Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2914456_0001.png
Velkommen til Udvalget for Digitalisering og It
- En guide til udvalgets arbejde
Udvalget for Digitalisering og It og sekretariatsbetje-
ning af udvalget
Formand:
Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Næstformand:
[Indstillet: Rasmus Lund-Nielsen (M)]
Mødetidspunkt:
Onsdag kl. 10.00
Alternativt mødetidspunkt:
Fredag kl. 10.00
Lokale:
Vær. 2-145
Sekretariatet indkalder udvalgsmedlemmer til udvalgsmøder via kalen-
deren i Outlook.
14. marts 2024
a. Sekretariatsbistand
Udvalget for Digitalisering og It bistås af:
Udvalgssekretær Morten Villumsen, tlf.: 3337 5542 / mobil: 6162
5874,
[email protected]
Udvalgssekretær Gry Nielsen, tlf. 3337 5583 / mobil 6162 5821,
[email protected]
Udvalgsassistent Zahra Nazish Hussain, tlf. 3337 5504 / mobil
6162 5330,
[email protected]
Sekretariatets opgaver og bistand til udvalgets medlemmer
Sekretariatet planlægger og forbereder udvalgets møder og andre ak-
tiviteter sammen med formanden og udvalget. Udvalgets medlemmer
kan få individuel bistand og hjælp fra sekretariatet til arbejdet i udvalget.
Det kan f.eks. være til udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag
til betænkninger og beretninger, ændringsforslag til ministerens lov-
forslag samt til at udarbejde og fremsætte beslutningsforslag.
Udvalgssekretariatets bistand til medlemmer er fortrolig. Det indebæ-
rer, at f.eks. udvalgsformænd, andre udvalgsmedlemmer, ministeriet
eller offentligheden ikke orienteres om eventuelle initiativer og drøftel-
ser.
b. Folketingets konsulenter og bibliotek
Udvalget har tilknyttet en kontaktperson i Biblioteket, som bl.a. kan
hjælpe med at søge materiale frem. Kontaktpersonen udarbejder også
baggrundsmateriale til lov- og beslutningsforslag og forespørgsler
m.m., som bliver behandlet i salen. Biblioteket sender baggrundsmate-
rialet til udvalget, ugen før en sag bliver behandlet i salen.
Folketingssekretariatet har tilknyttet konsulenter, der kan bistå udval-
gene med yderligere faglig bistand i form af f.eks. mundtlige orienterin-
ger/uddybende skriftlige oplæg om juridiske og økonomiske problem-
stillinger, EU-sager, internationale forhold og aktuelle emner. Mere in-
formation og kontaktoplysninger til konsulenterne kan findes her
https://nettinget.ft.dk/konsulent.
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til guide til udvalgsarbejdet i DIU 2024
2914456_0002.png
Udvalgsmedlemmer er altid velkomne til at kontakte udvalgets sekreta-
riat om både faglige og praktiske spørgsmål, herunder om bistand fra
de tilknyttede faglige konsulenter og biblioteket.
c. Sagsområde
Udvalgets sagsområder er it og digitalisering i den offentlige og private
sektor, herunder it-modernisering, anvendelse af kunstig intelligens, it-
sikkerhed, databeskyttelse, dataetik samt borgernes rettigheder og
retssikkerhed i det digitale samfund. Herudover behandler udvalget sa-
ger vedrørende teleforsyning.
Udvalgets primære politiske fagminister er digitaliseringsministeren, og
udvalgets fagministerium er Digitaliseringsministeriet. Under ministeriet
hører bl.a. Digitaliseringsstyrelsen og Danmarks Statistik. Der henvises
til DIU alm. del
bilag
22
og
72,
2022-23, (2. samling) for organisati-
onsdiagram og oversigter over lovgivning og politiske aftaler på mini-
sterområdet. [Nyt organisationsdiagram følger når ministeriet endelig
er på plads efter rokaden i september 2024].
Nogle af udvalgets sagsområder er imidlertid forankret i andre ministe-
rier. Dataetik og databeskyttelse hører under justitsministeren. Under
justitsministeriet hører Datatilsynet og Dataetisk Råd, som hører under
udvalgets ressort. Teleforsyning er med rokaden i september 2024 flyt-
tet fra klima-, energi- og forsyningsministeren. Det er Styrelsen for Da-
taforsyning og Infrastruktur, der er udøvende myndighed.
