Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2954177_0001.png
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Præsentation til Frederikssund Gymnasium, Kalundborg Gymnasium, Nørresundby Gymnasium og HF, HF Fundamentet og ADHD-foreningens foretræde for udvalget den 12. december om at unge med særlige behov fortjener en plads ved forhandlingsbordet
2954177_0002.png
Foretræde Børne- og Undervisningsudvalget
d.
12.12.2024 kl.
10.15 – 10.30 ca.
Christiansborg, lokale 2-133
Søren Urup, rektor, Mariagerfjord Gymnasium
Morten Winther Ravn, vicerektor, Frederikssund Gymnasium
Gymnasium
Vibeke Thorup Bertelsen, projektleder, HF-fundamentet
Trine Fogh Lauridsen, rektor, Kalundborg Gymnasium
Søren Hindsholm, rektor, Nørresundby Gymnasium & HF
Camilla Louise Ganzhorn, direktør, ADHD-foreningen
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Præsentation til Frederikssund Gymnasium, Kalundborg Gymnasium, Nørresundby Gymnasium og HF, HF Fundamentet og ADHD-foreningens foretræde for udvalget den 12. december om at unge med særlige behov fortjener en plads ved forhandlingsbordet
2954177_0003.png
Så almindeligt som muligt – så specialiseret som nødvendigt
Lad os antage, at mennesker godt kan - og tage hensyn derfra
Mulighed for unge med særlige behov til at være en del af "det almindelige
ungeliv" og ungdomsmiljø, der er vigtigt for deres udvikling
Vigtigt med adgang til ungdomsuddannelser, der tilbyder normalitet og
fællesskab til alle unge med særlige behov
Uddannelserne skal kunne tilgås direkte efter folkeskolen
2.
Bevar fleksibiliteten
Lokale og decentrale løsninger skal fastholdes
Reformen bør sikre lokale tilpasningsmuligheder (decentrale uddannelsestilbud), så
alle unge, uanset hvor de bor, har adgang til relevante tilbud
Geografisk tilgængelighed er afgørende for at sikre lighed i
uddannelsessystemet
Lighed og tilgængelighed for alle – demokratisér uddannelsestilbuddene – ingen
grupper må overses eller prioriteres frem for andre
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Præsentation til Frederikssund Gymnasium, Kalundborg Gymnasium, Nørresundby Gymnasium og HF, HF Fundamentet og ADHD-foreningens foretræde for udvalget den 12. december om at unge med særlige behov fortjener en plads ved forhandlingsbordet
2954177_0004.png
3.
Taxametermodel skal indeholde SPS-støtte
Der skal tages højde for, at klasser med specialiserede tilbud kræver andre
ressourcer
Brug af taxametermodellen og støtteordninger som SPS (Specialpædagogisk
Støtte) er nødvendige for at opretholde kvaliteten.
skal være let tilgængeligt
Og
Særskilt taxameter kan med fordel implementeres (og væk med det tunge,
nuværende SPS-system)
4.
Bevar erfaringer og specialviden
De erfaringer og den ekspertise, der er opbygget “ på trods” gennem de sidste
12 år, må ikke gå tabt
En systematisk dataindsamling og dokumentation af den opnåede viden er
afgørende for fremtidige løsninger