Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2952925_0001.png
Ny undersøgelse: Mange voksne har stadig mangelfulde
færdigheder i læsning og regning
[Underrubrik]
Voksne danskeres basale færdigheder i læsning og regning er forbedret,
men en stor gruppe danskere har fortsat et lavt færdighedsniveau. Det vi-
ser den nye internationale undersøgelse PIAAC, der undersøger 16-65-
åriges basale færdigheder.
[Brødtekst]
16-65-åriges færdigheder i læsning og regning er generelt forbedret over
de seneste ti år, men en stor andel af voksne danskere har stadig et lavt
færdighedsniveau i læsning og regning.
Det viser resultaterne fra den nye internationale OECD-undersøgelse
PIAAC, som sidst blev gennemført i 2011/2012. VIVE og Danmarks Stati-
stik har gennemført PIAAC-undersøgelsen i Danmark, der måler på fær-
digheder, den enkelte har behov for at anvende i hverdagen. For eksem-
pel om man kan læse og forstå en varedeklaration og bruge tal og reg-
ning, når man skal købe maling til sin stue.
18 procent med lavt færdighedsniveau
Konkret viser resultaterne, at der ikke er sket nogen ændring i, hvor stor
en andel af 16-65-årige, der har et lavt færdighedsniveau. 18 procent af
voksne danskere har et lavt færdighedsniveau i læsning, mens det gælder
17 procent i regning. Det svarer til henholdsvis cirka 667.000 og 620.000
personer og er højere andele end i Norge, Sverige og Finland. Det er ofte
de samme personer, der har et lavt færdighedsniveau i læsning og reg-
ning. I alt har ca. 550.000 voksne både læse- og regnefærdigheder på et
lavt niveau.
Voksne med færdigheder på et lavt niveau findes i mange forskellige be-
folkningsgrupper. Dog er 55-65-årige, personer med grundskole som hø-
jest gennemførte uddannelse og personer uden for arbejdsstyrken over-
repræsenterede i denne gruppe.
”Mange voksne danskere har svært ved at læse og regne. De fleste for-
sørger sig selv og har et godt liv. Men det kan være en udfordring at gen-
nemskue sin privatøkonomi eller læse en godnathistorie for børnene.
Samtidig ved vi at kravene også stiger på mange arbejdspladser. Voksen-
uddannelse er derfor en mærkesag for mig. Vi har efterhånden rigtig
gode erfaringer med undervisning i dansk, matematik, engelsk og it. Men
der bør gennemføres markant mere end vi gør i dag. Det handler blandt
10. december 2024
Sagsnr.: 24/33223
SILP
Børne- og
Undervisningsministeriet
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Orientering om offentliggørelse af resultater fra den internationale OECD-undersøgelse PIAAC 2022/23, fra børne- og undervisningsministeren
2952925_0002.png
andet om at tilrettelægge undervisningen så det passer folk, der også har
et arbejde og familieliv”, siger børne- og undervisningsminister Mattias
Tesfaye.
”Undersøgelsen viser, at vi er på rette vej. Vi har med finanslovsaftalen
prioriteret midler til voksne, der har svært ved at læse, skrive og regne.
For selv om det går fremad, har en gruppe af den voksne befolkning fort-
sat store udfordringer. Alle i Danmark skal have mulighed for at tilegne
sig de basale færdigheder, der gør, at de kan klare sig i samfundet," siger
beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen.
Danmark ligger under andre nordiske lande
PIAAC-undersøgelsen viser desuden, at 16-65-åriges gennemsnitlige fær-
dighedsscore siden 2011/12 generelt er forbedret med henholdsvis 9 og
8 point i læsning og regning. Danmark ligger dog stadig på et lavere ni-
veau end i de andre nordiske lande som Norge, Sverige og Finland.
Figur 1: 16-65-åriges færdigheder i læsning og regning i de
nordiske lande og OECD, 2022/23. Gennemsnitlig score.
300
200
100
0
Læsefærdigheder
Finland
Sverige
Norge
Regnefærdigheder
Danmark
OECD-gennemsnit
296 284 281 273
259
294 285 285 279
262
Side 2/3
En stor del af forbedringen i læse- og regnefærdighederne hænger sam-
men med, at de 16-65-åriges uddannelsesniveau er steget fra 2011/12-
2022/23. Det er især danskere i alderen 25-34 og personer med lang vi-
deregående uddannelse, der har forbedret deres færdigheder. I en række
andre lande er færdighedsniveauet uændret eller faldet trods et generelt
stigende uddannelsesniveau.
Danmark og Finland er de eneste blandt de 31 deltagende lande i PIAAC,
hvor de 16-65-årige generelt har bedre læsefærdigheder end i 2011/12. I
otte lande har de 16-65-årige forbedret regnefærdighederne, heriblandt
Danmark, Norge, Sverige og Finland.
Fakta om PIAAC
Programme for International Assessment of Adult Competencies (PIAAC)
er en international OECD-undersøgelse af voksnes basale færdigheder i
læsning og regning, som gennemføres hvert tiende år.
Undersøgelsen er finansieret af Børne- og Undervisningsministeriet, Be-
skæftigelsesministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Erhvervs-
ministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet samt Finansministe-
riet. PIAAC blev gennemført for første gang i 2011/12, hvor Danmark
også deltog.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Orientering om offentliggørelse af resultater fra den internationale OECD-undersøgelse PIAAC 2022/23, fra børne- og undervisningsministeren
I Danmark deltog ca. 5.000 tilfældigt udvalgte danskere i 2022/23. Ud
over test af basale færdigheder består undersøgelsen af et baggrunds-
spørgeskema. 31 lande deltog i undersøgelsen, herunder Norge, Sverige
og Finland.
Læs mere om PIAAC
-
-
-
-
PIAAC 2022/23-rapport
Læs mere baggrund om PIAAC
Læs mere om PIAAC ved VIVE
Læs, hvordan du kan få adgang til PIAAC-data
Side 3/3