Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2927951_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Faktaark om støtte og støttebehov
Udvalgte resultater fra Grundskolepanelet 2024
Dette faktaark handler om støtte og støttebehov og baserer sig på besvarelser fra klasse-
/kontaktlærere på 2., 4., 6. og 8. klassetrin både i folkeskolen og på frie grundskoler. Faktaar-
ket beskriver den støtte elever modtager i almenundervisningen, årsagerne til støtten samt
lærernes vurdering af uindfriet støttebehov blandt eleverne. Faktaarket om støtte og støttebe-
hov er ét af i alt fire faktaark om inkluderende læringsmiljøer.
Hovedresultater
Omtrent
14,5 procent
af eleverne i almenklasser vurderes af klasse-/kontaktlærere
at modtage støtte under ni timer, mens ca.
3,1 procent
vurderes at modtage støtte i
ni timer eller derover.
Lige over halvdelen
af de elever, der modtager støtte, får støtte under to timer
ugentligt.
67 procent
af klasse-/kontaktlærerne vurderer, at der er mindst én elev i deres
klasse, som ikke får den specialpædagogiske støtte, de har behov for.
8,4 procent
af eleverne i almenklasser vurderes af klasse-/kontaktlærerne at have
uindfriet støttebehov.
Ordblindhed (dysleksi) (31
procent),
ADHD/ADD (25
procent)
og generelle indlæ-
ringsvanskeligheder (21
procent)
angives som de hyppigste årsager til støtte.
Den mest almindelige form for faglig støtte er støtte i dansk eller matematik, støtte
fra læsevejleder og støtte i form af it-rygsæk, CD-ord og lignende. Den mest almin-
delige form for social støtte er en tilknyttet pædagog eller anden ressourceperson.
Otte ud af ti
klasse-/kontaktlærere angiver, at den støtte eleverne modtager i nogen
eller i høj grad modsvarer elevernes støttebehov. Det gælder både, når læreren vur-
derer elevernes faglige og sociale støttebehov.
Om Grundskolepanelet
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler.
Panelet består af ledere, lærere, pædagoger og elever fra 4., 6. og 8. klasse fra udvalgte folkeskoler og frie grundskoler.
Gennem undersøgelserne giver deltagerne til sammen et indblik i elevernes skoledag og i skolernes arbejde med at sikre
kvalitet i undervisningen. Grundskolepanelet er dermed en vigtig kilde til viden om nogle af de mest centrale temaer i
grundskolen og belyser, hvordan den danske grundskole udvikler sig. I 2024 blev Grundskolepanelet gennemført for før-
ste gang med deltagelse fra 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler. Svarprocenterne var henholdsvis 46 procent for pæ-
dagogerne, 69 procent for lærerne, 83 procent for lederne og 64 procent for eleverne. Styrelsen for It og Læring har væ-
ret ansvarlig for indsamling af data.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927951_0002.png
2
Omfanget af støtte og støttebehov
Lærernes vurdering af omfanget af den ugentlige støtte eleverne
modtager i almenundervisningen
Klasse-/kontaktlærerne på både de deltagende folkeskoler og frie
grundskoler er blevet spurgt om der er elever i deres klasse, der
modtager støtte henholdsvis under ni timer eller ni timer og der-
over ugentligt, hvilket definerer grænsen for specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand. Efterfølgende er de blevet
spurgt til antallet af elever, der modtager støtte.
Blandt de adspurgte klasse-/kontaktlærere svarer
30 procent,
at
der er elever i deres klasse, som modtager ni eller flere timers speci-
alundervisning eller specialpædagogisk bistand ugentligt.
58 pro-
cent
af lærerne svarer, at der er elever i deres klasse, som modtager
under ni timers støtte.
Klasse-/kontaktlærerne er også blevet spurgt, hvor mange elever der er i deres klasse, og hvor
mange af eleverne de vurderer modtager støtte henholdsvis under ni timer og ni timer eller
derover ugentligt. Beregningerne baseret på lærernes svar på disse spørgsmål angiver, at
samlet set modtager
14,5 procent
af eleverne i almenklasser støtte under ni timer, mens
3,1
procent
modtager støtte i ni timer eller derover.
