Børne- og undervisningsudvalget
d. 11. november 2024
Anmodning om snarligt møde med børn- og undervisningsudvalget
Unge med særlige behov fortjener en plads ved forhandlingsbordet
-
de kan have brug for en almindelig uddannelse på ualmindelige vilkår
Om lidt indledes forhandlingerne om regeringens reformudspil, og med det
beslutninger, der vil forme fremtidens uddannelsesmuligheder for en særlig gruppe
unge – de unge, der har særlige behov, som ikke passer ind i standardmodellen.
Vi repræsenterer gymnasier og foreninger, der dagligt kæmper for
uddannelsesmuligheder til unge med ADHD, autisme, angst og andre særlige behov. I
sidste uge mødtes vi for at drøfte netop de løsninger, som har gjort det muligt for
disse unge at tage en ungdomsuddannelse på en lidt ualmindelig måde.
Denne kamp er ikke ny. Med et enormt engagement og i mange tilfælde på trods af
begrænsede ressourcer har vi skabt forskellige veje til en ungdomsuddannelse for de
unge, der har brug for noget særligt. Nogle steder med 2-årige forløb, andre steder
med 3-årige eller 4-årige. Nogle steder i små klasser, andre med mentorordninger og
specialtilpassede støtteforanstaltninger. Alle steder har vi samlet erfaringer, opbygget
kompetencer og fundet måder at få de unge til at lykkes med det, de ønsker – og
frafaldet taler for sig selv: det er lavt. Alligevel risikerer vi nu, at al denne viden og
erfaring går tabt. Hvem vil tage ansvar for det?
Alle involverede fortæller den samme historie: Om kampen for at få støtte, om det
udmattende ansøgningsarbejde for SPS-støtte og om betydningen af dygtige
mentorer og specialiserede undervisere, hvis viden og erfaring ikke blot beriger
specialklasserne, men også hele skolens almene miljø. Behovet for særlige løsninger
og kompetencer går på tværs af hele skolen – flere unge har brug for støtte, både på
kort og lang sigt.
Står vi nu i fare for at tabe alt dette på gulvet? Mange års arbejde for at sikre
ungdomsuddannelse til de unge, som har brug for særlige rammer, og som kræver en
erfaring og kompetence, der er opbygget over år, ofte på trods af manglende statslig
opbakning.
1