Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2999058_0001.png
Vibevej 31, 2400 - København S
gymnasieelever.dk
[email protected]
_____________________________________________________________________________________________________
Erklæring om støtte fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) er enige i, at alle elever på danske
ungdomsuddannelser skal have lige adgang til relevante faglige materialer og kvalificeret vejledning
i forbindelse med deres uddannelse. Det er afgørende for et retfærdigt og inkluderende
uddannelsessystem, at ingen elev stilles ringere end andre på grund af skolens struktur eller
prioriteringer.
Vi anerkender den problematik, som GAEB påpeger, nemlig at mange skoler mangler bemandede og
vidensmæssigt opdaterede biblioteker eller studiecentre. Denne ulighed skaber en skadelig kløft
mellem elever, hvor nogle har adgang til nødvendig vejledning og ressourcer, mens andre er overladt
til sig selv. Elever med begrænset adgang til hjemmebaserede ressourcer rammes særligt hårdt,
hvilket forstærker allerede eksisterende sociale og faglige skel.
I en digital tidsalder, hvor AI spiller en stadig større rolle, er solide informationskompetencer
vigtigere end nogensinde. Eleverne skal kunne navigere kritisk i AI-genereret information, forstå
algoritmers bias og verificere oplysninger. Dette inkluderer at kunne identificere forskellige
informationstyper, herunder AI-tekst, og at have styr på citatskik og ophavsret.
Stærke informationskompetencer er også afgørende i en tid præget af misinformation,
disinformation og øget risiko for forsøg på udenlandsk påvirkning. Evnen til kildekritik og
vurdering af afsender og kontekst er en nødvendig "åndelig oprustning", der skal ruste eleverne til
at være kritiske og ansvarlige borgere i et demokrati.
En lovgivning, der forpligter uddannelsesinstitutioner til at tilbyde adgang til bemandede
biblioteker med kvalificeret personale, er et skridt i den rigtige retning. Dette vil give alle elever
betydeligt stærkere forudsætninger for at udvikle stærke informationskompetencer, som er
afgørende for deres uddannelse, deres forhold til AI og deres evne til at agere i en kompleks verden.
______________________________
Joachim Stærk Ekstrand Federspiel
Forperson, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
______________________________
Peter Møller Mink
Politisk næstforperson, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Side 1 af 1