Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2929473_0001.png
Åben høring om
kommunernes frisættelse:
Hvor langt er vi?
Indenrigsudvalget
22.
oktober kl.
15-17
Proviantsalen
Folketinget
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0002.png
Velkomst
Theresa Berg Andersen (SF),
Formand for Indenrigsudvalget
Åben høring om kommunernes frisættelse
Indenrigsudvalget
Folketinget
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0003.png
Ulf Hjelmar
Professor mso, VIVE
Åben høring om kommunernes frisættelse
Indenrigsudvalget
Folketinget
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0004.png
Erfaringer med
kommunernes frisættelse
Ulf Hjelmar, professor mso, VIVE
Indenrigsudvalgets høring: Kommunernes frisættelse –
hvor langt er vi?
22.
oktober 2024
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0005.png
Agenda
1.
Kommunal frisættelse – hvad er det?
2.
Hvor er den kommunal frisættelse lykkedes?
3.
Hvor er den ikke lykkedes?
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0006.png
Frisættelsens fem spor – i fem reformer
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0007.png
Tilpasning af kommunal styring og ledelse
Byråd
Virkning og
proceslæring
Tillidsbaseret styring og
eksperimentel tilgang
Fra regler og målstyring til
Tillidsbaseret styring og ledelse
Forvaltning
opfølgning
Rammesætning og
facilitering gennem dialog
Oversættelse af
tillid til praksis
Faglig innovation og
borgerinddragelse
Dialogbaseret
tilgang
En eksperimentel og dialogbaseret
til
Fra skriftlig dokumentation
Lokal ledelse
Fokuseret
ledelsesinformation
Medarbejdere
Borgere
Feedback og
medbestemmelse
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0008.png
Mette Arnth Vadsager
Skoleleder, Holbæk Kommune
Åben høring om kommunernes frisættelse
Indenrigsudvalget
Folketinget
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0009.png
Steen Vinderslev
Åben høring om kommunernes frisættelse
Indenrigsudvalget
Kommunaldirektør, Middelfart Kommune
Folketinget
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0010.png
Erfaringer fra frisættelsen på ældreområdet i
Middelfart Kommune
9.
oktober 2024
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0011.png
te ti
e
s il ed de
l ale
lless a e
i ilsa
det
a
e de de
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0012.png
Hvordan gør vi?
deer gri e a den n re leder
ri ed il a r ve a g igang
e
r ve andlinger
en g d
ver lik g in r a i n
gn i
redning a de der
virker…
a
edar e dere inddrage
a
l
r ve andlinger
lle l kale
r ndringen er i gang…
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0013.png
Og ikke mindst…
Det politiske niveau involveret og tæt
på processen i hele perioden
Ældrerådet ligeledes en aktiv
medspiller
Velfærdspanel til inspiration og
sparring
Borgermøder og temamøder eller blot
en kop kaffe til interesserede
borgere, der gerne vil vide mere
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0014.png
Eksempler på prøvehandlinger I
Hvordan bliver vi mere koordinerede i borgerens eget
e
?
ri ed il e
e le en – e an al i er
gen
a ar e de
d agel e a
ed
r rende
rger e er d krivel e
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0015.png
Eksempler på prøvehandlinger II
Hvordan kan kommune og civilsamfund i endnu højere
grad samarbejde?
Motionsfællesskab i frivilligt regi
Opbygning af sociale fællesskaber
Den konstante åbenhed overfor nye muligheder og
samarbejdsformer
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0016.png
”ri
el e… kke
r lle
v
en
den k l r randring g
e de –
kal danne gr
nd
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0017.png
Pause
Åben høring om kommunernes frisættelse
Indenrigsudvalget
Folketinget
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0018.png
Tina Øllgaard Bentzen
Lektor, Roskilde Universitet
Åben høring om kommunernes frisættelse
Indenrigsudvalget
Folketinget
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0019.png
FRISÆTTELSE I
KOMMUNERNE
Tina Øllgaard Bentzen, Ph.d.
Lektor
Roskilde Universitet
Institut for samfund og Erhverv
[email protected]
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0020.png
FRISÆTTELSE:
Kært barn har mange navne….
”Tillid”
”Forenkling”
”Afbureaukratisering”
”Væk med
bøvlet”
”Decentralisering”
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0021.png
HVORFOR FRISÆTTELSE?
Tillid på dagsordenen i næsten 9 ud af 10
kommuner (2021)
Argumenter for at investere i frisættelse?
Øge medarbejdermotivation (96%)
Spare resource brugt på kontrol (86%)
Øge innovation (76%)
Øge samskabelse med borgere (76%)
Effektiviserer problemløsning (60%)
Siverbo, S., Johansson, T., Bentzen, T., & Windsvold, M. (2023). On the diffusion and
implementation of Trust-based management in Scandinavia: cross-country survey evidence.
