Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2947674_0001.png
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Præsentation og notat fra Gymnasieskolernes Idrætslærerforening til brug for deres foretræde for udvalget den 5/12-24 om idrætsundervisning på ungdomsuddannelser
2947674_0002.png
Argumenter for at idræt
skal være en del af alle
ungdomsuddannelser
også en kommende EPX
Trivsel og fællesskab
Idræt for alle
Sundhed og forberedelse
til uddannelse
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Præsentation og notat fra Gymnasieskolernes Idrætslærerforening til brug for deres foretræde for udvalget den 5/12-24 om idrætsundervisning på ungdomsuddannelser
Trivsel og fællesskab
Idrætsudfoldelse skaber fysisk, psykisk og social trivsel, da eleverne i
idrætsundervisningen er fri af den digitale verden og ser hinanden i øjnene,
samarbejder og bruger kroppen i fysisk udfoldelse og læring. Hermed opnås
fastholdelse af elever.
Vi ser elevtyper, hvor elevrådsarbejde og Operation Dagsværk giver deres
ungdomsuddannelse mening, men der er også en stor gruppe elever, hvor det at
lege sammen i hallen betyder, at de fungerer bedre socialt og fagligt i andre fag
(DIF,
2024).
I EPX-udspillet kan vi se eksempler på bevægelse. Det vil blive kvalificeret med
uddannede idrætslærere med en pædagogisk uddannelse og høj faglighed.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Præsentation og notat fra Gymnasieskolernes Idrætslærerforening til brug for deres foretræde for udvalget den 5/12-24 om idrætsundervisning på ungdomsuddannelser
Idræt for alle
Idræt kan vælges som valgfag på HHX, HTX og Hf, men STX er den eneste
ungdomsuddannelse med obligatorisk idræt. Idræt bør være en naturlig del af
alle ungdomsuddannelser.
Der er sket meget med idrætsfaget siden vi selv gik i gymnasiet bl.a. fordi idræt er
blevet et eksamensfag, hvilket disciplinerer idrætslærerne til at komme rundt i
alle discipliner og have faglige mål for deres forløb, der ikke kun handler om hvor
godt eleverne kaster med en håndbold. Idrætsglæde er et formål for faget, idet vi
skal give eleverne lyst til varig idrætsdeltagelse.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Præsentation og notat fra Gymnasieskolernes Idrætslærerforening til brug for deres foretræde for udvalget den 5/12-24 om idrætsundervisning på ungdomsuddannelser
Sundhed og forberedelse til uddannelse
Mere idræt på ungdomsuddannelserne giver mening i et samfund, hvor 52,6% af
den voksne befolkning er overvægtig. Idrætsfaget understøtter fysisk, mental og
social sundhed, og forbereder unge til erhverv som fx sygeplejerske og SOSU-
assistent.
Vi har brug for vores krop hele livet, og idræt tilbyder fysisk træning og viden om
kroppen, som ikke kun vil reducere risikoen for arbejdsskader og kroniske
smerter, men bidrage til større livsglæde.
Idræt benyttes ofte som led i en behandling med dokumenterede fysiologiske og
psykiske resultater (Sundhedsstyrelsen
2018).
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Præsentation og notat fra Gymnasieskolernes Idrætslærerforening til brug for deres foretræde for udvalget den 5/12-24 om idrætsundervisning på ungdomsuddannelser
2947674_0006.png
Opsummering
For de unge er de lavthængende frugter af
et idrætsfag øget trivsel, bedre indlæring
og mental og fysisk sundhed.
For institutionerne er gevinsten øget
fastholdelse og fællesskab.
For samfundet kan eleverne bruge idræt i
deres efterfølgende uddannelse, fritidsliv
og foreningsliv.
Så vi vil gerne have jer til at hjælpe os med
at idræt bliver en del af alle
ungdomsuddannelser.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 59: Præsentation og notat fra Gymnasieskolernes Idrætslærerforening til brug for deres foretræde for udvalget den 5/12-24 om idrætsundervisning på ungdomsuddannelser
2947674_0007.png