Ny undersøgelse: Danske elevers færdigheder i
matematik og natur/teknologi er stabile, men
motivationen falder
[Underrubrik]
Danske elevers resultater i matematik og natur/teknologi er stabile sam-
menlignet med tidligere år. Men elevernes faglige motivation er faldet, viser
den nye internationale undersøgelse TIMSS.
[Brødtekst]
Danske elever i 4. klasse har hverken forværret eller forbedret deres fær-
digheder i matematik og natur/teknologi siden 2019. Det viser resulta-
terne fra en ny undersøgelse, TIMSS 2023, der er udarbejdet af Danmarks
institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet.
Selvom elevernes niveau gennemsnitligt er stabilt, er lysten til at lære dog
blevet mindre, ifølge den seneste TIMSS-måling. Elevernes faglige moti-
vation er nemlig faldet i både matematik og natur/teknologi fra 2015 til
2019 og igen i 2023.
Det er en tendens, der særligt berør pigerne. 42 procent af pigerne angi-
ver, at de ikke kan lide at lære matematik. Det samme gælder for 37 pro-
cent af drengene.
Samtidig er særligt pigernes faglige selvtillid i matematik faldet siden
2019: 39 procent af pigerne giver udtryk for, at de har lav faglig selvtillid,
mens det gælder for 26 procent af drengene.
Forskel på drenge og piger
Selvom de danske elevers samlede matematikresultat er uændret siden
2019, er der alligevel sket forandringer, når man opdeler resultaterne for
piger og drenge.
Drengene klarer sig en lille smule bedre i matematik siden den seneste
måling. Pigerne er derimod gået lidt tilbage. Det betyder, at forskellen
mellem drenges og pigers matematikfærdigheder er mere end fordoblet.
Forskellen mellem kønnene har ellers ligget fast, siden Danmark for første
gang deltog i TIMSS med 4. klasse i 2007.
4. december 2024
Sagsnr.: 24/33581
Kontor for Viden og Kommunikation
EJB
Børne- og
Undervisningsministeriet