23. oktober 2024
Kære undervisningsminister Mattias Tesfaye
Med dette skriv ønsker Danmarks Billedkunstlærere at svare på BUVMs tilbagemelding på høringssvarene,
der vedrører fjernelse af billedkunst i 1.klasse. Dette brev er derfor endnu et partsindlæg om at bevare
billedkunst i 1.klasse, som også er sendt til Børne- og undervisningsudvalget.
Med venlig hilsen
Lykke Østrup Andersen
Landsforperson for Danmarks Billedkunstlærere
Mail:
, Mobil: 22 72 89 46
Børne- og Undervisningsministeriets svar på flere høringssvar der vedrører fjernelse af billedkunst i
1.klasse, som kom 3.oktober 2024
Børne- og Undervisningsministeriet konstaterer, at forslaget om at afskaffe billedkunst på 1. klassetrin har givet anledning til, at et antal
høringsparter og et stort antal foreninger og personer, der ikke er høringsparter, har valgt at afgive høringssvar til lovforslaget med opfordring om,
at billedkunst i 1. klasse bevares.
Ministeriet bemærker, at det fremgår af aftalen om folkeskolens kvalitetsprogram, at billedkunst reduceres med 30 undervisningstimer i 1. klasse,
hvormed opstart af undervisningen i billedkunst udskydes til 2. klasse, hvor der vil være 60 undervisningstimer, dvs. to ugentlige lektioner.
Reduktionen af undervisningstiden i billedkunst i 1. klasse er bl.a. begrundet i ønsket om en kortere skoleuge i indskolingen, og at eleverne skal opleve
færre skift i voksne og færre lokaleskift. Samtidig var der afsat så få timer til faget på 1. klassetrin, at det var svært at sikre faglig fordybelse og solide
lærer-elev relationer. Til sidst kan eleverne i indskolingen udforske deres kreativitet i andre fag som fx dansk.
Herudover medfører de samlede ændringer i timetalsmodellen, at det bliver muligt for elever i udskolingen at vælge billedkunst som 2.
praktiske/musiske valgfag, ligesom antallet af undervisningstimer i praktiske fag over et skoleforløb samlet set forøges.
Børne- og Undervisningsministeriet bemærker med hensyn til reduktionen af undervisningstiden i håndværk og design, at det fremgår af aftalen om
folkeskolens kvalitetsprogram, at antallet af fagtimer i indskolingen og på mellemtrinnet afkortes med 150 timer for at forkorte skoledagen, herunder
håndværk og design der reduceres med 30 timer i 4. klasse.
Det fremgår endvidere af lovudkastet (side 163), at der med ændringen muliggøres en kortere skoledag for eleverne og en mere jævn fordeling af
timerne i faget over skoleårene. Bemærkningerne har derfor ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Danmarks Billedkunstlæreres kommentar til BUVM:
BUVM siger: Reduktionen af undervisningstiden i billedkunst i 1. klasse er bl.a. begrundet i ønsket om en
kortere skoleuge i indskolingen, og at eleverne skal opleve færre skift i voksne og færre lokaleskift.
Samtidig var der afsat så få timer til faget på 1. klassetrin, at det var svært at sikre faglig fordybelse og
solide lærer-elev relationer. Til sidst kan eleverne i indskolingen udforske deres kreativitet i andre fag som
fx dansk.
BUVM siger: En kortere skoleuge i 1.klasse.
DBLs svar:
Vi forstår ønsket om en kortere skoleuge, men det er paradoksalt, at et praktisk fag som
billedkunst fjernes i 1. klasse for at øge timetallet i udskolingen. I Reformkommissionens anbefalinger
lægges der vægt på at sammenligne Danmark med niveauet for praktiske fag i udskolingen i Sverige og
Norge. Dog er der ikke taget højde for, hvilke konsekvenser det har for elever i 1. klasse at miste et praktisk
fag så tidligt i deres skoleforløb.