Forskellige metoder til opgørelse af elever, der modtager ugentlig specialundervisning
eller anden specialpædagogisk bistand
Baseret på lærernes svar om, hvor mange elever i deres klasse modtager støtte i ni timer eller
mere, har vi beregnet andelen til 3,1 procent. Denne andel afviger fra STILs registerdata for
elever, der modtager specialundervisning i almenklasser, som er 1,4 procent for 2., 4., 6., og 8
klassetrin. Det er uklart, hvad der præcist ligger til grund for forskellen, men den kan have
flere forskellige årsager.
En mulig årsag er, at der anvendes to forskellige opgørelsesmetoder. STILs registerdata byg-
ger på skolernes indberetninger om elever, der modtager specialundervisning i almenklasser,
mens lærerne i Grundskolepanelet er blevet stillet følgende spørgsmål: "Hvor mange elever i
[klassebetegnelse] modtager ugentligt specialundervisning eller anden specialpædagogisk bi-
stand i ni timer eller mere?". Dette giver mulighed for, at lærerne i deres besvarelser kan have
haft en bredere forståelse af støtte end den, der normalt forbindes med specialundervisning
og specialpædagogisk bistand.
En anden årsag kan være, at lærerne har svaret ud fra den situation, hvor skolen iværksætter
støtte i mere end ni timer om ugen i en periode, hvor det vurderes nødvendigt, uden at det
formelt betragtes som specialundervisning.
Støtte
under ni timer
kan fx være differen-
tieret undervisning,
holddannelse, tolæ-
rerordninger og un-
dervisningsassisten-
ter, som både kan
hjælpe den enkelte
elev og klassen som
helhed.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927951_0003.png
3
Figur 1: Andel af elever i almenklasser, som modtager støtte henholdsvis under ni timer
og ni timer eller derover, fordelt på klassetrin og skoletype
16,8%
13,8%
14,0%
15,0%
13,3%
11,2%
14,5%
2,6%
3,4%
3,2%
2,9%
2,9%
3,8%
3,1%
2.
4.
Klassetrin
6.
8.
Folkeskoler
Frie
grundskoler
I alt
Skoletype
Andel elever, der modtager støtte under 9 timer ugentligt
Andel af elever, der modtager 9 timer eller derover i støtte ugentligt
Anm.: 1.597 klasse-/kontaktlærere på 2., 4., 6. og 8. klassetrin, både i folkeskolen og på frie grundskoler, har svaret på føl-
gende tre spørgsmål: ”Hvor mange elever er der i [klassebetegnelse]?”, ”Hvor mange elever i [klassebetegnelse] modtager
ugentligt specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand ni timer eller flere?” og ”Hvor mange elever i [klasse-
betegnelse] modtager ugentlig støtte i: Under 1 time – Mere end 8 timer og op til 9 timer.”? Beregningen af andelen af
elever, som modtager støtte, er baseret på svarene på disse tre spørgsmål. Sammenlagt har lærerne angivet, at 974 elever
modtager støtte i ni timer eller derover, og 4.621 elever modtager støtte under ni timer, ud af i alt 31.927 elever.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Når andelen af elever i almenklasser, der modtager støtte, fordeles på klassetrin, findes der
små forskelle – bortset fra fjerde klassetrin, hvor andelen af elever, der modtager støtte, er lidt
højere end på de øvrige klassetrin. Når andelen af elever, der modtager støtte, inddeles i fol-
keskoler og frie grundskoler, findes der også mindre forskelle.
15 procent
af eleverne i folke-
skolens almenklasser vurderes af klasse-/kontaktlærerne at modtage støtte i under ni timer,
mens det samme gælder for
11,2 procent
af eleverne på frie grundskoler. Ser man på ande-
len af elever, der modtager støtte i ni timer eller derover, er fordelingen
2,9 procent
i folke-
skoler og
3,8 procent
på frie grundskoler. Samlet set vurderes det af lærerne, at
17,9 procent
af eleverne i folkeskolens almenklasser modtager støtte, mens det samme gælder for
15 pro-
cent
af eleverne på frie grundskoler.
Fordeling af ugentlige støttetimer blandt elever, der modtager
støtte i undervisningen
For de elever, der modtager støtte under ni timer ugentligt, har klasse-/kontaktlærerne besva-
ret et spørgsmål om antallet af ugentlige støttetimer. Beregningerne baseret på lærernes svar
viser, at størstedelen af eleverne, der modtager støtte, gør det i under 1 time ugentligt (28,5
procent)
eller mellem 1 og 2 timer (22
procent).
