Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2929609_0001.png
Folketingets Udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2024 - 2415
Doknr.
104214
Dato
01-11-2024
Orientering om forslag til lov om supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om kunstig intelligens (Lov om forbudte former for AI)
Lovforslagets baggrund
Forordningen om kunstig intelligens har som hovedformål at forbedre det indre markeds
funktion og fremme udbredelsen af menneskecentreret og troværdig kunstig intelligens (AI)
og samtidig sikre et højt niveau af beskyttelse af sundhed, sikkerhed og de grundlæggende
rettigheder.
Forordningen om kunstig intelligens følger en risikobaseret tilgang, hvor graden af forpligtel-
ser følger graden af risici for borgeres sundhed, sikkerhed og grundlæggende rettigheder. Det
betyder i praksis, at kunstig intelligens-systemer med uacceptabel risiko forbydes, at kunstig
intelligens-systemer med høj risiko pålægges strenge krav, at kunstig intelligens-systemer
med begrænset risiko vil være underlagt gennemsigtighedsforpligtelser, og at kunstig intelli-
gens-systemer med minimal risiko ikke pålægges forpligtelser.
Forordningen om kunstig intelligens opstiller retningslinjerne for hvordan tilsynene skal ind-
rettes på tværs af unionen og pålægger medlemsstaterne udpege kompetente myndigheder,
som skal udføre tilsyn med forordningens regler. I henhold til artikel 99, stk. 1, i forordningen
om kunstig intelligens skal medlemsstaterne desuden indføre nationale sanktionsbestemmel-
ser og håndhævelsesforanstaltninger for overtrædelser af forordningen.
Forordningen om kunstig intelligens trådte i kraft d. 1. august 2024 og finder trinvis anven-
delse mellem 2025-2027. Forordningens kapitel I (almindelige bestemmelser) og II (forbudte
former for AI-praksis) finder anvendelse fra den 2. februar 2025.
Kapitel III, afdeling 4 (bemyndigende myndigheder og bemyndigede organer), kapitel V (AI-
modeller til almen brug), VII (forvaltning) og XII (sanktioner) og artikel 78 (fortrolighed) finder
anvendelse fra den 2. august 2025, med undtagelse af artikel 101 (bøder til udbydere af AI-
modeller til almen brug).
Lovforslagets formål og indhold
Lovforslaget har til formål at indføre supplerende regler i forbindelse med tilsynet med for-
ordningen om kunstig intelligens kapitel II, navnlig med forbudte former for AI praksis. På
grund af forordningens trinvise implementering foreslås det kun at indføre supplerende lov-
givning til de dele af forordningen, der træder i kraft den 2. februar 2025 og 2. august 2025.
Dette omfatter bl.a. udpegning af markedsovervågningsmyndigheder, bemyndigende myndig-
heder samt fastsættelse af sanktioner.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 11: Lovudkast: Forslag til lov om supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kunstig intelligens (Lov om forbudte former for AI), fra ministeren for digitalisering
2929609_0002.png
Lovforslaget indeholder flere bemyndigelsesbestemmelser og fastlægger blandt andet, at mi-
nisteren for digitalisering kan udpege bemyndigende myndigheder og markedsovervågnings-
myndigheder iht. forordningens artikel 70, stk. 1. Udpegning af markedsovervågningsmyndig-
heder på andre ressortområder sker efter aftale med vedkommende ressortminister.
Derudover foreslås bemyndigelsesbestemmelser til, at Digitaliseringsstyrelsen eller vedkom-
mende minister inden for sit område, efter forhandling med Digitaliseringsstyrelsen, kan fast-
sætte nærmere regler om de nationale kompetente myndigheders opgaver og beføjelser.
2