Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2930401_0001.png
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Præsentation til Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Gymnasiernes Bestyrelsesforening foretræde for udvalget 6/11-24 om tilskuds- og taxametersystemet
2930401_0002.png
Budskaber
60.000 elever på almene gymnasier rammes af
besparelser som følge af taxameteromlægningen
Afskaffelsen af A-fagstillægget rammer alle gymnasier
og giver færre naturvidenskabelige studenter
Afskaffelsen betyder også, at mange udkantsgymnasier
skal spare, selvom udkantstilskuddet hæves
Hele omlægningen finansieres ved, at nogle gymnasier
skal afgive uforholdsmæssigt mange penge
Maja Bødtcher-Hansen
Formand Danske Gymnasier
Tomas Kepler
Formand Gymnasieskolernes Lærerforening
Joachim Stærk Ekstrand Federspiel
og Peter Møller Mink
Hhv.
forperson og politisk næstforperson
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Aase Lydiksen
Næstformand Gymnasiernes Bestyrelsesforening
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Præsentation til Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Gymnasiernes Bestyrelsesforening foretræde for udvalget 6/11-24 om tilskuds- og taxametersystemet
2930401_0003.png
Tillægget giver gymnasierne mulighed for at oprette små hold i fysik, kemi,
biologi, bioteknologi, geovidenskab og musik på A-niveau.
Det giver også
mulighed for specialudstyr, som typisk kun anvendes på A-niveau.
De 6 fag findes kun i studieretninger på stx, ikke på hhx – derfor giver det
ikke mening at afskaffe det for at ligestille stx og hhx.
Der gives også fortsat
et højere undervisningstaxameter til htx, som har andre fag end stx og hhx.
Afskaffelsen betyder fx, at Frederiksborg Gymnasium mister 2,2 mio.
kr.,
Køge Gymnasium mister 1,6 mio.
kr., og Holstebro Gymnasium og HF mister
knap 1 mio.
kr.
Et gymnasium som Fjerritslev bruger tilskuddet til at kunne oprette hold i
kemi, fysik og musik på A-niveau.
Afskaffelsen går ud over de 10.000 elever, som årligt gennemfører de 6 fag
på A-niveau.
Tabellen viser andel gymnasier
med hold i de pågældende fag
med højst 9 elever
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Præsentation til Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Gymnasiernes Bestyrelsesforening foretræde for udvalget 6/11-24 om tilskuds- og taxametersystemet
2930401_0004.png
Udkantstilskuddet til de almene gymnasier er indført for at sikre et vist
udbud af studieretninger på mindre gymnasier i yderområder, hvor der
ikke er lignende uddannelsestilbud i nærheden.
En række udkantsgymnasier skal spare, selvom deres udkantstilskud
forhøjes.
Det skyldes afskaffelsen af A-fagstillægget.
For eksempel mister Tønder Gymnasium mere end 0,5 mio.
kr.,
og Syddjurs Gymnasium skal spare 250.000 kr.
Selve den nye definition af udkantsgymnasier er problematisk,
fordi den rammer skævt i forhold til behovene.
Definitionen omfatter nu gymnasier i land- og oplandskommuner,
og dermed får også større gymnasier i større provinsbyer udkantstilskud.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Præsentation til Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Gymnasiernes Bestyrelsesforening foretræde for udvalget 6/11-24 om tilskuds- og taxametersystemet
2930401_0005.png
Nogle gymnasier skal afgive uforholdsmæssigt mange penge
Hele omlægningen skal finansieres ved, at større gymnasier skal afgive
uforholdsmæssigt mange penge via et knæk i taxameteret ved 700 elever.
Struensee-analysen viser mindre stabil økonomi på mindre gymnasier – men
den viser ikke, at gymnasier med 700+ elever kan spare op til 5 mio.
kr.
Antallet af elever er på ingen måde et entydigt parameter for et
gymnasiums økonomi.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 38: Præsentation til Danske Gymnasier, Gymnasieskolernes Lærerforening, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Gymnasiernes Bestyrelsesforening foretræde for udvalget 6/11-24 om tilskuds- og taxametersystemet
2930401_0006.png
Sammenfatning
Afskaffelsen af A-fagstillægget rammer alle gymnasier og giver færre
naturvidenskabelige studenter.
Afskaffelsen betyder også, at mange udkantsgymnasier skal spare,
selvom udkantstilskuddet hæves.
Hele omlægningen finansieres ved, at nogle gymnasier skal afgive
uforholdsmæssigt mange penge.
Vi opfordrer til, at A-fagstillægget bevares, at omlægningen fra store
til små skoler genberegnes, og at udkantstilskuddet ikke finansieres
ved at tage midler fra andre skoler.