I den anden ende af skalaen modtager
17,4
procent
af de støttemodtagende elever støtte i ni timer eller mere om ugen.
Når tal for elever, der modtager støtte i undervisningen opdeles på folkeskoler og frie grund-
skoler, viser fordelingen, at
84 procent
af dem, der modtager støtte i folkeskolens almenklas-
ser, får støtte i under ni timer, mens det samme gælder for
75 procent
af de støttemodta-
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927951_0004.png
4
gende elever på frie grundskoler.
25 procent
af de støttemodtagende elever på frie grund-
skoler får således støtte i 9 timer eller derover, mens det gælder
16 procent
af de støttemod-
tagende elever i folkeskolen.
Figur 2: Fordelingen af elever efter antal ugentlige timer, der modtager støtte
28,5%
22,0%
17,4%
8,7%
4,8%
4,9%
3,6%
1,9%
6,8%
1,4%
Under 1 1-2 timer 2-3 timer 3-4 timer 4-5 timer 5-6 timer 6-7 timer 7-8 timer 8-9 timer Over 9
time
timer
Anm.: 1.597 klasse-/kontaktlærere på 2., 4., 6. og 8. klassetrin, både i folkeskolen og på frie grundskoler, har svaret på følgende
tre spørgsmål: ”Hvor mange elever er der i [klassebetegnelse]?”, ”Hvor mange elever i [klassebetegnelse] modtager ugentligt
specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand ni timer eller flere?” og ”Hvor mange elever i [klassebetegnelse]
modtager ugentlig støtte i: Under 1 time – Mere end 8 timer og op til 9 timer.”? Beregningen af andelen af elever, som mod-
tager støtte, er baseret på svarene på disse tre spørgsmål. Sammenlagt har lærerne angivet, at 974 elever modtager støtte i ni
timer eller derover, og 4.621 elever modtager støtte under ni timer, ud af i alt 31.927 elever.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Lærernes vurdering af elever med uindfriet støttebehov
Klasse-/kontaktlærerne på både de deltagende fol-
Figur 3: Oplever du, at der er elever
keskoler og frie grundskoler er også blevet spurgt,
som ikke får den specialpædagogiske
om de oplever, at der er elever i deres klasse, som
ikke får den specialpædagogiske støtte, de har be-
hov for.
Blandt de adspurgte klasse-/kontaktlærere svarer
67 procent
ja, og
33 procent
nej. Når der opdeles
på skoletype, svarer lærerne på folkeskolerne hen-
holdsvis
70 procent
ja og
30 procent
nej, mens
lærerne på de frie grundskoler svarer henholdsvis
42 procent
ja og
58 procent
nej.
De lærere, der svarede ja til ovenstående spørgs-
mål, bliver dernæst spurgt om antallet af elever i
deres klasse, som de vurderer ikke modtager den
specialpædagogiske støtte, de har behov for. Be-
regningerne baseret på lærernes svar viser, at
8,4
procent
af eleverne vurderes at have uindfriet støt-
tebehov. Andelen af elever, der vurderes at have uindfriet støttebehov, varierer lidt på tværs af
klassetrin. Størst er andelen af elever med uindfriet støttebehov på 2. og 4. klassetrin.
Ja
Nej
33%
67%
støtte, de har behov for?
Anm.: 1.597 klasse-/kontaktlærere på 2., 4., 6. og 8.
klassetrin, både i folkeskolen og på frie grundskoler,
har svaret på spørgsmålet: "Oplever du, at der er
elever i [klassebetegnelse1], som ikke får den speci-
alpædagogiske støtte, de har behov for?”.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927951_0005.png
5
Figur 4: Andel af elever i almenklasser, som lærerne vurderer har uindfriet støttebehov,
fordelt på klassetrin og skoletype
9,0%
9,3%
8,3%
7,1%
4,6%
9,0%
8,4%
2.
4.
Klassetrin
6.
8.
