under over-
skriften ”Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt
indhold på https://www.ditdomæ-
nenavn.dk/?”,
så er det muligt at rette mundtlig henvendelse til myndigheden.
Hvis der er skriftlig kontaktinformation i form af en mail eller et link til en kontakt-
side
i tilgængelighedserklæringen under overskriften ”Oplever du, at der er
ikke-
tilgængeligt indhold på https://www.ditdomænenavn.dk/?”,
så er det muligt at rette
skriftlig henvendelse til myndigheden. Dette skal dog kunne lade sig at gøre, uden
at borgeren skal logge ind med NemID/MitID eller bruge ikke-tilgængelige verifice-
ringsmekanismer, fx ikke-tilgængelige CAPTCHAS e.l.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Metodisk tilgang |
27
Kravet er overholdt, hvis tilgængelighedserklæringen indeholder både mundtlig og
skriftlig kontaktinformation. Kravet er ikke, hvis tilgængelighedserklæringen ikke in-
deholder mundtlig eller skriftlig kontaktinformation.
Ministeriernes og regionernes selvevalueringer
Vi har gennemgået ministeriernes og regionernes tilgængelighedserklæringer for an-
givelsen af, om deres websteder lever op til de krav til webtilgængelighed, som frem-
går af den europæiske standard EN 301 549.
Selvevalueringerne har 3 udfald:
Standarden er fuldt ud overholdt.
Standarden er delvist overholdt.
Standarden er ikke overholdt.
Vi har registreret selvevalueringen for hver tilgængelighedserklæring med værdierne
1 = overholder standarden fuldt ud, 2 = overholder standarden delvist og 3 = overhol-
der ikke standarden. Vi har herefter summeret antallet af websteder inden for de 3 ud-
fald og præsenteret dem i figur 5 i beretningen.
Automatisk gennemgang af webstedernes forsider
Formålet med den automatiske gennemgang er at undersøge, om de 526 websteder
overholder 14 udvalgte krav til webtilgængelighed i standarden EN 301 549. Undersø-
gelsen er kun foretaget på webstedernes forsider.
Den internationale brancheorganisation W3C (World Wide Web Consortium) har med
udgangspunkt i standarden EN 301 549 udviklet WCAG 2.1 (Web Content Accessibili-
ty Guidelines), som er en samlebetegnelse for internationale retningslinjer for webtil-
gængelighed. Retningslinjerne består af en række testbare succeskriterier for, hvor-
dan en delmængde af kravene i EN 301 549 overholdes på et websted, og er
lige-
som EN 301 549
organiseret under de 4 hovedprincipper i webtilgængelighedsloven.
Hvert enkelt af de krav i WCAG 2.1, som vi har undersøgt, refererer direkte til et krav i
EN 301 549.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
2930128_0035.png
28
| Metodisk tilgang
Tabel A viser sammenhængen mellem hovedprincipperne i webtilgængelighedsloven
og de 14 krav, som vi har testet i undersøgelsen.
Tabel A
Sammenhængen mellem hovedprincipperne i webtilgængeligheds-
loven og de 14 krav, som Rigsrevisionen har testet
Princip
Opfattelig
De 14 testede krav
i EN 301 549
9.1.1.1
9.1.3.1
9.1.3.4
9.1.3.5
9.1.4.4
9.1.4.12
Anvendelig
9.2.1.1
9.2.2.1
9.2.4.2
9.2.4.4
9.2.5.3
Forståelig
Robust
9.3.1.1
9.3.1.2
9.4.1.2
WCAG 2.1-
succeskriterier
1.1.1
1.3.1
1.3.4
1.3.5
1.4.4
1.4.12
2.1.1
2.2.1
2.4.2
2.4.4
2.5.3
3.1.1
3.1.2
4.1.2
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af informationer i WCAG 2.1 og oplysninger fra Digitaliseringsstyrelsen.
