Version 5
Nedenstående er teksten til en kronik i Politiken, skrevet 30. sept. som svar på et
indlæg, undervisningsminister Mattias Tesfaye havde i dén avis den 28. Desværre blev
kronikken ikke optaget, men de oplysninger, den indeholder, er vigtige for
beslutningen om, hvorvidt tilskuddet til den klassisk-sproglige studieretning bør
opretholdes, og begrunder samtidig eksistensen af klassiske studier i det hele taget
–
med udgangspunkt i Tesfayes egne betragtninger. Forhåbentlig har en eller flere af
udvalgets medlemmer tid til at læse teksten.
Klassisk dannelse
Dannelse er ikke gratis, og klassisk dannelse koster lidt ekstra
–
penge fra de offentlige
kasser og indsats fra både dem, der vil have den, og dem, der varetager den. Men
investeringen betaler sig; både den enkelte og samfundet bliver meget rigere. Det
synes undervisningsminister Mattias Tesfaye også at mene i sin replik til Jes Stein
Petersen i denne avis den 28. 9. Men derfor vil han alligevel ikke give lidt ekstra til
den.
Mattias Tesfaye ønsker at forenkle gymnasiernes økonomi og har derfor i
forslaget til næste års finanslov ikke medtaget et tillæg, der i mange år er blevet givet,
hvis en skole oprettede en studieretning med græsk og latin på A-niveau med mindst
7 elever, der stadig var på studieretningen efter et par måneder, dog kun ét tilskud,
selvom skolen havde flere aktive årgange med studieretningen. Man har aldrig givet
tilskud til andre fag, men de fleste af disse fag er C-niveau-fag, der ikke belaster en
skoles økonomi på tilnærmelsesvis samme måde. For at imødekomme elevernes
ønsker om A-niveau-fag er det ofte nødvendigt at kombinere mere end én
studieretning i en fælles klasse, der så har fællesfagene (typisk dansk, historie og
religion) sammen og deres studieretningsfag hver for sig; normalt kan man dog samle
alle klassens elever i et A-fag (f. eks. matematik) og undervise dem separat i det andet
fag, der kendetegner den studieretning, de har valgt (f. eks. fysik A i den ene
studieretning og kemi A i den anden). Men netop dette kan ikke lade sig gøre med
græsk og latin, der ikke kan ’samlæses’ med fag i andre studieretninger. Da denne –
umådeligt komplicerede – struktur blev indført ved reformen i 2005, indså man
hurtigt, at det fordyrer netop klassikerstudieretningen, og kun den, og imødekom et
ønske om, at denne fordyrelse ikke skulle belaste den enkelte skole, men dækkes af
den særlige tillægsbevilling. Beløbet er ganske vist – for en finanslov – meget lille, men