Flexuddannelsen – en velafprøvet og velfungerende erhvervsrettet
uddannelse, der kvalificerer unge med kognitive handicap til
arbejdsmarkedet
Flexuddannelsen – kompetenceudvikling gennem praksislæring og teoriundervisning
Flexuddannelsen er en 2-årig erhvervsrettet
uddannelse
for unge med kognitive handicap, som gennem et
struktureret uddannelsesforløb gør de unge klar til en fremtid på arbejdsmarkedet inden for køkken, detail,
lager, grøn service samt pleje- og omsorgssektoren. Uddannelsens formål er, at unge med kognitive handicap
får mulighed for at udvikle kompetencer som medfører, at de flyttes fra offentlig forsørgelse til delvis
selvforsørgelse. Siden 2018 har Glad Fonden i samarbejde med flere end 170 virksomheder og 10 kommuner
udbudt Flexuddannelsen, som har sikret 138 unge med kognitive handicap en erhvervsrettet uddannelse.
Mere end 80 pct. er kommet videre i beskæftigelse.
Flexuddannelsens uddannelsesforløb
Flexuddannelsen er organiseret som praksislæring på hold med syv elever. Det 2-årige uddannelsesforløb
indeholder 1.700 timers praksislæring med faglærer og ansatte på de tilknyttede virksomheder og 300 timers
teoriundervisning ved faglærer og vejleder. Således rækker Flexuddannelsen langt ud over et beskæftigelses-
forløb,
og netop kompetencerne er afgørende i de unges efterfølgende ansættelser.
Flexuddannelsen er særligt kendetegnet ved et højt fagligt niveau, hvor faglærere skaber sammenhæng
mellem fagområderne gennem den virksomhedsforlagte teoriundervisning. I tilbagemeldinger fra virksom-
heder, der ansætter de unge efter endt uddannelse, lægges der særligt vægt på det kompetenceniveau, som
de unge har opnået under uddannelsen.
En uddannelse med tydelige læringsmål og struktur
Kompetencemål for Flexuddannelsen er beskrevet for 7-9 fagområder inden for hver branche. I
uddannelsesforløbet er der fastlagt fire evalueringer og tre semesterprøver samt en afsluttende eksamen
med ekstern censor fra en erhvervsskole. Evalueringer og semesterprøver tydeliggør elevens progression i
uddannelsen og fungerer som afsæt for planlægning af fokus i resten af uddannelsesforløbet for at sikre, at
eleven opnår uddannelsens kompetenceniveau.