Vi har dermed undersøgt efterlevelsen af webtilgængelighedslovens principper med
udgangspunkt i 14 krav i standarden EN 301 549, som kan testes ved hjælp af 14 iden-
tiske WCAG 2.1-succeskriterier. Metoden kan bruges til at fastslå, om forsiden på et
websted ikke overholder ét eller flere af de 14 krav. Den valgte metode kan altså ikke
bruges til at udtale sig udtømmende om et websteds generelle efterlevelse af webtil-
gængelighedsloven eller hele EN 301 549, men kan bruges til at identificere manglen-
de efterlevelse af lovgivningen.
QualWebs API-løsning som testværktøj
Vi har brugt QualWeb til at undersøge, om forsiderne på ministeriernes og regionernes
websteder overholder 14 krav til webtilgængelighed. QualWeb er et automatisk test-
værktøj, der er udviklet af Lissabon Universitet. QualWeb er valgt blandt andre mulige
automatiske testværktøjer, da Digitaliseringsstyrelsen selv bruger QualWeb til sine for-
enklede monitoreringer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Metodisk tilgang |
29
Vi har undersøgt webstedernes forsider ved at bruge QualWebs API-løsning. Webste-
derne er undersøgt via API-løsningen ad 2 omgange: første kørsel den 25. september
2023 og en genkørsel den 4. oktober 2023. Genkørslen omfattede websteder, som vi
ikke kunne undersøge i den første kørsel. For enkelte websteder har det ikke været
muligt at få et resultat via API-løsningen. I disse tilfælde har vi indtastet webstederne
manuelt i QualWebs onlineværktøj. De manuelle gennemgange er foretaget i perioden
5.-7. oktober 2023. Vi har frasorteret de websteder, som hverken kunne evalueres via
API-løsningen eller via en manuel indtastning i QualWebs onlineværktøj, jf. afsnittet
”Afgrænsning
af undersøgelsens population af websteder”.
QualWebs evaluator: Fra ACT-regler til WCAG 2.1-succeskriterier
QualWeb gennemgår et websteds kildekode for, om webstedet lever op til såkaldte
ACT-regler. ACT-regler er standardiserede metoder, som man bruger til at teste, om
et websted lever op til hvert enkelt succeskriterie i WCAG 2.1. Digitaliseringsstyrelsen
bruger samme metode i sine forenklede monitoreringer. I vores undersøgelse testes
de 38 ACT-regler fordelt på 14 krav, hvilket giver høj grad af sikkerhed for resultatet.
Resultatet for hver ACT-regel har 4 mulige udfald:
bestået
advarsel
ikke bestået
ikke relevant.
Vi har lagt til grund for undersøgelsen, at alle ACT-regler skal være bestået, for at vi
kan konkludere, at kravet i lovgivningen er overholdt.
Vurdering på baggrund af QualWebs resultater
De 14 krav til webtilgængelighed er omfattet af webtilgængelighedsloven med tilhøren-
de bekendtgørelser. Et websted lever ikke op til lovgivningen, hvis webstedets forside
ikke overholder mindst ét krav til webtilgængelighed. Vi har derfor undersøgt, hvor
mange af de 526 websteders forsider der ikke overholder ét eller flere af de 14 krav.
Vi har brugt de opsummerede resultater på WCAG 2.1-niveau til at summere antallet
af websteder, som ikke overholder mindst ét WCAG 2.1-succeskriterie. Vi har tilsva-
rende summeret antallet af websteder, som ikke overholder mindst ét WCAG 2.1-suc-
ceskriterie inden for hvert af de 4 hovedprincipper i webtilgængelighedsloven. Til den-
ne summering har vi brugt tabel A, som viste fordelingen af WCAG 2.1-succeskriteri-
erne på webtilgængelighedslovens hovedprincipper. Hvis et websted ikke lever op til
mindst ét WCAG 2.1-succeskriterie inden for et hovedprincip, har vi vurderet, at web-
stedets forside ikke overholder det pågældende hovedprincip.
