Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2927949_0001.png
Ny undersøgelse: Pædagogerne spiller en stor rolle for de
inkluderende miljøer i skolen
Pædagoger har stor betydning for trivslen i folkeskolen og støtter
ofte børn med særlige behov. Det viser en helt ny undersøgelse fra
Børne- og Undervisningsministeriet.
På landets grundskoler bliver der arbejdet med at styrke de inkluderende
læringsmiljøer. Der er blandt andet stort fokus på at samarbejde om un-
dervisningen, hvor pædagogerne spiller en vigtig rolle. Det viser en ny
undersøgelse fra Grundskolepanelet, der er etableret af Børne- og Under-
visningsministeriet, og som består af et fast panel af folkeskoler og frie
grundskoler.
I undersøgelsen svarer størstedelen af de adspurgte pædagoger, at de bi-
drager til arbejdet med at inkludere eller støtte elever med særlige behov.
Og det er udbredt, at pædagogerne deltager i undervisningen, hvor de lø-
ser en lang række opgaver. Tre ud af ti lærere angiver, at de mindst en
gang om ugen gennemfører undervisning med en voksen med en anden
faglig baggrund.
Der er generelt set kommet flere pædagoger i skolen, end der tidligere
har været.
I folkeskolen er antal af pædagogårsværk steget med 30 pct.,
fra ca. 7.500 i skoleåret 2015/2016 til ca. 9.800 i 2023/2024.
Lærere og pædagoger føler sig godt klædt på
Halvdelen af de adspurgte lærere og tre fjerdedele af de adspurgte pæda-
goger føler sig godt klædt på til at støtte elever med særlige behov til at
indgå i klassefællesskabet.
Omkring halvdelen af pædagogerne oplever, at de dagligt støtter elever
med særlige behov. Og langt de fleste af pædagogerne (89 pct.) angiver,
at de hjælper en eller flere elever med særlige behov, når de deltager i
undervisningen. Størstedelen af pædagogerne angiver samtidig, at de yder
trivselsrelateret støtte.
”Jeg er glad for, at pædagogerne i dag spiller en langt større rolle i skolen.
De har stor betydning for særligt de yngste børns trivsel. Og det er vigtigt,
når børn med forskellige forudsætninger skal gå i klasse sammen. Det er
en ambition for os i regeringen, at flere børn kan gå på deres lokale folke-
skole fremfor at blive sendt i et specialtilbud. Det kræver, at vi styrker fol-
keskolen og finder de gode løsninger. Fx ved at bruge en særlig pædagogik
og have to voksne i klasselokalet. Der kan skolerne med fordel trække på
30. oktober 2024
Sagsnr.: 24/31890
Center for Grundskoler
cljoh1
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
både lærernes og pædagogernes kompetencer”, siger børne- og under-
visningsminister Mattias Tesfaye.
Samarbejdet på skolerne fungerer godt
Oplevelsen af samarbejde om de inkluderende indsatser er overvejende
positive. Mere end otte ud af ti lærere og pædagoger oplever det eksiste-
rende samarbejde om inklusion på skolen som tilfredsstillende. Cirka
halvdelen af lærerne og pædagogerne vurderer desuden, at de kan få
hjælp og vejledning fra en kollega med specialpædagogisk viden.
Mens de fleste lærere og pædagoger vurderer, at det interne samarbejde
på skolen om inklusion er tilfredsstillende, vurderes det dog, at samarbej-
det med skolens eksterne aktører kan styrkes.
Blandt skoleledere er oplevelsen af samarbejdet med eksterne dog mere
positivt. Mere end halvdelen af skolelederne vurderer, at det nuværende
samarbejde med eksterne aktører er tilfredsstillende. Det er især samar-
bejdet med psykologer fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) og
konsulenter fra Skole, Socialforvaltning og Politi (SSP), de mener, fungerer
godt.
Undervisning tilpasses elevernes niveau
Undersøgelsens resultater peger på, at lærerne generelt tilpasser undervis-
ningen til en bred gruppe af elever. Mange varierer arbejdsformerne for at
tilgodese forskellige elevers læringsbehov, når de underviser. Det gør de
blandt andet ved at give eleverne mulighed for at løse opgaver på deres
egen måde og ved at give eleverne opgaver af forskellig sværhedsgrad.
Tolærerordninger er mere udbredt i folkeskolen end på de frie skoler.
Over halvdelen af lærerne i folkeskolen indgår ugentligt i en tolærerord-
ning, mens det gør sig gældende for 34 procent af lærerne på de frie sko-
ler.
Selvom der i undersøgelsen overordnet set peges på, at der er gode ram-
mer for at arbejde inkluderende, betoner flere lærere og pædagoger fort-
sat et behov for faglig kompetenceudvikling. Det gælder blandt andet
kompetencer inden for undervisning og inklusion af elever med særlige
behov.
Folkeskoleaftale styrker inkluderende fællesskaber
Undersøgelsen viser overordnet set, at der på mange skoler arbejdes med
at skabe inkluderende læringsmiljøer. Det er regeringens mål at styrke de
indsatser, der understøtter den udvikling, yderligere. Med Aftalen om fol-
keskolens kvalitetsprogram er der taget en række konkrete skridt mod et
stærkere almenområde i folkeskolen.
Side 2/3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
Fra skoleåret 2025/26 vil der være bedre muligheder for at iværksætte fæl-
lesskabsrettede indsatser, der skal sætte fokus på det brede klassefælles-
skab frem for den enkelte elevs udfordring og støttebehov. På den måde
kan støtte gives til hele klassen.
Aftalen giver også pædagoger og lærere bedre mulighed for at styrke de-
res kompetencer inden for specialpædagogik og klasseledelse, så de bliver
bedre klædt på til at hjælpe elever med særlige behov. Det skal blandt an-
det skabe mere ro i klasserne og give flere specialpædagogiske kompeten-
cer tæt på eleverne.
Med aftalen blev det også besluttet, at Pædagogisk Psykologisk Rådgiv-
ning (PPR) styrkes, så der kan arbejdes mere med tidlige og forebyggende
indsatser. Derudover nedsatte børne- og undervisningsministeren i sep-
tember 2024 en ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger til regler
på inklusions- og specialundervisningsområdet.
[Faktaboks]
Om Undersøgelsen
Grundskolepanelets resultater om inkluderende læringsmiljøer består af
fire dele, der zoomer ind på:
Rammerne for arbejdet med inkluderende læringsmiljøer
Skolernes organisering af arbejdet med inkluderende læringsmil-
jøer
Støtte og støttebehov
Differentieret undervisning
Side 3/3
Om Grundskolepanelet
Grundskolepanelet er en spørgeskemaundersøgelse, som skal gennemfø-
res hvert andet år blandt et fast panel af 180 folkeskoler og 57 frie grund-
skoler. Det svarer til 15 procent af alle folkeskoler og 11 procent af frie
grundskoler. Panelet består af ledere, lærere, pædagoger fra 2., 4., 6. og 8.
klasse samt elever fra 4., 6. og 8. klasse fra udvalgte folkeskoler og frie
grundskoler. Grundskolepanelet er gennemført for første gang i 2024. Her
deltager 548 ledere, 587 pædagoger, 1.941 lærere og 17.168 elever i un-
dersøgelsen.
Læs mere om Grundskolepanelet her
Grundskolepanelet | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)