Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
2927948_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Kære ordførere
Som følge af den politiske aftale
’Folkets skole: Faglighed, dannelse og fri-
hed – justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel skoledag’
af
30. januar 2019, har Børne- og Undervisningsministeren etableret et
grundskolepanel. Panelet skal bruges til at skabe mere viden om skoler-
nes praksis og kvalificere dialogen mellem ministeriet, politikere, forskere
og praktikere om fremtidens skoleudvikling. Panelet vil også kunne bi-
drage til at mindske undersøgelsesbelastningen af skolerne ved at samle
flere undersøgelser i én.
Grundskolepanelet består af et repræsentativt udsnit af både folkeskoler
og frie grundskoler. Hvert andet år vil ministeriet gennemføre spørgeske-
maundersøgelser til skolerne. Panelet består af ledere, lærere, pædagoger
og elever fra 4., 6. og 8. klasse fra de udvalgte folkeskoler og frie grund-
skoler.
I 2024 blev der for første gang indsamlet viden fra Grundskolepanelet.
Resultaterne offentliggøres fra oktober 2024 til marts 2025 under fire te-
maer: Inkluderende læringsmiljøer, digitale enheder i undervisningen,
praktisk og motiverende undervisning og frihed, ledelse og profession.
Til jeres fortrolige orientering offentliggøres resultaterne fra temaet
inklu-
derende læringsmiljøer
snarligt. Der er under temaet udarbejdet fire un-
dersøgelser om hhv. rammerne for arbejdet med inkluderende lærings-
miljøer, skolernes organisering af arbejdet med inkluderende læringsmil-
jøer, støtte og støttebehov og undervisningsdifferentiering. Jeg kan op-
lyse følgende hovedresultater:
Rammerne for arbejdet med inkluderende læringsmiljøer
Halvdelen af lærerne og tre fjerdedele af pædagogerne vurderer,
at de i høj grad eller meget høj grad kan støtte elever med sær-
lige behov i at indgå i klassefællesskabet.
43 procent af lærerne og 47 procent af pædagogerne oplever i
høj grad eller meget høj grad et behov for faglig kompetenceud-
vikling inden for undervisning og inklusion af elever med særlige
behov.
30. oktober 2024
Sagsnr.: 24/31890
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
44 procent af lærerne og 50 procent af pædagogerne vurderer i
høj eller meget høj grad, at de let kan få hjælp og vejledning fra
en kollega med specialpædagogisk viden.
Side 2/3
Generelt oplever lærere og pædagogerne at samarbejdet med de
skoleinterne aktører som tilfredsstillende eller meget tilfredsstil-
lende.
Over halvdelen af lærerne, pædagogerne og lederne oplever, at
samarbejdet med de skoleeksterne aktører er tilfredsstillende el-
ler meget tilfredsstillende, især med PPR-psykologer og SSP-kon-
sulenter.
Skolernes organisering af arbejdet med inkluderende læringsmiljøer
Tolærerordninger er mere udbredt i folkeskoen end på de frie
skoler. 52 procent af lærerne i folkeskolen indgår ugentligt i en
tolærerordning. På de frie skoler er tallet 34 procent.
Færre end 20 procent af lærerne i grundskolen har jævnligt en
kollega med specialpædagogiske kompetencer med i undervis-
ningen.
Holddannelse er mest udbredt på de lavere klassetrin. I 2. klasse
har 20 procent af lærerne anvendt holddannelse ugentligt.
Pædagogerne bidrager i meget høj og høj grad til at give støtte
til en eller flere elever med særlige behov i klassen (89 procent)
og trivselsrelateret støtte (87 procent).
Støtte og støttebehov
Lige over halvdelen af de elever, der modtager støtte, får støtte
under to timer ugentligt.
67 procent af klasse-/kontaktlærerne vurderer, at der er mindst
én elev i deres klasse, som ikke får den specialpædagogiske
støtte, de har behov for.
8,4 procent af eleverne i almenklasser vurderes af klasse-/kon-
taktlærerne at have uindfriet støttebehov.
Ordblindhed (31 procent), ADHD/ADD (25 procent) og generelle
indlæringsvanskeligheder (21 procent) angives som de hyppigste
årsager til støtte. Den mest almindelige form for faglig støtte er
støtte i dansk, støtte i matematik, støtte fra læsevejleder og støtte
i form af it-rygsæk, CD-ord og lignende.
Otte ud af ti klasse-/kontaktlærere angiver, at den støtte eleverne
modtager i nogen eller i høj grad modsvarer elevernes støttebe-
hov.
Differentieret undervisning
76 procent af lærerne svarer, at de mindst ugentligt varierer ar-
bejdsformer for at tilgodese elevernes forskellige forudsætninger.
67 procent af eleverne i folkeskolen, og 73 procent af eleverne på
de frie grundskoler er enige eller meget enige i, at læreren forkla-
rer opgaver, så de forstår dem.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 30: Orientering om offentliggørelse af undersøgelse fra Grundskolepanelet, fra børne- og undervisningsministeren
78 procent af lærerne rapporterer, at de, hver gang der er under-
visning eller ugentligt, giver eleverne opgaver af forskellig svær-
hedsgrad tilpasset elevernes faglige niveau.
Side 3/3
Omkring 40 procent af lærerne anvender aldrig eller kun sjældent
test eller andre evalueringsmetoder til at afdække den enkelte
elevs faglige niveau.
Jeg har til jeres fortrolige orientering vedlagt undersøgelserne og den ny-
hed, der bliver offentliggjort på uvm.dk.
Jeg vil i den kommende tid tilsvarende orientere jer om resultater inden
for de øvrige temaer forud for offentliggørelsen.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye