Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2927950_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del - Bilag 30
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet
Faktaark om skolernes organisering
af arbejdet med inkluderende
læringsmiljøer
Udvalgte resultater fra Grundskolepanelet 2024
Det er et fælles ansvar for ledelse, lærere og pædagoger at sikre gode rammer for elevernes
sociale og faglige deltagelse. Opgaven kræver samarbejde, hvorfor inkluderende
læringsmiljøer også er et organisatorisk anliggende med fokus på bl.a. tolærerordninger og
brug af ressourcepersoner. Faktaarket om skolernes organisering af inkluderende
læringsmiljøer er ét af i alt fire faktaark om inkluderende læringsmiljøer.
Hovedresultater
Tolærerordninger er mere udbredt i folkeskoen end på de frie skoler.
52 procent
af
lærerne i folkeskolen indgår ugentligt i en tolærerordning. På de frie skoler er tallet
34 procent.
Undervisningen gennemføres sjældent sammen med kolleger eller vejledere med
specialpædagogiske kompetencer.
Færre end 20 procent
af lærerne i grundskolen
har jævnligt en kollega med specialpædagogiske kompetencer med i
undervisningen.
Holddannelse er mest udbredt på de lavere klassetrin. I 2. klasse har
20 procent
af
lærerne anvendt holddannelse ugentligt.
Pædagogerne løser en lang række opgaver i undervisningen. De bidrager i meget
høj og høj grad til at give støtte til en eller flere elever med særlige behov i klassen
(89
procent)
og trivselsrelateret støtte (87
procent).
Om Grundskolepanelet
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som gennemføres hvert andet år blandt et fast panel af grundskoler.
Panelet består af ledere, lærere, pædagoger og elever fra 4., 6. og 8. klasse fra udvalgte folkeskoler og frie grundskoler.
Gennem undersøgelserne giver deltagerne til sammen et indblik i elevernes skoledag og i skolernes arbejde med at sikre
kvalitet i undervisningen. Grundskolepanelet er dermed en vigtig kilde til viden om nogle af de mest centrale temaer i
grundskolen og belyser, hvordan den danske grundskole udvikler sig. I 2024 blev Grundskolepanelet gennemført for
første gang med deltagelse fra 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler. Svarprocenterne var henholdsvis 46 procent for
pædagogerne, 69 procent for lærerne, 83 procent for lederne og 64 procent for eleverne. Styrelsen for It og Læring har
været ansvarlig for indsamling af data.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927950_0002.png
2
Tolærer- og tovoksenordning
Halvdelen af lærerne gennemfører ugentligt undervisning i en
tolærerordning
Tolærer- og tovoksenordninger er organiseringer, som skolerne kan anvende til at understøtte
elever med særlige behov i undervisningen. Den anden lærer eller voksen kan støtte en
enkeltelev eller klassen som helhed.
Over halvdelen af lærerne i folkeskolen angiver, at de ugentligt gennemfører undervisning i en
tolærerordning (52
procent).
På de frie skoler er det til sammenligning
34 procent,
der
ugentligt gennemfører undervisning med en tolærerordning.
25 procent
af lærerne i
folkeskolerne svarer, at de inden for det seneste år ikke har gennemført undervisning sammen
med en anden lærer i en tolærerordning. På de frie skoler gælder det samme for
40 procent
af lærerne. Der ses kun meget små forskelle på tværs af klassetrinene 2., 4., 6 og 8. klasse.
Figur 1: Skolernes brug af tolærerordning
52%
40%
34%
25%
15%
18%
6%
4%
Ugentligt
2%
4%
Aldrig
Sjældent
Månedligt
Folkeskoler
Hver gang vi har
undervisning
Frie grundskoler
Anm.: 1.938 lærere har besvaret spørgsmålet: ”Hvor ofte har du gennemført undervisningen i klassen med følgende? –
to-lærerordning”.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet 2024
I stedet for den klassiske tolærerordning kan læreren i klassen også suppleres af en
ressourceperson med en anden faglig baggrund, fx pædagog. Tovoksenordningen er mindre
udbredt end tolærerordningen, og der er ikke nævneværdig forskel på folkeskoler og frie
skoler.
