Oplæg til Folketingets Indenrigsudvalg -
Høring om Kommunernes Frisættelse
Dato: 22. oktober 2024
Tidspunkt: 15:00-17:00
Emne: Erfaringer og Udfordringer med Frisættelse af Folkeskolen
Indledning
Det er mig en ære at være inviteret til denne høring, og jeg vil gerne starte med at
takke Folketingets Indenrigsudvalg for muligheden for at dele vores erfaringer og
refleksioner omkring frisættelsen af folkeskolen.
Mit navn er Mette Arnth Vadsager, og jeg har siden 2021 været skoleleder på
Kildebjergskolen i Holbæk Kommune, som har deltaget i det omfattende
frisættelsesforsøg.
Gennem denne frisættelse har vi som kommune opnået en betydelig frihed fra
statslige regler og styring, hvilket har åbnet op for en række muligheder for lokal
tilpasning af undervisningen og skolens organisering.
Det har givet os mulighed for at teste nye pædagogiske tilgange og organisatoriske
modeller med fokus på at fremme elevernes læring og trivsel.
I dag vil jeg gerne præsentere de erfaringer, vi har gjort os i forsøget, herunder
hvilke resultater vi har opnået, samt de udfordringer vi er stødt på.
Jeg vil især fokusere på, hvordan frisættelsen har skabt sammenhæng i
organisationen, styrket tilliden til medarbejderne og givet mulighed for
skræddersyede løsninger til borgerne. Desuden vil jeg dele vores erfaringer med
såkaldte 'vilde problemer' i skolen, som kræver innovative og komplekse løsninger.
Styrkede Sammenhænge på tværs af organisationen
En af de mest markante forandringer, som frisættelsen har gjort mulig, er skabelsen
af en langt mere sammenhængende organisation.
Gennem frisættelsen har vi kunne sammensætte løsninger, der i højere grad passer
til vores lokale kontekst og de konkrete behov på vores skole.