Børne- og Undervisningsministeriet
Faktaark om støtte og støttebehov
Udvalgte resultater fra Grundskolepanelet 2024
Dette faktaark handler om støtte og støttebehov og baserer sig på besvarelser fra klasse-
/kontaktlærere på 2., 4., 6. og 8. klassetrin både i folkeskolen og på frie grundskoler. Faktaar-
ket beskriver den støtte elever modtager i almenundervisningen, årsagerne til støtten samt
lærernes vurdering af uindfriet støttebehov blandt eleverne. Faktaarket om støtte og støttebe-
hov er ét af i alt fire faktaark om inkluderende læringsmiljøer.
Hovedresultater
Omtrent
14,5 procent
af eleverne i almenklasser vurderes af klasse-/kontaktlærere
at modtage støtte under ni timer, mens ca.
3,1 procent
vurderes at modtage støtte i
ni timer eller derover.
Lige over halvdelen
af de elever, der modtager støtte, får støtte under to timer
ugentligt.
67 procent
af klasse-/kontaktlærerne vurderer, at der er mindst én elev i deres
klasse, som ikke får den specialpædagogiske støtte, de har behov for.
8,4 procent
af eleverne i almenklasser vurderes af klasse-/kontaktlærerne at have
uindfriet støttebehov.
Ordblindhed (dysleksi) (31
procent),
ADHD/ADD (25
procent)
og generelle indlæ-
ringsvanskeligheder (21
procent)
angives som de hyppigste årsager til støtte.
Den mest almindelige form for faglig støtte er støtte i dansk eller matematik, støtte
fra læsevejleder og støtte i form af it-rygsæk, CD-ord og lignende. Den mest almin-
delige form for social støtte er en tilknyttet pædagog eller anden ressourceperson.
Otte ud af ti
klasse-/kontaktlærere angiver, at den støtte eleverne modtager i nogen
eller i høj grad modsvarer elevernes støttebehov. Det gælder både, når læreren vur-
derer elevernes faglige og sociale støttebehov.
Om Grundskolepanelet
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler.
Panelet består af ledere, lærere, pædagoger og elever fra 4., 6. og 8. klasse fra udvalgte folkeskoler og frie grundskoler.
Gennem undersøgelserne giver deltagerne til sammen et indblik i elevernes skoledag og i skolernes arbejde med at sikre
kvalitet i undervisningen. Grundskolepanelet er dermed en vigtig kilde til viden om nogle af de mest centrale temaer i
grundskolen og belyser, hvordan den danske grundskole udvikler sig. I 2024 blev Grundskolepanelet gennemført for før-
ste gang med deltagelse fra 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler. Svarprocenterne var henholdsvis 46 procent for pæ-
dagogerne, 69 procent for lærerne, 83 procent for lederne og 64 procent for eleverne. Styrelsen for It og Læring har væ-
ret ansvarlig for indsamling af data.