Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2952667_0001.png
Til Børne- og Undervisningsudvalget
På vegne af Gymnasiernes, Akademiernes og Erhvervsskolernes Biblioteksforening (GAEB)
anmodes om foretræde for udvalget med henblik på at fremlægge nedenstående problematik.
Stor ulighed i adgang til viden på ungdomsuddannelserne
Hvorfor er ” den røde tråd” fra grundskole over ungdomsuddannelse til videregående
uddannelse klippet over, når det handler om elevernes adgang til biblioteker og
undervisning i informationskompetence?
For ungdomsuddannelsernes elever er det fuldstændigt vilkårligt, om deres uddannelsesinstitution
rummer et bibliotek med bøger og adgang til online vidensressourcer samt en bibliotekar, der kan
undervise i informationskompetence – eller om de er på en institution, hvor disse ting er sparet
væk.
Årsager til uligheden
1.
Intet lovgrundlag:
Der er intet lovkrav i Danmark om adgang til vidensressourcer samt
biblioteksfaglig vejledning på ungdomsuddannelserne, i modsætning til f.eks. Sverige, hvor
lovgivning siden 2022 har sikret biblioteker på alle uddannelsesinstitutioner
1
.
2.
Manglende uddannelsesbiblioteker:
Mange ungdomsuddannelser har aldrig haft, eller har
de seneste år nedlagt deres biblioteker, og i dag har under halvdelen af
ungdomsuddannelserne en bibliotekar ansat
2
. Adgangen til fysiske materialer –
skønlitteratur som faglitteratur - og kompetent formidling heraf er derfor mange steder ikke
eksisterende.
3. Store forskelle
i prioriteringen af adgang til online vidensressourcer: Der findes ikke
nationale licenser på ungdomsuddannelsesområdet (f.eks. har ikke alle adgang til
Infomedia). Kun 140 ungdomsuddannelser ud af cirka 300 har aftaler om adgang til
relevante licenser administreret af UNGLU
3
, og kun omkring 150 har adgang til helt oplagte
ressourcer som Forfatterweb og Faktalink.
Konsekvenser
1.
Ulighed:
Det strider mod det helt grundlæggende princip, at der er lige muligheder for alle,
når nogle elever har adgang til omfattende ressourcer og biblioteksfaglig vejledning f.eks.
ved opgaveskrivning, mens andre ikke har.
1
Skollag, kap. 2, §36
om biblioteker på alle grundskoler og gymnasier samt Utbildningsdepartementets
Pressemeddelelse om biblioteksfaglig betjening
2
Langt de flest af disse bibliotekarer er medlem af
GAEB,
hvor medlemstallet pt er 94 institutioner – mod 131 i 2012.
Ansættelsesforholdene for disse bibliotekarer er enten direkte med institutionen eller via en betjeningsoverenskomst
med det lokale folkebibliotek. Timetallet varierer og er afhængigt af elevtal samt hvilke øvrige opgaver, der varetages,
f.eks. fjernlån, ophavsretsaftaler, administration af bogdepot, hjemmeside, m.m.
3
Det Kongelige Biblioteks licensservice
for ungdomsuddannelserne
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Henvendelse af 10/12-24 fra GAEB (Gymnasiernes, Akademiernes og Erhvervsskolernes Biblioteksforening) om anmodning om foretræde vedr. ulighed i adgang til viden og vejledning i informationskompetence på ungdomsuddannelserne
2952667_0002.png
Det er simpelthen dybt problematisk og helt urimeligt, at de unge ikke er stillet lige i denne
forbindelse, når der på alle andre områder er klare krav til undervisningen og dens
gennemførelse.
2.
Manglende informationskompetence:
Uden systematisk undervisning i
informationskompetence trænes de unge ikke i kritisk tænkning og kildekritik – og i en tid
med AI og fake news er evnen til at kunne forholde sig kildekritisk vigtigere end
nogensinde. Både i forhold til de unges nuværende og videre uddannelsesforløb og i
forhold til at skulle agere som borgere i et demokratisk samfund.
GAEB har formuleret
”Læringsmål for informationskompetence på
ungdomsuddannelserne”
– men disse udbredes ikke på skoler uden bibliotekarer.
