Børne- og Undervisningsministeriet
Faktaark om rammerne for arbejdet
med inkluderende læringsmiljøer
Udvalgte resultater for Grundskolepanelet 2024
Dette faktaark handler om rammerne for arbejdet med inkluderende læringsmiljøer og
baserer sig på besvarelser fra ledere, lærere og pædagoger. Det beskriver lærernes og
pædagogernes vurdering af egne kompetencer samt samarbejdet med interne og eksterne
aktører om at skabe inkluderende læringsmiljøer. Desuden beskriver det ledernes samarbejde
med eksterne aktører. Faktaarket om rammerne for arbejdet inkluderende læringsmiljøer er ét
af i alt fire faktaark om inkluderende læringsmiljøer.
Hovedresultater
Halvdelen
af lærerne og tre fjerdedele af pædagogerne vurderer, at de i høj grad eller
meget høj grad kan støtte elever med særlige behov i at indgå i klassefællesskabet.
43 procent
af lærerne og
47 procent
af pædagogerne oplever i høj grad eller meget
høj grad et behov for faglig kompetenceudvikling inden for undervisning og inklusion
af elever med særlige behov.
44 procent
af lærerne og
50 procent
af pædagogerne vurderer i høj eller meget høj
grad, at de let kan få hjælp og vejledning fra en kollega med specialpædagogisk viden.
De skoleinterne aktører, som flest lærere og pædagoger oplever at have et
tilstrækkeligt samarbejde med om at skabe inkluderende læringsmiljøer, er lærere,
pædagoger og skolens ressourcepersoner. Generelt oplever de samarbejdet med de
skoleinterne aktører som tilfredsstillende eller meget tilfredsstillende.
Den eksterne aktør, som flest lærere (17
procent),
pædagoger (16
procent)
og ledere
(61
procent)
oplever at have et tilstrækkeligt samarbejde med, er PPR-psykologer.
Over halvdelen af lærerne, pædagogerne og lederne oplever, at samarbejdet med de
skoleeksterne aktører er tilfredsstillende eller meget tilfredsstillende, især med PPR-
psykologer og SSP-konsulenter.
Om Grundskolepanelet
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler.
Panelet består af ledere, lærere, pædagoger og elever fra 4., 6. og 8. klasse fra udvalgte folkeskoler og frie grundskoler.
Gennem undersøgelserne giver deltagerne til sammen et indblik i elevernes skoledag og i skolernes arbejde med at sikre
kvalitet i undervisningen. Grundskolepanelet er dermed en vigtig kilde til viden om nogle af de mest centrale temaer i
grundskolen og belyser, hvordan den danske grundskole udvikler sig. I 2024 blev Grundskolepanelet gennemført for
første gang med deltagelse fra 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler. Svarprocenterne var henholdsvis 46 procent for
pædagogerne, 69 procent for lærerne, 83 procent for lederne og 64 procent for eleverne. Styrelsen for It og Læring har
været ansvarlig for indsamling af data.