De enkelte fagministre har ansvar for digitalisering og it på deres eget
område, og udvalget arbejder sammen med andre udvalg og kan drøfte
sager og forslag på andre udvalgs sagsområder ud fra et it- og digitali-
seringsperspektiv, når det er relevant.
Udvalget for Digitalisering og It behandler de lovforslag, som fremsæt-
tes af digitaliseringsministeren og henvises til udvalget. Herudover be-
handler udvalget lovforslag vedr. databeskyttelse, som fremsættes af
justitsministeren.
Udvalget har også mulighed for at parallelbehandle lov- og beslutnings-
forslag på andre udvalgs sagsområder. En sådan parallelbehandling
indebærer, at Udvalget for Digitalisering og It primært fokuserer på de
it- og digitaliseringsmæssige aspekter af lov- eller beslutningsforslaget,
og at udvalget bl.a. har mulighed for at stille spørgsmål på forslaget,
deltage i evt. samråd og komme med en udtalelse i betænkningen,
selvom et andet udvalg formelt står for udvalgsbehandlingen.
d. Dokumenter m.v.
Udvalget for Digitalisering og It har en hjemmeside på ft.dk. Her findes
udvalgets nyheder, dagsordener, kalender, medlemsoversigt, tv-opta-
gelser af åbne udvalgsmøder og alle udvalgets dokumenter, f.eks. lov-
og beslutningsforslag, spørgsmål og svar fra ministre, bilag, henven-
delser fra borgere m.v.:
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/diu.
Side 2 | 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til guide til udvalgsarbejdet i DIU 2024
2914456_0003.png
Dokumenter, der er mærket ”internt”, bliver omdelt, så de
kun kan læ-
ses af medlemmer, ministre og ansatte i Folketinget og må ikke videre-
formidles eller offentliggøres. Dokumenter mærket ”fortrolige”
er kun til
udvalgets medlemmer og må ikke videreformidles eller offentliggøres.
Procedurer og praksis m.v. for udvalget
Udvalget for Digitalisering og It følger generelt de procedurer for ud-
valgsarbejdet, som er beskrevet i publikationen: ”Udvalgsvejledningen,
Præsidiets guide til arbejdet i Folketingets stående udvalg”.
Vejlednin-
gen indeholder et hovedafsnit om ”Udvalgene generelt”. Et andet ho-
vedafsnit handler om ”Udvalgenes værktøjskasse”, herunder samråd,
udvalgsbehandling af forslag, høringer og studieture m.m.
Der er desuden udarbejdet et katalog over
Parlamentariske værktøjer i
Folketingets sal og udvalg,
som beskriver forskellige redskaber i ud-
valgsarbejdet.
Herunder beskrives de arbejdsgange, som kan adskille sig fra andre
udvalgs arbejdsgange.
a. Om fysisk og virtuel deltagelse i udvalgets aktiviteter
Udvalget for Forretningsordenen har i
beretning nr. 3, 2021-22,
bl.a.
bemærket, at udvalgene bør være særlig opmærksomme på, hvilket
signal man sender ved henholdsvis fysisk og virtuel mødedeltagelse.
Ved fysisk fremmøde udvises generelt en højere grad af respekt for
udvalgets gæster, f.eks. ved foretræder, samråd, høringer og andre
åbne møder og aktiviteter. Folketinget har et fælles ansvar for at vise
synlighed i kontakten med borgere, virksomheder og det omgivende
samfund i øvrigt, hvorfor fysisk fremmøde i tilfælde som de nævnte bør
være det klare udgangspunkt.
-
-
Udvalgets møder afholdes som udgangspunkt som fysiske møder.
I særlige tilfælde kan medlemmer af udvalget anmode udvalgets
sekretariat om at deltage i mødet virtuelt og få tilsendt et link til
Teams. Der vil normalt være adgang til virtuel deltagelse, hvis mø-
der holdes uden for udvalgets mødetidspunkt onsdag kl. 10.
Deputationer i foretræde, eksperter og oplægsholdere møder for
udvalget og til høringer ved fysisk fremmøde. Deltagelse kan und-
tagelsesvist ske virtuelt, hvis særlige hensyn gør sig gældende
(f.eks. logistiske, geografiske eller helbredsmæssige hensyn).