30 procent
af lærerne i folkeskolen og
30 procent
af lærerne i de frie grundskoler har
gennemført undervisning mindst ugentligt med tovoksenordning, og henholdsvis
54 procent
af lærerne i folkeskolen og
57 procent
af lærerne i de frie grundskoler svarer, at de ikke inden
for det seneste skoleår har gennemført undervisning med tovoksenordning.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927950_0003.png
3
Figur 2: Skolernes brug af tovoksenordning med pædagog eller anden lærer
54%
57%
28% 27%
12% 11%
4%
3%
Ugentligt
2%
2%
Aldrig
Sjældent
Månedligt
Folkeskoler
Hver gang vi har
undervisning
Frie grundskoler
Anm.: 1.926 lærere har besvaret spørgsmålet: ”Hvor ofte har du gennemført undervisningen i klassen med følgende: -
tovoksenordning med lærer og pædagog”.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Tovoksenordningen er klart mest udbredt i indskolingen. Blandt de andele af lærerne, der har
gennemført mindst en ugentlig tovoksenordning findes de
59 procent
i 2. klasse,
29 procent
i 4. klasse og
17 procent
og
9 procent
i henholdsvis 6. og 8. klasse.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927950_0004.png
4
Holddannelse
Lærerne oplyser at holddannelse ikke er så udbredt
Holddannelse er en anden organiseringsform, som skolerne kan anvende til at understøtte
inkluderende læringsmiljøer. Ved at inddele eleverne i mindre hold kan lærerne skabe bedre
deltagelsesmuligheder for alle elever, variere undervisningen og sikre et mere trygt
læringsmiljø. Inddelingen kan fx ske på tværs af klasser eller årgange.
Lærerne er blevet spurgt, hvor ofte inden for det seneste skoleår de har gennemført
undervisning i enten dansk eller matematik med holddannelse. Blandt lærere i folkeskoler og
frie grundskoler angiver
17 procent,
at de mindst ugentligt har gennemført undervisning med
holddannelse,
11 procent
har gjort det månedligt, mens
71 procent
aldrig eller næsten aldrig
har gennemført undervisning med holddannelse. Der er kun små forskelle mellem folkeskoler
og frie grundskoler. Folkeskoler og frie grundskoler anvender altså holddannelse i omtrent
samme omfang.
Holddannelse er mest udbredt på de lavere klassetrin. I 2. klasse har
20 procent
af lærerne
anvendt holddannelse mindst ugentligt, mens de tilsvarende tal er
15 procent
i 4. klasse,
13
procent
i 6. klasse og
10 procent
i 8. klasse.
Figur 3: Skolernes brug af undervisning med holddannelse
3%
14%
35%
11%
36%
Aldrig
Sjældent
Månedligt
Ugentligt
Hver gang vi har undervisning
Anm.: 1.928 lærere har besvaret spørgsmålet: ”Hvor ofte har du gennemført undervisningen i klassen med
følgende: - Holddannelse (fx på tværs af klasser eller årgange)”. Summer ikke til 100 grundet afrunding.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927950_0005.png
5
Specialpædagogiske kompetencer
Undervisningen gennemføres sjældent sammen med kolleger eller
vejledere med specialpædagogiske kompetencer
Samarbejde med kolleger eller vejledere, som har specialpædagogiske kompetencer, kan også
styrke inklusionen. Vejledere kan sparre med læreren om arbejdet med elever med særlige
behov, eller vejlederne kan komme med helt ind i undervisningen.
Lærerne er blevet spurgt, om de inden for det seneste år har gennemført undervisning med
deltagelse af en kollega/vejleder med specialpædagogiske kompetencer i undervisningen.
På tværs af folkeskoler og frie grundskoler, rapporterer mere end
80 procent
af lærerne, at de
aldrig eller sjældnere end månedligt har haft en kollega eller vejleder med
specialpædagogiske kompetencer med i undervisningen.
