Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 91
Offentligt
2970059_0001.png
Nyhed: Resultater fra Folkeskolens Nationale
Overgangstest 2024/2025 er nu offentliggjort
[Underrubrik]
De seneste resultater af Folkeskolens Nationale Overgangstest er klar. Re-
sultaterne for skoleåret 2024/2025 er overordnet på niveau med sidste
skoleår men viser en større spredning i elevernes matematik- og læse-
kundskaber.
[Brødtekst]
Resultaterne fra Folkeskoles Nationale Overgangstests 2024/2025 er på
niveau med resultaterne sidste år. Dog er der en større spredning i resul-
taterne mellem eleverne, hvor flere elevers resultater befinder sig i top og
bund af skalaen i både læsning og matematik. Resultaterne giver en sta-
tus for de nationale mål for folkeskolens udvikling i forhold til elevernes
faglige resultater.
”At kunne læse og regne er nogle af mest elementære kundskaber, elever
skal lære i grundskolen. Derfor er det godt, når flere ligger i toppen af
skalaen, men mest af alt er det alvorligt, når flere elever ligger i bunden.
Det viser, at det var den helt rigtige beslutning at afsætte 500 millioner
kroner i folkeskoleaftalen til at hjælpe de folkeskoleelever, der har det
sværest i dansk og matematik. Og at sætte yderligere ind med knap 40
millioner til efteruddannelse af læse- og matematikvejledere i de kommu-
ner, der har mest brug for dem,” siger børne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye.
Andelen af de allerdygtigste elever er ifølge resultaterne steget i både
læsning og matematik på alle klassetrin i forhold til andelen i 2023/2024.
Dermed er folkeskolen i år på vej i den rigtige retning for et af i alt fire re-
sultatmål for folkeskolens udvikling (se boks 1).
Andelen af elever med en enten god, rigtig god eller fremragende præ-
station er stort set på niveau med andelen i 2023/2024 og befinder sig
stadig under de 80 pct. som er målet for folkeskolen.
I læsning er der et mindre fald i andelen af elever, der er gode til at læse
på 3. og 4. klassetrin, mens der er en mindre stigning i andelen på 6. klas-
setrin.
I matematik er der en mindre stigning i andelen af elever, der er gode til
at regne på 2. og 4. klassetrin, mens der er et mindre fald på 7. og 8. klas-
setrin.
27. januar 2025
Sagsnr.: 25/00040
Center for Grundskoler
AGP
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 91: Orientering fra børne- og undervisningsministeren om resultater fra Folkeskolens Nationale Overgangstest 2024/2025, fra børne- og undervisningsministeren
2970059_0002.png
Side 2/3
Andelen af elever med en ikke tilstrækkelig eller en mangelfuld præsta-
tion er steget på de fleste klassetrin i læsning og på alle klassetrin i mate-
matik. I læsning i 2. klasse ses dog en lille reduktion i andelen af elever
med en ikke tilstrækkelig eller en mangelfuld præstation.
Set i sammenhæng med udviklingen i andelen af de allerdygtigste elever,
viser resultaterne af Folkeskolens Nationale Overgangstest, at der er sket
en spredning i elevernes resultater, hvor flere elever end tidligere befin-
der sig enten over eller under den gennemsnitlige præstation i både læs-
ning og matematik.
[Link til resultater fra FNO på uddannelsesstatistik.dk (https://uddannel-
sesstatistik.dk/Pages/Topics/17.aspx)]
Faktaboks 1 De nationale mål for folkeskolen
Børne- og Undervisningsministeriet følger årligt op på udviklingen i for-
hold til de tre nationale mål for folkeskolen om elevernes faglige og triv-
selsmæssige udvikling
De nationale mål for folkeskolen
1.
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de
kan.
1.1 Mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at
læse og regne i de nationale test.
1.2 Andelen af de allerdygtigste elever i læsning og mate-
matik skal stige år for år
2.
Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i for-
hold til faglige resultater.
2.1 Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale
test for læsning og matematik uanset social baggrund skal
reduceres år for år.
3.
Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gen-
nem respekt for professionel viden og praksis.
3.1 Elevernes trivsel skal øges.
De nationale resultatmål for elevernes faglige resultater følges via Folke-
skolens Nationale Overgangstest og de tidligere nationale test.
Elever er gode til at læse og regne, når de opnår et af følgende
resultater: "God præstation", "Rigtig god præstation" eller "Frem-
ragende præstation".
Elever er blandt de allerdygtigste til at læse og regne, når de op-
når følgende resultat: "Fremragende præstation".
Elever med dårlige resultater i læsning og matematik opnår et af
følgende resultater: "Ikke tilstrækkelig præstation" eller "Mangel-
fuld præstation".
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 91: Orientering fra børne- og undervisningsministeren om resultater fra Folkeskolens Nationale Overgangstest 2024/2025, fra børne- og undervisningsministeren
Side 3/3
Faktaboks 2 Folkeskolens Nationale Overgangstest
Folkeskolens Nationale Overgangstest gennemføres i en overgangsperi-
ode fra skoleåret 2022/2023 til og med 2025/2026. Testene er obligatori-
ske at gennemføre i læsning på 2., 3., 4., 6. og 8. klassetrin og i matematik
på 2., 4., 6., 7. og 8. klassetrin.
Resultaterne på skole-, kommune- og landsniveau er opgjort for både
læsning og matematik på den kriteriebaserede skala, som inddeler elever-
nes præstationer i seks niveauer:
Fremragende præstation
Rigtig god præstation
God præstation
Jævn præstation
Mangelfuld præstation
Ikke tilstrækkelig præstation
I skoleåret 2023/2024 lå testresultaterne på de fleste klassetrin markant
under testresultaterne fra skoleåret 2022/2023. Sammenligning af resulta-
terne fra 2022/2023 med resultaterne fra skoleårene 2023/2024 og
2024/2025 skal ses i sammenhæng med, at testperioden i 2022/2023 lå
10 uger senere i skoleåret end i 2023/2024 og 2024/2025.
Fra skoleåret 2026/2027 tages Folkeskolens Nationale Færdighedstest i
brug.