Udvalgsformanden kan indkalde til (rent) virtuelt udvalgsmøde,
hvis mødet er lukket, og dagsordenen alene indeholder punkter
med mere formelle beslutninger, f.eks. afgivelse af betænkninger
og rene orienteringspunkter.
Udvalget er opmærksom på, at muligheden for virtuelle møder/vir-
tuel deltagelse udvider mulighederne for at holde møder med in-
ternational præg/deltagelse, og at det derfor kan være hensigts-
mæssigt at gøre brug heraf.
-
-
-
Side 3 | 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til guide til udvalgsarbejdet i DIU 2024
Planlagte høringer, ekspertmøder, studieture i ind- og udland m.m. vil
af respekt for udvalgets gæster og eksterne parter blive aflyst, hvis der
er færre end 5 tilmeldte udvalgsmedlemmer til den planlagte aktivitet.
Berørte fagudvalg inviteres til at deltage i udvalgets aktiviteter, hvor
det er relevant.
b. Faste aktiviteter
1. Opstart af nyt folketingsår
I begyndelsen af hvert nyt folketingsår indkaldes digitaliseringsministe-
ren til et lukket samråd om ministerens og regeringens politiske priori-
teter både nationalt og i EU på udvalgets område i det kommende Fol-
ketingsår, herunder regeringens lovprogram på udvalgets område.
2. Kombineret forespørgsels- og redegørelsesdebat
Udvalget har anmodet digitaliseringsministeren om at afholde den år-
lige redegørelse om Danmarks Digitale Vækst i januar/februar, hvor
Folketingets mødekalender er mindre travl. Udvalget har besluttet, at
der parallelt med redegørelsen afvikles en forespørgselsdebat. Det mu-
liggør, at der kan stilles forslag til vedtagelse.
Udvalget kan i god tid forinden redegørelsesdebatten invitere ministe-
ren til en drøftelse om, hvilke emner som bør indgå i redegørelse.
3. Lukkede spørgetimer
Lukkede spørgetimer er et parlamentarisk redskab, som udvalgene i
dialog med ressortministeren kan benytte 2-4 gange årligt, hvis de øn-
sker det. Formålet med spørgetimerne er at skabe rum for en ny form
for dialog mellem ministre og udvalg om aktuelle politiske emner, som
ikke er ”store nok” eller på anden måde ikke egner sig til et samråd. Det
er dermed intentionen, at spørgetimen skal give plads til en uformel
politisk drøftelse, hvor der f.eks. kan udveksles information om politiske
prioriteter, snarlig politisk handling og af mere generel karakter.
Udvalget inviterer ministeren til halvårlige orienteringer om udviklingen
på ministerens område og om særlige politiske prioriteringer eller aktu-
elle sager. I forbindelse med orienteringen er det muligt at rejse andre
aktuelle sager efter modellen for lukkede spørgetimer.
Digitaliseringsministeren har fra efteråret 2024 tilbudt at afholde ordfø-
rermøder for hele udvalget hver anden måned. Disse møder træder i
stedet for de halvårlige orienteringer.
4. Teknisk gennemgang af forslag til finanslov
Udvalget for Digitalisering og It inviterer digitaliseringsministeren og
embedsmænd fra ministeriet til at give udvalget en teknisk gennem-
gang af forslag til finanslov fsva. ministerens sagområde. Den tekniske
gennemgang foretages efter fremsættelsen af forslaget til finanslov og
(så vidt muligt) inden 1. behandling af finanslovslovforslaget.
5. Halvårlige møder med forsvarsministeren
Forsvarsministeren har på møde den 2. juni 2023 tilbudt udvalget halv-
årlige møder, hvor udvalget briefes om sager på udvalgets sagsområde
Side 4 | 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til guide til udvalgsarbejdet i DIU 2024
særligt om cybersikkerhed. Center for Cybersikkerhed deltager i mø-
derne. Området er med regeringsrokaden september 2024 overgået til
ministeren for samfundssikkerhed og beredskab. Udvalget har anmo-
det beredskabsministeren om at fortsætte møderne. Udvalget kan in-
den mødet anmode om, at konkrete emner sættes på dagsorden. Rets-
udvalget, Forsvarsudvalget og andre relevante udvalg kan inviteres til
deltagelse i briefingen.
