Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 88
Offentligt
SKANDALE: Børne- og Undervisningsministeriet spilder millioner og tager udsatte børn som gidsler
Vi er dem (privat online skole) de andre (kommunerne) ikke må lege (samarbejde) med (for UVM).
UVM starter nu en 4-årig forsøgsperiode med online undervisning, hvilket resulterer i, der spildes mange millioner på et dyrere
kopiprodukt af den private succes. Man har ikke de økonomiske midler i kommunerne og kvalificerede lærere indenfor dette
felt, samtidig med der pålægges flere administrative opgaver, bureaukrati og kontrol. Pt. er der også kun 6 kommuner der har
ansøgt, men som f.eks. skolechef i Odder Kommune (en af ansøgningskommunerne) udtaler; ”hvis
muligheden var der for at lave
nogle samarbejder med private udbydere, så havde jeg sådan set budt det velkommen. Men sådan ser det ikke ud længere”.
Jeg blev uddannet lærer i 2002, hvorefter jeg har arbejdet i mange skolesammenhænge, og er nu leder af Skolen Fri, Danmarks
nok største 100% private online skole med klasseundervisning for 0.-10. klasse i alle folkeskolens fag. Vi har over 500 elever, har
stor succes med at hjælpe især udsatte børn med ufrivilligt skolefravær, og samarbejder med mange organisationer. Vi kan leve
med ikke at få nogen form for offentligt tilskud, betaler lønsumsafgift selvom folkeskoler ikke skal (årsagen hertil er skørt nok, at
vi ikke får offentlig støtte), kan ikke få institutionsnummer selvom det ville hjælpe meget, ventede 3,5 år (og omkring
Ombudsmand 2 gange) for at få (negativt) svar fra Børne- og Undervisningsministeriet (UVM) om vi må bruge UNI login, så
børnene kan tilgå online undervisningsportaler mm. Vi kan også leve med at UVM pludselig uden forudgående dialog med os,
udsendte et ”vejledningsbrev” til kommunerne sidste år med anbefaling om ikke at bruge privat
online undervisning, hvilket
efterlod hundredvis af børn uden skole (noget f.eks. Autismeforeningen også har påtalt), og først efterfølgende ringede UVM for
at spørge, hvad vi egentlig laver... Vil dog ikke se passivt til, at UVM nu tager udsatte børn som gidsler og spilder millioner til et
unødigt ”online
forsøg”,
som jo allerede findes i høj kvalitet. I Skolen Fri er 100% af lærerne uddannede lærere (i modsætning til
folkeskolen, hvor det er ca. 80%), vi er velfungerende og specialister, da online undervisning er hele vores fokusområde, hvilket
vi har mange års erfaring med både fagligt, didaktisk, pædagogisk, teknisk osv.
Næstved Kommune startede et online tilbud, som tog 2,5 år fra beslutning til opstart, prisen er 1,3 mio. kr. for kun to ansatte,
kun undervisning i 6.-9. klasse, kun undervisning i 3 fag, der er et max. loft ift. antal børn og tilbuddet blev hurtigt efter opstart
gjort ulovligt af UVM (fortsatte dog alligevel uden konsekvenser). Man kan forestille sig den samlede pris hos alle kommuner i
Danmark for hele fagrækken, alle årgange, uden max. antal børn plus udgifterne hos UVM, kommunalt ansatte mfl. ifm.
administrationen af forsøget. Til sammenligning er prisen hos os 2.600 kr. pr. barn pr. måned uden binding og med opstart fra
dag til dag. Skolen Fri var deltagende hos Skoleledernes årsmøde, hvor stort set alle skoleledere vi talte med, ønskede de kunne
bruge os, men UVM vil ikke tillade det offentlige-private samarbejde, selv Mathias Tesfaye (undervisningsminister) har udtalt,
han blev ”frustreret”,
da UVM fortalte ham det. Forældre kan selv betale for vores tilbud, men det hjælper ikke alle de børn,
hvor lokale skoleledere mener vores tilbud er bedst en periode, men forældrene ikke har pengene til det.
UVM formulerer, at årsagen til kommuner ikke skal bruge private undervisningstilbud som samarbejdspartner, er at
"undervisning
efter folkeskoleloven skal varetages af undervisende personale, der er underlagt skolens leders ansvar og
instruktionsbeføjelser",
men ifm. forsøgsperioden har UVM udmeldt, at man indenfor det offentlige pludselig kan se bort fra
netop dette; "Elever
i onlineundervisningstilbuddet kan derfor blive undervist af en lærer, som ikke er under elevens egen
skoleleders instruktionsbeføjelse".
Vi er gerne
underlagt skolens leders ansvar,
og jeg var til et møde d. 30. oktober 2024 hos UVM, hvor det blev uddybet, at
"skolens
leders ansvar"
betyder, at lærerne skal have ansættelseskontrakt i den pågældende kommune, men senere skrev UVM;
"Der
er ikke i folkeskoleloven fastsat krav til ansættelseskontrakter eller lignende. Det følger af lovgivning på
Beskæftigelsesministeriets område, at arbejdsgiveren skal give lønmodtageren skriftlige oplysninger om alle væsentlige vilkår for
ansættelsesforholdet".
Så forvirringen er total, for nu modsiger UVM sig selv, og hvad forhindrer vores lærere at modtage
skriftlige oplysninger om alle væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet?
Tror der søges i blinde efter fortolkningsmuligheder for
subjektive ønsker hos UVM og ikke konkret lovgivning, så har spurgt UVM i november 2024 (uden svar endnu pr. 15. januar):
"betyder
det så, at det er en generel ting på arbejdsmarkedet der henvises til, og at ingen kommuner må bruge private
udbydere/lønmodtagere som ikke har en individuel ansættelseskontrakt med kommunen?".
Det vil have en kæmpe betydning
generelt, og på undervisningsområdet specifikt, hvis ikke private undervisningsvirksomheder må bruges hos folkeskoler. Det vil
betyde, at alle private vikarbureauer ikke kan bruges i folkeskolerne mere, hvilket giver endnu større lærermangel i folkeskolen.
Desuden udtrykte UVM til mødet, at de mener overenskomsten som Dansk Erhverv og Lærernes Centralorganisation har indgået
ifm. private vikarbureauer for 2023-25 er ulovlig. Derfor er Dansk Erhverv (og Dansk Industri) nu inddraget i sagen, og de har
sendt følgende citat; ”det
er selvfølgelig lovmedholdeligt for folkeskoler at anvende vikarbureauer”.
Ovenstående er ikke en generel kritik af det offentlige, men en specifik kritik indenfor dette område, af en uhensigtsmæssig
struktur, en kultur med offentligt formynderi, unødige millionudgifter og for stor afstand fra UVM til de reelle udfordringer
børnene, familierne og folkeskolerne lokalt har i virkeligheden. Grunden til jeg skriver dette, er for børnenes skyld, og for at
række ud, om der findes nogen som kan hjælpe? Det er desuden et opråb til politikere, kommunale ledere, skoleledere,
beslutningstagere mfl. Kontakt mig gerne hvis nogen kan hjælpe, eller ønsker en uddybning. UVM har i 2021 etableret begrebet
”Sammen
om skolen”,
men det er åbenbart kun de sædvanlige offentlige deltagere, som må være sammen om at udvikle/afvikle
folkeskolen. Vi burde ikke være ”dem
de andre ikke må lege med”,
men burde reelt
stå sammen om skolen
og samarbejde for
børnenes bedste.