Idræt på alle ungdomsuddannelser
Der er mange argumenter for hvorfor idræt skal med i fagrækken i en kommende EPX.
Overordnet set vil idrætsfaget medvirke til at skabe fællesskab og skolekultur.
Trivsel og fællesskab
Idrætsudfoldelse skaber fysisk, psykisk og social trivsel, da eleverne i idrætsundervisningen
er fri af den digitale verden og ser hinanden i øjnene, samarbejder og bruger kroppen i fysisk
udfoldelse og læring. Idræt får eleverne væk fra skærmene og ind i fællesskabet. Hermed
opnås trivsel, fastholdelse af elever og mere læring i andre fag - også for de elever, der har
svært ved at sidde stille en hel skoledag. Undervisningen vil blive kvalificeret med
idrætslærere med en pædagogisk uddannelse og høj faglighed.
Idræt for alle
Idræt kan vælges som valgfag på HHX, HTX og Hf, men STX er den
eneste ungdomsuddannelse
med obligatorisk idræt. Idræt bør være en naturlig del af alle ungdomsuddannelser.
Erhvervsuddannelserne ligger lavt på trivsel, og frafaldet er 4 gange større sammenlignet
med gymnasiale uddannelser, her kunne idrætsfaget bidrage positivt.
Der er sket meget med idrætsfaget bl.a. fordi faget er blevet et eksamensfag, hvilket
disciplinerer idrætslærerne til at komme rundt i alle discipliner og have faglige mål for deres
forløb, der ikke kun handler om hvor godt eleverne kaster med en håndbold. Vi er langt
mere bevidste end tidligere om at alle elevtyper skal have en god oplevelse med idræt.
Idrætsglæde er et formål for faget, idet vi skal give eleverne lyst til varig idrætsdeltagelse.
Sundhed og forberedelse til uddannelse
Mindre idræt på ungdomsuddannelserne er meningsløst i et samfund, hvor 52,6% af den
voksne befolkning er overvægtig. Idrætsfaget understøtter fysisk, mental og social sundhed,
og forbereder unge til erhverv, der har brug for sunde medarbejdere, ikke mindst i
sundhedssektoren som fx sygeplejerske og SOSU-assistent. Vi har brug for vores krop hele
livet. Idræt tilbyder fysisk træning og viden om kroppen, som ikke kun vil reducere risikoen
for arbejdsskader og kroniske smerter, men bidrage til større livsglæde.
For de unge er de lavthængende frugter af et idrætsfag øget trivsel og indlæring, og mental
og fysisk sundhed.
For institutionerne er gevinsten øget fastholdelse og fællesskab.
For samfundet kan eleverne bruge idræt i deres efterfølgende uddannelse, i foreningslivet
og fritidslivet.
MVH bestyrelsen for Gymnasieskolernes Idrætslærerforening