Figur 4: En kollega/vejleder med specialpædagogiske kompetencer med i undervisningen
48%
36%
7%
8%
1%
Aldrig
Sjældent
Månedligt
Ugentligt
Hver gang vi har
undervisning
Anm.: 1.892 lærere har besvaret spørgsmålet: ”Hvor ofte har du gennemført undervisningen i klassen med følgende: -
Deltagelse af kollegaer/vejleder med specialpædagogiske kompetencer i undervisningen?”.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Når lærernes besvarelser opdeles på klassetrin findes der små forskelle, dog forekommer
deltagelse af en kollega/vejleder med specialpædagogiske kompetencer i undervisningen lidt
hyppigere på de lavere klassetrin.
Lærerne er også blevet spurgt om deres oplevelse af at samarbejde med
ressourcepersoner/vejledere og pædagoger om at skabe inkluderende læringsmiljøer.
47
procent
af lærerne svarer, at de i høj eller meget høj grad har et tilfredsstillende samarbejde
med skolens ressourcepersoner, og
36 procent
at de i høj eller meget høj grad har et
tilfredsstillende samarbejde med pædagoger/vejledere.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927950_0006.png
6
Pædagogernes rolle i arbejdet med
inkluderende læringsmiljøer
Pædagogernes rolle ind i inklusionsopgaven
Pædagogerne har med deres faglighed en vigtig rolle at spille i inklusionsopgaven.
38 procent
af pædagogerne fortæller, at de dagligt er ansvarlig for et hold af elever.
46 procent
har ugentligt ansvaret for et hold af elever.
49 procent
af pædagogerne svarer, at de dagligt er støtte for elever med særlige
behov, mens det samme gør sig gældende ugentligt for
29 procent.
Kun få procent
(1
og 7 procent)
er hverken ansvarlige for hold eller støtte for elever med særlige
behov.
Figur 5: Pædagogernes vurdering af, hvor ofte de bidrager til inklusionsopgaven
46%
38%
29%
11%
4%
49%
9%
1%
7%
7%
Ansvarlig for et hold af elever
Aldrig
Sjældent
Støtte for elever med særlige behov
Månedligt
Ugentligt
Dagligt
Anm.: 549 pædagoger har besvaret spørgsmålet: ”Hvor ofte er du? - Ansvarlig for et hold af elever?” og 540
pædagoger har besvaret spørgsmålet: ”Hvor ofte er du? - Støtte for elever med særlige behov?”. Alle spørgsmål er
besvaret af pædagoger fra folkeskoler. Ingen pædagoger fra de frie skoler har deltaget i Grundskolepanelet.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Pædagogernes samarbejde med lærerne
Pædagogernes opgaver i skolernes inklusionsarbejde er afhængig af et velfungerende
samarbejde med lærerne. Pædagogerne er blevet spurgt, hvor ofte de forbereder og
gennemfører undervisning sammen med en lærer, og hvor ofte de er alene om at forberede
og gennemføre undervisning.
43 procent
af pædagogerne gennemfører dagligt undervisning sammen med en lærer.
39
procent
gør det ugentligt. Pædagogerne deltager dog mindre hyppigt i forberedelsen af
undervisningen sammen med læreren.
3 procent
af pædagogerne forbereder undervisning
med en lærer dagligt og
30 procent
ugentligt.
24 procent
svarer, at de aldrig forbereder
undervisning med en lærer.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927950_0007.png
7
Figur 6: Pædagogernes vurdering af, hvor ofte de gennemfører undervisning i
samarbejde med en lærer
Gennemfører undervisning med en lærer
3%
43%
39%
9%
7%
3%
Forbereder undervisning med en lærer
15%
24%
30%
29%
Dagligt
Ugentligt
Månedligt
Sjældent
Aldrig
Anm.: 552-551 pædagoger har besvaret spørgsmålet: ”Hvor ofte gør du følgende?”. Alle spørgsmål er besvaret af
pædagoger fra folkeskoler. Ingen pædagoger fra de frie skoler har deltaget i Grundskolepanelet.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Pædagogerne er jævnligt alene med undervisningen og forberedelsen. På spørgsmålet om
hvor ofte pædagogerne forbereder undervisning alene, og hvor ofte de gennemfører
undervisning alene, svarer:
17 procent
at de dagligt forbereder undervisning alene, og
48 procent
forbereder
ugentligt undervisning alene.