6. Årlige møder med interessenter
Dataetisk Råd
Udvalget har besluttet at holde årlige møder med Dataetisk Råd, og at
invitere Datatisk Råd til at præsentere deres anbefalinger, når de udgi-
ves.
Datatilsynet
Udvalget afholder årligt et møde med Datatilsynet om tilsynets arbejde.
Digitaliseringsstyrelsen
Har vi aftalt fast møde?
Folketingets Ombudsmand
Udvalget besluttede på sit møde den 24. januar at afholde faste årlige
møder med Folketingets Ombudsmand om den offentlige digitalisering.
Statens It-Råd
Udvalget har besluttet at videreføre Finansudvalgets praksis med årlige
møder med Statens It-Råd. Mødet kan eventuelt finde sted i forbindelse
med udgivelsen af den årlige statusrapport.
Teleområdet
Udvalget var den 31. januar 2024 på besøg hos TDC Net med delta-
gelse af Dansk Erhverv og Teleindustrien. Udvalget besluttede at holde
faste møder med interessenterne på teleområdet.
7. Konferencer og internationale møde
Udvalget har sendt og vil fremover sende repræsentanter til:
Web Summit
i Lissabon i november 2023. Det anbefales at give mulig-
hed for deltagelse i kommende møde.
Mobile World Congres
i Barcelona februar 2024.
c. Principper for modtagelse af deputationer
Anmodninger om foretræde forelægges udvalget forud for beslutning
om eventuelt foretræde.
Deputationer skal som hovedregel vedrøre en generel eller principiel
sag. Udvalget ønsker at tydeliggøre, at der ikke er behov for anven-
delse af lobbyister ved anmodning om foretræde for udvalget. Udvalget
ønsker at møde organisationen/interessenten
ikke at mødes med lob-
byister.
Side 5 | 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til guide til udvalgsarbejdet i DIU 2024
d. Behandling af EU-sager
Det er muligt for Udvalget for Digitalisering og It´s medlemmer at del-
tage i Europaudvalgets møder, når der behandles sager, der kan have
udvalgets interesse, uden at være indskiftet.
Udvalget kan indkalde relevant minister i samråd forud for rådsmøde
og Europaudvalgsmøde for at få uddybet de sager, der er på rådsmø-
dedagsordenen og er af relevans for udvalget.
Udvalget inviterer halvårligt ministeren til en drøftelse af aktuelle EU-
sager på udvalgets område, herunder om de danske politiske priorite-
ter.
e. Underudvalg
Udvalget for Digitalisering og It nedsætter ad hoc-underudvalg til plan-
lægning af udvalgets aktiviteter, såsom rejser, høringer, ekspertmøder
m.v., i forbindelse med, at udvalget har truffet beslutning om at igang-
sætte en given aktivitet.
Underudvalg bistår i planlægningsprocessen og træffer løbende afgø-
relser om de praktiske forhold, herunder om den relevante fagminister
skal inviteres med til at deltage i aktiviteten.
f.
Erhvervspraktikanters deltagelse
En del folketingsmedlemmer har 8-10. klasseelever i erhvervspraktik.
Udvalgsmedlemmernes erhvervspraktikanter kan overvære lukkede
udvalgsmøder, medmindre et dagsordenspunkts karakter (undtagel-
sesvis) tilsiger, at dette ikke bør være tilfældet.
Hvis udvalget modtager deputationer på et møde, kan deputationerne
forud for foretrædet spørges, om deputationen har indvendinger mod,
at erhvervspraktikanterne er til stede under foretrædet.
g. Gruppeansattes deltagelse i tekniske gennemgange og lign.
Præsidiet har i 2015 tilkendegivet, at det er op til det enkelte udvalg at
beslutte, om gruppeansatte skal have adgang til at overvære tekniske
gennemgange og andre udvalgsmøder af lignende karakter f.eks. luk-
kede ekspertmøder.
