Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 87
Offentligt
2966783_0001.png
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye
Den 15. 01 2025
Tilbagetrækning af skyggeelevtilskud
Kære Mattias Tesfaye
Fredag den 20. december 2024 modtager seksten erhvervsskoler et brev fra Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet (STUK) med besked om, at de skal betale store dele af deres skyggeelevtilskud for 2024 tilbage
(kopi af brev til TEC som eksempel er vedlagt som bilag 1).
Brevene kommer efter, at skolerne og Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier (DEG) har rykket for en
afklaring i flere måneder, ligesom nogle skoler allerede i 2023 har spurgt til udbetalingsgrundlaget.
Der er tale om tilbagetrækning af tilskud fra 1 mio.kr. op til 7 mio.kr. for hver af de berørte skoler. Af
brevet til skolerne den 20. december fremgår det, at deres skyggeelevtilskud reduceres, fordi det
samlede udbetalte skyggeelevtilskud skal stemme overens med den afsatte bevilling på finansloven for
2024. Det fremgår også af brevet, at hver institution modtager et tilskud svarende til institutionens andel
af skyggeelevaktiviteten i 2024.
Det konkrete grundlag for beregningen af tilskudsreduktionen er ugennemskueligt, og det er ikke delt
med skolerne eller DEG i forbindelse med udsendelse af brevene.
Det er stærkt kritisabelt, at STUK på så sent et tidspunkt på året - og i øvrigt uden skyggen af
undskyldning for den langsommelige sagsbehandling - trækker tilskud tilbage. Det giver ikke
bestyrelserne og skolens ledelser en reel mulighed for god økonomistyring og mulighed for at tilpasse
skolens aktivitet og omkostningerne til denne betydelige tilskudsreduktion. Det gælder naturligvis både i
forhold til regnskabet for 2024 men også de nyligt vedtagne budgetter for 2025, som nu skal genåbnes.
Skyggeelevtilskud gives til uddannelser med et meget lavt elevgrundlag og er på den måde en
forudsætning for, at de mindste erhvervsuddannelser fortsat udbydes af én erhvervsskole.
Ministeriet har ikke fx i forbindelse med offentliggørelsen af finanslovene eller ved genberegningen af
skyggeelevtilskud for 2023-2025 orienteret om, at skyggeelevtilskuddet til de mindste uddannelser er
nedprioriteret og bliver udløst på et andet grundlag, end det har været praksis siden tilskuddets
etablering for årtier siden. Ændringerne fremgår heller ikke af finanslovens anmærkningstekst.
Ny Vestergade 17, 2. sal
1471 København K
33 37 78 88
www.deg.dk
[email protected]
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Kopi til orientering af brev til børne- og undervisningsministeren fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier om skyggeelevtilskud til de mindste erhvervsuddannelser
2966783_0002.png
Konsekvensen er imidlertid, at flere bestyrelser nu må vurdere, om de må lukke uddannelserne eller
opretholde dem på bekostning af skolens øvrige uddannelser (sagen er kort beskrevet i vedlagte bilag 2).
Vi skal anmode ministeren om at genoverveje tilbagetrækningen af tilskuddene og en dialog om
fremtidsperspektiver for skyggeelevtilskuddet til opretholdelse af udbuddet af de mindste
erhvervsuddannelser.
Venlig hilsen
På vegne af de berørte skoler
Jesper Nielsen
Direktør
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
CC: Børne- og Undervisningsudvalget
Ny Vestergade 17, 2. sal
1471 København K
33 37 78 88
www.deg.dk
[email protected]
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Kopi til orientering af brev til børne- og undervisningsministeren fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier om skyggeelevtilskud til de mindste erhvervsuddannelser
2966783_0003.png
Bilag 2: Sagen kort beskrevet
Grundlaget for skyggeelevtilskuddet
Skyggeelevtilskud er opført og hjemlet i finanslovens § 20.38.02. Grundtilskud mv. til institutioner for
erhvervsrettet uddannelser.