18 procent
at de dagligt gennemfører undervisning alene, og
45 procent
gennemfører ugentligt undervisning alene.
Figur 7: Pædagoger, der forbereder og gennemfører undervisning alene
18%
Gennemfører undervisning alene
5%
17%
Forbereder undervisning alene
9%
10%
Dagligt
Ugentligt
12%
20%
45%
48%
17%
Månedligt
Sjældent
Aldrig
Anm.: 546 pædagoger har besvaret spørgsmålet: ”Hvor ofte gør du følgende: Forbereder undervisning alene?”. 555
pædagoger har besvaret spørgsmålet: ”Hvor ofte gør du følgende: Gennemfører undervisning alene?”. Alle spørgsmål er
besvaret af pædagoger fra folkeskoler.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
2927950_0008.png
8
Pædagogernes deltagelse i undervisningen
Pædagogerne løser en lang række opgaver i undervisningen i et bredt spænd
fra fx trivselsrelaterede opgaver, håndtering af faglige og specialpædagogiske
opgaver, konflikthåndtering, faglig støtte og evaluering af elevernes udvikling.
Når pædagogerne deltager i undervisningen, vurderer de fleste, at de i høj eller meget høj
grad bruger tid på at give støtte til en eller flere elever med særlige behov i klassen (89
procent)
og trivselsrelateret støtte (87
procent). 48 procent
oplyser, at de i høj grad eller
meget høj grad gennemfører co-teaching, hvor specialpædagogiske kompetencer anvendes,
og
28 procent
svarer tilsvarende, at de i nogen grad bidrager ved at gennemføre co-teaching.
Figur 8: Pædagogernes vurdering af, hvordan de deltager i undervisningen
Giver trivselsrelateret støtte (fx at hjælpe elever med at
skabe relationer eller løse konflikter)
Giver støtte til en eller flere elever med særlige behov i
klassen
Arbejder med en eller flere elever uden for klassen (om
faglige, sociale eller specialpædagogiske udfordringer)
Gennemfører co-teaching, hvor dine
specialpædagogiske kompetencer anvendes
Giver faglig støtte, hvor der er behov (fx at hjælpe
elever med opgaver og lektier)
Håndterer uro og konflikter
Evaluerer elevernes udvikling
2%
1%
6%
11%
10%
15%
30%
33%
31%
24%
21% 28%
27%
48%
57%
56%
16%
12%
10%
9%
16%
18%
31%
26%
41%
48%
38%
35%
I meget høj grad
Slet ikke/i meget lav grad/i lav grad
I nogen grad
I høj grad
Anm.: 525-557 pædagoger har besvaret spørgsmålet: ”I hvilken grad gør du følgende, når du deltager i undervisningen?”.
Alle spørgsmål er besvaret af pædagoger fra folkeskoler. Kategorier er lagt sammen grundet diskretionering.
Kilde: Grundskolepanelet 2024, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Om faktaarket
Afrapporteringen af resultater fra Grundskolepanelet sker i form af faktaark. Der vil for hvert tema udkomme ét eller flere
faktaark, der til sammen afrapporterer på de fire temaer for Grundskolepanelet. I faktaarkene præsenteres en række
udvalgte resultater. Formålet med faktaarkene er at præsentere panelets resultater i en nuanceret og let tilgængelig
form.
Da faktaarkene indeholder udvalgte resultater indgår også et bilag for hvert faktaark, hvor alle resultater for faktaarket er
afrapporteret. Ligeledes findes der i bilaget også antal svar herunder også antal ’ved ikke’ besvarelser samt opdeling af
resultater på skoletype. Bilaget giver derfor det fulde billede af undersøgelsen.
Der kan læses mere om baggrunden for temaer og Grundskolepanelets design samt dataindsamling i rammenotat for
Grundskolepanelet, der kan findes her på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.