Digitaliseringsstyrelsens tilsyn
Vi har undersøgt, om Digitaliseringsstyrelsen har haft et tilfredsstillende tilsyn med mi-
nisteriernes og regionernes efterlevelse af webtilgængelighedsloven. Dette er primært
undersøgt ved at gennemgå en række dokumenter, afholde møder og foretage bereg-
ninger af, om Digitaliseringsstyrelsen for de enkelte monitoreringsperioder overholder
webtilgængelighedslovens krav om gennemførelse, størrelse og sammensætning af
stikprøven samt om inddragelse af interesseorganisationer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
30
| Metodisk tilgang
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
webtilgængelighedsloven med tilhørende bekendtgørelser samt den harmonise-
rede europæiske standard EN 301 549
vejledningsmateriale til vores brug af QualWeb
Digitaliseringsstyrelsens interne proceshåndbog, som indeholder beskrivelser af
styrelsens proces for gennemførelsen af forenklede og dybdegående monitorerin-
ger, samt retningslinjer for tilbagemeldinger og påbud
Digitaliseringsstyrelsens monitorerings- og tilsynsrapporter
korrespondance mellem Digitaliseringsstyrelsen og styrelsens tilsynsudvalg, som
viser styrelsens inddragelse af interesseorganisationer
korrespondance mellem Digitaliseringsstyrelsen og offentlige myndigheder i forbin-
delse med påbud
Digitaliseringsstyrelsens stikprøver for monitoreringsperioderne 2020-2023, som
vi har gennemgået for, om styrelsen overholder krav til stikprøvens størrelse og
sammensætning samt krav om genmonitorering.
WAS-Tool
Vi har gennemgået et udtræk over websteder i WAS-Tool, som viser websteder i WAS-
Tool pr. 27 august 2023 med tilhørende registreringer. Formålet med gennemgangen
har været at undersøge, om grundlaget for Digitaliseringsstyrelsens tilsyn er mangel-
fuldt i forhold til, om ministeriernes og regionernes websteder fremgår af WAS-Tool,
og om ministeriernes og regionernes registreringer er retvisende.
Cases
Vi har gennemgået 3 af Digitaliseringsstyrelsens tilbagemeldinger til offentlige myn-
digheder i forbindelse med styrelsens monitoreringer og tilsyn. Formålet med gennem-
gangen har været at vurdere, om Digitaliseringsstyrelsen har sendt data og oplysnin-
ger til de offentlige myndigheder, som har været udtaget til tilsyn og monitorering, in-
den for en rimelig frist og i et format, som hjælper myndighederne til at forstå og arbej-
de videre med resultaterne.
For hver tilbagemelding har vi gennemgået perioden, fra Digitaliseringsstyrelsen udfø-
rer monitoreringen eller tilsynet, til den offentlige myndighed modtager styrelsens til-
bagemelding i form af en monitorerings- og tilsynsrapport. Vi har derudover gennem-
gået formatet for hver tilbagemelding for, om det fremgår tydeligt, hvilke krav til web-
tilgængelighed Digitaliseringsstyrelsen har påvist manglende overholdelse af. Vi har
desuden gennemgået hver tilbagemelding for, om Digitaliseringsstyrelsen har tilbudt
og afholdt et vejledningsmøde med myndigheden.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Statsrevisorernes beretning nr. 12/2023 om digital tilgængelighed i staten og regionerne
Metodisk tilgang |
31
Møder
Vi har holdt en række møder i forbindelse med undersøgelsen. Vi har holdt følgende
møder:
Et åbningsmøde (online) med alle ministerier og regioner. Formålet med mødet
var at orientere om undersøgelsens design og besvare de revideredes spørgsmål
til undersøgelsens revisionskriterier.
Afklarende møder med Digitaliseringsstyrelsen og Digitaliserings- og Ligestil-
lingsministeriet. Formålet med møderne var at afklare forhold ved de dele af Digi-
taliseringsstyrelsens tilsynsproces, som har været genstand for undersøgelsen.
Møder med repræsentanter fra 4 offentlige myndigheder (3 ministerier og én re-
gion). Formålet med møderne var at høre myndighedernes erfaringer med at
indgå i Digitaliseringsstyrelsens tilsyn.
Kvalitetssikring
Denne undersøgelse er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssik-
ring, som omfatter høring hos de reviderede samt ledelsesbehandling og sparring på
forskellige tidspunkter i undersøgelsesforløbet med chefer og medarbejdere i Rigsre-
visionen med relevante kompetencer.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
herunder standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Standarderne fastlægger,
hvad brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der er tale om en
god faglig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper
i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).