Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2974469_0001.png
Flexuddannelsen er en samfundsøkonomisk gevinst
Stort økonomisk potentiale, hvis Flexuddannelsen bliver gjort permanent
Flexuddannelsen er en 2-årig erhvervsrettet uddannelse for unge med kognitive handicap, som skaber værdi
for en lang række aktører og for samfundet som helhed.
Flexuddannelsen skaber direkte værdi for de elever, der modtager uddannelsen i form af udvikling af nye
kompetencer, større selvstændighed og øget livskvalitet. Det medfører, at eleverne får en stærkere tilknytning
til arbejdsmarkedet og i mindre grad bliver afhængige af offentlig forsørgelse, herunder forskellige
støtteforanstaltninger. Samtidig får virksomhederne adgang til kvalificeret arbejdskraft.
Flexuddannelsen skaber jobs – særligt i brancher med stor efterspørgsel på arbejdskraft
80 pct. af eleverne, der gennemfører en Flexuddannelse, kommer efterfølgende i beskæftigelse, heraf 2/3 i
de virksomheder, hvor de er uddannet. De unge skaber en produktionsværdi for de virksomheder, der
ansætter dem, og uddannelsen er således med til at skabe et arbejdsmarked med plads til flere; og det betaler
sig. Flexuddannelsen uddanner elever gennem et struktureret uddannelsesforløb inden for køkken, detail,
lager, grøn service samt pleje- og omsorgssektoren - brancher med efterspørgsel på kvalificeret arbejdskraft.
En økonomisk samfundsgevinst på mindst 16.000.000 kr. pr. årgang ved 500 elever på Flexuddannelsen
Det fremgår i en evaluering – udarbejdet af HBS Economics i 2022
1
– at Flexuddannelsen kan bidrage til at
styrke de offentlige finanser. Eleverne på Flexuddannelsen er alle mellem 18-30 år, når de optages på
uddannelsen. Gennemsnitsalderen er 22 år, og de unge har derfor potentielt mange år tilbage på
arbejdsmarkedet, når de har færdiggjort deres uddannelse.
Flexuddannelsen bør komme på Finansloven i regi af Børne- og Undervisningsministeriet
Glad Fonden anbefaler, at der etableres ca. 7 hold i hver region, således at der på landsplan løbende vil være
ca. 500 årselever i gang på Flexuddannelsen ved fuld indfasning. Dette ved at der år 1 påbegyndes ca. 7 hold
i hver region og der år 2 påbegyndes ca. 7 hold i hver region - justeret under hensyn til antal afgangselever på
STU. Det vil sikre en volumen, hvor der kan skabes den nødvendige lokale organisering i form af en
uddannelsesleder, faglærere og vejledere og administrativ support i hver region. Den regionale forankring vil
også skabe grundlag for samspil med det lokale erhvervsliv.
For at fastholde fokus på uddannelse anbefales det at forankre en særskilt lovgivning i regi af Børne- og
Undervisningsministeriet. Det vil betyde, at Flexuddannelsen sættes på Finansloven på lige fod med andre,
lignende uddannelser. En årselev på Flexuddannelsen koster ca. 190.000 kr. (2024-tal).
_______________________________________________________________________________________
Glad Fonden anbefaler: Flexuddannelsen skal fremtidssikres ved forankring i lovgivningen
I dag er Flexuddannelsen kun finansieret til optag af elever til og med 2025, herefter er der ingen finansiering eller
noget lovgrundlag til optag på uddannelsen i 2026 og frem. Det er derfor helt afgørende for Flexuddannelsens
fortsatte eksistens og positive samfundsbidrag, at den juridiske og økonomiske ramme sikres, så der fortsat kan
tilbydes en kompetencegivende, erhvervsrettet uddannelse til unge med kognitive handicap i fremtiden.
1
Evaluering af Flexuddannelsen (hbseconomics.com)
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 96: Materiale til Gladfondens foretræde for udvalget den 6/2-25 om flexuddannelsen
2974469_0002.png
Økonomisk potentiale pr. årgang for forskellige størrelser af årgange og varigheder af beskæftigelseseffekt
Kilde: Evaluering af Flexuddannelsen Udarbejdet af HBS Economics for Glad Fonden (maj 2022)
Omkostninger
Gevinster
Kilde: HBS Economics.: Hand-out til evalueringskonference.