Af finanslovens anmærkningstekst fremgår, at skyggeelevtilskud ydes til uddannelser med lille
elevtilgang, ud fra et mindste antal elever pr. år, og forskellen mellem det faktiske reelle antal elever og
det fastsatte mindste antal elever. Denne forskel benævnes skyggeelever, og skyggeelevtilskud til disse
elever ydes med både undervisnings-, fællesudgifts- og bygningstaxameter til de pågældende
uddannelser. Det er ministeren, som afgør, hvilke uddannelser der kan udløse skyggeelevtilskud.
Det har været praksis, at skyggeelevtilskuddet fastsættes for en treårig periode, senest for 2023-2025. Det
vil sige, at tilskuddet næste gang skal genberegnes i 2025 gældende for 2026 og frem.
Det har også været almindelig praksis, at mindste antal elever pr. uddannelser blev fastlagt ved
godkendelse til skyggeelevtilskuddet, så antal skyggeelever ud fra det reelle antal elever hhv. mindste
antal elever kunne fastlægges i overensstemmelse med anmærkningsteksten. Til eksempel betyder det,
at TEC, som får skyggeelevtilskud til ortopædistuddannelsen, i alle år har fået cirka 1,7 mio.kr., fordi den
reelle aktivitet på denne uddannelse kun er på cirka 5 årselev.
I STUK’s
breve om tilbagetrækning af tilskud fremgår det dels, at tilskuddet skal justeres for at overholde
den afsatte bevilling og dels, at tilskuddet nu beregnes ud fra uddannelsernes relative andel af det
samlede antal skyggelever. Det betyder, at skyggeelevtilskuddet til de enkelte uddannelser ikke længere
fastsættes ud fra et mindste antal elever pr. uddannelser og takster hertil jf. anmærkningsteksten, men i
stedet er gjort afhængige af den afsatte bevilling, og hvor mange uddannelser og skyggeelever, der
samlet set er. Som det fremgår af brevet til TEC, får de derfor reduceret tilskuddet med 1 mio.kr. uagtet,
at der i forhold til tidligere år ingen ændringer er i elevtallet på uddannelsen.
Sagsforløbet
Efter udbetalingen af skyggeelevtilskud for 1. og 2. kvartal 2024 har STUK sat udbetaling af forskud for
tilskud til skyggeelever for 3. og 4. kvartal i bero for alle skyggeelevberettigede uddannelser.
Ophøret af udbetalingen skete uden yderligere kommunikation til skolerne om årsagen hertil. Derfor har
skolerne og DEG flere gange rykket ministeriet for en afklaring af, hvorfor udbetalingen af tilskuddet
ophørte, og hvilke konsekvenser det vil have for skolernes samlede tilskud for 2024.
Nu er der brugt mere end et halvt på at udrede og rette op på den fejl, der ifølge ministeriet/STUK skulle
være begået. Og skolerne får beskeden om de tilskudsmæssige konsekvenser tre dage før jul.
I forlængelse heraf kan det desuden oplyses, at flere skoler har spurgt ind til den stigning, de allerede fik i
deres skyggeelev i 2023, hvor STUK i mailudvekslingen herom har svaret, at det var korrekte tal og
tilskud, de modtog, og at tal og tilskud var gældende for 2023-2025. Skolerne har derfor været i god tro
og lagt budgetter herefter, når de fik de samme tilskud udbetalt for 1. og 2. kvartal 2024, som de fik i
2023.
Det ville være ønskværdigt, hvis ministeriet giver en reel beskrivelse af, hvordan tilskuddet nu beregnes,
når der nu tilsyneladende styres efter den afsatte ramme fremfor anmærkningstekstens formuleringer
om minimums elevtal pr. uddannelse etc.
Ny Vestergade 17, 2. sal
1471 København K
33 37 78 88
www.deg.dk
[email protected]