Vejledning om fremme af god orden i folkeskolen
Vejledning om fremme af god orden i folkeskolen
Dette er en vejledning om fremme af god orden i folkeskolen. Den knytter sig til bekendtgørelse nr. [XX],
som har hjemmel i folkeskolelovens § 52, 1. pkt.
Indledning
1.
Bekendtgørelsen er en del af den samlede folkeskolelovgivning. Udgangspunktet er, at alle elever har
forskellige forudsætninger. Bestemmelserne i bekendtgørelsen skal dermed ses i sammenhæng med den
pædagogiske praksis, som folkeskoleloven lægger op til, og de udgør de maksimale og mest indgribende
foranstaltninger, skolen kan anvende, hvis en elev opfører sig uhensigtsmæssigt. Det er vigtigt, at eleve-
rne og det undervisende personale i samarbejde skaber et godt undervisnings- og arbejdsmiljø, der er trygt
for alle. Det er også vigtigt, at både elever og undervisende personale har forståelse for skolens ordens-
regler og for den omgangstone og de samværsformer, der gælder på skolen. Skolen har et forpligtende
arbejde med at inddrage hver enkelt elev og familie som værdifulde medlemmer af fællesskabet. Det
bedste redskab til at forebygge, at elever kommer i situationer, hvor de opfører sig uhensigtsmæssigt over
for klassekammerater og personale, er et godt og inkluderende undervisningsmiljø. Man kan dog som
skoleleder komme i den situation, at man finder det nødvendigt at anvende sanktioner over for enkelte
elever for at kunne varetage fællesskabets interesse, herunder sikkerheden.
Bekendtgørelsen sigter mod at sikre det gode undervisningsmiljø for alle elever. Den indeholder derfor
de sanktioner, som skolens leder i yderste tilfælde kan iværksætte, når elever gennem uhensigtsmæssig
adfærd har brudt skolens ordensregler. Ordensreglerne og værdiregelsættet fastsættes af hver enkelt skole
og kan således tilpasses skolens konkrete behov.
Denne vejledning giver en uddybende beskrivelse af bekendtgørelsens juridiske rammer, som gælder,
når det er blevet nødvendigt at iværksætte foranstaltninger ved siden af andre pædagogiske indsatser
over for eleven og/eller klassefællesskabet samt dialogen mellem skole, elev og forældre for at sikre, at
alle elever trives. Det fremgår eksempelvis, hvilke foranstaltninger der er afgørelser i forvaltningsretligt
forstand. Der kan læses mere om forvaltningsretten i folkeskolen i Børne- og Undervisningsministeriets
”Vejledning i forvaltningsret – for skoleledere”.
Bekendtgørelsens foranstaltninger er indsatser, der i forlængelse af det pædagogiske arbejde er med til
at skabe et trygt skolemiljø for både de enkelte elever og klassefællesskabet. Det bør overvejes, hvorvidt
det er hensigtsmæssigt at iværksætte andre indsatser, før foranstaltningerne anvendes. I den forbindelse
kan for eksempel behovet for iværksættelse af supplerende undervisning eller anden faglig støtte efter
folkeskolelovens §§ 3 a og 5, stk. 5, overvejes. Det skal understreges, at foranstaltninger over for
elever ikke bør stå alene. Foranstaltninger udgør en reaktion, som kan være nødvendig af hensyn til
fællesskabet, skolens undervisningsmiljø og elever, personalets velbefindende og eleven selv. Men det er
ikke i sig selv en håndtering af de udfordringer, som ligger bag elevens handling eller adfærd. Derfor
skal der altid følges op med dialog og om nødvendigt understøttende initiativer. I vejledningen fremgår
det konsekvent, at det er skolens leder, som har beslutningskompetencen til at iværksætte foranstaltninger
over for elever, som bryder skolens ordensregler (ud over ved omgående udelukkelse, se vejledningens
pkt. 30). Skolelederen kan vælge at uddelegere beslutningskompetencen til den enkelte underviser, så
det for eksempel er en afdelingsleder, der træffer de konkrete beslutninger, og elevens klasselærer, som
orienterer elevens forældre. Iværksættelse af foranstaltninger vil dog altid være under skolelederens
ansvar, uanset hvem skolelederen har delegeret opgaver til.
Endeligt udkast
xxx nr xxxx af dd/mm/yyyy
1