Forebyggelse af læsevanskeligheder er en etisk fordring, og omsorg.
Og det stopper 30 års læsekatastrofe, og ændrer negativ, social arv.
"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre, uden at han holder noget af dets liv i sin
hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller
som man vækker, en lede man uddyber eller hæver. Men det kan også være forfærdende meget, så
det simpelthen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej."
Kilde: Bogen
Den etiske fordring
af K. E. Løgstrup 1956.
Mit navn er Ingegerd Jenner Løth. Jeg vil gerne have foretræde i Folketingets Undervisningsudvalg omkring
dette!
Læsevanskeligheder opstår, når tekster er for svære!
I skolen opstår læsevanskeligheder helt konkret, når tekster er for svære i de boglige fag som dansk og
matematik.
Det er forlag, som udgiver tekster til børn og unge, og de udgiver dem med en progression, så de
vejledende bliver 5 lix sværere hvert år. Det ses
fx her hos bog og ide.
Derfor har eleverne fra 1.-9. klasse også brug for at lære selv helt at kunne læse og forstå tekster, der bliver
5 lix sværere hvert år (eller lettal i 1. klasse), så de hele tiden fuldt ud selv kan læse og forstå teksterne i de
boglige fag fra 1.-9. klasse – altså uden læsevanskeligheder.
Og alle kan let lære selv helt at læse og forstå tekster, der er 5 lix sværere hvert år – uanset social baggrund
og ordblindhed, når de oplever at lære det i den zone, som forskere kalder flowzonen, der er det samme
som zonen for nærmeste udvikling.
Men det lærer eleverne desværre ikke, for der er stor modstand mod, at eleverne skal lære at læse tekster
med et højere lix fra 1.-9. klasse blandt fx Børn og Ungeministeriet, forskere og læsevejledere, og lærerne
har aldrig haft en metode, der kan lære alle helt selv at læse og forstå tekster, der er 5 lix sværere hvert år.
Det er årsagen til, at kun de færreste elever bliver dygtige til at læse, og en stor del får store
læsevanskeligheder, for en dygtig læser i skolen er en, som helt selv kan læse og forstå de tekster, som
anvendes i de boglige fag på årgangen.
Og når teksterne er for svære, så
vil det sige, at man oplever at læse
til venstre for sin flowzone (se
billede) og det giver fx lav
læselyst, og mistrivsel som angst.
Det er der også evidens for i
flowteorien. Og når afstanden
mellem det lix de helt selv kan
læse og forstå er stor, i forhold til
det lix, som de skal læse og forstå i
de boglige fag, så får de store