Anmodning om foretræde for Børne- og Undervisningsudvalget.
Historielærerforeningen for stx og hf ønsker at gøre opmærksom på de uheldige faglige og
samfundsmæssige konsekvenser, det kan få hvis historiefaget ikke indgår som del af den
nye 2-årige epx uddannelse.
Når vi i dag lever i et samfund med stor sammenhængskraft, høj tillid og kritiske borgere, så
skyldes det i høj grad den bevidsthed om fællesskab og identitet som befolkningen har fået
gennem historieundervisningen. Centrale forhold faget bidrager med i det samlede
undervisningsforløb er:
-
-
-
Arbejdet med kildekritik, der er centralt for udviklingen af elevernes evne til kritisk
tænkning og selvstændig stillingtagen
Overblik og sammenhængsforståelse af Danmarks og verdens historie, der
understøtter medborgerskab, sammenhængskraft og identitet
Bevidsthed om fortidens betydning for nutid og fremtid, og dermed en forståelse af
national identitet og andre centrale fællesskaber og deres forankring.
Historiefaget er på den vis, det grundlæggende fag for skabelsen af borgernes basale
kritiske stillingtagen og forståelse af rammen for deres tilværelse. Alle borgere -
butiksansatte, håndværkere, pædagoger - skal kunne forholde sig kritisk og forstå fortidige
forhold, der fx har betydning for, hvordan man forstår Trumps udmeldinger om at ville købe
Grønland, og kunne tage kritisk stilling til dis-, mis- og anden information, når Elon Musk
eller andre kræfter næste gang forsøger at påvirke et folketingsvalg i Danmark.
Da regeringen og alle Folketingets partier i 2023 enedes om en handleplan mod
antisemitisme og indførte obligatorisk undervisning i Holocaust og andre folkedrab, var det et
eksempel på at regeringen og politikerne opfatter historiefaget som det centrale fag for
skabelsen af fremtidens samfundskritiske medborgere.
Når politikerne planlægger den nye epx uddannelse er det derfor svært at forestille sig at
historiefaget ikke skal være en central del af uddannelsen fordi i et videnssamfund skal alle
borgere kunne forholde sig kritisk til de emner som vi hele tiden møder i den offentlige
samtale.
På vegne af Historielærerforeningens bestyrelse
Søren Torbjørn Svendsen
Formand for Historielærerforeningen for stx og hf
Niels Nøddebo Petersen
Næstformand for Historielærerforeningen for stx og hf