Ny undersøgelse: Pædagogerne spiller en stor rolle for de
inkluderende miljøer i skolen
Pædagoger har stor betydning for trivslen i folkeskolen og støtter
ofte børn med særlige behov. Det viser en helt ny undersøgelse fra
Børne- og Undervisningsministeriet.
På landets grundskoler bliver der arbejdet med at styrke de inkluderende
læringsmiljøer. Der er blandt andet stort fokus på at samarbejde om un-
dervisningen, hvor pædagogerne spiller en vigtig rolle. Det viser en ny
undersøgelse fra Grundskolepanelet, der er etableret af Børne- og Under-
visningsministeriet, og som består af et fast panel af folkeskoler og frie
grundskoler.
I undersøgelsen svarer størstedelen af de adspurgte pædagoger, at de bi-
drager til arbejdet med at inkludere eller støtte elever med særlige behov.
Og det er udbredt, at pædagogerne deltager i undervisningen, hvor de lø-
ser en lang række opgaver. Tre ud af ti lærere angiver, at de mindst en
gang om ugen gennemfører undervisning med en voksen med en anden
faglig baggrund.
Der er generelt set kommet flere pædagoger i skolen, end der tidligere
har været.
I folkeskolen er antal af pædagogårsværk steget med 30 pct.,
fra ca. 7.500 i skoleåret 2015/2016 til ca. 9.800 i 2023/2024.
Lærere og pædagoger føler sig godt klædt på
Halvdelen af de adspurgte lærere og tre fjerdedele af de adspurgte pæda-
goger føler sig godt klædt på til at støtte elever med særlige behov til at
indgå i klassefællesskabet.
Omkring halvdelen af pædagogerne oplever, at de dagligt støtter elever
med særlige behov. Og langt de fleste af pædagogerne (89 pct.) angiver,
at de hjælper en eller flere elever med særlige behov, når de deltager i
undervisningen. Størstedelen af pædagogerne angiver samtidig, at de yder
trivselsrelateret støtte.
”Jeg er glad for, at pædagogerne i dag spiller en langt større rolle i skolen.
De har stor betydning for særligt de yngste børns trivsel. Og det er vigtigt,
når børn med forskellige forudsætninger skal gå i klasse sammen. Det er
en ambition for os i regeringen, at flere børn kan gå på deres lokale folke-
skole fremfor at blive sendt i et specialtilbud. Det kræver, at vi styrker fol-
keskolen og finder de gode løsninger. Fx ved at bruge en særlig pædagogik
og have to voksne i klasselokalet. Der kan skolerne med fordel trække på
30. oktober 2024
Sagsnr.: 24/31890
Center for Grundskoler
cljoh1