Ny undersøgelse: Mange voksne har stadig mangelfulde
færdigheder i læsning og regning
[Underrubrik]
Voksne danskeres basale færdigheder i læsning og regning er forbedret,
men en stor gruppe danskere har fortsat et lavt færdighedsniveau. Det vi-
ser den nye internationale undersøgelse PIAAC, der undersøger 16-65-
åriges basale færdigheder.
[Brødtekst]
16-65-åriges færdigheder i læsning og regning er generelt forbedret over
de seneste ti år, men en stor andel af voksne danskere har stadig et lavt
færdighedsniveau i læsning og regning.
Det viser resultaterne fra den nye internationale OECD-undersøgelse
PIAAC, som sidst blev gennemført i 2011/2012. VIVE og Danmarks Stati-
stik har gennemført PIAAC-undersøgelsen i Danmark, der måler på fær-
digheder, den enkelte har behov for at anvende i hverdagen. For eksem-
pel om man kan læse og forstå en varedeklaration og bruge tal og reg-
ning, når man skal købe maling til sin stue.
18 procent med lavt færdighedsniveau
Konkret viser resultaterne, at der ikke er sket nogen ændring i, hvor stor
en andel af 16-65-årige, der har et lavt færdighedsniveau. 18 procent af
voksne danskere har et lavt færdighedsniveau i læsning, mens det gælder
17 procent i regning. Det svarer til henholdsvis cirka 667.000 og 620.000
personer og er højere andele end i Norge, Sverige og Finland. Det er ofte
de samme personer, der har et lavt færdighedsniveau i læsning og reg-
ning. I alt har ca. 550.000 voksne både læse- og regnefærdigheder på et
lavt niveau.
Voksne med færdigheder på et lavt niveau findes i mange forskellige be-
folkningsgrupper. Dog er 55-65-årige, personer med grundskole som hø-
jest gennemførte uddannelse og personer uden for arbejdsstyrken over-
repræsenterede i denne gruppe.
”Mange voksne danskere har svært ved at læse og regne. De fleste for-
sørger sig selv og har et godt liv. Men det kan være en udfordring at gen-
nemskue sin privatøkonomi eller læse en godnathistorie for børnene.
Samtidig ved vi at kravene også stiger på mange arbejdspladser. Voksen-
uddannelse er derfor en mærkesag for mig. Vi har efterhånden rigtig
gode erfaringer med undervisning i dansk, matematik, engelsk og it. Men
der bør gennemføres markant mere end vi gør i dag. Det handler blandt
10. december 2024
Sagsnr.: 24/33223
SILP
Børne- og
Undervisningsministeriet