Opfølgning på ændrede adgangsforudsætninger til de
gymnasiale uddannelser
Indledning
Gymnasiereformen i 2016 introducerede nye skærpede adgangskrav til de
gymnasiale uddannelser fra skoleåret 2019/2020. I forbindelse med
Aftale
om styrkede gymnasiale uddannelser
besluttede gymnasieforligskredsen,
at virkningen af adgangsforudsætningerne skulle evalueres 4 år efter
indførelse, dvs. på baggrund af erfaringerne for optag til skoleåret
2023/2024. Evalueringen skal blandt andet se på udviklingen i de forhold,
som indførslen af adgangskrav havde til hensigt at påvirke, bl.a. elevernes
faglige resultater og overgang til videregående uddannelse.
Grundet COVID-19-pandemien har der i 2019/2020, 2020/2021 og
2021/2022 været indført ændrede prøvevilkår på de gymnasiale
uddannelser og i grundskolen, hvilket bl.a. har påvirket elevernes
karakterer. Det vurderes derfor, at det ikke er muligt at foretage en
egentlige evaluering af effekten af ændrede adgangskrav i den
pågældende periode.
På grund af disse begrænsede muligheder for at udføre en evaluering
uden påvirkning fra COVID-19 indeholder dette notat en deskriptiv
registeranalyse, som følger op på de ændrede adgangsforudsætninger.
Notatet følger eleverne, som tilgik en af de tre treårige gymnasiale
uddannelser (hhx, htx og stx) i perioden 2017-2023. Den toårige
uddannelse til hf-eksamen er ikke omfattet af analysen, blandt andet fordi
unge, der ikke starter på hf direkte efter grundskolen, optages via en
standardiseret vurdering og ikke på baggrund af fx specifikke
karakterkrav, hvilket vanskeliggør belysning i en registeranalyse.