På fag-, forsknings- og uddannelsesbibliotekerne på de videregående uddannelser opleves
meget store forskelle i nye studerendes informationskompetencer – eller rent ud sagt:
mangel på samme.
3.
De svageste svigtes:
De biblioteksfremmede elever og de elever, der kæmper mest med
f.eks. læsning, får med uddannelsesbibliotekarerne en støtte og hjælp, der er helt neutral i
forhold til bedømmelse og karakterer, men med indsigt i den enkelte uddannelses krav,
progression og opgavetyper. Uddannelsesbibliotekaren er for eleverne en tryg
ressourceperson, der kompenserer, hvor der ikke er hjælp at hente hos forældre.
Løsning
Lad os sikre ”den røde tråd”, så alle børn og unge har adgang til relevante vidensressourcer og
biblioteksfaglig vejledning fra grundskole over ungdomsuddannelse til videregående uddannelse.
Det kan ske ved, at der i forbindelse med den kommende reform af ungdomsuddannelserne
formuleres krav i lovgivningen om, at der skal være biblioteker med relevante fysiske og online
materialer samt biblioteksfaglige kompetencer tilknyttet alle ungdomsuddannelsesinstitutioner –
og at der afsættes økonomi til, at det kan realiseres.
Med venlig hilsen
Marianne Bech Hansen,
Uddannelsesbibliotekar på Stenhus Gymnasium
Forperson for GAEB (Gymnasiernes, Akademiernes og Erhvervsskolernes Biblioteksforening)
Kontaktinfo:
[email protected]
eller 50 91 11 09
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Henvendelse af 10/12-24 fra GAEB (Gymnasiernes, Akademiernes og Erhvervsskolernes Biblioteksforening) om anmodning om foretræde vedr. ulighed i adgang til viden og vejledning i informationskompetence på ungdomsuddannelserne
2952667_0003.png
Læs mere
Kjær, J. (2021). Klædt på til kildekritik.
Revy, 2021(1),
9-14.
https://rauli.cbs.dk/index.php/revy/article/view/6197/6791
Lerche, A. (2019). Bibliotekaren løfter studiemiljøet og bidrager til lighed.
Perspektiv,
2021(9),
24-25.
https://perspektiv.kulturoginformation.dk/p/perspektiv/8-2019/r/13/24-
25/4517/488293
Lerche, A. (2019, september). De dygtige skal nok klare sig.
Perspektiv, 2019(9),
24-25.
https://perspektiv.kulturoginformation.dk/p/perspektiv/8-2019/r/11/20-21/4517/488293
Lerche, A. (2022): Ulige ungdom.
Perspektiv, 2022(9),
25-29
https://perspektiv.kulturoginformation.dk/p/perspektiv/9-2022/r/1/1/4517/809979
Nielsen, J. I. (2023): Informationskompetence på tværs af uddannelsestrin. Et litteratur-
review på foranledning af Tænketanken Fremtidens Biblioteker i samarbejde med DFFU og
Silkeborg Bibliotekerne
https://www.fremtidensbiblioteker.dk/uploads/website/pdf4/2Informationskompetencerp
atvrsafuddannelsestrin.pdf
Petersen, N.T., Bojesen, T.S. og Daugberg, T. (2019): National analyse af bibliotekstilbud til
ungdomsuddannelserne. Afslutningsrapport. Centralbibliotekerne.
https://centralbibliotek.dk/sites/default/files/dokumenter/National%20analyse%20af%20bi
bliotekstilbud%20til%20ungdomsuddannelserne%20-%20rapport%202019.pdf
Skollag , LOV nr. (2010:800) af 01/10/2010 Kapitel 2 § 36 (2010).
https://lagen.nu/2010:800#L2022:1315
Utbildningsdepartementet. (2023, 28. september).
Regeringen vill ändra skollagen så att
elever ska få tillgång till bemannade skolbibliotek.
Regeringen.se. Lokaliseret den 20.
november 2024 på
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/09/regeringen-
vill-andra-skollagen-sa-att-elever-ska-fa-tillgang-till-bemannade-skolbibliotek/