Folkeskoler
Frie
grundskoler
I alt
Skoletype
Anm.: 1.597 klasse-/kontaktlærere på 2., 4., 6. og 8. klassetrin, både i folkeskolen og på frie grundskoler, har svaret på
følgende to spørgsmål: "Hvor mange elever er der i [klassebetegnelse]?" og "Hvor mange elever i [klassebetegnelse] får
ikke den specialpædagogiske støtte, de har behov for?". Beregningen af andelen af elever, som har uindfriet støttebehov,
er baseret på svarene til disse to spørgsmål. Sammenlagt har lærerne angivet, at 2.685 elever ikke får den specialpæda-
gogiske støtte, de har behov for, ud af i alt 31.927 elever.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Når andelen af elever, som lærerne vurderer at have uindfriet støttebehov, inddeles i folkesko-
ler og frie grundskoler, viser fordelingen, at
9,0 procent
af eleverne i folkeskolen vurderes at
have uindfriet støttebehov, mens det samme gælder for
4,6 procent
af eleverne på frie
grundskoler.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927951_0006.png
6
Årsager til specialpædagogisk
støtte
Primære grunde til at eleverne modtager specialpædagogisk
støtte eller bistand
De adspurgte klasse-/kontaktlærere i 2., 4., 6. og 8. klasse er blevet bedt om at angive den pri-
mære årsag til, at eleverne modtager specialpædagogisk støtte eller bistand. Lærerne har haft
mulighed for at krydse af i flere kategorier end én, da der kan være flere årsager til, at en elev
modtager støtte. De tre årsager, der går igen flest gange, er ordblindhed (31
procent),
ADHD/ADD (25
procent)
og generelle indlæringsvanskeligheder (21
procent).
Figur 5: Lærernes vurdering af primære årsager til at eleverne modtager specialpædagogisk
støtte eller bistand
Ordblindhed (Dysleksi)
ADHD/ADD
Generelle indlæringsvanskeligheder
AKT (Adfærd, Kontakt og Trivsel)
Andre former for læse-/skrivevanskeligheder
Andet, angiv:
Anden autismespektrumforstyrrelse
Anden udviklings- eller opmærksomhedsforstyrrelse
Socio-emotionelle vanskeligheder
Tale-/sproglige vanskeligheder
Aspergers syndrom
Formodet talblindhed (Dyskalkuli)
Hørehandicap og døvhed
Bevægehandicap
Synshandicap
4%
3%
2%
0%
0%
15%
14%
13%
11%
11%
10%
10%
21%
25%
31%
Anm.: 1.597 klasse-/kontaktlærere har svaret på spørgsmål: ”Hvad er den primære grund til, at eleverne modtager specialpædago-
gisk støtte eller bistand?”. Det har været muligt at sætte kryds i flere kategorier end én, da der kan være flere årsager til, at en elev
modtager støtte.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Når lærernes besvarelser opdeles ud fra om de underviser på folkeskoler eller på frie grund-
skoler, findes der små forskelle. Det samme gælder for klassetrin.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927951_0007.png
7
Karakteren af støtte og
imødekommelse af støttebehov
Faglig og social støtte
Klasse-/kontaktlærerne er blevet spurgt, hvilken faglig og social støtte der gives til elever med
støttebehov i deres klasse. Når man ser på karakteren af den faglige støtte, svarer
42 procent
af lærerne, at elever med støttebehov modtager støtte i dansk. Derudover svarer næsten hver
tredje lærer, at der gives støtte i matematik (29
procent),
fra læsevejleder/læsekonsulent (27
procent)
samt støtte i form af it-rygsæk, CD-ord og lignende (26
procent).
Figur 6: Lærernes vurdering af, hvilke former for faglig støtte eleverne modtager
Modtager støtte i dansk
Modtager støtte i matematik
Modtager støtte fra læsevejleder/læsekonsulent
Støttes med it-rygsæk, CD-ord og lignende
Modtager anden faglig støtte i ressourcecenter
Andet
Supplerende undervisning
En eller flere elever er tilknyttet en specialklasse
Modtager støtte fra talepædagog
Modtager ikke faglig støtte
Ekstra lektiehjælp
6%
4%
3%
3%
13%
11%
9%
29%
27%
26%
42%
Anm.: 1.941 klasse-/kontaktlærere har svaret på spørgsmål: ”Hvilken form for faglig støtte modtager eleverne i [klassebetegnelse]?”.
