Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2948519_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Kære ordførere
Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved
Aarhus Universitet har udarbejdet rapporten
Matematik og natur/tekno-
logi i 4. klasse: Resultater af TIMSS-undersøgelsen 2023.
Børne- og Under-
visningsministeriet medfinansierer undersøgelsen
Rapporten er netop blevet offentliggjort i dag kl. 10.00.
TIMSS 2023 undersøger 4. klasse elevers kompetencer inden for matema-
tik og natur/teknologi. Ud over test af elevernes kompetencer består
TIMSS af spørgeskemaer til elever, forældre, lærere og skoleledere. Un-
dersøgelsen giver dermed indblik i elevernes oplevelse af undervisningen
i matematik og natur/teknologi og elevernes faglige trivsel.
Til jeres orientering sender jeg TIMSS 2023 rapporten og den nyhed, der
netop er blevet offentliggjort på uvm.dk. Undersøgelsens hovedresultater
kan findes i sammenfatningen i rapporten på side 13-19.
Undersøgelsen viser blandt andet, at:
Danske elever scorer i gennemsnit 523,7 point i matematik. Det svarer
til niveauet i 2019.
Selvom det samlede gennemsnit er uforandret i matematik, ses der
ændringer på tværs af køn, hvor forskellen mellem drenge og piger er
vokset signifikant fra 6,9 til 15,4 point i drengenes favør. En tilsva-
rende stigning i forskellen mellem drenge og piger ses i Sverige og
Norge.
Danske elever scorer i gennemsnit 522,1 point i natur/teknologi, og
ligger dermed på samme niveau som i alle tidligere TIMSS-runder.
Danske elever klarer sig fortsat dårligere i natur/teknologi end ele-
verne i de øvrige nordiske lande, men der ses en tendens til, at for-
skellen mellem de nordiske landes resultater mindskes over tid.
Elevernes faglige motivation er faldet over tid i både matematik og
natur/teknologi. Det gælder også for Norge og Sverige.
14 lande i undersøgelsen klarer sig bedre end Danmark i matematik.
4. december 2024
Sagsnr.: 24/33581
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 62: Orientering om offentliggørelse af TIMMS 2023 og PISA 2022 matematik temarapport, fra børne- og undervisningsministeren
18 lande i undersøgelsen klarer sig bedre end Danmark i natur/tekno-
logi.
Samtidig med offentliggørelsen af TIMSS-rapporten, offentliggøres også
rapporten PISA 2022: Danske 15-åriges oplevelse af deres matematikun-
dervisning – og deres motivation, selvsikkerhed, matematikangst og
mindset. Rapporten omhandler danske 15-årige elevers oplevelse af ma-
tematikundervisningen og deres faglige trivsel. Rapporten er udarbejdet
af VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) på bag-
grund af data fra PISA-undersøgelsen fra 2022. Til jeres orientering sen-
der jeg rapporten. Hovedresultaterne kan findes i sammenfatningen i rap-
porten på side 6-7.
Af udvalgte hovedresultater kan nævnes:
Der er en positiv sammenhæng mellem motivation og matematik-
score.
Danske elever udtrykker generelt en meget høj grad af motivation i
matematik. 94 % er enige eller meget enige i, at de gerne vil klare sig
godt i matematik, hvilket er en større andel end OECD-gennemsnittet
og de øvrige nordiske lande.
Der er stort set ikke forskel på drenge og pigers motivation. Når
drenge og piger begge har en høj grad af motivation, scorer dren-
gene højere end pigerne i matematik.
Hovedrapporten om PISA-undersøgelsen fra 2022 blev offentliggjort i
2023.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye