Nyhed: Resultater fra Folkeskolens Nationale
Overgangstest 2024/2025 er nu offentliggjort
[Underrubrik]
De seneste resultater af Folkeskolens Nationale Overgangstest er klar. Re-
sultaterne for skoleåret 2024/2025 er overordnet på niveau med sidste
skoleår men viser en større spredning i elevernes matematik- og læse-
kundskaber.
[Brødtekst]
Resultaterne fra Folkeskoles Nationale Overgangstests 2024/2025 er på
niveau med resultaterne sidste år. Dog er der en større spredning i resul-
taterne mellem eleverne, hvor flere elevers resultater befinder sig i top og
bund af skalaen i både læsning og matematik. Resultaterne giver en sta-
tus for de nationale mål for folkeskolens udvikling i forhold til elevernes
faglige resultater.
”At kunne læse og regne er nogle af mest elementære kundskaber, elever
skal lære i grundskolen. Derfor er det godt, når flere ligger i toppen af
skalaen, men mest af alt er det alvorligt, når flere elever ligger i bunden.
Det viser, at det var den helt rigtige beslutning at afsætte 500 millioner
kroner i folkeskoleaftalen til at hjælpe de folkeskoleelever, der har det
sværest i dansk og matematik. Og at sætte yderligere ind med knap 40
millioner til efteruddannelse af læse- og matematikvejledere i de kommu-
ner, der har mest brug for dem,” siger børne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye.
Andelen af de allerdygtigste elever er ifølge resultaterne steget i både
læsning og matematik på alle klassetrin i forhold til andelen i 2023/2024.
Dermed er folkeskolen i år på vej i den rigtige retning for et af i alt fire re-
sultatmål for folkeskolens udvikling (se boks 1).
Andelen af elever med en enten god, rigtig god eller fremragende præ-
station er stort set på niveau med andelen i 2023/2024 og befinder sig
stadig under de 80 pct. som er målet for folkeskolen.
I læsning er der et mindre fald i andelen af elever, der er gode til at læse
på 3. og 4. klassetrin, mens der er en mindre stigning i andelen på 6. klas-
setrin.
I matematik er der en mindre stigning i andelen af elever, der er gode til
at regne på 2. og 4. klassetrin, mens der er et mindre fald på 7. og 8. klas-
setrin.
27. januar 2025
Sagsnr.: 25/00040
Center for Grundskoler
AGP