Børne- og Undervisningsministeriet
Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del - Bilag 30
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet
Faktaark om differentieret
undervisning
Udvalgte resultater fra Grundskolepanelet
Differentieret undervisning er én af vejene til at skabe et inkluderende læringsmiljø.
Differentieret undervisning er dog et princip, der retter sig mod hele klassen. Siden
folkeskoleloven af 1993 har princippet om undervisningsdifferentiering været centralt for
undervisningen i grundskolen. Undervisningsdifferentiering betyder, at undervisningen møder
eleverne der, hvor de er, og tager udgangspunkt i deres forskellige forudsætninger og
potentialer. I dette faktaark rettes fokus mod udvalgte greb til at differentiere undervisningen.
Faktaarket om undervisningsdifferentiering er ét af i alt fire faktaark om inkluderende
læringsmiljøer.
Hovedresultater
76 procent
af lærerne svarer, at de mindst
ugentligt varierer arbejdsformer for at tilgodese
elevernes forskellige forudsætninger. Hyppigst
anvendte greb til undervisningsdifferentiering er
stilladsering af opgaver.
67 procent
af eleverne i folkeskolen, og
73
procent
af eleverne på de frie grundskoler er
enige eller meget enige i, at læreren forklarer
opgaver, så de forstår dem.
I folkeskolelovens § 18, stk. 1, står der:
”Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg
af undervisnings- og arbejdsformer, metoder,
undervisningsmidler og stofudvælgelse, skal i alle
fag leve op til folkeskolens formål, mål for fag
samt emner og varieres, så den svarer til den
enkelte elevs behov og forudsætninger”.
78 procent
af lærerne rapporterer, at de, hver gang der er undervisning eller
ugentligt, giver eleverne opgaver af forskellig sværhedsgrad tilpasset elevernes
faglige niveau.
Omkring
40 procent
af lærerne anvender aldrig eller kun sjældent test eller andre
evalueringsmetoder til at afdække den enkelte elevs faglige niveau.
Om Grundskolepanelet
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler.
Panelet består af ledere, lærere, pædagoger og elever fra 4., 6. og 8. klasse fra udvalgte folkeskoler og frie grundskoler.
Gennem undersøgelserne giver deltagerne til sammen et indblik i elevernes skoledag og i skolernes arbejde med at sikre
kvalitet i undervisningen. Grundskolepanelet er dermed en vigtig kilde til viden om nogle af de mest centrale temaer i
grundskolen og belyser, hvordan den danske grundskole udvikler sig. I 2024 blev Grundskolepanelet gennemført for
første gang med deltagelse fra 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler. Svarprocenterne var henholdsvis 46 procent for
pædagogerne, 69 procent for lærerne, 83 procent for lederne og 64 procent for eleverne. Styrelsen for It og Læring har
været ansvarlig for indsamling af data.