International Journal of Public Sector Management.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0022.png
”Det nytter ikke at åbne buret hvis ikke fuglen tør flyve”
HVORDAN FRISÆTTELSE?
STRUKTUR (Åbne buret -STYRING)
KULTUR (Få fuglen på vingerne – LEDELSE)
ent en T. .
. T e birdcage is o en but ill t e bird fly T e inter lay bet een institutional and interactional trust in ublic organi ations.
ournal of Trust Researc
.
22
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0023.png
FRISÆTTELSE OG LEDELSE
Frisættelse uden tillid til kan skabe stress eller modstand mod at ”flyve
ud af buret”
Tillidsbaseret ledelse reducerer risikoen ved at sætte fri
Kompetenceudvikling
Nære/uformelle relationer
Opmuntring til at eksperimentere/ Læringsorinteret fokus på fejl
Uddelegering af beslutningkompetence
Involvering I beslutningsprocesser
ent en Tina llgaard.
ent en T. .
. Tillidsbaseret styring og ledelse i offentlige organisationer
. . D øf
urist og konomforbundet.
anagement Revie .
. T e tri od of trust a multilevel a
roac to trustbased leaders i in ublic organi ations. Public
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0024.png
FRISÆTTELSE SOM
MODSÆTNING TIL KONTROL
(Fokus på at fjerne kontrol)
MENING MED KONTROL
(Fokus på at skabe ejerskab til kontrol)
24
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0025.png
FRISÆTTELSENS VINKLER
FRISAT AF HVEM?
CHRISTIANSBORG?
KOMMUNEN?
ARBEJDSPLADSEN?
SELVPÅFØRT
STYRING
FRISAT ”FRA” ELLER ”FRISAT” FRA?
FRISÆTTELSE SOM FÆRRE BARRIERER?
FRISÆTTELSE SOM NYE MULIGHEDER?
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0026.png
FRISÆTTELSE NEDEFRA
GENNEM SAMSKABT STYRING?
FRA:
FÅ AKTØRER (MED MAGT)
SEN INVOLVERING
BEGRÆNSET INVOLVERING
”RULLE UD” OPPE-FRA-OG NED
TIL:
ALLE BERØRTE AKTØRER
TIDLIG INVOLVERING
OMFATTENDE INVOLVERING
UDVIKLE NEDE-FRA-OG-OP
ent en T. .
. amskabt styring nye ve e til afbureaukratisering. amfundslitteratur.
. amskabt styring
otentialer og udfordringer. Politica Tidsskrift for Politisk Videnskab
.
ent en Tina llgaard.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0027.png
TILLID – KONTROL
PROFESSION – POLITIKER
FLEKSIBILITET – LIGHED
INKLUSION - EKSKLUSION
11/1/2024
Sample Footer Text
27
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0028.png
FRISÆTTELSE
FREMADRETTET?
MERE VIDEN OM:
POLITIKERNES ROLLE I FRISÆTTELSE (nationalt og kommunalt)
LOKALT INITIEREDE FRISÆTTELSESFORSØG
(F.eks.
forsøg m.
Samskabt styring)
POTENTIALER OG UDFORDRINGER VED AT SAMSKABE CENTRAL STYRING
(f.eks.
Tilsyn eller dokumentationssystemer)
ULIGHED NÅR DER FRISÆTTES
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0029.png
https://forskning.ruc.dk/en/persons/tinaob
TAK FOR ORDET!
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0030.png
Anders Seneca
Ledelsesekspert
Åben høring om kommunernes frisættelse
Indenrigsudvalget
Folketinget
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0031.png
HVORFOR frisættelse?
Om forudsætningerne for at lykkes
med frisættelse i praksis
Anders Seneca
Ledelsesekspert
Folketinget d 22.10.24
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0032.png
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0033.png
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0034.png
Når vi frisætter
..får vi mere af dét,
vi har mindre behov for!
..hvis ikke kerneopgaven er konkret!
Hvis vi frisætter arbejdsopgaverne
..forudsætter det at vi gør det modsatte ift kerneopgaven!
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0035.png
Frisættelse forudsætter fokusskift
..fra medarbejderens indsats til
effekt hos borgeren!
Vi skal ikke lave mere for at lykkes bedst muligt
..hvis kerneopgaven er konkret!
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0036.png
Frisættelse forpligter!
..og forudsætter konkret
kerneopgave
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0037.png
TAK FOR ORDET!
[email protected]
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0038.png
Paneldebat
Åben høring om kommunernes frisættelse
Indenrigsudvalget
Folketinget
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 35: Præsentationer fra Indenrigsudvalgets høring om kommunernes frisættelse 22/10-24
2929473_0039.png
Afrunding
Theresa Berg Andersen (SF),
Formand for Indenrigsudvalget
Åben høring om kommunernes frisættelse
Indenrigsudvalget
Folketinget