Det har været muligt at sætte kryds i flere kategorier end én, da der kan være flere årsager til, at en elev modtager støtte.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Ser man på den sociale støtte, der gives til elever med støttebehov, svarer størstedelen af
klasse-/kontaktlærerne (44
procent),
at der er tilknyttet en pædagog eller anden ressource-
person. Cirka hver ottende lærer svarer, at der er samarbejdsforløb med forældrene.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927951_0008.png
8
Figur 7: Hvilken form for social støtte modtager eleverne med støttebehov?
Tilknyttet pædagog eller anden ressourceperson
Andet
Samarbejdsforløb med forældrene
Samtaler med eleven, fx med skolepsykologen
Supervision til elevens lærere og/eller pædagoger
Modtager ikke social støtte
En eller flere elever er tilknyttet en specialklasse
Mentorstøtte til eleven
Supervisionsforløb lærer-elev-relation
Støtte fra Ungdommens Uddannelsesvejledning
Buddy-støtte
14%
12%
11%
8%
8%
6%
4%
4%
1%
1%
44%
Anm.: 1.597 klasse-/kontaktlærere har svaret på spørgsmålet: ”Hvilken form for social støtte modtager eleverne med
støttebehov i [klassebetegnelse]?”. Det har været muligt at sætte kryds i flere kategorier end én, da der kan være flere
årsager til, at en elev modtager støtte.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Imødekommelse af elevernes behov for støtte
Klasse-/kontaktlærerne i 2., 4., 6. og 8. klasse er også blevet bedt om at vurdere, om den til-
delte støtte imødekommer de pågældende elevers behov for at få et fagligt udbytte af under-
visningen og deltage i sociale fællesskaber i klassen og på skolen.
43 procent
vurderer, at den tildelte støtte imødekommer de pågældende elevers behov for
støtte til at få et fagligt udbytte af undervisningen i høj eller meget høj grad.
40 procent
sva-
rer i nogen grad, og sammenlagt
17 procent
svarer i lav grad, i meget lav grad eller slet ikke.
36 procent
vurderer, at den tildelte støtte imødekommer de pågældende elevers behov for
støtte til at deltage i sociale fællesskaber i klassen og på skolen i høj eller meget høj grad.
40
procent
svarer i nogen grad, og sammenlagt
24 procent
svarer i lav grad, i meget lav grad
eller slet ikke.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927951_0009.png
9
Figur 8: Klasse-/kontaktlærernes vurdering af om den tildelte støtte imødekommer de
pågældendes elever behov for støtte til at:
12%
Få et fagligt udbytte af undervisningen?
2%
31%
9%
6%
40%
10%
26%
Deltage i sociale fælleskaber i klassen og på
skolen?
7%
5%
12%
40%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I lav grad
I meget lav grad
Slet ikke
Anm.: 1.030 klasse-/kontaktlærere har svaret på spørgsmålet: ”I hvilken grad vurderer du, at den tildelte støtte imøde-
kommer de pågældende elevers behov for støtte til, at få et fagligt udbytte af undervisningen?”. 980 klasse-/kontaktlæ-
rere har svaret på spørgsmålet: ”I hvilken grad vurderer du, at den tildelte støtte imødekommer de pågældende elevers
behov for støtte til, at deltage i sociale fællesskaber i klassen og på skolen?”.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Om faktaarket
Afrapporteringen af resultater fra Grundskolepanelet sker i form af faktaark. Der vil for hvert tema udkomme ét eller flere
faktaark, der til sammen afrapporterer på de fire temaer for Grundskolepanelet. I faktaarkene præsenteres en række ud-
valgte resultater. Formålet med faktaarkene er at præsentere panelets resultater i en nuanceret og let tilgængelig form.
Da faktaarkene indeholder udvalgte resultater indgår også et bilag for hvert faktaark, hvor alle resultater for faktaarket er
afrapporteret. Ligeledes findes der i bilaget også antal svar herunder også antal ’ved ikke’ besvarelser samt opdeling af
resultater på skoletype. Bilaget giver derfor det fulde billede af undersøgelsen.
Der kan læses mere om baggrunden for temaer og Grundskolepanelets design samt dataindsamling i rammenotat for
Grundskolepanelet, der kan findes her på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.