Gruppeansatte kan overvære sådanne lukkede udvalgsmøder ifølge
med et udvalgsmedlem. Udvalgssekretæren orienterer udvalgets med-
lemmer om denne praksis forud for mødet. Gruppeansatte, som ønsker
at deltage, skal tilmelde sig til udvalgssekretæren og oplyse, hvilket ud-
valgsmedlem den gruppeansat følges med.
h. Overblik over lovgivning med revisionsbestemmelser m.v.
For at sikre sig et overblik over kommende lovgivning, som følger af
revisionsbestemmeler og evalueringer m.m., stiller udvalget i starten af
hvert folketingsår følgende spørgsmål:
Side 6 | 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til guide til udvalgsarbejdet i DIU 2024
2914456_0007.png
”Vil ministeren sende udvalget en oversigt over, hvilke love inden for
ministeriets lovgivningsområde der har indsat en revisionsbestem-
melse, en solnedgangsklausul, er undergivet lovovervågning, eller hvor
der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering?
Vil ministeren tillige angive temaer for revision m.m., og hvilke frister
der er fastsat for den enkelte revision m.v.?”
i.
Behandling af bekendtgørelser efter databeskyttelsesloven
Databeskyttelseslovens § 5, stk. 3, indebærer bl.a., at en minister efter
forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om, at offentlige
myndigheder må viderebehandle personoplysninger til andre formål,
end de oprindelig var indsamlet til, uafhængigt af formålenes forenelig-
hed. Under udvalgsbehandlingen af lovforslaget i 2018 blev det fastsat,
at hvis en bekendtgørelse ønskes udstedt efter denne bestemmelse,
skal Retsudvalget og det relevante fagudvalg høres forinden, og hvis
der i et af disse udvalg er et flertal imod kan bekendtgørelsen ikke ud-
stedes.
Retsudvalget har afgivet en beretning, der beskriver denne proces:
Be-
retning nr. 2, 2018-19, 1. samling.
Sager vedr. databeskyttelse blev overført fra Retsudvalget til Udvalget
for Digitalisering og It i marts 2023, hvilket betyder, at det fremadrettet
er Udvalget for Digitalisering og It, der skal modtage høringer, som be-
skrevet ovenfor.
Justitsministeriet har
den 29. juni 2023 oplyst,
at der endnu ikke er ud-
stedt bekendtgørelser efter § 5, stk. 3, i databeskyttelsesloven.
j.
Indstilling af medlemmer til Dataetisk Råd
Udvalget for Digitalisering og It har mulighed for at indstille fire med-
lemmer til Dataetisk Råd, som Justitsministeriet kan udpege som med-
lemmer af rådet for en periode på fire år med mulighed for forlængelse
én gang.
Udvalget har den 1. maj 2023 udpeget fire nye medlemmer, herunder
to genudpegninger. Det betyder, at udvalget først forventes at indstille
nye medlemmer til rådet i foråret 2027. Der henvises til DIU alm. del
bilag
39
og
48,
2022-23, 2. samling, for en beskrivelse af processen for
indstilling af nye medlemmer til rådet.
Side 7 | 8
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til guide til udvalgsarbejdet i DIU 2024
2914456_0008.png
Tilbagevendende aktiviteter
Årshjul
Cybersikkerhed
CFCS og for-
svarsministeren
REU og FOU inviteres med.
Dataetisk Råd
Datatilsynet (fast årligt møde)
Folketingets Ombudsmand
Kommissær Magrethe Vest-
ager (eller afløser)
MEP
møde
Redegørelse om Danmarks Di-
gitale Udvikling
Statens It-råd
November og maj/juni
Aftalt den 2/6-23: faste fortrolige
møder i FMN med forsvarsmini-
steren og CFCS.
Præsenterer deres anbefalinger
Senest den 8. februar 2024
Fast tilbagevendende møde
Senest 24. januar 2024
Årligt møde
Senest med Christel Schalde-
mose
Holdes sammen med forespørg-
selsdebat. Typisk i jan/feb.
Besluttet den 26. april 2023.
Besluttet på udvalgsmøde.
Fast årligt møde
Statusrapport ventes maj/juni
Orientering om regeringens tech-
diplomati ved tech-ambassadør
Afholdt 8. februar 2024
Senest ved TDC
31/1-24.
Ønskes fast årligt møde med te-
leaktører
evt. som besøg.
Tech-ambassadør (årlig orien-
tering)
Teleaktører
Side 8 | 8