Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Kære ordførere
Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved
Aarhus Universitet har udarbejdet rapporten
Matematik og natur/tekno-
logi i 4. klasse: Resultater af TIMSS-undersøgelsen 2023.
Børne- og Under-
visningsministeriet medfinansierer undersøgelsen
Rapporten er netop blevet offentliggjort i dag kl. 10.00.
TIMSS 2023 undersøger 4. klasse elevers kompetencer inden for matema-
tik og natur/teknologi. Ud over test af elevernes kompetencer består
TIMSS af spørgeskemaer til elever, forældre, lærere og skoleledere. Un-
dersøgelsen giver dermed indblik i elevernes oplevelse af undervisningen
i matematik og natur/teknologi og elevernes faglige trivsel.
Til jeres orientering sender jeg TIMSS 2023 rapporten og den nyhed, der
netop er blevet offentliggjort på uvm.dk. Undersøgelsens hovedresultater
kan findes i sammenfatningen i rapporten på side 13-19.
Undersøgelsen viser blandt andet, at:
•
•
Danske elever scorer i gennemsnit 523,7 point i matematik. Det svarer
til niveauet i 2019.
Selvom det samlede gennemsnit er uforandret i matematik, ses der
ændringer på tværs af køn, hvor forskellen mellem drenge og piger er
vokset signifikant fra 6,9 til 15,4 point i drengenes favør. En tilsva-
rende stigning i forskellen mellem drenge og piger ses i Sverige og
Norge.
•
•
Danske elever scorer i gennemsnit 522,1 point i natur/teknologi, og
ligger dermed på samme niveau som i alle tidligere TIMSS-runder.
Danske elever klarer sig fortsat dårligere i natur/teknologi end ele-
verne i de øvrige nordiske lande, men der ses en tendens til, at for-
skellen mellem de nordiske landes resultater mindskes over tid.
•
•
Elevernes faglige motivation er faldet over tid i både matematik og
natur/teknologi. Det gælder også for Norge og Sverige.
14 lande i undersøgelsen klarer sig bedre end Danmark i matematik.
4. december 2024
Sagsnr.: 24/33581
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044